واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
![](http://www.mojnews.com/iCFileHandler.aspx?FieldName=img_Image&Contract=cms_Contents_I_Images&Size=250&StartupService=Read&BaseRecord=1636796)
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱:۱۲ق.ظ)
رئيس انجمن جامعه شناسان مطرح کرد: باز تعريف «ايرانشهر» نيازمند فرصت تعامل است موج - رئيس انجمن جامعه شناسان تسلط منطق سود و بازار را يکي از دلايل شکست ايدهها و نظريههاي جامعهشناسي در بازتعريف ايرانشهر برشمرد و گفت: باز تعريف از ايرانشهر نيازمند فرصت تعامل است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدامين قانعيراد رئيس انجمن جامعهشناسان ايران، در نشست هويت ايراني اسلامي؛ ايرانشهر که در دانشگاه تهران و با حضور عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، برگزار شد در تشريح طرح ايرانشهر و هويت ايراني اسلامي در معماري و شهرسازي اظهار کرد: داشتن ايده براي عبور از واقعيتهاي موجود و رسيدن به شرايط بهتر اگرچه الزامي است، اما؛ ممکن است تبديل به خواستهاي غيرمعقول شود همانند مدينه فاضلهاي که افلاطون تشريح کرد و در عمل محقق نشد.
رئيس انجمن جامعهشناسان ادامه داد: ايدهها و تصورات روشني از شهر در ذهن انديشمندان علوم اجتماعي وجود دارد، اما؛ اين انديشهها با انديشه فلسفه شهر و نظريه شهري تفاوتهايي دارد و اينها واقعياتي است که در مورد نظريهها مصداق دارند.
به گفته اين جامعهشناس، اگرچه براي سازمان دادن به شهر نيازمند ايده هستيم، اما؛ هميشه از ايده تا اجرا تفاوتهاي زيادي وجود دارد.
وي در بيان پيشنهادهاي خود با تاکيد بر لزوم پرکردن خلأها با پارادايمسازي تاکيد کرد: فضاي گفت و گو باعث ميشود تا نقاط ضعف و قوت روشن شده و تضاد تئوريها شناسايي شوند.
قانعيراد افزود: اگرچه نهادهاي رسمي در مورد شهر جهاني صحبت ميکنند که اين رويکرد هواداراني نيز دارد، اما؛ واژههايي چون ايراني اسلامي با اسلامي ايراني متفاوتاند و اينجا است که تقابل ايدهها در نظريهها نمود مييابند، هميشه اين خطر وجود دارد که ايدهها انتزاعي و دور از واقعيتهايي باشند که در شهر در حال وقوع هستند.
رئيس انجمن جامعهشناسان ادامه داد: نظريهپردازيها بايد به گونهاي باشد که تحقق و بازتاب آن را در فضا و پروژههاي شهري بتوان ديد، به همين خاطر انتظار است که به رغم شعارهاي جهاني شدن بتوانيم، ويژگي و هويت ايراني بودن را در معماري مشاهده کنيم.
به گفته اين جامعهشناس، ايرانشهر قالب يک تئوري، پشتوانهاي براي برنامهريزي شهري به حساب ميآيد و در گامهاي بعدي و در اجرا بايد به صورت ملموس در فضا مشهود باشد.
وي گفت: آنقدر نمادهاي اسلامي را فراوان به کار بردهايم که ضريب حساسيت نسبت به آنها کم شده است، استفاده بازاري از نمادهاي ديني بازدارندگي را در مخاطبان ايجاد کرده است.
قانعي راد با بيان اينکه علوم اجتماعي در بين ساير علوم کاربردي همچون مهندسي در دوران تسلط سرمايهداري تلاش بينتيجهاي را براي تعريف اجتماعي از ايرانشهر انجام ميدهد، گفت: در اين مبارزه و تلاش بيسرانجام نبايد نقش بازار، دولت و جامعهمدني را از نظر دور داشت.
رئيس انجمن جامعهشناسان با اشاره به شهر فروشيهاي گسترده و بيضابطه در دهههاي اخير افزود: تلاش در جهت تغيير واقعيتها دشوار است، همانطور که در اين کشور بخشي از مشکلات مربوط به تدوين سياست است و بخش عمدهاي نيز به اجرا و چگونگي آن بازميگردد.
وي ادامه داد: ايرانشهر به سه شکل «دولتشهر»، «بازار شهر» و «مردم شهر» ميتواند تغيير موقعيت دهد. در «دولتشهر»، شهر، توسط دولت تصرف شده، نمادها، نشانهها و همه اجزايش دولتي هستند و در «بازار شهر» نيز منطق سود بر تمامي منطقهاي ديگر برتري دارد که اگر چنين منطقي درست بود در جامعه پديدههايي مانند رانت و جذب سرمايه و شهر فروشي ظهور نميکرد.
قانعي راد تحقق «مردم شهر» را در شرايط فعلي غيرممکن خواند و گفت: شهر در واقعيت تسليم تراکم فروشي شده و کارکردهاي ارکان اصلي آن يعني کوچه، خيابان و ميدان تغيير هويت دادهاند، در اين کلانشهر تعاملات انساني وجود ندارد و به جايش با خيل عظيمي از بيهويتي مواجه هستيم.
وي در پايان تاکيد کرد: در اين شهر فرصت تعامل نداريم تا بازتعريفي از ايرانشهر داشته باشيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]