تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798420935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ سیدیحیی یثربی برداشت‌های سودمند و زیان‌آور از رباعیات خیام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ سیدیحیی یثربی
برداشت‌های سودمند و زیان‌آور از رباعیات خیام
رباعیات خیام به اعتقاد عده‌ای انسان را از خواب غفلت و جزمیت بیدار می‌کند و به تفکر و تأمل در کائنات و مبدأ و معاد وادار می‌سازد اما عده‌ای هم معتقد هستند که این رباعیات رویکردی به شک و نقد دارند.

خبرگزاری فارس: برداشت‌های سودمند و زیان‌آور از رباعیات خیام



خبرگزاری فارس ـ یحیی یثربی (چهره ماندگار فلسفه): حجة ‌الحق امام غیاث‌الدین عمر بن ابراهیم خیامی، معروف به حکیم عمر خیام نیشابوری که در سال 526 قمری در سن 83 سالگی درگذشت، بی‌تردید یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی کشور ماست. او از ریاضی‌دانان بزرگ روزگار خود بود، اما شهرت او بیشتر به خاطر رباعیات اوست که به زبان‌های متعدد ترجمه شده است. اکنون پیش از بحث درباره‌ این رباعیات، نمونه‌ای از آن‌ها را می‌آوریم:
چون عمر بسر رسد چه بغداد و چه بلخ /   پیمانه چو پر شود چه شیرین و چه تلخ خوش باش که بعد از من و تو ماه  بسی  /  از سـلخ  بـغره  آیــد از  غـره بـسلخ ** هر چند که رنگ و روی زیباست مرا    /      چون لاله رخ و چو سرو بالاست مرا
معلوم نشد که در طرب خانه خاک     /       نقاش ازل بهر چه آراست مرا ** می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت   /   بی مونس و بی رفیق و بی همدم و جفت
زنهار به کس مگو تو این راز نهفت   /     هر لاله که پژمرد نخواهد بشکفت **  قومی متفکرند اندر ره دین/   قومی به گمان فتاده در راه یقین  می­ترسم از آن که بانگ آید روزی/   کای بیخبران راه نه آنست و نه این  یادآور می‌شود که از نظر اساتید ادبیات، رباعیاتی که از خیام باشند، کمتر از مجموعه‌ رباعیاتی هستند که امروزه به خیام نسبت داده می‌شوند. نکته‌ای که درباره‌ی این رباعیات لازم می‌دانم تقدیم علاقه‌مندان وی کنم، آن است که این رباعیات با برداشت‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفته‌اند که برخی از این برداشت‌ها سودمند بوده و برخی از آن‌ها بی‌ارزش و بلکه زیان‌بارند. اینک به چند مورد از این برداشت‌های سودمند و زیان‌بار اشاره می‌کنیم: 1-­ ایجاد شک. رباعیات خیام رویکردی به شک و نقد دارند. این شک و نقد ممکن است به دو گونه مورد بهره‌برداری قرار گیرند: یکی در مسیر لاابالی‌گری و بی‌اعتنایی به حلال و حرام و بی‌توجهی به زندگی پس از مرگ و بهشت و جهنم. بی‌تردید چنین برداشتی از رباعیات خیام ارزش علمی ندارد و تنها می‌تواند عده‌ای را که ثروت و قدرتی دارند، در پرداختن به لذت و شهوت‌رانی یاری رساند.  برداشت دیگر که بسیار ارجمند و سودمند است، آن است که انسان را از خواب غفلت و جزمیت بیدار کند و به تفکر و تأمل در کائنات و در مبدأ و معاد وادار سازد تا انسان بتواند راه درست زندگی را برگزیند و از غفلت و خرافات رهایی یابد. بدیهی است که هر انسانی که بتواند از دست جهل و تعصب رها شود، می‌تواند با درست اندیشی و تلاش دائمی به راه راست دست یابد و سعادت دنیا و آخرت خود را کسب کند. 2-­ دعوت به خوش­باش و دم غنیمت شمردن. انسان باید دم را غنیمت شمارد و از زندگی لذت ببرد. چنین دعوتی نیز در حد معتدل و در چهارچوب عقل و دین، دعوت بدی نیست. هر انسانی حق دارد از زندگی لذت ببرد و شادمان و آسوده باشد و گرفتار غم و اندوه گذشته و آینده نشود. اما اگر چنین دعوتی همراه با عقل و منطق و تقوا و پروا نباشد، انسان و مخصوصاً طبقات مرفه را اسیر لذت و شهوت خواهد کرد و به دنیا و آخرت آنان آسیب خواهد زد. نه تنها آسیب فردی خواهد داشت، بلکه جامعه را نیز دچار عقب‌ماندگی و زیان خواهد کرد، زیرا رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای در گروی دانایی و پرهیزگاری مردم آن جامعه است و دعوت به لذت و خوش­باش، مردم جامعه را از کاروان دانش و فضیلت باز می‌دارد. انتهای پیام/ک

94/02/28 - 12:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن