تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804541916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ سیداحمدرضا خضری دو اقدام مهم امام کاظم(ع) برای وحدت شیعه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ سیداحمدرضا خضری
دو اقدام مهم امام کاظم(ع) برای وحدت شیعه
گسترش تشکیلات «وکالت» و گماردن افراد نفوذی در تشکیلات سیاسی و حکومتی عباسیان، دو اقدام مهم امام موسی کاظم(ع) بود که تشیع را از خطر پراکندگی و فروپاشی تدریجی و فرسایشی نجات داد.

خبرگزاری فارس: دو اقدام مهم امام کاظم(ع) برای وحدت شیعه



خبرگزاری فارس ـ سیداحمدرضا خضری (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران): موسی بن جعفر مشهور به الکاظم در سال 128 یا 129 هجری در ابواء در نزدیکی مدینه زاده شد.
ایشان بعد از درگذشت امام صادق(ع) به سال 148 هجری به عنوان امام هفتم امامت شیعیان را بر عهده گرفت و از همان زمان تا پایان خلافت هادی(خلافت 169-170) تحت نظر قرار داشت و به دلیل آغاز چند قیام شیعی و احتمال ارتباط آنها با امام عرصه فعالیت بر او به شدت تنگ شد. تا آنکه در دوره هارون الرشید (خلافت170-193) بازداشت شده و همواره تحت نظر قرار گرفت و مدتی در بصره و چندی بعد به
زندانی در بغداد منتقل و در همانجا پس از تحمل انواع سختی‌ها و شکنجه‌های روحی و جسمی به سال 183 قمری به شهادت رسید. هارون که از عکس العمل شیعیان در برابر شهادت امام بیمناک بود؛ شماری از فقها و قاضیان را بر سر جنازه ایشان حاضر کرد تا گواهی دهند که امام به مرگ طبیعی درگذشته و آثار جراحت و اختناق در بدن او وجود ندارد. زندگی امام موسی با پنج تن از خلفای عباسی از جمله؛ سفّاح، منصور، مهدی، هادی و هارون هم‌دوره بود و از 148 تا 183 که امامت شیعیان را به مدت 35 سال برعهده داشت، با چهار تن از خلفای عباسی به جز سفّاح هم‌عصر بوده است. 2- تشیّع در دوره امام موسی کاظم(ع)
هم چنانکه پیش از این گفته شد، امام صادق(ع) پس از استوار ساختن پایه‌های تشیّع در 148 هجری به شهادت رسید و ایشان را در کنار مزار پدرانش در بقیع قبرستان معروف مدینه به خاک سپردند. با این همه شهادت آن امام به نوبه خود منشأ حوادث و رودیدادهای بزرگ و سرنوشت سازی در تاریخ تشیّع شد. چرا که به دنبال این رویداد مشاجرات گسترده و گفت‌وگوهای مفصلی بر سر جانشینی آن حضرت در گرفت که حاصل آن ظهور شش فرقه تازه در تاریخ تشیّع و اسلام است که عبارتند از موسویه، ناووسیه، افطحیه، شمیطیه، اسماعیلیه خالصه و اسماعیلیه مبارکیه که هر یک در باب چگونگی درگذشت امام صادق(ع) و نحوه تعیین جانشین ایشان دیدگاه‌ها و نظرات خاصی ارئه نمودند. در این میان در حالی که از میان گروه‌های یادشده، ناووسیه، شمیطیه و افطحیه به زودی اهمیت سیاسی و مذهبی خود را از دست دادند، موسویه و اسماعیلیه محور اصلی نهضت علمی و تحرکات سیاسی تشیع در سده‌های بعدی تاریخ قرار گرفتند. این موضوع مهم به ویژه چگونگی ظهور قیام‌ها و دولت‌های اسماعیلی در بخش‌های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آنچه در این بخش قابل ذکر است اینکه امام صادق(ع) پس از درگذشت اسماعیل فرزند ارشد خود، امام موسی (ع) را به جانشینی خود برگزید و حق امامت را به ایشان واگذار کرد. ار این رو بعد از شهادت امام صادق (ع)  و در پی  مشاجرات و گفت‌وگوهای مذهبی، عموم شیعیان و پیروان آن امام در اطراف امام موسی(ع) اجتماع کرده و با ایشان به عنوان امام هفتم شیعیان بیعت کردند. در این میان بیعت کسانی چون علی بن یقطین، هشام بن الحکم و مومن الطاق از اهمیت بسزایی برخوردار بود و تردید و تزلزل را از پیروان مردّد دور می‌کرد. در همین حال به سبب بروز اختلاف در صفوف شیعیان از یک سو و احتمال وقوع جنبش‌های شیعی از دیگر سو خلفای عباسی که علویان را رقیب خود می‌دانستند؛ فعالیت‌ها و ارتباطات رهبران علوی به ویژه امام موسی کاظم (ع) را در این دوره زیر نظر گرفته و به دنبال هر اقدام مشکوکی وی را بازداشت و بازجویی می‌کردند. از این رو امام به پیروی از سنت امامان شیعه از زمان فاجعه کربلا تا آن روز از دخالت آشکار در جنبش‌های سیاسی و تحرکات نظامی دوری جسته و به تعلیم و تعلّم شاگردان و علاقه‌مندان روی آورد. این امام همام بیشترین فعّالیت آشکار خود را صرف برپا نمودن مجالس و محافل درسی کرد و مسند علمی پدر را با همان شور و شوق دنبال کرد. امام نظریه نوپای امامت را که توسط پدرانش پایه گذاری شده بود، برای شاگردان و پیروانش تبیین و تفسیر می‌کرد و از گسترش اندیشه‌های افراطی و تندروانه غالیان و بدعت گذاران، جلوگیری می‌کرد. زیرا امام به خوبی دانسته بود که اندیشه‌ها و اعتقادات غالیان و بدعت گذاران هم از سوی دستگاه حاکمیّت و هم از سوی دیگر فرق اسلامی به ابزاری برای سرکوب و تکفیر شیعیان راستین تبدیل خواهد شد. امام برای توفیق در این کار ارتباط تنگاتنگ خود را با شاگردان برجسته پدرش حفظ کرد و با کمک آنها شاگردان و پیروان جدیدی تربیت کرد تا هر یک از آنها بتواند دانش و مهارت لازم را برای تشریح و تبیین آموزه های تشیّع امامی و انتقال آن به نسل‌های آتی کسب کند.
امام در کنار این فعّالیت‌های علمی و مذهبی و در سایه سیاست تقیّه دو کار مهم دیگر انجام داد و بدان وسیله تشیّع را از خطر پراکندگی و فروپاشی تدریجی و فرسایشی نجات داد. نخست؛ گسترش تشکیلات «وکالت» بود و دیگر گماردن افراد نفوذی در تشکیلات سیاسی و حکومتی عباسیان. در واقع گسترش تشکیلات وکالت و افزایش تعداد وکیلان موجب می‌شد تا ارتباط افراد و گروه‌های شیعی با یکدیگر و امام به صورتی شبکه‌ای محفوظ بماند و از سنگینی فضای نا امیدی و یأسی که در نتیجه سلطه ستمگرانه و طولانی مدت حاکمان اموی و عبّاسی پدید آمده بود، بکاهد. گزارش‌هایی که در منابع تاریخی و حدیثی در باره افزایش چشم‌گیر وجوهات شرعی و اموالی که نمایندگان و وکلای امام از شهرهای مختلف ایران، عراق، حجاز و مصر جمع آوری کرده‌اند، شاهد این سخن است.  هم چنانکه گماردن افراد با نفوذ و تأثیر گذاری چون علی بن یقطین در مناصب کلیدی دستگاه خلافت عبّاسی موجب می‌شد تا امام به موقع از خطراتی که شیعیان را تهدید می‌کرد، آگاهی یافته و آنها را از خطر برهاند و گاهی با دخالت غیر مستقیم در تصمیم سازی‌های حاکمیّت، فشارهای آنها بر شیعیان را کاهش دهد. این اقدامات در دراز مدت، ظنّ و بدبینی خلفای عباسی به ویژه هارون الرشید را برانگیخت. از این رو وی در همان ماه‌های اول خلافتش، امام کاظم(ع) را بازداشت کرد و اقدامات، ارتباطات و رفتارهای او را به صورت محسوس و نامحسوس زیر نظر گرفت تا بدین وسیله یا تشکیلات وابسته به امام را شناسایی کند و یا دست کم ارتباط امام با افراد آن تشکیلات را قطع کند. بدین سبب بود که امام را از مدینه به بغداد آورده و سپس در شهرهای مختلف در زندان نگاه داشت و پس از آنکه از کشف شبکه ارتباطی امام با یارانش نا امید شد، سرانجام ایشان را در سال 183 هجری در زندان بغداد به شهادت رساند. انتهای پیام/ک

94/02/24 - 00:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن