تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820248373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خام فروشی مانع رونق و شکوفایی اقتصادی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه: خام فروشی مانع رونق و شکوفایی اقتصادی می شود تهران - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به حداقل رساندن خام فروشی در شرایط تحریم ها، گفت: خام فروشی مانع رونق اقتصادی، تولید و شکوفایی استعدادها می شود از این رو باید مواد خام در داخل کشور تبدیل به محصول شود.


آلبرت بغزیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: باید تلاش کرد در شرایط تحریم ها علاوه بر تامین نیاز صنایع خود، مایحتاج سایر بخش های کشور را تامین کرده و خام فروشی را به حداقل برسانیم.
وی افزود: خام فروشی از نفت خام و با تصور اینکه پالایش آن به صرفه نیست، شروع می شود اما وقتی به زعفرانی می رسد که از کشور می رود و به عنوان برند اسپانیایی معرفی می شود، باید مشکل را جدی گرفت.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فرآوری مواد خام در داخل و تبدیل به محصول و صادرات آنها اشتغال را افزایش خواهد داد، افزود: خام فروشی برای کشور صرفه اقتصادی ندارد چرا که وقتی ماده ای خام پس از انتقال به کارخانه های فرآوری در خارج و تبدیل به محصول دوباره و با چند برابر قیمت وارد کشور می شود، در شرایطی که با کاهش منابع ارزی روبرو هستیم، برای ما به صرفه نیست.
وی افزود: ضمن آنکه خام فروشی به معنی عدم حمایت از تولید داخلی است که با تعامل صنعت و معدن باید به جایگاهی برسیم که مواد خام را استخراج و پس از تبدیل به ارزش افزوده، محصول نهایی را صادر کنیم تا صنعت کشور با رونق همراه شود.
بغزیان با تاکید بر اینکه باید خام فروشی به ویژه در حوزه نفت و معادن تعطیل شود، گفت: با اینکه در مجلس طرح هایی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ارایه می شود، اما تا زمانی که خام فروشی می کنیم، این وابستگی ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در حالیکه باید برای کشور ارزآوری کنیم اما با خام فروشی به نوعی ارز بیشتری را از کشور خارج می کنیم، در حقیقت، نفت خام را صادر و مشتقات آن را با چند برابر قیمت وارد می نمائیم.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صنعت و معدن باید به جایگاهی برسد که خام فروشی رخ ندهد و تولید کننده داخلی مشتقات مواد خام را پس از تبدیل به محصول صادر کند و بتوانیم از وابستگی رها شویم.
وی افزود: به نظر می رسد در این رابطه چند فرض وجود دارد، یا تولیدکننده ما نمی تواند مواد خام را فرآوری کند، یا تجهیزات آن در کشور موجود نیست یا در بازاریابی مشکل دارد که در دنیای امروز بازاریابی حرف اول را می زند و نقش موثری در کسب درآمد ایفا می کند از این رو باید فروش محصولات و توسعه صادرات به شرکت های بازاریابی که در این زمینه تخصص دارند، سپرده شود.
بغزیان یادآور شد: با توجه به اینکه خرید محصول خام و تبدیل آن به مشتقات برای خارجی ها به صرفه تر است، آنها به سادگی بازار خود را به ما نمی دهند و فقط از ما محصولات فله و خام می خواهند و اینجاست که نقش بازاریاب پررنگ تر می شود.
بغزیان تاکید کرد: تولید کننده ما اعتقادی به استفاده از تیم های بازاریابی و تخصصی ندارد و می خواهد طبق روش سنتی کار را ادامه دهد در حالیکه دنیای امروز به این نتیجه رسیده که تولیدکننده نمی تواند در کنار تولید؛ روند صادرات را هم مدیریت کند، بلکه باید این وظیفه را به بازاریاب واگذار نماید.
وی افزود: بینش داخلی اینگونه است که سریعتر مواد خام را تبدیل به پول شود و راحت ترین کار رفتن به سمت خام فروشی است اما با توجه به اینکه فرآوری مواد خام ایران در خارج انجام می شود، به عنوان کالای ایرانی معرفی نمی شود و این ضربه اقتصادی بزرگی است که از خام فروشی نفت گرفته تا زعفران طی سالها به کشور وارد شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت انتقال دانش و فناوری به داخل کشور، گفت: در اقتصاد صنعتی 85 درصد مواد اولیه و 15 درصد دانش و فناوری نقش دارد اما در اقتصاد دانش بنیان 85 درصد دانش و فناوری و 15 درصد مواد اولیه است.
وی با بیان اینکه برخی مولفه ها نظیر مولد بودن، توانمندسازی جامعه، درون زا بودن در اقتصاد مقاومتی حایز اهمیت است، افزود: فلسفه وجودی اقتصاد مقاومتی بر جهت گیری رو به آینده، استمرار نظام سازی در حوزه اقتصاد و حمایت از تولید داخلی و پرهیز از خام فروشی استوار است.
بغزیان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های داخلی توام با توجه به بازارهای خارجی، تولید محور کردن اقتصاد و افزایش توجه و تمرکز به بخش واقعی اقتصاد، ایجاد پایداری در اقتصاد و تضمین رشد مستمر آن در بلند مدت و...از جمله این اهداف است.
اقتصام (4)1070**1558



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن