تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820433551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاتماندو همچنان در بهت و نگرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کاتماندو همچنان در بهت و نگرانی دهلی نو-ایرنا- زمین لرزه جدید نپال که کسی آمادگی و انتظار آن را نداشت،شوک بزرگی به مردم مصیبت زده وارد کرد و مسوولان و مردم این کشور را در بهت و نگرانی فرو برد.


به گزارش روز جمعه ایرنا، این زمین لرزه پس از سه هفته از زمین لرزه نخست بار دیگر ترس و وحشت را در بین بازماندگانی دامن زد که سعی می کردند زندگی عادی خود را با نقل مکان از چادرها به واحدهای مسکونی باقی مانده از زمین لرزه آغاز کنند.
به گفته مقامات وزارت کشور نپال براثر زمین لرزه 7.3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین تاکنون بیش از 110 نفر کشته و دوهزار و 500 نفر مجروح شده اند.
نخست وزیر نپال در نخستین اظهار نظر بعد از دومین زمین لرزه گفت که ما برای دومین زمین لرزه آماده نبودیم هرچند که در خصوص زمین لرزه نخست نیز دولت و مسوولان امدادی نپال کارنامه قابل قبولی ارائه ندادند.
سه هفته پس از زمین لرزه نخست نپال، دولت این کشور اعلام کرد که دیگر نیازی به اعزام نیروهای امداد رسان خارجی ندارد و به تدریج امدادگران خارجی این کشور را ترک کردند اما در فاصله چند روز بعد از خروج نیروهای امدادی،وقوع زمین لرزه هولناک همه را غافلگیر کرد و در بهت و حیرت فرو برد.
بسیاری از زلزله زدگان به خانه های نیمه ویران بازگشته بودند تا از گزند سرما در امان باشند اما زمین لرزه ای دیگر بسیاری از خانه های نیمه ویران را برسرشان خراب و امید بازماندگان را برای از سرگیری زندگی عادی به یاس مبدل کرد.
دیگر در مناطق زلزله زده نپال کمتری فردی حاضر است که به خانه برگردد و همه سرمای هوا را به جان می خرند و شب را در خیابان و فضای باز سپری می کنند و اطمینانی برای زندگی زیر سقف خانه ها ندارند چرا که آنها برای دومین بار خشم زمین را با چشم خود دیدند .
بسیاری از روستاییان وحشت زده ساکن مناطق کوهپایه ای، روستاهای خود را تخلیه و به مناطق شهری پناه برده اند.
در حال حاضر یک مرکز برای اسکان روستاییان مهاجر به کاتماندو درنظر گرفته شده است.
مقامات نپال همچنان از زلزله زدگان می خواهند که در مقابل پس لرزه های احتمالی آماده باشند اما نگفته اند که چگونه ؟
باران های موسمی در راه است و هزاران نفر آواره برجای مانده از دو زمین لرزه شدید همچنان در خیابان ها به سر می برند و این، کار مسوولان و امدادرسانان را دشوارتر می کند.
به گفته مسوولان نپال آذوقه های غذایی رو به پایان است و به این ترتیب بحرانی دیگر در راه است .
"نارواج ناما" 25 ساله به همراه برادر و عموی سالمند خود پس از زمین لرزه دوم از روستا به شهر مهاجرت کرده و حاضر نیستند به زادگاه خود بازگردند.
او می گوید:90 درصد از ساختمان های روستا در زمین لرزه دوم تخریب شده و حدود 50 منزل مسکونی فروریخته است.
ساکنان این روستا از جمله افرادی هستند که از مناطق کوهپایه ای فرار کرده و به شهرها پناه آورده اند.اما در شهرهای زلزله زده نیز وضع چندان مناسب نیست.
مجروحان و بازماندگان در چادرهایی که فاقد امکانات اولیه زندگی است به سر می برند.
کمبود چادر باعث شده که تعدادی از زلزله زدگان سرپناه هایی با استفاده از جعبه های مقوایی برای خود درست کنند.
"راج کومار" یک نجار نپالی که خانه اش را در زمین لرزه از دست داده به همراه اعضای خانواده اش با شرایط سخت در چادر زندگی می کند.
کومار می گوید:ما جایی برای زندگی نداریم، نمی دانیم کجا برویم مجبوریم فعلا در این شرایط سخت روزگار بگذارانیم، نمی دانیم در آینده چه سرنوشتی در انتظارمان است.
به گفته مقامات نپال؛ براثر زمین لرزه جدید بسیاری از زیرساخت های این کشور باردیگر تخریب و بیمارستان ها مملو از مجروحان این حادثه شد.
همچنین این زمین لرزه باعث هجوم دوباره مردم به فضاهای باز و اردوگاه ها شد چرا که بیشتر افرادی که از زمین لرزه دوم جان سالم به در بردند در فضای باز و چادرها سکنی گزیده بودند.
در اثر زمین لرزه روز سه شنبه در نپال و رانش زمین در مناطق کوهپایه ای، یک روستا با حدود 700 نفر در زیر خروارها خاک مدفون شد.
به دنبال این حادثه، ساکنان بسیاری از روستاهای کوهپایه ای، محل زندگی خود را تخلیه کرده و به مناطق شهری هجوم آورده اند و این امر موجب افزایش تعداد آوارگان در مناطق شهری شده است.
با وقوع زمین لرزه دوم کار جستجوی اجساد که پیش از این متوقف شده بود، دوباره ازسر گرفته شده و با توجه به رانش زمین در مناطق کوهپایه ای و روستایی احتمال افزایش قربانیان وجود دارد.
براثر زمین لرزه روز سه شنبه بخش هایی از یک بیمارستان دولتی کاتماندو تخریب و مجروحان این بیمارستان تخلیه شدند.
کنسول افتخاری ایران در نپال کمبود دارو و تجهیزات پزشکی را از نیازهای ضروری این کشور خواند و گفت : شیوع بیماریهای عفونی احتمال افزایش قربانیان را بیشتر کرده است.
هرچند برق و تلفن از امروز در کاتماندو وصل شده است ولی همچنان برخی از مناطق با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
به گفته مقامات نپال تمامی مدارس این کشور که به دنبال زمین لرزه پنجم اردیبهشت تعطیل شده بود تا اطلاع بعدی همچنان تعطیل خواهد بود.
در زمین لرزه سه هفته گذشته بیش از 25 هزار مدرسه به کلی ویران شد و حدود یک میلیون دانش آموز به این زودی ها مکانی برای تحصیل ندارند.
دولت نپال هنوز تقاضایی برای بازگشت امدادگران خارجی به خاطر وقوع زمین لرزه دوم نکرده ولی نیاز به کمک های امدادی ،دارویی ،غذایی و اسکان موقت به شدت احساس می شود.
شاید هفته ها زمان نیاز باشد تا دوباره اطمینان به کاتماندو بازگردد و بازماندگان زمین لرزه باور کنند که می توانند بدون هراس به منازل خود باز گردند. آیا دره کاتماندو از لرزش باز خواهد ایستاد و امنیت و آرامش به منطقه باز خواهد گشت؟.
آساق*268*1600 **1446



25/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن