محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826334935
چرا بعضی ها از پورشه سواران متنفرند؟/ پولدارستیزیِ همراه با عقده یا عدالت خواهی با چشمان باز؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: چرا بعضی ها از پورشه سواران متنفرند؟/ پولدارستیزیِ همراه با عقده یا عدالت خواهی با چشمان باز؟!
تب پولدارستیزی در حال فروکش کردن بود که تصادف پورشه و بی ام دبلیو و فوت چند تن از هموطنانمان که از طبقه بالا و مرفه جامعه بودند، باز هم آتش موضوع را روشن کرد. اما ما واقعا پولدارستیزیم؟
به گزارش نامه نیوز تقابل فقیر و غنی، فرادست و فرودست، شکل گیری تضاد طبقاتی و مقابله با ظلمی که بر فقرا می شود، همیشه یکی از پررنگ ترین مسائل همه جوامع بوده و هست. این مسئله هر از گاهی با پدید آمدن یک اتفاق، شکل جدیدی به خود می گیرد و صدا بلند می کند. در چند مدت اخیر، شکل گرفتن صفحه بچه پولدارها و مایه دارها، موج جدیدی ایجاد کرد و تحلیل و مصاحبه و یادداشت های زیادی در مذمت این کار و چرایی و چگونگی اش نوشته و گفته شد.
تب پولدارستیزی در حال فروکش کردن بود که تصادف پورشه و بی ام دبلیو و فوت چند تن از هموطنانمان که از طبقه بالا و مرفه جامعه بودند، باز هم آتش موضوع را روشن کرد. سایت ها و خبرگزاری ها پر شدند از تحلیل و شبکه های اجتماعی و موبایلی هم دق و دلیشان را سر این مرفهین بی درد خالی کردند.
اما این که چرا مردم ما نسبت به پولدارها و کسانی که طبقه اجتماعی بالایی دارند، حس خوبی ندارند و حتی در برخی مواقع از شکست خوردن مرفهین، دلشان خنک می شود، سوالیست که کارشناسان زیادی درباره آن حرف زده اند. بعضی ها از آن به عنوان عقده ای بودن یاد کرده اند و برخی عدالت خواهی. این نوشتار سعی دارد فارغ از مباحث کارشناسی، صرفا نظرات مردم و حسی که نسبت به این طبقه دارند را بازنمایی کند.
از کی عقده ای شدیم؟!
جامعه شناسان معتقدند به طور کلی هر خصیصه اجتماعی را می توان از دو بعد روانی و اجتماعی مورد کنکاش قرار داد. محمد روحانی، کارشناس جامعه شناسی در این باره می گوید: «در نگاه نظری، متفکرین تلفیق ساختار عاملیت بر این باورند که مولفه هایی که در وجود انسان هاست یا برآمده از تفکر فردی و شخصیتی است و یا برآمده از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی».
او ادامه می دهد: «طبعا هر چه یک خصیصه فرهنگی که الان در فرد وجود دارد بعد فردی قوی تری داشته باشد از منظر روانشناسانه قابل بررسی است و هر چه بعد اجتماعی آن قوی تر باشد، در مطالعات جامعه شناسانه جا می گیرد».
به گفته این کارشناس جامعه شناسی، «رفتارهای ما برآیند دو بعد فردی و اجتماعی هستند. در فضای خرد اگر بخواهیم یک رفتار و یا خصیصه اجتماعی را بررسی کنیم، می توانیم سراغ ادبیات برویم. ادبیات گذشته، بهترین منبع هستند برای این که بفهمیم ریشه یک اخلاق فردی و یا اجتماعی کجاست و از کی نشات گرفته.»
در اشعار و ادبیات روزگاران قدیم، همیشه انسان های در بند استبداد موضع گیری هایی نسبت به سلاطین و پادشاهانشان داشته اند که البته در مقاطعی تبدیل به مدح و ستایش بالادستی ها شده است.
در داستان های معاصر، نویسندگانی مانند غلامحسین ساعدی و جلال آل احمد در قالب های مختلف تضاد طبقاتی و نحوه برخورد مردم با این پدیده را به تصویر کشیده اند. مثلا آل احمد در اغلب داستان هایش علی الخصوص داستان های دو مجموعه دید و بازدید و سه تار، از فقر حاکم بر طبقات پایین انتقاد می کند و این فقر را ناشی از بی کفایتی و ثروت اندوزی حاکمان می داند.
در این داستان ها، که اغلب از متن زندگی مردم بیرون آمده و نویسنده آن ها را از گعده ها و جمع هایی درآورده که در آن ها حضور داشته و به نوعی برآیند رفتار و موقعیت های مردم آن زمان است. چیزی که شاید به طور واضح در تاریخ وجود نداشته باشد و تاریخنگاران از ثبت آن عاجز مانده باشند.
دقت در ادبیات گذشته، نشان می دهد که مردم در هر زمانی نسبت به فرادستان احساس خوبی نداشته اند و این حس بد، نسل به نسل و سینه به سینه بدون این که قصد خاصی وجود داشته باشد ناخودآگاه منتقل شده. دکتر مهدی محسنیان راد در کتاب ریشه های فرهنگی ارتباط در ایران در بحث ریشه ها و انباشت های فرهنگی، به واکاوی این رفتارها می پردازند و معتقد است که برای بررسی ریشه فرهنگی یک موضوع، می بایست فرهنگ پدران و نیاکان و همچنین شناخت تاثیر آن بر فرهنگ کنونی جامعه را مورد مطالعه قرار داد.
فارغ از این بحث که این احساسات و بعضا تنفر نسبت به بالادستی ها از چه زمانی آغاز شده، شنیدن حرف های امروزی ها برای فهمیدن دلیل این تنفر هم در نوع خودش جالب به نظر می رسد. شاید بتوان مردم را از این منظر به سه دسته بی تفاوت ها، متنفرها و معقول ها دسته بندی کرد.
دارند که دارند، نوش جانشان
در این بحث، گروه بی تفاوت ها، گروه پرجمعیتی نیست. به واقع کمند افرادی که موضع گیری خاصی نسبت به تضاد طبقاتی، فقر و غنا و رفتارهایی که از ثروتمندان سر می زند نداشته باشند اما به هر حال هستند.
افراد قانعی که در حد تلاششان به دست می آورند و برایشان مهم نیست اطراف چه می گذرد، با بی تفاوتی از کنار مسئله تبعیض های مالی می گذرند و به قول خودشان خونشان را کثیف این مسائل نمی کنند!
یکی از اعضای این گروه کم جمعیت ، امیر رضوانی است. در خانواده ای متوسط بزرگ شده اما دوستان و معاشرانش همیشه از خودش بالاتر بوده اند. می گوید که حس خاصی نسبت به طبقه مرفه ندارد و معتقد است اگر خودش هم داشت همین طور که آن ها رفتار می کنند، رفتار می کرد. ترجیع بند همه حرف هایش که بوی بی تفاوتی می دهد هم این جمله است: «دارند که دارند؛ عرضه داشتند؛ نوش جانشان!»
از پولدارها بدم نمی آید؛ متنفرم!
می گوید: «از پولدارها بدم نمی آید؛ ازشان متنفرم!» و این تنفر کاملا از لحنش پیداست. هلیا شکرچی، جوان است و از طبقه متوسط جامعه. به قول خودش هیچ وقت چیزی کم نداشته اما این که می بیند یک عده به این شکل به جایی رسیده اند، حس نفرت به او می دهد. در مورد تصادف پورشه هم وقتی از او سوال می کنی، اولین و آخرین واکنشش این جمله است: «حقش بود!» او که در دسته متنفرها قرار گرفته نمی تواند هضم کند جوانی همسن و سال خودش، صدبرابر دارایی او داشته باشد و تازه فخر هم بفروشد. می گوید: «یکی نیست از این بچه سوسول سوال کنه بابات نبود خودت از خودت چی داشتی؟!»
این جوان عقیده دارد که حتما باید پای زد و بند و دزدی و مال مردم خوری وسط باشد تا کسی به این ثروت برسد.
در این مورد و مواردی از این دست حتی به هتاکی و فحاشی هم برمی خوریم که یک واکنش احساسی و کاملا برگرفته از فرهنگ نهادینه شده در فرد است. حتی این حس بد، گاهی آن قدر غیرقابل کنترل و افسارگسیخته شده که فرد در صدد تخریب شخصیت و یا اموال و خلاصه هر نوع آسیب رسانی به فرادست برآمده است. کارشناسان بر این باورند دلیل وقوع این حوادث و اتفاقات، استیصال از گرفتن حق و احساس عدم رعایت عدالت اجتماعی است.
بعد از وقوع تصادف اخیر که بلافاصله پشت سر هم رخ داد، واکنش های مردمی زیادی جمع و دسته بندی شد. به وضوح می توان گفت در این واکنش ها اثری از دلسوزی و ناراحتی برای چند جوانی که از بین رفتند دیده نمی شد؛ در حالی که اگر خبر تصادف مثلا یک پراید با یک کامیون مخابره شده بود، ابراز همدردی ها با خود این افراد و خانواده هایشان و کلا همه پرایددارها به اوج می رسید. گروه متنفرها یا کینه ای ها را افرادی از این دست تشکیل می دهند که تعدادشان نسبت به گروه قبل، به طرز قابل ملاحظه ای بالاتر است.
این حس نفرت نسبت به مرفهین، یک حس رایج است که موجب می شود واکنش ها به چنین خبرهایی بدون دلسوزی و ترحم باشد. البته این حس تنفر، یک حس همگانی نیست و نظرات جالب تری هم می شود از مردم عادی در این موضوع شنید.
قصه کاخ آباد و کوخ ویران
در این بین، گروهی هم هستند که نگذاشته اند حس نفرت در وجودشان رخنه و ایجاد عقده کند اما همواره از وضعیت موجود ناراضی بوده اند و به آن انتقاد داشته اند. مبارزه با تبرج و اسراف و اشرافی گری همیشه پس ذهنشان هست و تحمل این که یک عده از دارایی هایشان به شکلی غیرمنطقی استفاده کنند و غیرمنطقی تر آن را به رخ بکشند را ندارند.
اعضای این دسته، پولدارها را به دو قسمت تقسیم می کنند و معتقدند که پولدارها یا اصیلند یا تازه به دوران رسیده. اصیل ها که از ابتدا تمکن مالیشان بیشتر از سایرین بوده معمولی زندگی و رفتار می کنند و خرج و برج و ظاهرشان توی چشم نمی زند.
صدرا مقدم، یکی از این منطقی هاست. می گوید: «همیشه نسبت به پولدارهای سن و سال دار، حس احترام داشته ام. چون می دانم که سال ها زحمت کشیده اند برای بدست آوردن این پول و احتمالا قابلیتی داشته اند که دیگران نداشتند. اما تحمل جوانک های تازه به دوران رسیده را ندارم. البته در بین بچه پولدارها، هستند کسانی که گذشته خودشان را فراموش نکرده اند و همچنان رفتارشان مثل قبل است اما آن ها که پولشان را دستمایه بالاتر نشان دادن خودشان نسبت به دیگران می کنند واقعا غیرقابل تحملند.»
وقتی از حسش نسبت به این اقشار می پرسی می گوید: «قطعا حسم به این افراد تنفر نیست. حتی در برخی موارد دلسوزی می کنم که چطور در این دام افتاده اند و خودشان حالیشان نیست!»
اعضای گروه منطقی ها به احادیث و سخنان بزرگان در این مورد اشاره می کنند و می گویند که هیچ کاخی بنا نمی شود مگر آن که کوخی ویران شود. در کلام حضرت علی (ع) هم هست که خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار داده، هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به واسطه اینکه ثروتمندی از حق او بهره مند شده و خدا تعالی در این باره از آنان بازخواست می کند.
در دین اسلام اکیدا به حاکمین و البته مردم دستور داده شده از ایجاد تضاد طبقاتی جلوگیری کنند و هرگز تواضع در برابر ثروتمندان را به خاطر مالشان جایز ندانسته است.
به گفته محمد روحانی، کارشناس جامعه شناسی «با توجه به جو حاکم و غالب، می توان به این نتیجه رسید که تقابل فرادستان و فرودستان همیشگی بوده و گاه در مقاطعی شکل بیمارگونه به خود گرفته؛ که می توان دلیل آن را در رفتار حاکمان در شکل گیری اوضاع اقتصادی جامعه و نوع برخورد دولت ها در برقراری عدالت و احقاق حق قشر ضعیف از اغنیا جستجو کرد.»
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
بررسی طبقه نوظهور پورشه سواران
بررسی طبقه نوظهور پورشه سواران تصادف پورشه زردرنگ در خیابان شریعتی تهران بهانه ای شد که برخی پدیده های تازه که تاکنون در لایه های جامعه ایران پنهان مانده بود به یک بحث عمومی تبدیل شود واکنش های خشم آلود اقشار مختلف مردم به این طبقه نوظهور پورشه سواران نشان از یک خطر در زیر پوست- امام جمعه سرپل ذهاب: حضرت علی (ع) نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی است
امام جمعه سرپل ذهاب حضرت علی ع نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی است قصرشیرین - ایرنا - امام جمعه سرپل ذهاب گفت حضرت علی ع نماد عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جهان است حجت الاسلام مجید صفدری روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ع که در محل کانون شهید باهنرسردار اشتری: نیروی انتظامی باید یک نیروی مقتدر همراه با عدالت و ترحم باشد
سردار اشتری نیروی انتظامی باید یک نیروی مقتدر همراه با عدالت و ترحم باشدفرمانده نیروی انتظامی گفت مطابق با توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر نحوه خدمترسانی ناجا نیروی انتظامی باید یک نیروی مقتدر همراه با عدالت و ترحم باشد که در این زمینه در جهت خدمترسانی حداکثری به مردم شریف ایرچرا بعضی از عمرها کوتاه و بعضی بلند است؟
تراز کلمه عمر در لغت به معنای زندگی مدت زندگی بقاء و امتداد زمان آمده است 1 در آیات و روایات این کلمه به همین معنا به کار رفته است به گزارش تراز قرآن کریم مراحل عمر و زندگی انسان از آغاز تا پایان را به هفت مرحله تقسیم کرده که عبارتاند از 1 خاک 2 نطفه 3 علقه خ-هفتهغمانگیز مجازی برای پورشه سواران
غواصی در امواج رسانههای مجازی هفتهغمانگیز مجازی برای پورشه سواران هفته گذشته در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هفته شادی نبود در حالی که ماجرای سگکشی همچنان ادامه پیدا کرد تصادف مرگبار دو خودرو هم فضای مجازی را فضایی غمانگیز کرد وقتی فقط برای پورشه سواران گریه میولخرجی پورشه سواران در اوج تحريم ایران
تراز شايد سال ۱۹۳۱ که فرديناند پورشه شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسيس مي کرد به فکرش هم نمي رسيد که خودروهايش ۸۰ سال بعد ۴ ۷۲۱ کيلومتر اين طرف تر در کشوري ديگر تبديل به چالشي جدي و طبقه اي اجتماعي خاص شود طبقه اي اجتماعي که پول يک دستگاه خودروي پورشه شان به اندازه ياراهواداران و پیشکسوتان حامی خریدار باشگاه پرسپولیس هستند/آقای رئیس جمهور عدالت میخواهیم عابدینی: ارادهای وجود
هواداران و پیشکسوتان حامی خریدار باشگاه پرسپولیس هستند آقای رئیس جمهور عدالت میخواهیمعابدینی ارادهای وجود دارد سرخابیها در اختیار دولت بمانند مستندات مرا قانع نکند به مردم همه چیز را خواهم گفتنماینده شرکت استیلآذین گفت اگر مستندات برای کنار گذاشتن استیلآذین صحت داشته باشدچرا بعضی زنان به رابطه جنسی علاقهای ندارند؟
چرا بعضی زنان به رابطه جنسی علاقهای ندارند تمایل برخی زنان به برقراری رابطهٔ جنسی بسیار کم است که این مساله علتهای مختلفی دارد در این مطلب به برخی علتها و برخی راهکارها برای حل این مشکل اشاره شده است تمایل جنسی زنان به طور طبیعی در طول سالیان زندگیشان در نوسان است با آغاموسوی لاری: افرادی که حتی یک عکس یادگاری با امام ندارند، همراهان امام را متهم می کنند /اکثریت کرسی های مجلس ده
موسوی لاری افرادی که حتی یک عکس یادگاری با امام ندارند همراهان امام را متهم می کنند اکثریت کرسی های مجلس دهم را می خواهیم شوراي راهبردي هنوز وارد فاز عملياتي نشده است كاركرد اصلي شوراي راهبردي براي انتخابات مجلس است هنوز هم به مرحلهاي نرسيده كه بخواهد وارد كار شود مهمتريننمیدانم چرا تیمها به استفاده ما از GPS حساس شدهاند! کامیابینیا: از تبریز با جام به تهران میآییم/ هم قهرما
نمیدانم چرا تیمها به استفاده ما از GPS حساس شدهاند کامیابینیا از تبریز با جام به تهران میآییم هم قهرمانی لیگ برتر را میخواهیم هم جام حذفیهافبک تیم فوتبال نفت تهران گفت میخواهیم تنها تیمی باشیم که در لیگ برتر همزمان قهرمان لیگ و جام حذفی میشود کمال کامیابینیا دررتبه بندی آغاز حرکت برای رشد معلمان/اجازه بی عدالتی رانخواهیم داد
کفاش مطرح کرد رتبه بندی آغاز حرکت برای رشد معلمان اجازه بی عدالتی رانخواهیم داد شناسهٔ خبر 2567100 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۱ استانها > لرستان خرم آباد - معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش طرح رتبه بندی معلمان را آغاز حرکت برای رشد فرهنگیان دانست و بیان داشت اجچرا حتي با توافق ارزاني نخواهيم داشت؟!
چرا حتي با توافق ارزاني نخواهيم داشت نویسنده مهران ابراهیمیان بسياري از عامه مردم بر اين باورند بابه نتيجه رسيدن توافقات با 1 5 همچون قطعنامه 598 به ناگهان شاهد ريزش قيمتها خواهيم بود و ارزاني و فراواني خواهد شد و ارز ارزان كالاهاي خارجي را روانه بازار ايرانعابدینی: آقای رئیس جمهور عدالت میخواهیم/ مستندات مرا قانع نکند به مردم همه چیز را خواهم گفت
هواداران و پیشکسوتان حامی خریدار باشگاه پرسپولیس هستند عابدینی آقای رئیس جمهور عدالت میخواهیم مستندات مرا قانع نکند به مردم همه چیز را خواهم گفت نماینده شرکت استیلآذین گفت اگر مستندات برای کنار گذاشتن استیلآذین صحت داشته باشد دست دولت را میبوسم و گرنه به مردم همه چیز را خمیزبانی مسابقات فیناترافی دستاوردهای سیاسی و فرهنگی زیادی برای ایران دارد امینی: بعید میدانم علت انصرافها سی
میزبانی مسابقات فیناترافی دستاوردهای سیاسی و فرهنگی زیادی برای ایران داردامینی بعید میدانم علت انصرافها سیاسی باشد به بعضیها باید گفت تو که نوشم نهی نیشم چرایینایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی شنا گفت بعید میدانم علت انصراف دو تیم برای حضور در مسابقات فیناترافی ب- تامین امنیت پایدار درسایه همراهی و مشارکت مردم با پلیس تحقق می یابد
فرمانده انتظامی کشور تامین امنیت پایدار درسایه همراهی و مشارکت مردم با پلیس تحقق می یابد یاسوج - ایرنا- فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت ارتقا و تامین امنیت پایدار در جامعه در سایه همدلی همراهی و مشارکت بیش از پیش مردم تحقق می یابد به گزارش ایرنا سردار حسین اشتر- شبکه های اجتماعی که انزوای اجتماعی به همراه دارند
شبکه های اجتماعی که انزوای اجتماعی به همراه دارند سمنان - ایرنا - رییس پلیس فتای استان سمنان با اشاره به آسیبهای مختلف شبکه های اجتماعی گفت انزوای اجتماعی یکی از آسیبهای این شبکه هاست که نصیب کاربران می شود به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان سکاهش ۲۰ درصدی پروندههای تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری
کاهش ۲۰ درصدی پروندههای تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شناسهٔ خبر 2573271 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۱ جامعه > رفاه و آسیب های اجتماعی مدیرعامل تامین اجتماعی به دنبال کسب موفقیت این سازمان در کسب عنوان دستگاه برتر در تعامل با دیوان عدالت اداری و همچنین کاهش ۲۰ درصدی پ-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها