تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814752323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندار مرکزی بر حفاظت از تالاب میقان تاکید کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاندار مرکزی بر حفاظت از تالاب میقان تاکید کرد اراک- ایرنا- استاندار استان مرکزی بر حفاظت از تالاب میقان تاکید کرد و گفت: عناصری که حیات این تالاب را به خطر اندازند، باید حذف شوند.


محمود زمانی قمی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب میقان در گفت و گو با ایرنا افزود: تالاب کویری میقان اراک یکی از زیستگاههای مهم پرندگان مهاجر و جزو 10 تالاب شناخته شده کشور است که در سال های گذشته به دلایل مختلف حیات این تالاب با چالش های جدی مواجه شده است.
وی ادامه داد: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد بنابراین حیات این تالاب باید تحت هر شرایطی حفظ شود چرا که در صورت خشکی مطلق این منطقه ریزگردهای محلی را به دنبال داشته و زندگی شهروندان اراکی را به مخاطره می اندازد.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: ازآنجایی که تالاب میقان اراک درفاصله پنج کیلومتری اراک واقع شده توجه به حفظ و احیای آن برای مهار آلودگی های محیطی و حفظ سلامت مردم ضروری است و استانداری استان مرکزی به این مهم نگاه ویژه ای دارد.
وی اضافه کرد: نباید اجازه داده شود که تالاب کویری میقان اراک که میزبان 15 درصد از گونه های پرندگان و 73 گونه مهم گیاهی است رو به نابودی برود که این مهم نیازمند همدلی و همزبانی دستگاه های دولتی و مردم منطقه و کلانشهر اراک است.
زمانی قمی یادآوری کرد: بهره برداری غیر اصولی احتمالی سولفات سدیم از سوی شرکت املاح معدنی ایران که در حاشیه تالاب میقان قرار دارد مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات این امر، از همه ظرفیتهای قانونی برای برخورد با آن بهره گرفته می شود.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.
با گرم شدن هوا، هر ساله شدت تبخیر آب از دریاچه تالاب میقان به گونه ای است که در اردیبهشت تا اواخر خرداد خشک شده و با کوچکترین وزش باد به کانون ریزگرد و غبارآلودگی شهر اراک تبدیل می شود.
سالانه بین 10 تا 15 هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت می کنند که یکی از گونه های شاخص آن که تحت حفاطت بین المللی نیز هست درنای خاکستری است.
مهدی زندیه وکیلی معاون امور عمرانی استانداری، مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری و مسوولان محیط زیست در این بازدید حضور داشتند.
3017/6012



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن