تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825814837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسمیت دانشگاهی جریان‌های نو ادبیات را نمی‌پذیرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶




13-93.jpg

کارگاه تخصصی ادبیات با نام "شعر امروز و راه‌های فراروی" در جریان برگزاری نخستین جایزه ادبی دانشجویی اهواز با حضور بهزاد خواجات و بهزاد زرین‌پور 21 اردیبهشت‌ماه در معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، بهزاد خواجات، شاعر، در ابتدای این نشست ادبی با اشاره کوتاهی به جریان‌های شعری دهه 70 اظهار کرد: شعر به طور کلی هنری تجربی در حیطه زبان و معنا است. شاعر در پی کشف هستی و معماری دیگرگونه هستی بر اساس عواطف خودش است. معضل جریان‌های شعر امروز او ادامه داد: اگر تجربی بودن شعر را بپذیریم که حتما هم این طور است گمان می‌کنم محیط دانشگاهی غالبا باید بیشتر به این نکته پایبند باشد چراکه محیط‌های آکادمیک اقتضائاتی دارد و می‌تواند دستاوردهایی را از حیث پژوهش و کنکاش در محیط پیرامون ایجاد کند که بسیار فرصت مغتنمی است. این شاعر خاطرنشان کرد: وجه غالب جشنواره‌های دانشجویی و شعرهای دانشجویی را وجه تجربی می‌دانم. من معتقد هستم شاعری که به دانشگاه رفته است و با کتاب به طور آکادمیک مانوس است بیشتر این امکان را دارد که بتواند جریان‌های شعر امروز را به صورت منظم‌تر و علمی‌تر بررسی کند و خودش را در این میان ارزیابی کند و محک بزند. وی بیان کرد: معضلی که در حال حاضر در ارتباط با محیط دانشجویی و جریان‌های زنده شعر امروز وجود دارد یک گسل است و این گسل تحت تاثیر عوامل ریادی است. خواجات گفت: متاسفانه رسمیت موجود در محیط‌های دانشگاهی ما جریان‌های تجربی و نو ادبیات را نمی‌پذیرد و نه تنها نمی‌پذیرد بلکه آن را انکار نیز می‌کند و این باعث می‌شود آن چیزی که دانشجو در دروس ادبیات می‌خواند با آن چه در واقعیت شعر امروز ایران رخ می‌دهد فاصله داشته باشد. او افزود: تجربه ثابت کرده است که این انکار چندان نمی‌تواند پایدار باشد زیرا اگر به نیما نگاه کنید متوجه می‌شوید که مورد تندترین حملات و مخالفت‌ها قرار گرفت اما الان ما نیما را در دانشگاه می‌خوانیم و تحلیل می‌کنیم. شاعر "در وضعیت کوانتوم" اظهار کرد: تجربه به ما نشان می‌دهد که باید درهای آکادمیک به روی جریان‌های زنده و امروز شعر باز شوند. البته این به معنی پذیرش هر جریانی نیست بلکه با معیارهای دانشگاهی می‌توانیم با جریان‌ها برخورد کنیم اما معیارهای ما هم باید به‌روز شود. وی بیان کرد: شاعران جوانی که در محیط‌های دانشگاهی حضور دارند حتما باید علم آکادمیک را با واقعیت‌های شعر امروز پیوند دهند. خواجات ادامه داد: ما در شعر امروز همیشه دچار افراط و تفریط بوده‌ایم. یعنی گاهی با جریان‌هایی مواجه هستیم که از فرهنگ ایرانی منقطع می‌شوند و با خواندن چند کتاب تئوریک گمان می‌کنند که به شعر موفقی دست پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر نیز با کسانی مواجه هستیم که همه تئوری‌های زبانی و فلسفی غربی و غیرایرانی را نفی می‌کنند. او تاکید کرد: ما باید ابتدا اقتضائات زبان فارسی و زندگی ایرانی را بپذیریم و آن را در شعر خود از یاد نبریم. این می‌تواند شعر را موفق جلوه دهد. کسانی در ایجاد اتفاق‌های جدید در شعر امروز موفق بوده‌اند که از فرهنگ ایرانی منقطع نشده‌اند و در عین حال به تئوری‌های ادبی مسلط هستند. این شاعر ادامه داد: اگر شاعر شعر را جدی بگیرد شعر هم او را جدی می‌گیرد. از همین دانشکده ادبیات شروع کردیم در ادامه بهزاد زرین‌پور، شاعر، گفت: نخستین کارهایی که در دهه 70 منتشر و با استقبال زیادی روبه‌رو شد کارهای من و آقای خواجات بود اما پایه این کارها و شعرهایی که منتشر شد همین بحث‌های دانشجویی در دانشکده ادبیات بود. او توضیح داد: شعر دهه 70 قبل از این که کتاب شود در رسانه‌ها منتشر و بعد به صورت کتاب به عنوان صدای تازه‌ای در شعر امروز شناخته شد. شاعر «کاش آفتاب از چهارسو بتابد» گفت: به عقیده من دانشجو باید شعر را جدی بگیرد. ما در آن زمان خودمان را جدی گرفتیم و می‌خواستیم کاری نو انجام دهیم. به همین دلیل همیشه شعر معاصر و نحله‌های جدید را تحلیل می‌کردیم. در ادامه بهزاد خواجات و بهزاد زرین‌پور از شعرهای به چاپ رسیده خودشان برای حاضران خواندند و بعد از آن دانشجویانی که شعرهای‌شان برگزیده شده بود به شعرخوانی پرداختند و در پایان شعرشان نقد و بررسی شد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن