محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842856121
آیتالله رمضانی در گفتوگوی مشروح با فارس: آیا عشق مجازی ما را به عشق حقیقی میرساند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله رمضانی در گفتوگوی مشروح با فارس:
آیا عشق مجازی ما را به عشق حقیقی میرساند
استاد عرفان حوزه علمیه قم گفت: عشق مجازی نفسانی پلی به سوی حقیقت است و انسان را به حقیقت میرساند. اگر بناست که عشق مجازی، پلی برای رسیدن به حق و معشوق حقیقی نباشد، هیچ اعتباری میان عرفا نداشت.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از کلیدواژه ها و مفاهیمی که همواره مورد توجه انسانهاست و برخی فقط عنوانی از آن را یدک کشیده و عدهای دیگر از آن جا که دل در گرو محبوب ازلی و ابدی دارند، «عشق» است. «عشق» در دو کارکرد متفاوت میتواند انسان را به مراتبی از مقامات کمال و عرفان برساند یا با دستاویز شدن، جلوه محبت و دوستداشتنیاش به خشم تبدیل شده و انسان را به سطح حیوانیت و بلکه پایین تر از آن تنزل دهد. متأسفانه امروزه واژه عشق به دلیل کثرت استفاده نادرست، قداست خود را از دست داده است در حالی که ایامی وجود داشت کاربرد حداکثری این واژه درباره عبد و معبود بود ولی به دلایل گوناگون، ارزش ذاتی آن کمرنگ شده است. به منظور دستیابی به فهم و درک صحیحی از «عشق» و مراتب آن گفتوگویی با آیتالله حسن رمضانی از استادان برجسته علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم، نویسنده و پژوهشگر مباحث عرفانی داشتهایم که در ادامه میخوانید:
* در ایتدا واژه «عشق» را در لغت و اصطلاح عرفا برایمان معنا کنید؟ اهل لغت، عشق را به محبت و حب مفرط معنا کردهاند که انسان به یک حقیقتی، امری محبت مفرط داشته باشد، به نحوی که از حد تجاوز کند، محبتی که انسان را از خود بی خود میکند آنجا از آن به عشق تعبیر میکنند. منشأ اشتقاق عشق هم از «عَ شَ قَ ه» مشتق شده، عبارت است از گیاهی که ما را از آن به پیچک تعبیر می کنیم، پیچک گیاهی است که به دور درختان می پیچد و از آن ها بالا میرود، به نحوی آن را احاطه میکند که با او یکی شود. عشق حقیقی متعلق به حضرت حق تبارک و تعالی است که وجودش حقیقی بوده و دارای کمالات است.
به لحاظ لغوی، در قضیه عشق که همان محبت و حب مفرط است تمام وجود انسان عاشق، سر تا پای او را فرا می گیرد و چیزی باقی نمیگذارد و آن شی ء یا آن امر در عشق و محبت مفرط احاطه میشود. اما در فضای عرفانی وقتی از عشق صحبت میشود، آقایان عشق را به دو قسم عشق حقیقی و عشق مجازی تقسیم میکنند. عشق حقیقی متعلق به حضرت حق تبارک و تعالی است که وجودش حقیقی بوده و دارای کمالات است و چیزی از کمالات را نمیتوان از ذات خداوند سلب کرد. از این رو او هست و تمام کمالات، او هست و تمام اوصاف جلال و جمال و انسان اگر به این حقیقت، عشق داشته باشد عشق حقیقی خواهد بود اما اگر چنانچه انسان به مظاهر خَلقیه، عشق بورزد و عاشق آنها شود به عشق مجازی تعبیر میشود سایر موجودات از انسان گرفته تا حیوانات، جمادات و گیاهان این عشق را تجربه میکنند چرا چون خودشان از وجود مجازی برخوردارند نه وجود حقیقی از این جهت عشق به آنها نیز معنون به عشق مجازی است. با توجه به اینکه عشق حقیقی در فضای عرفان است اما اگر اهل معرفت، جایگاه و موقعیتی برای عشق مجازی قائل شده اند از این باب که «المَجاز قنطرة الحقیقة» هست، بود؛ مجاز پلی به سوی حقیقت است و انسان را به حقیقت می رساند از این جهت برای آن عشق، مقامی قائل هستند لذا اگر بنا است که عشق مجازی، پلی برای رسیدن به حق و معشوق حقیقی نباشد، هیچ اعتباری نداشت. * آیا عرفا عشق مجازی را دارای مراتبی میدانند؟ بله، اهل معرفت عشق مجازی را به دو قسمت تقسیم کردهاند، عشق مجازی نفسانی، عشق مجازی حیوانی. در عشق مجازی نفسانی، توجه به کمالات روحی و نفسانی و در عشق مجازی حیوانی، توجه به خاصیت بدن و امور ظاهری است.
عشق مجازی نفسانی؛ متعلق است به کمالات و اوصاف کمال نفس ناطقیه انسان و زمانی اتفاق می افتد که شخص پی می برد که یک انسان دارای تقوا و پاکی، معرفت، فرهنگ و هنر نیز هست و آن شخص را با توجه به این امتیازات و خصوصیات مورد عشق و محبت خویش قرار میدهد این عشق، عشق مجازی نفسانی است که در آن همان کمالات نفس ناطق انسان مد نظر است. بنابراین انسان وقتی می بیند یک نحوه سنخیت، مشارکت و مناسبتی بین خویش و انسان مقابلش وجود دارد نسبت به او عشق می ورزد و عاشق او میشود. اما در برابر این عشق مجازی نفسانی، عشق مجازی حیوانی قرار دارد که در اینجا همان خال و لب و خط و زیبایی ظاهری مد نظر قرار می گیرد و فرد به کمالات نفسانی توجه ندارد و همین چشم و ابرو و موی معشوق را با توجه به بُعد بدنیاش مورد توجه قرار میدهد. ما میتوانیم نام آن را نیز عشق بنامیم اما مولوی در مثنوی میگوید: عشقهایی کز پی رنگی بُوَد / عشق نَبوَد، عاقبت ننگی بُوَد اگر عشق، به یک موجود زنده و به یک حقیقت زنده تعلق بگیرد لحظه به لحظه تازه و تازه تر میشود.
لذا ممکن است ما بر حسب ظاهر نام آن را عشق مجازی حیوانی بنامیم اما آیا واقعاً میتوان نمونهای از عشق حقیقی را از آن درک کرد؟! خیر، عشق حقیقی جایگاهی در اینجا ندارد و نمیشود اینگونه معشوقها و عشق را به آن معنا کرد گر چه برخی از افراد، عشقی که مولوی بیان میکند را شعاعی از معشوق حقیقی ذکر میکنند اما با توجه به جنبه ای که عرض شد مگر اینکه این ها خط و جهتی بوده باشند، سوی معشوق حقیقی و از همین طریق انسان راه را پیدا کند و به معشوق حقیقی برسد نه اینکه ظاهر و باطنش در این مسائل خلاصه شود و حرکتی صورت نگیرد. اینها در حقیقت اگر بخواهد به خودش متوقف شود هیچ ارزشی ندارد و به راستی باید گفت: عشقهایی کز پی رنگی بود/ عشق نَبود عاقبت ننگی بُوَد. مولوی در ادامه این بیت، علت عشق را بیان میکند و میگوید: «ز آن که عشق مردگان، پاینده نیست زآن که مرده سوی ما آینده نیست». اینکه ما میگوییم عشقهایی کز پی رنگی بُود عشق نبود عاقبت ننگی بُوَد به دلیل این است که آنها حقایقی هستند که ما آنها را مرده به حساب میآوریم. عشق به یک امر مرده، عشق به یک موجود مرده، پایدار نیست و هیچگاه به سوی ما باز نمی گردد و فایده ای هم برای ما ندارد و به همین دلیل ما عاقبت آن را ننگی می دانیم که منجر به ننگ میشود نه به معاد! اگر عشق، به یک موجود زنده و به یک حقیقت زنده تعلق بگیرد لحظه به لحظه تازه و تازهتر میشود؛ «وَ هُو الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ». عشق زنده در روان و در بصر/ هر دمى باشد ز غنچه تازهتر عشق آن بگزین که جمله انبیا/ یافتند از عشق او کار و کیا تو مگو ما را بدان شه بار نیست/ با کریمان کارها دشوار نیست * با توجه به حدیث قدسی «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی» عشق حقیقی دارای چند مرحله است؟ این حدیث قدسی به همان قضیه عشق و محبت اشاره دارد. مرحله اول، معرفت بعد طلب، سپس وجدان و بعد محبت و در نهایت عشق است. انسان در آغاز راه، معرفت الهی پیدا میکند نه یک حقیقت پنداری و موهوم! وقتی حقیقت را یافت نسبت به او محبت پیدا میکند و این محبت، روز به روز زیادتر میشود به طوری که سر تا پای انسان را در بر می گیرد. مانند کسی که در جام ذغال بیفتد. در آغاز، یک نقطه در ذغال را قرمز میکند و بعد مدام توسعه پیدا میکند تا جایی که یکپارچه آتش میشود. در درون انسان هم یک محبت و وابستگی نیست به حقیقت حق پیدا میشود که اگر استمرار پیدا کند و انحرافی صورت نگیرد سر تا پای وجود انسان را قدم به قدم فرا می گیرد تا اینکه به طور کلی انسان، یکپارچه شوق و عشق شده و اینجاست که در معشوق فانی میشود لذا می فرماید: «وَ مَن عَشَقَنی عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ» و این یعنی فانی شدن در معشوق که دیگر چیزی از او باقی نمیماند. امام صادق(ع) جمله بسیار زیبایی در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه 21 سوره مبارکه «انسان» مبنی بر «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» فرموده اند اینکه منظور از شراب طهور در این آیه؛ آن شرابی است که انسان را از تمام نجاسات و تمام رذایل، چرک ها و مزاحم ها پاک کند و چیزی در وجود او باقی نمیگذارد مگر حق، یعنی سر تا پای انسان میشود حق! یک انسان حقانی که از غرور، عنانیت، خودخواهی چیزی در او باقی نیست. بنابر این کسی که فان فی الله شد، باقی بالله میشود. همان فرمایشات زیبا و دلنشینی که امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره آوردهاند؛ «وَ مَنْ أَحَبَّکُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ، وَ مَنْ أَبْغَضَکُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ، مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ». هیچ تفاوتی بین آنها و حق نیست همان طور که در زیارت رجبیه آمده است که «لَا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُکَ» فرقی نیست فقط در عبودیت و ربوبیت فرق است او رب است و اینها مربوب. اگر این تفاوت را در نظر بگیریم هیچ فرق دیگری ندارند لذا باقی تعالی می شوند. با رعایت عفت، دین، شرع، عقل و عرف می توان از عشق مجازی به عشق حقیقی دست یافت.
*چگونه عشق مجازی می تواند مقدمه ای برای دستیابی به عشق حقیقی باشد؟ مجاز، پلی به سوی حقیقت است البته اگر از آفات و آسیب مصون بماند معمولاً عشق مجازی، انسان را در همان گامهای نخست، زمینگیر میکند اگر انسان مربی داشته باشد و تحت تربیت یک انسان الهی قرار گیرد، میشود. عشقی که همراه با آسیب و آفت است را نمیتوان به صورت مطلق و همین طور بی قید بیان کرد. خیلیها به بهانه اینکه عشق مجازی می تواند آنها را به خدای متعال برساند بدون توجه به آداب آن به دام می افتند، هلاک شده و به هدف نمیرسند. فضای عشق مجازی و اینکه انسان از عشق مجازی به حق برسد خیلی حساس است مانند اینکه از یک رگی در بدن انسان، همزمان خون و شیر طیب و طاهر عبور کند؛ یک طرف خون جاری میشود و یک طرف دیگر شیر. نه سفیدی شیر به خون برسد و نه قرمزی خون به شیر! و این یعنی اینکه اگر می خواهیم از عشق مجازی به عشق حقیقی برسیم باید حساس، دقیق، حساب شده باشد. معمولاً افراد در وادی عشق مجازی میمانند و به مسیر عرفان نمیرسند اما اگر از آفت ها مصون بمانند، میتوانند. * از منظر جنابعالی برای رسیدن به عشق حقیقی حتماً باید تحت تربیت استاد باشیم؟ بله، انسان حتما باید تحت تربیت مربی قرار بگیرد، با اشارات و ارشادات دقیق یک انسان ورزیده الهی این مسیر باید طی شود بنده در کتاب «ریاضت در عرف عرفان»، بحث از عشق مجازی را آورده ام و در آخر همان طور که ما به طور مطلق این عشق را نمی پذیریم به طور مطلق هم رد نمی کنیم لکن می گوئیم این عشق مطلوب است اما بشرطها و شروطها! رعایت عفت و دین، شرع و عقل و عرف از شروط این قضیه است. * اگر بخواهیم مصداقی از عشق حقیقی و الهی سخن به میان بیاوریم عشق میان امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) نمونه بارزی در این خصوص به شمار میرود، کمی از عشق میان این دو وجود نازنین برایمان بگویید؟ یقیناً این عشق از مصادیق عشق حقیقی است چون علی بن ابی طالب(ع) فانی فی الله است همان طور که حضرت فاطمه زهرا(س) نیز فانی فی الله است در حقیقت عشق خودِ خدا به خداست که در علی بن ابیطالب به صورت معشوق جلوه کرده، خودش عاشق خودش است و خود، معشوق خویش است منتها در دو جلوه، در دو مظهر! همین مسأله را می توان درباره حضرت صدیقه طاهره(س) بیان کرد به عنوان عاشق علی بن ابی طالب (ع) و هم فاطمه زهرا (س) را به عنوان معشوق در نظر بگیریم چون هر دو خلیفة الله اند، هر دو فانی فی الله و هر دو باقی اند و هر دو حکم خداوند را دارند خداست که عاشق است و معشوق است و عشق. اگر فردی دید گرفتار امور ظاهری دم دستی است معلوم میشود که او مبتلا به آفت و آسیب است اما اگر مسائل ظاهری اصلاً برایش مطرح نبود واضح است که به سوی کمال در حال حرکت است.
* انسانهای عادی وقتی عاشق هم می شوند در واقع به درجه ای از کمال دست مییابند آیا درباره حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) که خلیفة الله هستند نیز چنین چیزی صادق است؟ با توجه به اینکه این بزرگواران به حسب ظاهر، دو نفر بودند و هر کدام محدود به حدود خاص، مطمئناً مکمل عقل بودند و حقیقت محمدیه در هر دوی آنها جاری شده است. علی بن ابیطالب با تعیّن علوی و فاطمه زهرا (س) با تعیّن فاطمی، هر کدام امتیازات خاص خویش را دارند و با ازدواج با هم، مکمل هم به شمار می روند؛ «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ». * نشانههای عشق مجازی که منجر به عشق حقیقی میشود، چیست؟ شما یک راننده ای را در نظر بگیرید که در هوای بارانی مشغول رانندگی است اگر حواس راننده مدام به حرکت برف پاک کن باشد از جاده منحرف خواهد شد اما اگر حواسش فقط به جاده باشد در واقع، توجهی به حرکت برف پاک کن نخواهد داشت. عشق مجازی به امور بدنی و امور ظاهری معطوف است و عشق حقیقی به کمالات نفسانی و کمالات واقعی انسان توجه دارد. اگر شخص درگیر اوصاف جمال ظاهری و صوری است، بداند که گرفتار آفت شده است اما اگر در همه امور ظاهری، مشغول مشاهده امور ماورایی است، اصل را می بیند و جلوه واقعی را مشاهده میکند مشخص میشود که این عشق، عشقی است که او را به هدف نزدیک میکند و این بهترین علامت و نشانه است. همانطور که عرض شد، در عشق مجازی نفسانی، توجه به کمالات روحی و نفسانی است که در عشق مجازی حیوانی، توجه به خاصیت بدن و امور ظاهری است و این ملاک خوبی برای تشخیص عشق مجازی نفسانی از عشق مجازی حیوانی است. بنابراین اگر فردی دید گرفتار این گونه امور ظاهری دم دستی است معلوم میشود که او مبتلا به آفت و آسیب است که هیچ تقدسی هم ندارد اما اگر توجه اش به امور ماورایی امور ظاهری بود و مسائل ظاهری اصلاً برایش مطرح نبود مشخص میشود که کمال یافته است و راه به سوی کمال را نیز به خوبی طی میکند. انتهای پیام/ک
94/02/21 - 09:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی تفصیلی فارس با کارگردان مستند «بدون مرز، عشق» بیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید از
گفتوگوی تفصیلی فارس با کارگردان مستند بدون مرز عشقبیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید از تصویربردار داعشی این صحنه ترسیدوحید فراهانی کاگردان مستندهای بدون مرز عشق گفت داعشیها در حوزه رسانه به شدت با استراتژی رفتار میکنند و بیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید ازگفتوگوی مشروح فارس با یک مبلغ هندی وقتی نام «حسین» یک کافر را مسلمان کرد/ برای عزاداری مجبوریم روی
گفتوگوی مشروح فارس با یک مبلغ هندیوقتی نام حسین یک کافر را مسلمان کرد برای عزاداری مجبوریم روی اقیانوس برویم تصاویرقمر حسن خان با اینکه نه امام خمینی ره و نه ایران را دیده بود اما بین سالهای 60 تا 67 شب و روز در بمبئی فعالیت میکرد که تبلیغات منافقین در هند را ناکام بگذاردمحمدرضا قزلسفلی در گفتوگوی مشروح با فارس/۱ اهالی سیرالئون سنی هستند اما امکان ندارد نام حسنین(ع) را روی دوقلو
محمدرضا قزلسفلی در گفتوگوی مشروح با فارس ۱اهالی سیرالئون سنی هستند اما امکان ندارد نام حسنین ع را روی دوقلوهای خود نگذارند عروسم اهل آفریقاسترایزن سابق فرهنگی ایران در سیرالئون میگوید بیش از ۷۵ درصد جمعیت این کشور مسلمان و اکثراً مالکیمذهب هستند اما شباهتهای زیادی با شیعیاگفتوگوی مشروح فارس با محمد فراهانی مداحان دارای شناسنامه میشوند/ راهاندازی رشته هنر و ادبیات ستایشگری/ واکن
گفتوگوی مشروح فارس با محمد فراهانیمداحان دارای شناسنامه میشوند راهاندازی رشته هنر و ادبیات ستایشگری واکنش رهبر انقلاب به تکبیر بیموقع یک مداحرئیس سازمان بسیج مداحان گفت میخواهیم نوگلان زینبی را از میان دختربچههای علاقهمند به شعرخوانی یا آنهایی که دوست دارند خانم جلسهاگفتوگوی فارس با یک معلم نمونه/ «معلم نمونه» عشق به حرفهاش و وجدان کاری دارد
گفتوگوی فارس با یک معلم نمونه معلم نمونه عشق به حرفهاش و وجدان کاری داردیک معلم نمونه گفت معلم نمونه عشق به کار و وجدان کاری دارد و رابطه خوبی با دانشآموزان برقرار میکند علیرضا عرب عامری در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت 23 سال سابقه تدریبا نمایش «بدون مرز عشق 3» سیونهمین جلسه سینما روایت به قلب داعش میزند
با نمایش بدون مرز عشق 3سیونهمین جلسه سینما روایت به قلب داعش میزندسیونهمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی مستند بدون مرز عشق 3 میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس «بدون مرز عشق 3» به کارگردانی وحید فراهانی و تهیه کنندگی سیدهاشم موسوی درباره مبارزه گروههای مررونمایی و اکران مستند «بدون مرز عشق ۳» در فرهنگسرای انقلاب
رونمایی و اکران مستند بدون مرز عشق ۳ در فرهنگسرای انقلابمستند بدون مرز عشق ۳ در باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب اسلامی با حضور اصحاب فرهنگ و رسانه رونمایی و اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست که چهارشنبه نهم اردیبهشت برگزار می شود وحید فراهانی کارگردان و سیدهاشگفتوگوی مشروح فارس با دهقان تغییر نام توافق به اقدام مشترک اختیار مجلس را منتفی نمیکند/تفاهم با 1+5 باید با
گفتوگوی مشروح فارس با دهقانتغییر نام توافق به اقدام مشترک اختیار مجلس را منتفی نمیکند تفاهم با 1 5 باید با مجلس هماهنگ شودعضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه تغییر نام توافق هستهای به اقدام مشترک اختیار مجلس را منتفی نمیکند گفت که تفاهمات با 1 5 باید با مجلس هماهنگ شود محمد دگفتوگوی تفصیلی فارس با پیروز ارجمند: علی رهبری انتخاب من نبود/ گزینه تحمیلی خانه موسیقی نبودم/ مشاوران مرادخا
گفتوگوی تفصیلی فارس با پیروز ارجمند علی رهبری انتخاب من نبود گزینه تحمیلی خانه موسیقی نبودم مشاوران مرادخانی تصمیمگیرنده دفتر نیستند علیزاده گفت شرافتت را حفظ کنمدیر کل دفتر موسیقی ارشاد گفت وقتی قرار شد من به دفتر موسیقی بیایم جلسهای در خانه موسیقی داشتیم آقای علیزاده درفارس از فعالیت خستگیناپذیر یک فرهنگی گزارش میدهد مشق عشقی که 72 ساله شد/ آقای مدیر شهر من! خداقوت
فارس از فعالیت خستگیناپذیر یک فرهنگی گزارش میدهدمشق عشقی که 72 ساله شد آقای مدیر شهر من خداقوتسیدصادق حجازی را با 72 سال خدمت در نظام آموزش و پرورش به حق باید آقای مدیر شهرم بخوانم فرهیختهای خستگیناپذیر که در طول این سالها تکیه کلامش این بوده کار برای خدا خستگی ندارد بتهیهکننده «چند مترمکعب عشق» برای «انارهای نارس» چه نوشت؟
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ تهیهکننده فیلم چند مترمکعب عشق معتقد است انارهای نارس یادمان میاندازد که انسانیم و انسان بودن وظایفی دارد نوید محمودی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده درباره این فیلم در حال اکران نوشت سینمای ایران در انتظار بود تا لیست فیلمهایشقایق فراهانی: از «عشق» پسرم حمایت میکنم
با شقایق فراهانی از تجربههای جدید بازیگری تا تجربه مادری شقایق فراهانی از عشق پسرم حمایت میکنم تاریخ انتشار شنبه 19 اردیبهشت 1394 ساعت 13 36 | شماره خبر 1936071672744945741 تعداد بازدید 9 پ پ در سالهای اخیر شقایق فراهانی به یکی از چهرههای پرکار سینما و تلویزیون تبدیل- معرکه عشق بازی ...
معرکه عشق بازی کرمان - ایرنا - دل سپرده ای که هفت وادی عشق را یکی پس از دیگری می پیمایی عاشق می شوی و اسطرلاب عشق تو را خروشان و بی تردید در رگ های زندگی جاری می کند اینجاست که تو معرکه عشق بازی می شوی و ما متحیر به گزارش ایرنا آسمان نزدیک است آنقدر نزدیک که می توانی د۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی شجره با فارس ارزش رادیو را کمتر از تلویزیون ندانیم/ ورود به رادیو توأم با مرارت است
۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی شجره با فارسارزش رادیو را کمتر از تلویزیون ندانیم ورود به رادیو توأم با مرارت استیکی از پیشکسوتان رادیو گفت بزرگترین آرزویم در رادیو این بوده است که به این رسانه تا این اندازه بی تفاوت نگاه نشود و ارزش رادیو را از تلویزیون کمتر ندانیم ضمن اینکه رادیوسارا عرفانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس/2وپایانی خانمها تلاش کنند تا کارشان کنار آثار آقایان بالا بیاید/ کارها
سارا عرفانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس 2وپایانیخانمها تلاش کنند تا کارشان کنار آثار آقایان بالا بیاید کارهای امیرخانی را میپسندم لازم باشد به خاطر خانواده نوشتن را کنار میگذارمنویسنده رمان پنجشنبه فیروزهای گفت به نظرم خوب است کار خانمها در کنار کار آقایان بررسی شود و خیل- حضور پررنگ جوانان در اعتکاف نشانه عشق به مکتب اهل بیت(ع) است
آیت الله نوری همدانی حضور پررنگ جوانان در اعتکاف نشانه عشق به مکتب اهل بیت ع است قم - ایرنا - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید از حضور پر شور جوانان در اعتکاف ابراز خشنودی کرد و این حضور را نشانه عشق به مکتب اهل بیت ع دانست به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه اینآیتالله ضیاءآبادی در گفتوگو با فارس: «خبرنگاران» واقعیتهایی را نقل کنند که معرفت میآورد/ دروغ نگ
آیتالله ضیاءآبادی در گفتوگو با فارس خبرنگاران واقعیتهایی را نقل کنند که معرفت میآورد دروغ نگویید که مفسدهآور استآیتالله ضیاءآبادی در توصیهای به خبرنگاران گفت دروغ نگوئید دروغ گناه است و برای انسان مفسده میآورد دروغ نباشد هرچه واقع باشد بگوئید البته اگر واقعیتها هم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها