تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804235473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اما و اگرهای ایجاد امکانات گردشگری در پارک ملی گلستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اما و اگرهای ایجاد امکانات گردشگری در پارک ملی گلستان تهران- ایرنا- روزنامه خراسان در صفحه پرونده روز خود نوشت: بی تردید پارک ملی گلستان ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است و حتی کارشناسان معتقدند تنوع زیستی پارک ملی گلستان فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارد.


در این گزارش که در شماره روز یکشنبه بیستم اردیبهشت 1394 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: پارک ملی گلستان یکی از قدیمی ترین پارک های ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است. این پارک در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است. هم اکنون هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری و همچنین نیمی از گونه های پستانداران ایران در بیش از 900 کیلومتر مربع مساحت این پارک زندگی می کنند و به همین دلیل یونسکو آن را به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی خود ثبت کرده است.پارک ملی گلستان همچنین پانزدهمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در 3 دی 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
بی تردید پارک ملی گلستان ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است و حتی کارشناسان معتقدند تنوع زیستی پارک ملی گلستان فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.
به واقع پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی مانند پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز و به ویژه قوچ و میش اوریال است.در سرشماری صورت گرفته در سال 1350 حدود 150 هزار رأس قوچ و میش برآورد شده بود که معادل سه چهارم کل جمعیت گوسفندان اوریال دنیا می شد.
هم اکنون اصلی ترین مسیر ارتباطی شمال کشور و استان خراسان و یکی از محورهای ارتباطی تهران-مشهد از این جنگل می گذرد و این جاده دقیقاً در طولانی ترین و گود ترین دره این منطقه کوهستانی احداث شده است که از روستای تنگراه در غرب پارک ملی آغاز شده و تا روستای دشت مماس با حد جنوبی پارک به سمت بجنورد امتداد می یابد. هم اکنون وجود این جاده و حجم بالای تردد در آن یکی از مهم ترین مخاطرات زیست محیطی پارک ملی گلستان محسوب می شود که آمار کشته شدن پستانداران پارک ملی گلستان نشان دهنده این مدعاست. تا جایی که فقط در سال 1384 بیش از 130 گونه حیوان و حدود 60 جغد در برخورد با خودروها قربانی شده اند. هرچند از سال 1350 تاکنون گهگاه خروج جاده ترانزیت از دل این منطقه حفاظت شده اعلام شده و حتی در دولت نیز به تصویب رسیده که جاده فعلی به یک مسیر گردشگری تبدیل و جاده اصلی تهران-شمال-مشهد به مسیر کلاله - چهار داغ – گلی داغ - اسلام آباد - آشخانه منتقل شود اما هنوز این پروژه ردیف اعتباری لازم را دریافت نکرده است.هرچند به گفته مسئولان حضور پرتعداد گرازها، بدون ترس از انسان در کنار جاده ، وجود 149 گونه پرنده که 62 گونه آن بومی پارک ملی هستند و حضور 19 گونه در خطر انقراض مانند هما، بالابان، گیلان شاه خال دار و روباه ترکمنی و ممنوع شدن شکار مرال، شوکا، کل و بز و قوچ و میش و گونه های گیاهی نادر در این منطقه حفاظت شده، ظرفیت منحصر به فردی برای حضور گردشگران فراهم کرده اما کارشناسان و حتی مسئولان ارشد استان معتقدند حضور بیش از ظرفیت گردشگران یکی از مهم ترین تهدیدها برای پارک ملی است که سیل های 2 دهه گذشته و آتش سوزی های متعدد سال های اخیر ریشه در استفاده بیش از ظرفیت این پارک دارد.
هفته گذشته بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ایجاد امکانات گردشگری در پارک ملی گلستان خبر داد. خبری که با توجه به تجربه موفقیت استان در ایجاد بوم کلبه ترکمن در محدوده پارک می تواند به جذب بیشتر گردشگر در استان عبوری گلستان کمک کند. حالا معاون پایش و نظارت محیط زیست گلستان از انعقاد تفاهم نامه بین این اداره کل با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید و مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از تخصیص یک میلیارد و 700 میلیون تومانی اعتبارات برای ایجاد امکانات گردشگری خبر می دهد اما کارشناسان محیط زیست و گردشگری به عنوان مخالفان جدی اجرای این پروژه به اما و اگرهای ایجاد امکانات گردشگری در پارک ملی گلستان اشاره می کنند و معتقدند ذخیره گاه زیست کره تنها یکی از ظرفیت ها و قابلیت های استان گلستان در انواع گردشگری تاریخی، مذهبی، دریایی و روستایی و... است و در شرایط فعلی نیز بیشتر از مناطق حفاظت شده به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت مسافر جذب می کند.
ایجاد امکانات مطابق با ضوابط محیط زیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز دراین باره به خراسان گفت: استان گلستان ظرفیت های متنوعی مانند پارک های جنگلی، آبشار، دشت، دریا و ... دارد که می تواند با صرف اعتبارات و ایجاد زیرساخت های گردشگری به جذب بیشتر گردشگران کمک کند.
ابراهیم کریمی افزود: بخش اعظم گردشگران گلستان، مسافران عبوری و زائران حرم رضوی هستند که از ظرفیت خدادادی و بالقوه پارک ملی گلستان استفاده می کنند.
وی با تاکید بر این که ما به شدت اعتقاد داریم که پارک ملی گلستان باید حفظ شود، ادامه داد: با این نگاه و برای جلوگیری از تخریب بیشتر این ذخیره گاه ایجاد امکانات گردشگری که به حفظ پارک کمک کند و موجودیت پارک را زیر سوال نبرد با توافق دستگاه ها و سازمان میراث فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی متذکر شد: ایجاد امکانات در پارک ملی گلستان به هیچ وجه خارج از چارچوب و ضوابط سازمان محیط زیست نخواهد بود و حتی به بهبود وضع موجود نیز کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به این که ورود وسایل نقلیه به پارک محدود می شود، اضافه کرد: جزئیات اجرای ایجاد امکانات گردشگری در کمیته مشترک بررسی شده و تفاهم نامه ای برای به سرانجام رسیدن این پروژه بین دو سازمان به امضا رسیده است.
تخصیص یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در دو مرحله
کریمی با بیان این که اجرای این پروژه با تخصیص اعتبار 200 میلیون تومانی در اواخر سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: به زودی با تخصیص اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی از محل اعتبارات سال 1393 مناقصه اجرای بقیه پروژه برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطر نشان کرد: هم اکنون با معضل کمبود سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه و ... مواجه ایم و بنا داریم این معضلات را برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین بناست برای روشنایی در پارک از انرژی خورشیدی و ساختار متناسب با پارک استفاده کنیم.به گفته مهندس کریمی ورود مسافران و گردشگران و روشن کردن آتش، تخریب چمن و گیاهان پارک تنها بخشی از معضلات و مشکلات فعلی پارک ملی گلستان است که بناست با اجرای این تفاهم نامه و ایجاد امکانات گردشگری و اعمال محدودیت ها آن را مدیریت کنیم.
وی اظهار داشت: ایجاد و توسعه بوم کلبه ها در پارک ملی از اهداف این طرح نیست و علاقه مندیم بخش خصوصی و مردم خودشان در حفاظت از پارک مشارکت فعال داشته باشند.
فقط امکانات اقامت موقت ایجاد می شود
هرچند مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری به کلیات این تفاهم نامه اشاره کرده و از ایجاد امکانات گردشگری و اعتبارات این پروژه خبر می دهد اما دریافت جزئیات اجرای این پروژه را به کارشناسان دفتر فنی اداره کل موکول می کند و جانشین دفتر فنی اداره کل میراث با بیان این که اجرای این طرح با هدف حفاظت از پارک اجرا می شود به خراسان گفت: در واقع شرایطی فراهم خواهد شد که هم به حیوانات آسیب نرسد و هم حیوانات به مسافران آسیبی وارد نکنند.
جابر کریمی با تاکید بر این که امکان اقامت شبانه در پارک با ایجاد امکانات گردشگری میسر نخواهد بود، افزود: در واقع این طرح به منظور کاهش حضور و پیشروی به دل پارک و همچنین کاهش خسارت به گونه های گیاهی و جانوری و حفاظت بیشتر که مورد تاکید محیط زیست نیز بوده انجام می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد مجموعه خدماتی و بهداشتی و کمپ های اسکان موقت در مناطق مشخص شده و به حد متناسب رساندن امکانات حداقلی اقامت موقت در دستور کار است و هیچ سازه سنگین که مطابق با محیط پیرامونی و فضای پارک ملی نباشد اجرا نمی شود.
کریمی با اشاره به این که مسیر دسترسی به آبشار قابل استفاده برای افراد کم توان و ناتوان نیست و سنگفرش همگون با طبیعت و با استفاده از مصالح طبیعی مسیر آبشار نیز در این پروژه دیده شده، خاطر نشان کرد: توسعه سکوهای نشیمن، مبلمان پارکی، کباب پز، سطل زباله، آبخوری به پیشنهاد محیط زیست در تفرجگاه های گلشن یک و دو، میرزابایلو و گلزار ایجاد می شود.
ایجاد امکانات تا قبل از آغاز سفرهای تابستانه
در حالی مدیران میراث فرهنگی گلستان از کلیات و جزئیات اجرای این پروژه می گویند که معاون پایش و نظارت محیط زیست گلستان نیز بر گفته های آنها صحه گذاشته و به خراسان گفت: پیرو تفاهم نامه منعقد شده کمیته طبیعت گردی که دفتر زیستگاه های اداره کل حفاظت از محیط زیست در آن عضو است، فعالیت مشترک بین اداره کل محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در اواخر سال گذشته آغاز شد.
سیدمجتبی حسینی افزود: میراث فرهنگی هر ساله مبالغی را برای مرمت آبخوری ها، راه های دسترسی در تفرجگاه ها و اماکن گردشگری هزینه می کند و پس از بازدید مشترک مقرر شد با اعتبارات میراث فرهنگی و نظارت محیط زیست تا قبل از آغاز سفرهای تابستانه این امکانات در پارک ملی گلستان فراهم شود.
وی با تاکید بر این که پارک ملی گلستان ظرفیت این میزان مسافر عبوری و تفرجی را ندارد، ادامه داد: اجرای این تفاهم نامه و تلاش های صورت گرفته برای اجرای جاده جایگزین برای کاهش تردد خودروهای سنگین و عبوری در خارج از پارک، برای کاهش آسیب ها به ذخیره گاه زیست کره انجام شده است و در واقع پس از احداث جاده جایگزین، از جاده بین المللی فعلی به عنوان جاده طبیعت گردی استفاده می شود.
به گفته حسینی هم اکنون مطالعات طرح جامع پارک ملی گلستان پایان یافته و گزارش آن برای تحویل نهایی و تصویب آماده است و انتخاب بخش های تفرجی نیز بر اساس این مطالعات انجام شده و نه تنها زون های تفرجی جابه جا نشده است بلکه مکان های جدیدی نیز به آن اضافه شده است که پس از تصویب نهایی اعلام می شود.
میراث فرهنگی صلاحیت اجرای طرح در پارک ملی را ندارد
در حالی که معاون پایش و نظارت محیط زیست گلستان بر اجرای این پروژه مطابق با ضوابط و استانداردهای لازم تاکید دارد و از نظارت دقیق این سازمان خبر می دهد، یک دکترای محیط زیست و فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دراین باره اظهار می کند: این که چه امکاناتی و در چه سطحی قرار است ایجاد شود از آن بی خبرم اما به طور قطع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان صلاحیت اجرای هیچ طرحی را در پارک ملی گلستان ندارد.
مزدک دربیکی به خراسان گفت: پارک ملی گلستان مانند تمام مناطق حفاظت شده باید توسط اداره کل محیط زیست از نظر مالی، فنی و ایجاد سازه ها نظارت و پایش شود.
وی ادامه داد: هم اکنون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان توانایی مدیریت تفرجگاه های خود را ندارد و ایجاد هرگونه امکانات در پارک قبل از تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی شایسته نیست.
وی یادآور شد: تهیه و تدوین طرح جامع پارک ملی در سال 1378 ابلاغ شد و با توجه به وقوع سیل در سال های 80 و 81 و خسارت های ناشی از آن از یک سال و نیم گذشته این طرح بازنگری شده اما هنوز مصوب نشده است و در این شرایط ایجاد یا به سازی زیرساخت های موجود حتی تحت نظارت کامل محیط زیست و مشاوره فنی جایز نیست.
*منبع: روزنامه خراسان
** پژوهش**2002**9131



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن