تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820439362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندر فهم درست اقتصاد مقاومتی 6- دکتر محمدباقر بهشتی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اندر فهم درست اقتصاد مقاومتی 6- دکتر محمدباقر بهشتی* استفاده از همه امکانات و منابع، مشارکت مردم و افزایش درآمد گروه های درآمدی پایین و متوسط یکی از 24 بند و البته شاه کلیدی ترین نقطه اقتصاد مقاومتی است که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.


سیاست کلی اقتصاد مقاومتی دارای 24 بند می باشد که در بند یک تامین شرایط و فعال سازی همه امکانات و منابع مالی و سرمایه انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تاکید بر افزایش درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط عنوان شده است.
حقیقت این است ما در بهره برداری از منابع و بسیج آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی و سطح درآمد گروه های کم درآمد و متوسط مشکل جدی داریم. به عنوان مثال میزان بارندگی ایران حدود یک سوم جهان است که منطق حکم می کند چنانچه از هر واحد آب در حد سه برابر کمتر از دنیا استفاده کنیم آنگاه در تراز جهانی قرار خواهیم گرفت، در حالی که نه فقط چنین برنامه ای را دنبال نمی کنیم بلکه به عناوین مختلف منابع کمیاب و غیرقابل جایگزین آب را به هدر می دهیم و از این طریق نعمت خدادادی را به نقمت تبدیل می کنیم.
منطق حکم می کند که سیاست های استفاده چند باره از آب را پیش بگیریم و با اصلاح الگوهای کشت و بکارگیری فناوری های مناسب، به کاشت محصولاتی مبادرت ورزیم که نیاز آبی کمتری داشته باشند.
باید بدانیم اگر آب را درست استفاده نکنیم، کشورمان به سمت خشک شدن پیش خواهد رفت و تدبیر امروزمان می تواند جلوی فاجعه های فردا را بگیرد.
معنی مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی بسیار وسیع است و واگذاری تصدی گری امور اقتصادی به مردم مطابق با سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که سهم دولت در تصدی گری اقتصادی را به 20 درصد محدود کرده، بعد عملیاتی مردمی کردن اقتصاد می باشد.
ما باید مجموع واگذاری فعالیت های اقتصادی دولت به بخش غیردولتی را بازنگری کرده و هرجا به خطا رفته ایم، جبران کنیم چرا که نه تجربه اقتصاد دولتی قابل دفاع است و نه شبه دولتی.
اشاره به افزایش درآمد گروه های کم درآمد و متوسط به معنی ایجاد تعادل در توزیع درآمد است که با افرایش رشد اقتصادی، وضعیت توزیع درآمد نیز بهبود می یابد و این به معنی پیگیری راهبرد رشد اقتصاد توأم با توزیع می باشد.
پس ما ناگزیریم به فکر استفاده بهینه از منابع، مردمی کردن اقتصاد و بهبود توزیع درآمد در کنار رشد اقتصادی باشیم.

*مشاور اقتصادی استاندار اردبیل و استاد اقتصاد دانشگاه تبریز
8123/1257



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن