تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829872991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه بازنشر آلبوم «خاموشی دریا» اثر فریدون شهبازیان در قلمرو نوستالژی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه بازنشر آلبوم «خاموشی دریا» اثر فریدون شهبازیان
در قلمرو نوستالژی
آلبوم «خاموشی دریا» اثر فریدون شهبازیان، آلبومی ملودی محور است؛ خطی سلو که توسط بقیه ارکستر همراهی می‌شود. در این آلبوم، روند ملودیک و تکرار موتیف‌ها باعث ایجاد انس شنونده با آهنگ شده و حسی نوستالژیک به مخاطب دست می‌دهد.

خبرگزاری فارس: در قلمرو نوستالژی



خبرگزاری فارس- گروه هنر: موسیقی همچون دیگر هنر‌ها مشمول مستقیم عرضه و تقاضاست و هرآنچه مردم تقاضا کنند عرضه می‌شود. در ایران موسیقی بی کلام کمتر خواسته می‌شود مگر آثاری که خطی مشخص از ملودی داشته باشند و این ملودی محوری آنچنان تعیین کننده است که باید جای خالی کلام را برای مخاطب ایرانی پر کند. این ذائقه در مورد موسیقی کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی مصداق دارد و شاید بتوان گفت که سلیقه حساس، حسی و عاطفی مردم ایران زمین با آثار اینسترومنتالی(سازی) که با استقبال روبرو شده، شناخته‌تر گردد. از نینوای حسین علیزاده تا فورالیزه بتهوون هر اثری ازین دست می‌تواند جایی در دل و جان مردم این سرزمین داشته باشد، چه سنتی چه کلاسیک. استقبال مردم از موسیقی با کلام به گذشته موسیقی و ساختار غالب آوازی موسیقی ایرانی‌ برمی‌گردد. از ردیف‌های آوازی گرفته تا تعزیه که خود ردیف‌های سازی و آوازی نیز بسیار برگرفته از آنست، سراسر کلام است و شنونده این فرهنگ و پیشینه را بیشتر به موسیقی باکلام سوق داده و موسیقی بی کلام بازار خیلی گرمی نخواهد داشت مگر در مواردی خاص. آلبوم «خاموشی دریا» اثر فریدون شهبازیان، آلبومی ملودی محور است. خطی سلو که توسط بقیه ارکستر همراهی می‌شود. شکلی از کنسرتو که یک ساز تم اصلی را اجرا می‌کند و بقیه سازها بعنوان اکمپانیمان، بیشتر هارمونیک و کمتر کنترپوئنتیک، خط اصلی را تزیین و حجیم می‌کنند. در این آلبوم، روند ملودیک و تکرار موتیف‌ها باعث ایجاد انس شنونده با آهنگ شده و حسی نوستالژیک به مخاطب دست می‌دهد. در قطعات یک تا شش این آلبوم موسیقی گویی لب به غم حجران می‌گشاید. قطعه اول این آلبوم به قدری از خط اصلی ملودی زیبا، حسی، گیرا و نوستالژیک برخوردار است که با قرار دادن این آهنگ در کنار یک خاطره و تصویر و تداعی همزمان آهنگ و خاطره، اشک به راحتی از گونه‌های شنونده جاری می‌شود. تکرار تعمدی موتیف‌ها، آهسته شنونده را درگیر کرده و به پایان غلیان و تلطیف عاطفه نزدیک می‌سازد. تکرار نتهای پیزیکاتو در میزان‌های مکرر زیاد خوشایند نیست. این آلبوم می توانست از ارکستری وسیع‌تر با صدادهی بالا بهره ببرد و برای ارکستری تمام و کمال پارتیتور نویسی، اجرا و ضبط گردد. هرچند آهنگساز اثر، این موارد را بیش از هرکس دیگری می‌داند و صرفا به دلیل هزینه بسیار بالای استفاده از یک ارکستر کامل، به این چینش بسنده شده است. حضور کمانچه در این اثر در کنار ارکستراسیون غربی رنگ و بویی دلنشین و ایرانی ایجاد کرده و در زمان و جایگاه مناسب به کار گرفته شده است. برخی قطعات به لحاظ مجاورت و مشابهت فیگورها و موتیف‌ها و روند ملودیک می‌توانست درهم آمیخته و یک اثر را با تنوع بیشتر و ممانعت از تکرار حرکات و حالات موسیقایی، خلق کند. البته این امر با این دیدگاه می‌توانست محقق شود که آلبوم منتشر شده را مستقل از تصنیف اولیه برای متن فیلم و بطور مستقل برای شنونده در نظر گرفت. یادداشت از علیرضا سپهوند انتهای پیام/  

94/02/15 - 10:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن