تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820745489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی: فضائل عالم در وجود علی(ع) نهفته است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی:
فضائل عالم در وجود علی(ع) نهفته است
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: مقام و منزلت علی(ع) در بین فقها و فلاسفه از جمله فیاض لاهیجی به معنی صورت عالم، مردمک چشم و کل عالم هستی تشبیه شده است.

خبرگزاری فارس: فضائل عالم در وجود علی(ع) نهفته است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه معرفت با توجه به ابیات عبدالرزاق لاهیجی «سزای امامت به صورت به معنی / علی ولی آن که شاه است و مولا...» به مناسبت میلاد امام علی‌بن ابی‌طالب(ع) عنوان کرد: فیاض در ابیات خود مقام و منزلت ولایت علی (ع) را به معنی در برابر لفظ تشبیه کرده است، همه عالم لفظ است و حضرت امیر معنی است، یعنی معنی عالم است. وی در ادامه افزود: بنابراین فیاض عالم را به چشم و علی (ع) را مردمک آن تشبیه کرد و در جای دیگر نیز درباره هیولا و ماده صحبت کرده و حضرت علی (ع) را اینجا به صورت و کل عالم را به هیولا تشبیه شده است یعنی اگر حضرت علی (ع) نبود کل عالم هیچ نبود! این تشبیه‌ها نشان می‌دهد فیاض هم شاعر، هم فقیه و هم متکلم خوبی بوده است. دینانی با اشاره به اینکه انسان معنی عالم است و برخی تصور می‌کنند این مسائل بزرگ نمایی است در حالیکه چنین چیزی برای علی (ع) بزرگ نمایی نیست، توضیح داد: فرق حیوانات با انسان در این است که با همه هوشمندی‌شان عقل و فهم ندارند درحالیکه انسان معنی را می‌فهمد، انسان ابزارساز است و تکنیک‌ها را خلق می‌کند حتی با این تکنیک‌ها عالم را می‌تواند خراب کند. امروز مشاهده می‌کنیم که بشر روز به روز اسلحه‌های بیشتری می‌سازد و محیط را خراب می‌کند. چهره ماندگار فلسفه ایران اظهار داشت: مردمک چشم اساس و مرکز چشم است خود چشم همه چیز را می‌بیند ولی خود را نمی‌بیند بنابراین ما رؤیت را نمی‌بینیم این همان مقام فناست. انسان خود را نبیند یعنی از تعین بگذرد و این بحث عرفا است که از مقام فنا صحبت می‌کنند بحث طولانی را می‌طلبد که خود ندیدن انسان چه معنی دارد. وی در ادامه یادآور شد: حضرت محمد (ص) فرمود که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم، ایشان نگفتند که این مکارم را به وجود بیاورد، بنابراین هر انسانی سرمایه فضیلت در وجودش است، بچه‌ای که به دنیا می‌آید استعداد آراستگی به فضیلت در اوست ولی تعلیمات انبیاء آن را کامل می‌کند. فضائل کامل بدون نقص در وجود حضرت علی (ع) وجود دارد، اینکه عالم به حضرت معنی شده، دلیلش همین است. انتهای پیام/ک

94/02/13 - 09:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن