تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816426559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناور‌سازي نرخ سود پاياني بر يك مناقشه بانكي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شناور‌سازي نرخ سود پاياني بر يك مناقشه بانكي
نویسنده : سيد امين جوادي/ مدير عامل موسسه مالي و اعتباري عسكريه 
دگرگوني جزء لاينفك دنياي امروز مي‌باشد، اين در حالي است كه همين دگرگوني‌ها ايجاب مي‌كند در قراردادها و عقودي كه مربوط به آينده است اصل تغيير مورد توجه قرارگيرد. 
به‌طور نمونه درك اصل تغيير موجب شده كشورهاي توسعه يافته مؤلفه تغيير را در عقود و قراردادهاي بانكي پيوسته مورد توجه قرار دهند به نوعي كه شاخص تورم اعلامي از سوي مراكز معتبر آماري به همراه علاوه درصد سودي كه مربوط به عمليات بانكي مي‌شود مبنا و پايه‌اي براي كشف نرخ سود قرار مي‌گيرد و در اين بين گاه رقابت به شكلي نهادينه شده است كه بانك‌ها منابع مورد نياز جهت فعاليت توليدي را با كمترين قيمت ممكن در اختيار آنها قرار مي‌دهند. 
در حقيقت در كشورهاي توسعه يافته از آنجا كه شاخص تورم و ساير مؤلفه‌هايي كه در تعيين قيمت پول اثر گذار هستند، دستخوش تغيير مي‌شوند نرخ سود نيز به شكل شناور در بازه زماني ماهانه يا فصلي تعيين مي‌شود. 
به عبارتي شناور‌سازي نرخ سود و نرخ سپرده متناسب با تورم يكي از نشانه‌هاي پويايي اقتصاد است و به نظر مي‌رسد وزير اقتصاد و مديران بلند مرتبه بخش پولي كشور نيز در پي پياده‌سازي چنين مدلي در اقتصاد ايران هستند. 
در كشور ايران نيز وقتي در اثر اجراي سياست‌هاي اقتصادي شاخص‌هاي كلاني چون تورم از 40 به 15درصد مي‌رسد بالطبع بايد متناسب با اين نماگر اقتصادي سود سپرده و سود تسهيلات نيز تعديل شود كه خوشبختانه شوراي پول و اعتبار چنين تصميمي را اخذ كرد. 
در اين بين نكته قابل توجه آن است كه ما مي‌توانيم متغير تورم را همزمان با تعديل هايش در كشف نرخ سود بانكي دخالت دهيم زيرا تورم يك مبناست و بايد با تغيير اين مبنا به سرعت و بدون فوت وقت مواردي چون سود سپرده‌ها و تسهيلات نيز تغيير كند و شواهد نشان مي‌دهد شناور‌سازي نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم سياستي است كه مورد تأييد بانك مركزي، اقتصاد‌دانان و همچنين رؤساي بانك‌هاي دولتي و خصوصي است. 
شناور‌سازي نرخ سود بر پايه تورم موجود كشور مي‌تواند مشكل نرخ سود تسهيلات و نرخ سود سپرده را براي هميشه در كشور حل كند به شكلي كه عقود بانكي بر پايه تورم تعيين شود؛ اگر اين اتفاق بيفتد بي‌شك منافع سپرده‌گذاران و بانك‌ها با هر نرخي از تورم حفظ مي‌شود زيرا بانك‌ها بر حسب تورم موجود در جامعه سپرده دريافت مي‌كنند و بر همين اساس نيز نرخ سود تسهيلات را نيز تعيين مي‌كنند، ‌البته شناور‌سازي نرخ سود مي‌تواند در ابتدا با تغيير فصلي نرخ سود اتفاق بيفتد و در گام‌هاي بعدي نرخ سود بر حسب تورم ماهانه اعلامي از سوي مراجع رسمي چون بانك مركزي و مركز آمار ايران كشف و در قراردادهاي بانكي مورد استفاده قرار گيرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن