واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
یاداشت کارگردان و اجرایی به نام "رام کردن زن سرکش"
"مریم کاظمی" گفت: فهرست نمایشنامه های استاندارد با استخوان بندی درست و خط داستانی منسجم نمی تواند نام شکسپیر را در میان خود نداشته باشد.
به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران،" مریم کاظمی" کارگردان نمایش" رام کردن زن سرکش" در یادداشتی در خصوص این نمایش گفت: وقتی به تئاتر علاقمند می شوید ، وقتی وارد حرفه تئاتر می شوید ، وقتی ادبیات نمایشی می خوانید، به سرعت با نام ویلیام شکسپیر آشنا می شوید.
کاظمی ادامه داد: در ایران تراژدی های این نویسنده را بیشتر از کمدی ها می شناسیم چون فکر می کنیم تراژدی ها حرف های مهم تری می زنند و بیشتر از کمدی ها کارکرد . اجتماعی دارند و چون بیماری پیام دادن و پیام داشتن ما بهتر درمان می
شود، به طور سنتی به سمت آنها رفته ایم. به طور سنتی خودمان را فرهیخته
تر و دانا تر از آن می دانیم که با کارهای کمدی خودمان را سرگرم کنیم .
این کارگردان افزود: در بین نمایش های کمدی شکسپیر رام کردن زن سرکش قابلیت بیشتری برای اجرا در ایران دارد که باعث شده است اقتباس های متعددی نیز از آن در ایران روی صحنه برود. سبکی که شکسپیر در نگارش کمدی هایش به کار برده ، اعم از نوع داستان ، شخصیت پردازی و استفاده از انواع حقه های نمایشی مرسوم که در دوره خودش باعث می شد یک نمایش کمدی تلقی شود و شوخی های عام تر و قابل تبدیل شدن به شوخی های ایرانی، این مسیر را آسان می کند. ضمن اینکه موضوع کاملا
اجتماعی و خانوادگی است و در همه جوامع بشری می توان آن را روی صحنه برد.
وی گفت: شخصا از داستانهای ساده خوشم می آید و دنبال پیچیدگیهای فلسفی و روانشناختی نیستم. این نمایشنامه آنچه به دنبالش بودم را داشت. موضوعی
ساده و همه فهم. تم عشق و یافتن شریک زندگی، آداب و رسوم ، شرایط اجتماعی
و خانوادگی و نقشی که در رفتارهای ما دارند.
کاظمی در ادامه گفت: مهمترین خواسته ای که هر گروه نمایشی می تواند داشته باشد این است که لایه های زیربنایی اجرا درک ، تفسیر ومنتقل شود. ما نیز کوشیده ایم صرفا
روی شکل تمرکز نکنیم ، بلکه اشکال و فرم ها برگرفته از محتوای نمایش باشند و برای بازنمایاندن مفاهیم اخلاقی – تربیتی و اجتماعی نمایش ،بهترین تصاویری که در حد امکانات اجرایی بود انتخاب کردیم .
وی افزود: نمایش هنر عینی است ، قصد و غرض باید به تصویر و عینیت برسد تا قابل درک از طرف مخاطب باشد ولی همه چیز در عین حال از متن می آید.
از بازیگران این نمایش خواسته شد، ابتدا قالب و فرم اجرایی را درک و آن
را ارائه دهند و سپس با قابلیت ها و استعداد های خویش تلفیق کرده و نقش
را مال خود کنند. در کمدی رام کردن زن سرکش و در محدوده تمرینات طولانی و
ریزبین گروه ما ( گروه تئاتر مستقل) امکان استفاده از بازیگران مشهور
نبود. نیاز اجرایی ما اتفاقا با بازیگرانی تامین می شود که خواست واشتیاق
و امکان حضور در تمرینات طولانی تر را داشته باشند. امروزاز برآیند کار
راضیم.
کارگردان نمایش "رام کردن زن سرگش" در پایان خاطرنشان کرد: طبعا ما درگروه تئاتر مستقل ؛ مانند همه گروه های تئاتری مایلیم در زمینه های مختلف کار کنیم . ولی نوع نگاه ما به نمایش دارای مختصات ویژه خودمان است که با کمی دقت می توان آن را یافت. داستان ها عوض می شود و موقعیت ها تغییر می کند ولی همان افراد، راوی
داستان های جدید خواهند بود. نمایشی دیگر اجرا می شود. گروه براساس همکاری شکل می گیرد و هرکس سهم خود را می پردازد. سعی کرده ام نظر بازیگران را به تفکر گروهی و کار گروهی جلب کنم و در این راستا همه، حداکثر سعی خود را می کنند.
اخبار مرتبط
«حبیب آقا» از شبکه پنج پخش می شود
شکستگی پایم فیلم نامهی «شمعدونی» را تغییر داد/ ترجیح میدهم «شمعدونی» ببینم
مسئولان هماهنگ باشند/ امنیت شغلی وجود ندارد
سکانس آخر بازیگری، شکست خوردن است/ باید هنر ایرانی همیشه در دنیا حرف اول را بزند
تعریف امیرسلیمانی از بازیگری برای فرزندانش
«شهر من شیراز» با هدف تقویت همیاری و همبستگی در جامعه ساخته شده است
مهدی پاکدل: داشتن صفحه اجتماعی رسمی حس خوبی دارد
تولیدات عروسکی در حال فراموشی است
جامعه پذیرنده یک زن به عنوان بازیگر نیست
فرزندان یک خانواده نماد موفقیت مادر خانواده هستند
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]