تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805132953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بالاخره صدای کارگردان "خانه دختر" درآمد و اعتراض کرد!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: شهرام شاه حسینی کارگردان "خانه دختر" گفت : هار ماه از سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و تلاش ما برای اکران بی‌نتیجه مانده است. «خانه دختر» بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر، مورد بی‌مهری شدید و اجحاف شدیدتر قرار گرفت که به قول آقای «رضاداد» به‌نفع فیلم شد.
هنوز زود است. هنوز زود است که بگوییم قرعه اولین فیلم ممنوعه سال ٩٤ به نام «خانه دختر» افتاده. هنوز زود است از اکران فیلم جنجالی شهرام شاه‌حسینی ناامید شویم.

اما جدیدترین اظهارنظر حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، درباره این فیلم و همچنین «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم، دل‌نگرانی‌هایی را به وجود آورده؛ دل‌نگرانی‌هایی حاوی این پرسش که آیا سال ٩٤ هم شاهد راه‌افتادن دوباره قطار فیلم‌های توقیفی خواهیم بود یا نه؟ نوش‌آبادی در نشست مطبوعاتی خود ضمن اعلام اینکه فعلا برنامه‌ای برای اکران این دو فیلم در آینده نزدیک نداریم، به تشریح دلایل خود پرداخت.

او درباره «خانه دختر» اظهار کرد: «به‌نظر می‌آید اشکالاتی که متوجه این فیلم بوده در حال برطرف‌شدن است. ولی هنوز تصمیمی برای زمان اکران این فیلم گرفته نشده است. امیدوارم با رفع اشکالات محتوایی این فیلم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده، مشکل اکران این فیلم هرچه‌سریع‌تر حل شود. به‌دلیل بعضی اشکالات و مسائلی که وجود داشت، زمان اکران «خانه دختر» نهایی نشده است و در حال بازبینی و بررسی برای رفع اشکالات آن هستیم.

 اگر این اشکالات رفع شود این فیلم در نوبت اکران قرار خواهد گرفت.»او همچنین درباره اکران فیلم «نهنگ عنبر» گفت: «فیلم «نهنگ عنبر» به‌دلیل اینکه فیلمی طنز است، یک‌بار بازبینی شده و مواردی که برای اصلاح لازم بوده، به عوامل آن یادآوری شده است. «نهنگ عنبر» برای دومین‌بار در حال بررسی و بازبینی است و فعلا اکران نخواهد شد. این فیلم‌ها به‌دلیل نقطه‌نظرات و اشکالات محتوایی که منطبق بر برخی آموزه‌های ملی و اسلامی نیستند در حال بررسی‌اند و پس از رفع مشکلات، در نوبت اکران قرار می‌گیرند.»

 روز گذشته برخی سایت‌های خبری پس از انتشار این اظهارنظر، این پرسش را مطرح کردند که آیا از این به‌بعد باید از این دو فیلم به‌عنوان «فیلم‌های توقیفی» یاد کرد یا خیر؛ نکته‌ای که حجت‌الله ایوبی، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، با آن موافق نیست. واکنش ایوبی، یادآور صحبت‌های سال گذشته‌اش است که گفته بود: «سال ١٣٩٤ مانند سال ١٣٩٣ صبر خواهیم کرد ولی سکوت خیر!» او روز گذشته درگفت‌وگویی درباره شائبه توقیف دوفیلم «نهنگ عنبر» و «خانه دختر» عنوان کرد: «مقام وزارت، جناب آقای جنتی و اینجانب همچنان معتقدیم هر فیلمی که مجوز ساخت آن را صادر کرده‌ایم و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش آن صادر و نظرات شورای پروانه نمایش را جلب کرده است، قابلیت اکران عمومی دارد.

ما هم طبق قانون از این تصمیم دفاع خواهیم کرد.»وی در ادامه ضمن تأکید بر این نکته که تنها مرجع قانونی بررسی و صدور پروانه نمایش فیلم‌ها، شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی است، افزود: «به‌همین دلیل از هنرمندان و فیلم‌سازان محترم تقاضا دارم مسائل را پیچیده نکنند و با شورای پروانه نمایش در تعامل باشند. اگر طبق نظرات شورا موارد اصلاحی در فیلم‌ها وجود دارد، آن را اعمال کنند تا ان‌شاءالله فیلم‌ها بتوانند به اکران عمومی دربیایند».

اعتراض کارگردان خانه دختر اما روز گذشته چندساعت پس از انتشار اظهارات نوش‌آبادی، کارگردان «خانه دختر» در نوشتاری که ایسنا آن را منتشر کرد، نوشت: «‌ای‌کاش وزارت ارشاد تمام‌قد پای فیلم می‌ایستاد».شهرام شاه‌حسینی در این یادداشت خطاب به حجت‌الله ایوبی - رئیس سازمان سینمایی - نوشت: «چهار ماه از سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و تلاش ما برای اکران بی‌نتیجه مانده است. «خانه دختر» بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر، مورد بی‌مهری شدید و اجحاف شدیدتر قرار گرفت که به قول آقای «رضاداد» به‌نفع فیلم شد. «خانه دختر» بعد از جشنواره با اصلاحاتی مواجه شد که تمامی آنها صورت پذیرفت. از آن تاریخ تاکنون اظهارنظر‌های متفاوت و فرامتنی به فیلم ربط داده شده است که گهگاه از طرف عوامل سازنده‌اش به آن پاسخ داده شده است. اما انتظار می‌رفت نهادی بالاتر چون وزارت ارشاد، تمام‌قد پشت فیلمی که هفت نفر از اعضای شورای پروانه ساخت و هفت نفر از اعضای شورای پروانه نمایش آن را به رسمیت شناخته‌اند و امضایشان را پای فیلم زده‌اند، بایستد و یک‌بار برای همیشه اعلام کند «خانه دختر» دارای پروانه نمایش است و هیچ مشکلی برای اکران ندارد تا غائله برای همیشه تمام شود که متأسفانه این اتفاق هرگز نیفتاد و اکنون سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده برنامه‌ای برای اکران «خانه دختر» ندارد.»

کاش پشت فیلم می‌ایستادند روز گذشته خبرنگاری، با شاه‌حسینی تماس گرفت و آخرین وضعیت فیلم را از او جویا شد. این کارگردان درباره شائبه توقیف فیلم چنین گفت: « از همان زمان که فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، مسائلی پیرامون آن مطرح شد. بعد از جشنواره، ما فیلم را به شورای پروانه نمایش ارائه کردیم که به قولی چندین مورد در زمینه صدا و تصویر به فیلم اصلاحیه وارد کردند. ما هم اصلاحات را اعمال کردیم. چون به تعامل و گفت‌وگو معتقد هستیم و مهم‌تر از هرچیز به قوانین تمکین می‌کنیم. خوشبختانه با اعمال اصلاحات، فیلم پروانه نمایش هم دریافت کرد.

نگاهمان هم بر این است که درنهایت در زمان اکران تماشاگر خودش درباره فیلم قضاوت کند».این کارگردان سینما درباره اظهارنظر اخیر سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: «ما در تمام مراحل سعی کردیم که مسائل بدون تنش حل شود. منتها توقع‌مان بر این بود که‌ ای‌کاش مسئولان ارشاد در برخی موارد درباره فیلم روشنگری می‌کردند و پشت فیلم می‌ایستادند که تا این حد مسئله حساسیت ‌برانگیز  و درنهایت منجر به ارائه اظهارنظرات در سطح رسانه‌ای نمی‌شد».

خانه دختر در مسیر خانه پدری؟ زود است درباره توقیف یا عدم توقیف خانه دختر و نهنگ عنبر قضاوت کنیم؛ بااین‌حال جای نگرانی است که اگر به‌هردلیلی ایوبی و همکارانش نتوانند از مجوزهای خود دفاع کنند، سرنوشت خانه دختر به خانه پدری و قصه‌ها و دیگر فیلم‌هایی که پروانه نمایش داشتند اما به محاق توقیف فرورفتند گره بخورد.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه شرق






10 ارديبهشت 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن