تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819836987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه فراز و نشيب هاي آموزشي در مهم ترين وزارتخانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۳ق.ظ)
ادامه فراز و نشيب هاي آموزشي در مهم ترين وزارتخانه موج - با گذشت چند روز از نشست وزير و معاونان آموزش و پرورش، صحبت هاي زيادي پيرامون اتفاق هاي جلسه مطرح است که مهم ترين آن ادعاي جناب وزير است که به ظاهر ابهامات زيادي را ايجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ بعد از گذشت هر دوره از فعاليت هر مسوولي، اداره يا سازماني فعاليت هاي مورد نظر تحت انتقادهاي زيادي قرار مي گيرد و بعد از نقدهاي فراوان تازه مي توان پي برد که فعاليت هاي انجام شده از جمله اقدامات مفيد يا مضر بوده است.
زماني که به فعاليت هاي آموزش و پرورش نگاهي مي اندازيم، وزارت خانه اي متصور مي شود که کوچک ترين اقدام در آن مي تواند آينده يک مملکت را رقم زند؛ اما، به هرحال بايد براي به ثمر رسيدن تلاش هاي وزارت خانه اي مانند آموزش و پرورش يک دهه چشم برهم گذاشت و تأمل کرد تا ببينيم آينده کشوري که روزي در کلاس هاي درس رقم مي خورد به کجا مي رسد.

براي ديگران که هيچ، براي خودمان هم زود قضاوت نکنيم
اين درست است که هرکسي مي تواند آمار و ارقام خود را مورد بررسي قرار دهد و در ارتباط با فعاليت هاي خود اظهارنظر کند اما؛ به قول معروف که گفته اند: «خود را در آينه ديگران ببين»، بايد نگاهي هم به اطراف کرد و با وجود اقداماتي که انجام داده ايم، واکنش هاي اجتماعي را هم در نظر گرفت و آن را ميزان قرار داد؛ زيرا براي شخصي که به عنوان وزير يک سازمان تأثيرگذار در جامعه فعاليت مي کند، بد نيست که واقع بينانه تر خود را مورد نقد قرار دهد.
عموم جامعه بر مشکلات نظام آموزشي کشور اشراف دارند؛ از اولياي دانش آموزان گرفته تا دانش آموزان سنين بالاتر و نمايندگان مجلس و اگر نگاهي به رسانه هاي جامعه بياندازيم کساني که رسالت آن ها رساندن حقيقت در بطن مردم است، خواهيم ديد که اوضاع اين وزارت خانه هم چنان هم که مي گوييد مناسب نيست. از اعتراض هاي پياپي فرهنگيان گرفته تا جمع آوري امضا و تعدد اخطارهاي مجلس براي استيضاح آيا اين ها کافي نيست؟ به هرحال اگر گذري به اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد داشته باشيم خواهيم ديد که فعاليت هاي مورد انتقاد کم هم نبوده و با نگاهي سطحي نيز محسوس هستند.
در ميان اين نقدها عمل نکردن و ناديده گرفتن برخي از راهکارهاي سند تحول بنيادين که از ارکان مهم نظام آموزشي به شمار مي رود وجود دارد و مواردي از قبيل سياست چند تأليفي در کتب مدارس، افزايش اعتبارات از توليد ناخالص داخلي، اولويت بخشي به آموزش ابتدايي در تأمين منابع و فاصله از حافظه محوري در برنامه هاي درسي منتخبي از آن ها هستند.
در ادامه عدم بهره گيري مناسب از رسانه ها و تأثير آن ها بر روي اجراي سند تحول بنيادين، بهره نامناسب از نخبگان تربيتي و آموزشي در سازمان آموزش و پرورش و نهادهاي ذي ربط و در آخر مهم ترين اين موارد گفته شده عدم اجراي سند تحول بنيادين در بازه زماني وعده داده شده که جناب وزير در زمان ورود به اين وزارتخانه قول يک ساله را براي اجراي اين سند داده بودند البته با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري بايد هرچه زودتر موانع موجود بر سر راه اجراي اين سند رفع شود.

مشک آن است که خود ببويد نه آن که عطار بگويد
عليرضا سليمي، نماينده منتخب مردم محلات در مجلس در گفت و گو با خبرنگار موج درباره اظهارنظر اخير وزير آموزش و پرورش گفت: از زماني که وزير آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد شروع به کار کرد، سازمان آموزش و پرورش با مشکلات زيادي روبه رو بود؛ اما، اين سبب نمي شود که تلاش هاي ايشان را ناديده بگيريم ولي همگان مي دانند که مشکلات بر ديگر مسائل غلبه مي کند.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر اعتراض هاي قشر فرهنگي را از سال پيش تاکنون شاهد هستيم. قشر فرهنگي خواهان همترازي خود با سازمان ها و ارگان هاي ديگر است و مشکلات معيشتي آن ها امري ضروري است که بايد به آن ها رسيدگي شود.
سليمي در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از اين که اين وزارت خانه در دولت تدبير و اميد شروع به کار کرد قرار بر اين بود که طرح اجراي سند تحول بنيادين در يک سال به محصول برسد؛ اما، در اين زمان سپري شده همواره مي بينيم که هيچ تحول قابل احساسي در آموزش و پرورش رخ نداده است.
عضو کميسيون آموزش و تحقيات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ديگر مشکلات موجود در اين وزارت خانه گفت: مدت طولاني مي گذرد که از نحوه جذب و اخبار محکمي که نسبت به جذب نيرو در آموزش و پرورش وجود داشته باشد خبري نيست، اين در حالي است که اين وزارت خانه در مقابل قانون استخدام معلمان پيش دبستاني نيز کم اهميتي بسياري را از خود به نمايش گذاشته است.
سليمي بي برنامگي و نداشتن عزم مناسب براي مديريت آموزش و پرورش را دليل اين مشکلات دانست و افزود: بايد ديگران نظر دهند که اين برنامه هاي آموزش و پرورش مفيد واقع بوده است يا خير و نبايد خود نيروهاي داخلي از موفقيت هاي خود صحبت کنند.

سازماني که به رضايت نيرو اهميت نمي دهد موفق نيست
سيد مرتضي حسيني از دبيران ناحيه اسکو که داراي مدرک کارشناسي ارشد است مي گويد: وزارت آموزش و پرورش ايران که بايد با وزارت علوم که پايه خود را دانش آموزي مي داند بيشتر تعامل داشته باشد؛ اما، متأسفانه دولت مردان ما در آموزش و پرورش معتقدند وزارت آموزش و پرورش بيشتر ارزشي است نسبت به دانشي بودن که اين امر سبب شده تا درجه پژوهش در وزارت علوم بالا رود ولي در آموزش و پرورش اين چنين نباشد.
اين معلم فرهيخته و با تجربه نسبت به اهميت به حوزه اقتصاد در جامعه از طرف آموزش و پرورش گفت: بدترين جنبه آموزش و پرورش ايران مشکلات اقتصادي است؛ اين سازمان يا نمي داند و يا مي داند و برايش اهميتي ندارد که اقتصاد در جامعه و درآمد يک فرد در جامعه موضوعي قابل تأمل و بسيار حياتي است و اين فقر است که يک اجتماع را از هم مي پاشد، آن هم اجتماع بسيار حساس و مهم آموزش و پرورش و فرهنگيان که در روند حرکتي اجتماع تأثير بسزايي دارند.
وي در ارتباط با کارکرد اين وزارت خانه در ادامه توضيح داد: اين وزارت خانه هيچ گاه رضايت قشر تحصيل کرده با مدارک بالا را در آموزش و پرورش کسب نکرده است و سازماني که رضايت نيروي آن مهم نباشد کارکرد مناسبي ندارد به جز پرکردن ليست ريز نمره ها و بالا بردن آمار قبولي در مدارس و باليدن به اين موارد که آن ها را جزو افتخارات خود مي دانند.
حسيني در ارتباط با فعاليت مجلس پيرامون مشکلات فرهنگيان خاطرنشان کرد: اين مسائلي که اخيرا شاهد بوده ايم گذرا است و با ورود نمايندگان جديد به مجلس خاتمه پيدا مي کند و مشکلات باز هم وجود خواهد داشت.

عدم مشارکت فرهنگيان در انتصابات داخلي از دلايل مشکلات است
يکي ديگر از آينه هاي رفتاري وزارت آموزش و پرورش، دبير يک هنرستان است که در ارتباط با مشکلات موجود در نظام آموزش کشور گفت: برداشتن مردودي از سال اول و دوم دبيرستان درست است که راه را هموار کرده است اما اين امر سبب شده تا دانش آموزان با بنيه اي ضعيف به سال بعدي تحصيلي بروند و بايد با لغو اين قوانين از حضور دانش آموزان ضعيف در سال هاي بعدي جلوگيري کرد.
وي همچنين در ادامه صحبت هاي خود توضيح داد: يکي ديگر از معايب وزارت آموزش و پرورش عدم مشارکت و احساس نزديکي فرهنگيان با سازمان آموزش و پرورش است که اگر اين سازمان خواهان شايسته سالاري است بايد مديران مناطق و شوراي عالي آموزش و پرورش استان ها با انتخاب خود فرهنگيان باشد تا آن ها هم خود را در اداره کشور سهيم بدانند و احساس نزديک تري به اين سازمان داشته باشند.
اين دبير هنرستان با اشاره به مشکلات فراوان در سال هاي اخير در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براي موفقيت در اين سازمان بايد به نيروهاي آموزش و پرورش بيشتر اهميت داد و اين يک امر جدي است زيرا حقوق يک معلم به تنهايي کفاف يک زندگي را نمي دهد و با بالا رفتن آن مي توان نيروهاي زبده تري را جذب اين سازمان کنند و زماني که نيروهاي بهتر و تحصيلکرده جذب آموزش و پرورش شوند، مطابق آن پيشرفت و رشد آموزشي هم در اين سازمان رخ مي دهد.
وي در پايان صحبت هاي خود افزود: پايه تعليم و تربيت در آموزش کشور امري حياتي است و با کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس هاي مقاطع ابتدايي بايد به کيفيت آموزشي در اين کلاس ها پرداخت تا جايي که تعداد دانش آموزان در اين کلاس ها به زير 20 دانش آموز برسد.

تا حصول رضايت، صبوري کنيد
با گذشت يک سال و نيم از عمر دولت تدبير و اميد و سابقه اجرايي وزير آموزش و پرورش در سطوح کلان مديريتي اين وزارتخانه از يک‌سو تجربيات ارزشمندي در اختيار او قرار داده و از سوي ديگر انجام و با وجود برنامه‌اي که وزير در ابتداي مسئوليت ارائه کرده است، خلاصه اي از سند تحول بنيادين و سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در تحول آموزش‌ و پرورش و شامل مفاد زيادي است که عملياتي کردن تمام آن‌ها با وجود اين مشکلات امکان پذير نخواهد بود. البته بايد نشست و ديد سرانجام رضايت جامعه آموزشي و فرهنگي از وزير آموزش و پرورش و فعاليت هاي اين وزارت خانه به کجا مي رسد؟

احسان سرشت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن