تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805518174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام تراشیون: والدین ارتباط کلامی با فرزندان خود را تقویت کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام تراشیون:
والدین ارتباط کلامی با فرزندان خود را تقویت کنند
استاد حوزه و دانشگاه استمرار ارتباط کلامی با فرزندان از سوی والدین را مهم‌ترین عامل تربیت درست دانست.

خبرگزاری فارس: والدین ارتباط کلامی با فرزندان خود را تقویت کنند



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌ حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون صبح امروز در دهمین جلسه از سلسله‌ مباحث سبک زندگی ایرانی - اسلامی با موضوع «فرزندان و فرائض دینی» به اهمیت نماز پرداخت و اظهار داشت: والدین، اگر خیر دنیا و آخرت فرزندان خود را می‌خواهند باید آنها را نمازخوان تربیت کنند. وی نماز را عمیق‌ترین نوع ارتباط انسانی با خدا دانست و افزود: هیچ عبادتی به اندازه نماز، عمق بندگی انسان را به خدا نشان نمی‌دهد. این استاد حوزه و دانشگاه تمام مفاهیم بندگی و سرسپردگی انسان به معبود را در نماز خلاصه کرد و با بیان اینکه اگر فرزندان خود را با نماز پیوند دهیم تهدید‌های جامعه بر روی آنها کمتر می‌شود، گفت: آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در جامعه فراگیر شده و کسی از آن مصون نیست. وی ادامه داد: این آسیب‌ها در بین افرادی بروز می‌یابد که پیوندشان با خدا ضعیف شده باشد.

تراشیون با بیان اینکه عده‌ای معتقدند غربی‌ها بی‌دین و ایمان هستند، اما موفق در کار و زندگی؛ در پاسخ به این دیدگاه گفت: غرب اگر دیندار بود از این چیزی که هست؛ بسیار جلوتر بود. وی با اشاره به تعبیر یکی از علما، مبنی بر اینکه «غرب، یک باغ‌وحش منظم است»، افزود: اگر انسان از مبدأ و معاد دور شود به بعد حیوانی می‌رسد.

این استاد دانشگاه 15 اصل را برای نمازخوان شدن فرزندان مطرح کرد و گفت: اولین نکته برخورد محبت‌آمیز با بچه‌هاست. وی با بیان اینکه سه کلیدواژه در این حوزه وجود دارد که برای تربیت فرزندان، باید والدین منطقی،‌ جدی و بامحبت باشند، گفت: جدی بودن به معنای زورگویی نیست و باید در حرف و گفتار خود مصمم بوده و در کنار منطق رفتاری آکنده از محبت داشته باشیم.

تراشیون داشتن رفتاری همراه با خشونت با بچه‌ها برای انجام فرائض دینی را پس زدن آنها از دین و عبادت دانست که تحقیقات نیز این موضوع را ثابت کرده است.

وی دومین نکته را پرهیز از تحکم در امور عبادی دانست و ادامه داد: همیشه یک راه میانه‌ و منطقی وجود دارد و در نماز نباید سخت بگیریم.

این استاد حوزه دین استمرار ارتباط کلامی با بچه‌ها را سومین راه حل دانست و خطاب به والدین، ضمن نهی آنها از نصیحت کردن اظهار داشت: باید با خود فکر کنیم که این بچه‌ها بزرگترین و شیرین‌ترین سرمایه زندگی ما هستند و برای صحبت با آنها باید وقت بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه کم شدن ارتباط کلامی باعث کاهش اثرگذاری کلام والدین می‌شود افزود: حتی برای صحبت به خدا به ما سفارش شده که روزانه 50 آیه قرآن بخوانیم تا این ارتباط قطع نشود.

تراشیون در توصیه به والدین بر داشتن اخلاق نیکو تأکید کرد و گفت: والدین باید در خانه اهل بگو و بخند باشند و با بچه‌ها مزاح کنند. وی چهارمین نکته را توجه به تشویق عمقی به عبادت بچه‌ها عنوان کرد و عادت دادن به مساجد و روحانی را رویکرد پنجم دانست. این استاد دانشگاه با بیان اینکه روحانی، متخصص دین است، افزود: نباید با یک سری حرف‌ها و برداشت‌ها، فرزندان را از مساجد و روحانی دور کنیم زیرا در آخر خود ما پشیمان می‌شویم. وی نقش والدین را بسیار پررنگ خواند و افزود: باید یک پای بچه‌ها در مسجد باشد زیرا تأثیر محیط‌های معنوی بر روی آنان، بسیار عمیق است.

تراشیون ششمین نکته را ارائه الگوی مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در روایت آمده «انسان هر چیز و هر گروهی را دوست بدارد با آن محشور می‌شود» حال در اتاق بچه‌ها عکس هنرپیشه‌ها، ‌فوتبالیست‌ها و شخصیت‌های کارتونی نصب می‌شود و همین شروع ارائه الگوی غلط به بچه‌هاست که مقابله با این امر، ظرافت عمل مادر را می‌طلبد.

وی تعلیم اطاعت‌پذیری را نکته بعدی معرفی کرد و گفت: بچه‌ها باید مطیع تربیت شوند، یکی از دلایلی که امروزه شاهد سرکشی بچه‌ها هستیم عملکرد مادران در مقابل پدران و بی‌توجهی به تصمیمات شوهر است.

این استاد دانشگاه شرایط محیطی برای گرایش بچه‌ها به نماز در محیط خانه را مهم خواند و ادامه داد: باید فضای حاکم در محیط خانه، نماز خواندن را در فرزند تشویق و ترغیب کند. وی نهمین نکته را پرهیز از رفاه‌زدگی دانست و ابراز کرد: باید، سطح زندگی را متعادل کرده و وسایل رفاهی و سرگرمی را بیش از حد، در اختیار بچه‌ها نگذاریم. تراشیون با بیان اینکه بعضی از والدین به ویژه مادران، دچار بیماری رفاه‌زدگی هستند افزود: دل بستن و مشغول شدن به این امور باعث کم شدن توجه انسان به نماز می‌شود. وی انتخاب دوست مناسب برای بچه‌ها و آموزش مفاهیم نماز را به عنوان دو نکته مهم دیگر دانست و موضوع دیگر را در ترغیب بچه‌ها به نماز، ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در آنها خواند. این استاد دانشگاه گفت: بچه‌ها اگر مسئولیت‌پذیر باشند در مسائل مذهبی و دینی هم همین‌گونه عمل می‌کنند.

وی نکته سیزدهم را دورکردن بچه‌ها از فشارهای روانی از اطراف وی عنوان کرد و اظهار کرد: فشارها و تنش‌های روانی‌، امر و نهی کردن،‌ زورگویی والدین، دعوا و جنجال در محیط خانه در بچه‌ها اثر خود را می‌گذارد.

تراشیون با بیان اینکه نشاط و پرهیز از خستگی نکته چهاردهم است، افزود: کسالت و خستگی، بچه‌ها را از انجام فریضه دینی دور می‌کند و یا حس خوبی در آنها ایجاد نمی‌کند، پس نباید بچه‌ها را در حال خستگی وادار به نماز خواندن کنیم.

وی نکته آخر را پرهیز از اشتغال زیاد خواند و خاطرنشان کرد: تلویزیون،‌ بازی‌های یارانه‌ای،‌ تب‌لت،‌ موبایل و ... باعث مشغولیت کاذب بچه‌ها می‌شود.

وی یک قاعده کلی را در جمع‌بندی مطالب خود بیان کرد و گفت: نسبت به نماز بچه‌ها اندیشمندانه،‌ حساس و با برنامه‌ریزی عمل کنیم و هفت نکته تنبیه بدنی،‌ تنبیه کلامی‌،‌ تحقیر، تمسخر،‌ تشبیه،‌ تهدید و امر و نهی کردن در مورد تربیت دینی فرزندان را ممنوع بدانیم. انتهای پیام/89001/غ40

94/02/05 - 12:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن