واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: نایبمحمدی معتقد است: تکرار یک سبک موسیقی پس از مدتی باعث میشود گوش مخاطب و صاحب اثر از فاکتورهای تکراری پرشود و به تکرار رفتن موسیقی موجب عدم احساس نیاز برای تحولی درونی میشود. سعید نایبمحمدی (آهنگساز و نوازنده عود) درباره فعالیتهای تازهاش به خبرنگار ایلنا گفت: پیروِ کنسرتهای سال گذشته که باعنوان نغمههای مرکب برگزار کردیم، مراحل انتشار آلبومی با همین نام طی میشود. این آلبوم با آهنگسازی و نوازندگی من، خوانندگی مهدی امامی و نوازندگی تمبک توسط علی کاظمی منتشر خواهد شد. او افزود: آلبوم حدود 40 دقیقه بههم پیوسته و درهم تنیده شده است. هرچند تمام قطعات آلبوم بهصورت جداگانه قابل شنیدن است اما من بهعنوان مولف اثر ترجیح میدهم قطعات به ترتیب شنیده شوند. این اثر با تاکید بر چند المان فرم، ریتم و فضای مدال که در آهنگسازی آلبوم بسیار برجسته است؛ تولید شده و کمتر به فضای موسیقی دستگاهی نزدیک میشود. نایبمحمدی درباره نام آلبوم نیز توضیح داد: نامگذاری این آلبوم باعنوان نغمههای مرکب به این دلیل بود که در آهنگسازی اثر، تسلسل گوشههای دستگاههای موسیقی حفظ نمیشود و آلبوم در یک بستر مدال شکل گرفته است. این آهنگساز درباره رویکرد فعلی خود برای انتشار آلبوم؛ بیان کرد: تصمیم گرفتهام رویکردی به سمت موسیقی آوازی داشته باشم و با وجود اینکه اکثر آثارم در گذشته سازی بود، فعلا روی موسیقی ساز و آواز متمرکز خواهم بود و امیدوارم به زودی کنسرتی در تهران برگزار کنم. البته این روزها شرایط برگزاری کنسرت بسیار پیچیده است اما خوشبختانه همواره استقبال مخاطبان از کنسرتهای ما خوب بوده است. وی با بیان این موضوع که هر سبکی پس از مدتی نیاز به تحول درونی دارد، گفت: واقعیت این است که تکرار یک سبک موسیقی پس از مدتی باعث میشود گوش مخاطب و صاحب اثر از فاکتورهایی تکراری پر شود و به تکرار رفتن موسیقی موجب عدم احساس نیاز برای تحولی درونی خواهد شد. برای رسیدن به تحول و دگرگونی باید با تکیه بر درونمایه موسیقی و المانهای ذاتی موسیقی؛ شرایط را برای تغییر فراهم کرد. نایبمحمدی به روند تحولات موسیقی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: حدود 35 سال پیش پیدایش نسلی موجب شد جریان موسیقی کلاسیک ایرانی تغییر پیدا کند. این تغییرات در رویکرهای آهنگسازی و بداههنوازی بسیار نمود داشت و به نوعی جریان موسیقی را هدایت کرد. یکی از مهمترین گروههایی که تحولات 35 سال پیش را رقم زدند؛ گروه چاووش بود و جالب اینجاست که بسیاری از آن اساتید هماکنون نیز درحال نوگرایی و بهروز رسانی موسیقی خود هستند. در آن دوره سازهای جدیدی به آنسامبلهای موسیقی ایرانی اضافه شد و همان رویکرد باعث افزایش مخاطبان شد. بدیهیست هر چیزی، دورهای دارد و تغییر و تحولات امری ضروری به حساب میآید.
۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ۰۸:۰۰:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]