تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827986192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به جای انفجار تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 8 فروردین 1390 تعداد مشاهده : 174 به جای انفجار تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق! سینمای ما- خبر گزاری ایرنا در یادداشتی از فیلم اخراجیها 3به شدت انتقاد کرد. ایرنا نوشت : رابرت بنتون نويسنده فيلم كريمر عليه كريمر مي گويد: نوشتن مرا زماني بيشتر از هميشه مجذوب خود مي كند و به وجدم مي آورد كه يك شخصيت اختيار امور را به دست مي گيرد و حتي من را كه خالق اش هستم به هرسويي كه دلش بخواهد مي كشاند. اگر دقت داشته باشيم مي بينيم كه تمام آثار موفق سينمايي،فيلم هايي هستند كه شخصيت ها بنا به اقتضاي داستان و بستر قصه حركت مي كنند نه به ميل نويسنده و اينكه عاملي شوند تا نويسنده از نقطه الف به نقطه ب برسد. با طرح اين موضوع مي توان به فيلم اخراجي هاي 3 ساخته مسعود ده نمكي نگريست، و اين پرسش را مطرح كرد كه او توانسته اين موضوع را تشخيص دهد؟ آيا شخصيت ها در جهت شناسنامه خود هستند يا در مسير تفكرات كارگردان؟ كدام شخصيت براي تماشاگر ما به ازاي بيروني دارد؟ كدام يك از كاركتر ها حركت منطقي دارند؟ پاسخ اين پرسش ها در قسمت اخير قصه اخراجي ها نااميد كننده است. ضعف فيلمنامه و نبود انسجام در شخصيت پردازي به همراه فقدان تجربه لازم نزد كارگردان قصه جديد اخراجي ها را با مشكلاتي مضاعف روبه رو كرده است. اينكه فيلم اخراجي ها و شخص ده نمكي در كسوت كارگردان يك اتفاق در سينماي ايران به حساب مي رود غير قابل انكار است. اينكه اخراجي ها و خصوصا قسمت دوم قصه منظور موجب رونق سالن هاي سينما شدند را نمي توان ناديده گرفت و ركورد فروش فيلم در تاريخ سينما متعلق به اخراجي هاي 2 است، يك واقعيت محسوب مي شود.اما آيا اين موارد مي توانند دلايلي قابل قبول براي يك منتقد و كسي كه سينما را جدي تر نگاه مي كند باشد تا چشم به روي ايرادات پرشمار فيلم ببندد و آنها را ناديده بگيرد؟ شايد اخراجي ها ي1 فيلم نسبتا قابل قبولي براي يك فيلمساز تازه كار محسوب شود،اما... اخراجي ها ي1 خوب بود، اخراجي هاي 2 بد بود و اخراجي هاي 3... سومين قسمت اخراجي ها از لحاظ تكنيك گارگرداني ضعيف است به نحوي كه سخن گفتن و قلم فرسايي به زعم نگارنده در مورد آن دشوار و عبث به نظر مي رسد. به نظر مي رسد كه زماني مي توان به ساختار فيلم و عناصر ديگر آن پرداخت كه در ابتدا تكليف با فيلمنامه روشن شود، چه درست گفته است آلفردهيچكاك كه عناصر مهم و اصلي يك فيلم عبارتند از: فيلمنامه، فيلمنامه و فيلمنامه. اشكال اينجاست كه ما در اخراجي هاي 3 در همان گام اول يعني فيلمنامه با فاجعه اي رو به رو هستيم كه نه تنها تكليف اش با ما كه با خود فيلمساز هم روشن نيست. بسياري از كارشناسان سينما معتقدند كه داستان از جايي شروع مي شود كه با شخصيت ها و نيازها و انگيزه هايشان آغاز مي كنيم و بعد آنها را كنار هم قرار مي دهيم. حال اين پرسش ها مطرح است كه در اخراجي هاي 3 داستان از كجا شروع مي شود؟ كداميك از شخصيت ها تعريف درستي دارند؟ چگونه در كنار هم قرار مي گيرند؟ واقعا كدام بخش از داستان فيلم قابل هضم است؟ كدام برنامه زنده تلويزيوني به شكل ترسيم شده در اثر بي در و پيكر روي آنتن مي رود؟. كدام نامزد انتخاباتي در كشور براي تبليغات ترانه سوسن خانوم را مي خواند؟ كدام نامزد ترانه ... را شعار تبليغاتي خود قرار مي دهد؟ چرا بايد در اين فيلم، چهره مردم و يا نامزدهاي انتخاباتي اين گونه ترسيم شود؟. هر چند خنداندن به هر قيمت بابي است كه سينما ، شبكه نمايش خانگي و تلويزيون رارنجور كرده است . به نظر مي رسد كه ده نمكي زبان سينما را براي بيان انتخاب كرده اما بايد پذيرفت در انتقال مفاهيم و سخن دچار لكنت و يك نوع بيگانگي با زبان سينما دچار شده است. كشاندن مخاطب به سينما به هر قيمت ،‌ زبان سينماي فاخر ما نيست، آنچه تماشاگر را با قصه و شخصيت هاي يك اثر درگير مي كند، محتوا و نوع بيان مسايل است.اگر داستان اخراجي ها در قسمت دوم خود در گيشه موفق نشان داد،دليل نمي شود كه در نسخه اخير به نازل نگري و يا بيگانگي با مخاطب گرفتار شود. استفاده از چند كليپ و آواز و بهره گيري از چند شوخي سياسي در اين فيلم صرفا نشانگر اين است كه كارگردان دستش از بقيه فيلمسازان بازتر بوده است. ده نمكي تصور مي كرد كه با ساخت نسخه جديد اخراجي ها، انفجاري صورت خواهد گرفت اما به نظر نگارنده تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق!. فيلم اخراجي ها 3، آخرين قسمت از داستان اخراجي هاست كه در نسخه اخير خود روايت امروزي آدم هاي ديروز را با چاشني خنده دستمايه قرار داده است. اين فيلم در جدول اكران نوروزي سينماها جاي گرفته و از حضور جمعي از بازيگران مطرح سينما بهره گرفته است. داستان جديد اخراجي ها برخلاف قسمت قبلي آن كه در نخستين روزهاي نمايش موج غير منتظره اي را در فروش فيلم ايجاد كرد هنوز نتوانسته انتظار سازندگانش را برآورده سازد. محمدرضا لطفي عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي منبع : ایرنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن