محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853059482
نظر امام باقر(ع) درباره استخاره کردن / مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد
واضح آرشیو وب فارسی:الف: نظر امام باقر(ع) درباره استخاره کردن / مبارزه امام با شیوه های نادرست اجتهاد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
اول رجب سالروز ولادت امامی است که ایشان را باقر لقب دادند چرا که مشکلات و پیچیدگی های علمی عصر خود را با دقت و ظرافت تجزیه و تحلیل کرده و توانست به تقویت بنیان های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد.نخستین مولود از نسل امام حسن(ع) و امام حسین(ع)امام محمد باقر (ع) در روز یکم ماه رجب سال ۵۷ هجرى قمری یا به روایتى دیگر سال ۵۶ هجرى، در مدینه به دنیا آمد. ابن شهر آشوب در مناقب مى نویسد: امام باقر (ع) میانه بالا و چهارشانه بود. چهره اى نورانى و مویى مجعد و سیمایى گندمگون داشت. امام محمد باقر(ع)، نخستین مولودی است که از نسل امام حسن و امام حسین است. پدرش على بن الحسین، زین العابدین (ع) و مادرش، ام عبد الله، فاطمه، دختر امام حسن مجتبى (ع).مادر گرامى امام باقر (ع) نخستین علویه اى است که افتخار یافت فرزندى علوى به دنیا آورد. براى وى کنیه هایى چون ام الحسن و ام عبده آورده اند، اما مشهورترین آنها، همان ام عبد الله است. به امام پنجم، لقب باقر را داده اند، چرا که شکافنده معضلات علم و گشاینده پیچیدگی هاى دانش بود و معارف و اطلاعاتى گسترده در اختیار داشت.امام باقر(ع) و مبارزه با شیوههای نادرست اجتهادامام باقر(ع) در راستای تحکیم بنیادهای اجتهاد گام های مهمی برداشتند. یکی اینکه به شاگردان برجسته خود که آشنایی کامل به اصول و مبادی فقه و اجتهاد داشتند، دستور داد که فتوا دهند. امام بدین وسیله تلاش کرد راه اجتهاد در فقه، هر چه بیشتر برای شیعه هموار گشته و از سویی، بستری مناسب برای تفقه در دین بگشایند.از سوی دیگر تلاش مهم امام باقردر زمینه مبارزه با شیوه های نادرست اجتهاد در دو جنبه شکل گرفت. ابتدا به اصحاب و یاران نزدیک خود خطر آسیب پذیری اجتهاد با واسطه شیوه های نادرست را گوشزد نموده و آنان را از خطر افتادن در دام آن دور داشتند و در گام دیگر، خود به مبارزه با این شیوه های نادرست پرداختند.امام باقر در میدان اول مبارزه، همواره اطرافیان خود را از افتادن در دام شیوه های نادرست اجتهاد در دین بر حذر می داشتند و آنان را حتی از مراوده با افرادی که در این عرصه گام می زنند و آن را دست مایه رسیدن به احکام شرعی می دانند، دور می داشتند.ایشان فتوایی که برخاسته از عدم آگاهی و هدایت الهی بوده، را به شدت مردود شمرده و می فرمودند: «هر کس برای مردم، بدون علم و هدایت الهی فتوا بدهد، فرشتگان رحمت و عذاب او را نفرین نموده و گناه آنان که نظر خطای او را به کار بندند، بر عهده اوست؟»و نیز در حدیثی دیگر، به کار بستن این راه کارهای نادرست را دشمن با خدا تلقی نموده و فرمودند: «هر کس با رأی شخصی خود برای مردم فتوا بدهد، در دین خدا بدون دانش گام برداشته و هر کس دین خدا را بدون علم بپیماید، با خدا به دشمنی برخاسته است؛ چرا که بدون علم، حکم به حلال و حرام داده است.»امام بهترین راه را برای جلوگیری از خطر ابتلا بدان ضرورت احتیاط در مسائل پیچیده و واگذاری آن به اهلش می دانست. در این مورد، امام همواره به شاگردانی که زیاد به بحث و بررسی پیرامون موضوعات فقهی و اصولی می پرداختند، این نکته را گوشزد می فرمود.نظر امام باقر(ع) درباره استخاره و چگونگی تصمیم برای اموری که در آنها تردید وجود داردگفتاری از آیت الله جوادی آملیوجود مبارک امام باقر (ع) فرمود: عقائد و اخلاق و اعمالی که دارید؛ قبل از اینکه استخاره کنید، تفسیر کنید. ما گاهی بین دو تا کار مُخیّر یا مردّدیم. نمیدانیم کدام حق است، کدام باطل؛ کدام خیر است، کدام شرّ؛ کدام حَسن است، کدام قبیح؛ کدام سعادت بار است، کدام شقاوت آور. فرمود: شما عقائدتان، اوصاف تان، اخلاق تان، اعمال تان، اقوال تان را چه آنهائی که متعارض دارد، چه آنهائی که متعارض ندارد؛ همه این امور را بر قرآن کریم عرضه کنید؛ اهل تفسیر باشید، نه استخاره!خیلی به ما دستور «استخاره» ندادند. استخاره کردن دو قسم است؛ یک دعای مخصوص استخاره است که آن واقعاً اوّل و آخرش نور است و در دعای سیوسوم صحیفه سجادیه هست. هر کسی تصمیم گرفت یک کاری را انجام بدهد ولو به حسب ظاهر خیر است اما خیرش را از خدا بخواهد، همین طور وارد کار نشود! این یک دستور اکید اسلامی است و جزء سنن ماست و بسیار کار خوبی است. این دعای استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر. یعنی خدایا! من این کار را حالا فکر کردم، دیدم که به حسب ظاهر مصلحت است؛ دارم انجام می دهم. من که از عواقبش خبر ندارم، از همراهانش خبر ندارم؛ تو خیر مرا در این کار قرار بده. این استخاره، یعنی طَلَبُ الخِیر.امّا آن استخاره که انسان قبل از اینکه فکر بکند، قبل از اینکه مشورت بکند، قبل از اینکه ارزیابی بکند؛ فوراً به قرآن تفأل بزند، این کار را خیلی به ما دستور ندادند! البتّه در موقع حیرت که انسان واقعاً متحیّر شد؛ آن یک راه دیگری است. بنابر این اولا آن دعای استخاره فراموشمان نشود، ثانیا اینکه در هر کاری فکر و تدبّر و مشورت و ارزیابی و تعقّل باشد و ثالثا اگر واقعاً متحیّر شدیم، ماندیم؛ نمی دانیم کدام کار برای ما صحیح است، کدام کار ناروا. آنوقت به قرآن استخاره می کنیم.امّا وجود مبارک امام باقر (ع) فرمود: مهم تر از استخاره، «تفسیر» است. شما تمام کارهایتان را بر قرآن عرضه کنید؛ چه این آراء و اندیشه ها متضارب و متعارض و مُتنافی و مختلف باشد، چه یک اندیشه. شما این را بر قرآن عرضه کنید، ببینید آیا مطالب قرآنی، معارف قرآنی، معانی قرآنی آن را امضاء می کند یا نمی کند. بنابراین برای همه ما؛ حالا توده مردم که مقدورشان نیست. برای ماها که در حوزه و دانشگاه به سر می بریم، آشنائی با یک دوره از قرآن کریم می شود لازم.حالا یک وقت است یکی کسی می شود علامة طباطبائی (رضوان الله علیه)، خُب آن جزء نوادر است. ولی اینکه خطوط کلّی قرآن را بفهمیم، ترجمه اش را بفهمیم، گزیدة تفسیر را بفهمیم، به تفسیر روانی از او با خبر باشیم؛ این خیلی سخت نیست، خطوط کلّی قرآن را انسان بفهمد. وقتی این ترازو را فهمیدیم، آنوقت این عقائد را با این ترازو می سنجیم.توسعه علوم و پرورش فرهیختگان و دانشمندان در دوران امام باقر (ع)گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم ارفعدوره اى امامت امام باقر (ع) ، جامعه اسلامى در وضع فرهنگى نابه سامانى به سر مى برد و عرصه فرهنگى جامعه گرفتار مشکلات عمیق عقیدتى و درگیرى هاى مختلف فقهى میان فرق اسلامى شده بود. فروکش کردن تنش هاى سیاسى پس از واقعه عاشوراى سال ۶۱ هجرى، همچنین شکست برخى احزاب سیاسى مانند «عبداللَّه بن زبیر» سبب یکپارچگى حاکمیت بنى امیه شده بود و ناگزیر، بسیارى از دانشمندان از صحنه سیاسى دور شده بودند و حرکت گسترده اى در زمینه هاى مختلف علمى با بحث و بررسى درباره مسایل گوناگون آغاز شده بود.این رویکرد گسترده به مسایل فقهى و بحث تبادل نظرهاى علمى در این برهه و پیدایش مکتب ها و سبک هاى مختلف علمى پس از مدت ها رکود، رونق فراوانى به بازار علم می داد و به واقع نقش درخشان امام در این دوره در روشن سازى افکار عمومى دانشمندان اسلامى و به ویژه خردورزان شیعه بسیار داراى اهمیت و برترى است. با ظهور امام باقر(ع)، گام مهم و به سزایى در راستاى تبیین آراء شیعه برداشته شد و جنبش تحسین برانگیزى در میان دانشمندان شیعى پدید آمد.از سوى دیگر، خطر افکار آلوده یهود و سیطره نظریات فرقه مرجئه، جبریه، قدریه، غلات و... حیات فکرى شیعه را با خطر روبه رو کرده بود که مرجعیت علمى شایسته اى چون امام باقر(ع)، تفکرات خطرناک این فرقه ها را تا حد قابل توجهى منزوى ساخت.امام باقر(ع)، همچنین دانشمندان برجسته اى را در رشته هاى گوناگون معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه هاى علوم اسلامى تربیت کرد که هر یک وزنه اى در دانش به شمار مى رفتند. امام با درایت و هوشیارى تمام توانست شکافى را که در گذر سال هاى متمادى بین قرآن و عترت در باورهاى دینى بخش عظیمى از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد.پیش از دوران امامت امام باقر(ع)، خفقان سیاسى به اندازه اى بود که در برخى از ادوار انتقال آموزه هاى ناب اسلامى فقط از طریق دعا و نیایش و یا در قالب آموزش هاى دینى به چند پیشکار و خدمتگزار که با امام حشر و نشر داشتند، صورت مى گرفت.در این میان، عصر امام باقر(ع) به دلیل وجود شرایط سیاسى خاص اوضاع حاکم، تا اندازه اى به امام اجازه برقرارى مجامع علمى داد تا ایشان بتواند استعدادهاى نهفته اى را که در جامعه اسلامى وجود داشت تربیت کند؛ با این همه، نباید تصور کرد که امام هیچ گونه محدودیتى در این راستا نداشته؛ بلکه با رعایت تقیه و پنهان کارى و عدم برانگیختن حساسیّت دستگاه، این معنا را عملى کرده و با وجود تنگناهاى خاص سیاسى و فرهنگى توانست افراد زیادى - بالغ بر ۴۶۲ نفر - را با آموزش ها و تعالیم ناب خویش پرورش دهد که نام یکایک آنها در دست است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]
صفحات پیشنهادی
قریب به 500 هزار ایرانی با نام، القاب و کنیههای امام محمدباقر(ع)
قریب به 500 هزار ایرانی با نام القاب و کنیههای امام محمدباقر ع خبرگزاری پانا مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور گفت بر اساس دادههای پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور تاکنون قریب به 500 هزار نفر با نام القاب و کنیههای امام محمدباقر ع امام پنجم شیعیان در اقریب به ۵۰۰ هزار ایرانی با نام، القاب و کنیههای امام محمدباقر(ع)
مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد قریب به ۵۰۰ هزار ایرانی با نام القاب و کنیههای امام محمدباقر ع مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور گفت بر اساس دادههای پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار نفر با نام القاب و کنیههای اماپاسخ امام به استخاره آیتالله امامی کاشانی
پاسخ امام به استخاره آیتالله امامی کاشانیتاریخ انتشار يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۱۰ آیتالله امامی کاشانی طی نامهای به تاریخ ۱۴ ۱۲ ۶۷ به محضر امام خمینی ره نظر ایشان را درباره چند استخاره که برای تغییر رشته تحصیلی فرزندشان از پزشکی به تحصیل در حوزه علمیهتوضیحات اورژانس تهران درباره حادثه ایستگاه مترو امام علی(ع)
توضیحات اورژانس تهران درباره حادثه ایستگاه مترو امام علی ع مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفت یک خانم میانسال که در ایستگاه مترو امام علی ع منتظر ورود قطار به ایستگاه بود به دلیل ضعف جسمانی بر روی ریل خط مترو سقوط کرد حسن عباسی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار حوادث باشگاه خروايت امام صادق(ع) از سيره امام باقر(ع)
روايت امام صادق ع از سيره امام باقر ع امام صادق ع در احاديث زيادی عباراتی چون کان أبی يفعل کذا يا کان ابی يقول کذا به کار می برد که اين جمله ها نشان دهنده استمرار و تداوم رفتار يا گفتار است مهر یکی از واژه هایی که در فرهنگ اسلامی کاربرد فراوانی دارد واژه سیره است سیرنظر آیتالله بهجت درباره توسل به امامزاده ها
نظر آیتالله بهجت درباره توسل به امامزاده ها این امامزادهها و مشاهد مشرفه و عتبات عالیات را که ما شیعیان در اختیار داریم دیگران از اینگونه فیوضات محرومند به گزارش فرهنگ نیوز توسل به امامزادهها برای برآورده شدن حوایج مشهور و مجرب است ولی عدهای در توسل به حضرت رسنظر امام(ره) درباره شیخ اعظم
نظر امام ره درباره شیخ اعظم امام خمینی درباره شیخ اعظم گفت آنهایی که این کتابهاى قطور را نوشتند و زندگىشان یک زندگى طلبگى بوده مثل شیخ انصارى آنها توانستند اسلام را در همه جهات حفظ کنند و فقه را به پیش ببرند و مسائل دینى را افزایش بدهند به گزارش فرهنگ نیوز شیخ مرتضی اامام جمعه کاشان: مسئولان درباره سفر عمره تجدیدنظر شود
امام جمعه کاشان مسئولان درباره سفر عمره تجدیدنظر شودنماینده ولیفقیه در کاشان با بیان اینکه مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج باید در اعزام ایرانیان به حج عمره تجدیدنظر کنند گفت مسئولان با قاطعیت انتقام مظلومیت زائران ایرانی را از آلسعود بگیرند به گزارش خبرگزاری فارس از کاشنظر امام جمعه مشهد درباره بیانیه لوزان
نظر امام جمعه مشهد درباره بیانیه لوزان امام جمعه مشهد با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده در مذاکرات ژنو اظهار کرد دشمنان در جریان مذاکرات فراز و نشیبهایی ایجاد کردند و حرکاتی شیطانی از طریق جریان تبلیغاتی رسانهها انجام دادند تا ما را در سنگر سیاسی شکست دهند ایسنا آیتالله سمبارزه فرهنگي و كار تشكيلاتي امام باقر (ع)
مبارزه فرهنگي و كار تشكيلاتي امام باقر ع دوران زندگي امام پنجم امام باقر ع به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد ع است اكنون ديگر دوران زندگي امام پنجم امام باقر ع به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد ع است اكنون ديگر جمعي گرد آمدهاند و شيعه دوبارهفارس در ۱۸جمادیالثانی گزارش میدهد نظر امام(ره) درباره شیخ اعظم/ ماجرای زمزمه «ولا الضالین» در گوش
فارس در ۱۸جمادیالثانی گزارش میدهدنظر امام ره درباره شیخ اعظم ماجرای زمزمه ولا الضالین در گوش شیخ انصاریامام خمینی درباره شیخ اعظم گفت آنهایی که این کتابهاى قطور را نوشتند و زندگىشان یک زندگى طلبگى بوده مثل شیخ انصارى آنها توانستند اسلام را در همه جهات حفظ کنند و فقهطرح های گرافیکی ویژه ولادت امام محمد باقر (ع)
بکگراندهای ولادت امام باقر ع طرح های گرافیکی ویژه ولادت امام محمد باقر ع ۳۰ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۵در گفتو گو با یکی از محققان حوزه علمیه قم عنوان شد امام محمد باقر (ع) آینه تمام نمای صفات رسول خدا (ص)
در گفتو گو با یکی از محققان حوزه علمیه قم عنوان شدامام محمد باقر ع آینه تمام نمای صفات رسول خدا ص یکی از محققان حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام صفات خوب و ویژگیهای بارز در میان امامان و معصومین ما قابل مشاهده است گفت امام محمد باقر ع به گونهای آینه تمام نمای صفات رسولآقای هاشمی! لطفاً متناسب با هاشمی جدید، امام(ره) جدید تولید نکنید
بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی آقای هاشمی لطفاً متناسب با هاشمی جدید امام ره جدید تولید نکنید جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه سرگشاده خطاب به هاشمی گفت خدا را شاکریم که حضرت امام ۲۱ جلد نورانی از سخنانشان را در میان امت به یادگار گذاشتند تا کسی نتواند امام را که خودش تولیدمجتمع توانبخشی امام علی چشم انتظار یارانه بهزیستی است
شاکری در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران مجتمع توانبخشی امام علی چشم انتظار یارانه بهزیستی است عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت مشکلات مجتمع توانبخشی امام علی با مساعدت خیران و مدیریت شهری برطرف میشود و بهزیستی نیز باید به وظیفه خود عمل کند اقبال شاکری عضو کمیسیواس ام اس های ولادت امام محمدباقر (علیه السلام)
پیامک ولادت امام باقر ع اس ام اس های ولادت امام محمدباقر علیه السلام سرویس کشکول جام نیوز از روشنی طلعت رخشنده «باقر» شد نور علوم نبوی بر همه ظاهر در اوّل ماه رجب از مشرق اعجاز گردید عیان ماه تمام از رخ باقر ♦•♦•♦•♦امام جمعه مکه: باید مثل صلاحالدین پیش از مبارزه با یهودیان و مسیحیان، با شیعه و ایران بجنگیم!
امام جمعه مکه باید مثل صلاحالدین پیش از مبارزه با یهودیان و مسیحیان با شیعه و ایران بجنگیم عبدالرحمان السدیس امام جماعت مکه طی سخنانی گستاخانه تئوری اصلی عربستان و وهابیون را که همواره از سوی سعودی های تکذیب می شد را اعلام کرد و گفت عربستان باید از صلاح الدین ایوبی الگو-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها