تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815585288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساركوزي در برابر موج اعتصاب‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ساركوزي در برابر موج اعتصاب‌ها
جام جم آنلاين: نيكلا ساركوزي، رئيس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در واكنش به موج اخير اعتراض‌هاي خياباني به سياست‌هاي دولت در پاريس، پايتخت و ساير شهرهاي بزرگ اين كشور اعلام كرد قصد ندارد به سان اسلاف خود در برابر معترضان كوتاه بيايد و عزم خود را براي تقابل با فرهنگ اعتراض به همه چيز در فرانسه جزم كرده است.


فرانسوي‌ها به يافتن شيوه‌اي خاص خود براي رويارويي با مشكلات مشهور هستند اما آنچه اين كشور را از ساير كشورهاي اروپايي متمايز مي‌كند اين كه در اغلب موارد سرنوشت تصميم‌گيري‌هاي كلان سياسي، اجتماعي و اقتصادي در فرانسه در خيابان‌ها رقم مي‌خورد. اين واقعيتي غيرقابل كتمان است كه اعتراض‌ها و اعتصاب‌هاي خياباني در فرانسه در بسياري موارد تكليف سياست‌گذاري‌هاي كلان در سطح ملي را تعيين مي‌كنند.

ماه مي هميشه در فرانسه ماهي پرچالش بوده است. اول ماه مي مقارن با روز جهاني كارگر امسال در فرانسه با اعتصاب ماهيگيران فرانسوي همراه بود و پس از آن موجي از اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها كشور را در نورديد. آخرين مورد اعتراض‌ها، تظاهرات روز يكشنبه دانشجويان فرانسوي در مخالفت با طرح‌هاي دولت براي كاستن از حجم دولت و توقف روند استخدام معلمان قراردادي بود.

اهميت تظاهرات خياباني در فرانسه به حدي است كه گاه سرنوشت سياستمداران را در اين كشور زير و رو مي‌كند. دومينيك دوويلپن، آخرين نخست‌وزير دوران زمامداري ژاك شيراك، رئيس‌جمهور پيشين فرانسه وقتي در سال 2006 ميلادي سعي كرد قانوني براي متحول كردن روند استخدام نيروهاي جوان در دستگاه دولتي به تصويب برساند با موجي از اعتراض مواجه شد.

اين موج نه تنها طرح او را به بايگاني برد كه شكست او در برابر نيكلا ساركوزي، نامزد گليست در انتخابات رياست‌جمهوري را رقم زد.

تظاهرات پشت تظاهرات

هنوز فرانسوي‌ها ناآرامي‌هاي هفته‌هاي اخير در بخش‌هاي مختلف را فراموش نكرده‌اند كه اتحاديه كارگران صنعت حمل‌ونقل فرانسه ديروز اعلام كرد كاركنان اين بخش پنجشنبه اين هفته دست به اعتصاب مي‌زنند.

اين در حالي است كه دانشجويان هم اعلام كرده‌اند طرحي براي برگزاري اعتراضات گسترده به سيستم كاغذبازي در نظام آموزش فرانسه در دست دارند كه طي روزهاي آتي اجرايي خواهد شد.

اين ناآرامي‌ها مي‌رود تا بحران سياسي تمام عياري را در فرانسه رقم بزند. سياستمداران چپ‌گراي فرانسه به‌دنبال بهره‌برداري سياسي از شرايط جاري هستند و به فعالان صنفي توصيه كرده‌اند عليه دولت دست به اعتصاب عمومي بزنند. چنين اعتصابي با توجه به كاهش بي‌سابقه محبوبيت ساركوزي به 39 درصد مي‌تواند ضربه مهلكي به دولت او باشد.

موضع ساركوزي

ساركوزي برخلاف اسلاف خود به ظاهر به دنبال مواجهه با آشوب‌طلبان و مقاومت در برابر خواسته‌هاي معترضان است.

او طي هفته‌هاي اخير بارها اعلام كرده قصد عقب‌نشيني در برابر معترضان را ندارد، مصمم به اجراي طرح 5 ساله اصلاحات خود است و آمادگي دارد در صورت لزوم با آغوش باز به استقبال معترضان برود.

او هفته گذشته در اظهاراتي از اينكه فرانسوي‌ها با همه چيز مخالف هستند، ابراز ناخرسندي كرده بود.
رئيس‌جمهور فرانسه كه با گذشته حدود يك سال زمامداري‌اش نشان داده كه مصمم است فردي متفاوت از اسلاف خود باشد به ظاهر اين بار هم قصد دارد خلاف جريان آب شنا كند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن