تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825953511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علائم حتمی و غیرحتمی ظهور


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علائم حتمی و غیرحتمی ظهور
حضرت بقیة الله
چاپ نخست کتاب «حضرت بقیة‌الله(صلوات‌الله و سلامه علیه)» نوشته آیت‌الله محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش ایبنا، این اثر زندگانی، اخبار غیبت، شخصیت و جایگاه حضرت مهدی(عج) را از میان روایات بررسی کرده و سپس به ظهور آن بزرگوار(عج) و رجعت از نگاه قرآن پرداخته است.این اثر درباره یکی از القاب آن حضرت یعنی «بقیةالله» سخن می‌گوید. هرچند به یک معنی کلی، رسول خدا(ص) و همه ائمه(علیهم‌السلام) «بقیة‌الله»‌اند؛ ولی این لقب به امام زمان(عج) اختصاص یافته است. در روایات متعدد تاکید شده است که با لقب «بقیة‌الله» به امام دوازدهم(عج) سلام دهید. از جمله در این حدیث، مردی از امام جعفر صادق(ع) درباره قائم پرسید: که آیا می‌توان او را به هنگام سلام دادن «یا امیر‌المومنین» خطاب کرد؟ امام صادق(ع) فرمود: نه، این اسمی است که خداوند به «امیر‌المومنین علی(ع)» داده است. پرسید: فدایت شوم، به هنگام سلام دادن به او، چه بگویم؟ امام صادق(ع) فرمود: همه باید بگویند: «السلام علیک یا بقیة‌الله»! سپس امام این آیه را تلاوت كرد: «بقیة‌الله خیر لکم ان کنتم مومنین.» معنی بقیة‌اللهمی‌توان «بقیة» را به معنی «آن چیزی که نگه داشته شده است» و «بقیة‌الله» را به معنی «چیزی که خدا نگه داشته است» تلقی کرد؛ آنگاه با توجه به نکات ذکر شده می‌شود گفت كه «حضرات معصومین(علیهم‌السلام) که از ولایت مطلقه برخوردار بوده و مخلوق اول و فانی در وجه حق و مستغرق عبودیت و عشق به خداوند متعال‌ هستند، در ابدان مادی تجلی و ظهور یافته و به مشیت و اذن و خواست حق در ترکیب ارضی برای مدت زمانی نگه داشته شده‌اند. بر این اساس همه آنها بقیة‌الله‌ هستند، ولی این مساله در خصوص امام زمان(عج) شدیدتر و طولانی‌تر است، زیرا عمر شریف آن حضرت بیشتر و از این‌رو، محبوس بودن روح متعالی‌اش در بدن مادی دراز مدت‌تر از سیزده معصوم دیگر می‌باشد.»بنابراین یکی از اسرار اطلاق «بقیة‌الله» بر حضرت صاحب آن است که خداوند متعال تجلی روح اعظم آن امام معصوم را در این بدن مادی و ترکیب ارضی از مدت‌ها پیش نگه داشته، نگه می‌دارد و خود می‌داند تا چه زمانی نگه خواهد داشت. برخی علائم ظهوراشارات آیات قرآن و نیز تصریحات احادیث در خصوص نشانه‌های ظهور فراوان بوده و تبیین و تحلیل آنها خود رساله‌ای مستقل می‌خواهد، اما در حد نوشتار حاضر به بعضی از علائم اشاره می‌شود.علائم ظهور امام زمان(عج) در یک تقسیم‌بندی کلی به نشانه‌های حتمی و غیر حتمی ـ‌یا محتوم و غیر محتوم‌ـ تقسیم می‌شود. مقصود از علائم حتمی، نشانه‌هایی است که به یقین تحقق پیدا می‌کنند و مراد از علائم غیر حتمی، نشانه‌هایی‌اند که ممکن است تحقق پیدا کنند یا تحقق نیابند. پاره‌ای از روایات به صراحت به این دو نوع نشانه اشاره کرده‌اند.عبدالله‌بن سنان از امام صادق(ع) نقل کرده که حضرت فرمود: «ندای آسمانی از (نشانه‌های) حتمی است، خروج سفیانی از (علائم) حتمی است، کشته شدن نفس پاک از (آیات) حتمی است، دستی که (ظهور قدرت خداست و) از آسمان طلوع می‌کند از (نشانه‌های) حتمی است، (سپس) امام در (ادامه) فرمود: و از نشانه‌های حتمی است امر فزع‌آور تکان دهنده در ماه رمضان که خوابیده را بیدار می‌کند و بیدارها را به تکان (توام با ترس و وحشت و تحیر) می‌اندازد و دختر با عفت را از خانه خود بیرون می‌آورد.»در این روایات علاوه بر آنکه حتمی بودن بعضی علائم به صراحت بیان شده، برخی از آنها نیز شمارش شده‌اند:1ـ فریادی آسمانی که نام امام زمان(عج) را ندا می‌کند.2ـ ظهور شخصی که چون ابوسفیان و فرزندان او عمل می‌کند، یعنی انسان‌ها را به ضلالت و گمراهی فراخوانده و با حق و حقیقت به جنگ برمی‌خیزد و قیام و دعوتش در منطقه خاورمیانه است، البته احتمال این معنا نیز هست که او از نسل ابوسفیان هم باشد.3ـ کشته شدن نفس زکیه، یعنی به شهادت رسیدن شخصیت پاک و مهذب و مورد نظر حضرت حق (که براساس پاره‌ای از روایات 15 روز یا زمانی کم پس از کشته شدن او، حضرت قیام می‌کند).4ـ ظاهر شدن دستی از آسمان که به نظر می‌رسد مقصود ظهور الهی باشد یا جریانات و حوادثی در کرات دیگر رخ دهد، یا واقعا دستی به صورت یک امر خارق‌العاده و غیر عادی در آسمان نمایان شود یا حکایت‌های مرموز.5ـ امری تکان دهنده که بر اثر آن، تحیر، دهشت و وحشت همه را فراگیرد. عصر ظهوریکی از پرمخاطره‌ترین مراحل برای علاقه‌مندان و شیعیان آیت عظمی، زمان و عصر ظهور حضرت است، زیرا عدم آشنایی به روش خاص و جدید حضرت ولی عصر(عج) در ارایه اسلام از سویی و نیز نوع برخورد با باطل و شدت و سخت‌گیری امام از سوی دیگر؛ آزمایش بزرگی است که اگر کسی در آن دچار تزلزل شود؛ ممکن است اصل مساله را نفی و انکار كند. به نظر می‌رسد این که ائمه(علیهم‌السلام) در احادیث از برگشت برخی از مؤمنان و اقبال و روی‌آوری غیر مومنان به ایشان در عصر ظهور خبر داده‌اند ـ ‌در بعضی موارد آن‌ ـ ریشه در همین تحیر و تزلزل و تردید ـ ‌که منشا آن عدم اطلاع و آگاهی از روش حضرت مهدی(عج) در زمان ظهور است ‌ـ دارد. از جمله احادیث كه قابل تدبر است این روایت است: «ابراهیم ‌بن عبدالحمید گوید کسی که از امام صادق(ع) شنیده بود به من خبر داد که حضرت فرمود: هنگامی که قائم(عج) خروج می‌کند، خارج می‌شود از این امر کسی که خویش را از اهل آن می‌دید (و فکر می‌کرد از یاران و از معتقدان راسخ به امام زمان"عج" است) و داخل می‌شود در این امر (یعنی در تبعیت از امام زمان و ولایت او) کسی که مانند آفتاب‌پرست و ماه‌پرست است.»به بیان دیگر، در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) عده‌ای با او موافق و گروهی با او مخالف‌اند. در میان مخالفان، برخی پیش از ظهور با او دشمن بوده و بعضی پس از خروج و قیام او، در برابرش می‌ایستند؛ این دسته در زمان غیبت حضرت جزء موافقان و دوستداران و شیعیان او به شمار می‌آیند، ولی پس از آن که ولی عصر(عج) نقاب غیبت کبری از رخ کشید، به علل و عواملی او را نپذیرفته و در مقابل او صف آرایی می‌کنند.  رجعتدر این اثر به موضوع رجعت هم پرداخته شده است. «رجعت (بازگشت نیكان امت به دنیا)» یکی از معتقدات و مشخصه‌های شیعه به شمار می‌رود. به بیان دیگر، در میان فرقه‌های مختلف اسلام، تنها شیعیان هستند که به رجعت اعتقاد دارند. از آنجا که زمان رجعت پس از ظهور حضرت مهدی(عج) می‌باشد؛ این مساله به عنوان یکی از فروعات «مهدویت» تلقی شده و در کنار مباحث مرتبط با «بقیة‌الله»(عج) مطرح می‌شود.کتاب حاضر در شش فصل سامان یافته است. شناخت حضرت مهدی(ع)، غیبت کبری، امام مهدی از منظر اهل سنت، عصر ظهور، رجعت و عرض اخلاص، اطاعت و عشق، عناوین فصول ششگانه این اثرند.چاپ نخست کتاب «حضرت بقیة‌الله(صلوات‌الله و سلامه علیه)» در شمارگان 2000 نسخه، 216 صفحه و بهای 35000 ریال راهی بازار نشر شده است.بخش کتاب‌خوانی تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 758]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن