واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 10 مهر 1389 تعداد مشاهده : 285 دفاع مقدس به بركت قرآن و عترت اداره شد خبرگزاري فارس: آيتالله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق خود، گفت: دوران هشت سال جنگ تحميلي و دو سال قبل از آن دوران بسيار سختي بود كه ملت مسلمان ما به بركت قرآن و عترت اين دوران را اداره كردند. به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» و به نقل از روابط عمومي بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء آيتالله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق خود با حضور دانشجويان بسيجي دانشگاه اهواز و طلاب و پژوهشگران برگزار شد، اظهار داشت: رزمندگان جمهوري اسلامي ايران در هنگام عملياتها سخن از يا حسين، يا علي و يا زهرا ميزدند و دفاع مقدس به بركت قرآن و عترت اداره شد. اين فيلسوف ديني گفت: دوران هشت سال جنگ تحميلي و دو سال قبل از آن دوران بسيار سختي بود كه ملت مسلمان ما به بركت قرآن و عترت اين دوران را اداره كردند. آيتالله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق خود اظهار داشت: اخلاق اسلامي از آن جهت كه جزو علوم انساني است بدون انسان شناسي محقق نميشود و از آن لحاظ كه جزو شعب فرعي فلسفه الهي ميباشد، بدون جهان بيني كامل ميسر نخواهد بود. اين مفسر قرآن كريم ادامه داد: آنها كه جهان بيني محدود و انسانشناسي بستهاي دارند اخلاق را نسبي و محدود تلقي ميكنند و فكر ميكنند كه اخلاق قراردادي است اما آنهايي كه از جهان بيني الهي و كلي برخوردار هستند و انسان را به عنوان خليفه الهي ميشناسند و ميگويند كه مرگ هجرت از يك محدوده بسته به محدوده باز است و انسان در مصاف با مرگ، مرگ را ميميراند نه اينكه مرگ او را بميراند، نظر ديگري دارند. آيتالله جوادي آملي، نبرد با مرگ را توان فرسا توصيف كرد و افزود: انسان چه مسلمان باشد، چه كافر؛ در تمام شرايط بر اين رقيب توان فرسا پيروز است، انسان مرگ را ميميراند و ابدي ميشود. وي تصريح كرد: مرگ؛ يعني تحول و دگرگوني؛ انسان اين دگرگوني را زير پا ميگذارد و ابدي ميشود و اگر سعادتمند شد به بهشت رهنمون ميشود و اگر سعادتمند نشد به جهنم ميرود. اين فيلسوف ديني با اشاره به نقش اخلاق اسلامي در سعادت انسان تصريح كرد: اگر انسان مرگ را ميميراند و در اين نبرد، مرگ شكست ميخورد اخلاق براي اين حيات ابدي ره توشه تعيين ميكند و چيزي مهمتر از اخلاق نيست. وي با تأكيد مجدد بر اينكه ما مرگ را ميميرانيم، خاطرنشان كردند: ما بعد از مرگ زندهايم و با همين بدن بسر ميبريم و احتياج به مسكن، پوشاك و غذا داريم و در آن دنيا هيچ ضابطه و رابطهاي نيست كه اينها را در آن دنيا براي ما تعيين كند. مفسر قرآن كريم با تشريح اين مسئله گفت: نيازها و مشكلات ما در اين دنيا از طريق ضابطه يا رابطه حل ميشود، ضابطه جزو امور عادي است و انسان در اين دنيا يا مسكن ميخرد و يا اجاره ميكند و براي تهيه غذا و پوشاك نيز هزينه پرداخت ميكند و اگر كسي نتواند مشكلات خود را در اين دنيا با ضابطه حل كند(به عنوان مثال افراد خردسال و كهنسال) از طريق روابط پدري و فرزندي برطرف ميكند. پس مشكلات و نيازهاي انسان در اين دنيا از طريق ضوابط عقود و تجارت و معاملات و يا با روابط زعامت و پدري و فرزندي برطرف ميشود. وي خاطرنشان كرد: بعد از مرگ، همه اين موارد (مسكن، غذا، پوشاك و...) وجود دارد اما هيچ گونه رابطه و ضابطهاي وجود ندارد، چون همه از خاك بر ميخيزند و كسي پدر يا فرزند ديگري نيست. هيچ چيزي در آن دنيا احتياجات ما را تامين نميكند مگر اينكه از اين دنيا چيزهايي با خودمان ببريم و تنها چيزي كه در اين دنيا ره توشه ما را فراهم ميكند اخلاق است. *انسانها نيازمند شناخت روح هستند اين محقق و پژوهشگر ديني با بيان اين نكته كه اخلاق سهم تعيين كنندهاي در سرنوشت انسان دارد، گفت: اخلاق غير از موعظه است و جزو مشكلترين علوم زيرمجموعه علوم فلسفي به شمار ميرود. استاد برجسته حوزه علميه قم ادامه داد: تا وقتي كه روح و شئون آن و همچنين تاثير و تاثر افكار و عقايد در روح را نشناسيم عامل به اخلاق نخواهيم بود. آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح كلام 233 اميرالمومنين (ع)پرداخت و افزود: زماني وجود مبارك امام علي (ع) به خواهرزادهاش فرمود كه در جمع مردم سخنراني كند و او زبانش بند آمده بود و نتوانست سخنراني كند و وجود مبارك اميرالمومنين (ع)در همان جلسه در مورد زبان و آثارش سخنراني كردند. وي ادامه داد: ابن هبيره در نهجالبلاغه در مورد كساني كه در بالاي منبر رفتند و نتوانستند سخنراني كنند و لرزش و نوسان اضطرابي در گفتار آنها پديد آمد قصههاي فراواني نقل كرده است. مفسر قرآن كريم در ادامه اظهار داشت : وجود مبارك اميرالمومنين (ع) در آن جلسه زبان را معرفي كردند و عظمت اهل بيت (ع) درباره سخنراني و فرمانروايي سخنبودن را بازگو كردند. استاد برجسته حوزه علميه قم تصريح كرد: الا و ان اللسان بضعه من الانسان، فلا يسعده القول اذا امتنع؛ زبان پارهاي از تن انسان است. زبان ابزار گفتن است و گوينده گاهي مشكل دارد و زبانش بند ميآيد و گاهي مشكلي ندارد و زبانش گشوده ميشود، بنابراين فكر و مغز گوينده است كه رهبري زبان را برعهده دارند. وي افزود: اگر انسان در حصار ذهن و اضطراب فرو رود نصيان و جهل بود و امتناهي از سخن گفتن دارد زبانش بند ميآيد، پس زبان تابع قدرت گوينده و صاحب زبان است. آيتالله جوادي آملي با اشاره به اين جمله از كلام اميرالمومنين (ع) كه و لا يمهله النطق اذا اتسع و انا لامراء الكلام اظهار داشت: وجود مبارك امام علي (ع) فرمود كه ما اهل بيت(ع) فرمانروايان سخن هستيم. بخشي از فرمانروا بودن به ادبيات برميگردد كه فصاحت و بلاغت است و نمونهاش نهجالبلاغه اميرالمومنين (ع) است. وي در ادامه تاكيد كرد: شايد در جامعه انسان فصيح و بليغ كم نباشد اما امير بيان بودن در جامعه كم است. امير بيان بودن يعني اينكه ما بدانيم كجا حرف ميزنيم، چقدر بايد حرف بزنيم، با چه كسي و براي چه حرف بزنيم. آيتالله جوادي آملي خاطرنشان كرد: اينكه برخيها حافظ اسرار دوستانشان نيستند، اينان اسير بيان هستند نه امير بيان. اينكه كسي بدون تحقيق حرف بزند، اسير كلام است نه امير كلام. آنكه خوب حرف ميزند و حرف خوب ميزند و به جا و با اندازه با مخاطبش حرف ميزند امير كلام است. وي با يادآوري اين نكته كه هر كس اسير بيان باشد به اخلاق زشت و هر كس امير كلام باشد به اخلاق زيبا مبتلا ميشود، تصريح كردند: 20 گناه سنگين از جمله تهمت، دروغ، غيبت، شوخي بيجا و... براي زبان برشمردند كه مومن بايد به آنها توجه داشته باشد. *شوخي كه وقار را از بين ببرد كدورت را به وجود ميآورد اين مفسر قرآن كريم اضافه كرد: در روايات آمده است كه انسان مومن دروغ نميگويد ولو شوخي باشد. ميفرمايد اگر شوخي ميكنيد با يكديگر شوخي نكنيد چراكه وقار را كم ميكند و كينه و كدورت به وجود ميآورد و از ارج و حرمت هر دو ميكاهد. بايد طنز را از قول ديگران بيان كنيم. وي اظهار داشت: دو طلبهاي در مقدمات و كتابهاي ديگر درباره مسائل صرف و نحو در حجره با هم مباحثه ميكنند و شخص سومي در بين آنها به جز خداوند نباشد، اگر يكي از طلبهها فهميد كه حق با طلبه ديگر است اما تمكين نكند، اين شخص وقتي معمم شد و به جايي رسيد خطرناك است. آيتالله جوادي آملي با بيان اينكه ادب وجود امام علي (ع) در اميرالبيان بودن ايشان است، يادآور شد: اميرالمومنين (ع) بيانات نوراني فراواني داشتند اما در زمان حيات پيغمبر اسلام (ص) به احترام آن وجود مبارك ساكت محض بودند؛ اين رفتار را ادب محض ميگويند. وي با اشاره به نقلي از مرحوم كليني گفتند: امام علي (ع) وقتي براي بار دوم سپاهيانش را براي جنگ صفين آماده ميكردند خطبهاي ايراد فرمودند. مرحوم كليني بعد از نقل اين خطبه ميفرمايد: اگر تمام جن و انس جمع شوند و در بين اينها انبياء نباشند، بخواهند سخنراني كنند و خطبهاي در معارف توحيد خداي سبحان بيان كنند مثل خطبه اميرالمومنين (ع) نميتوانند. آيتالله جوادي آملي ادامه داد: اخلاق اسلامي اين است كه انسان حرف صحيح و به جا بزند و لوازم آن را بررسي كند و بعد بگويد. وي در ادامه به كلام 233 اميرالمومنين (ع) اشاره كرد و افزود: «و فينا تنشبت عروقه، و علينا تهدلت غضونه» ما چون امير سخن هستيم درخت را ميكاريم و چون ريشه درخت هستيم، شاخههاي درخت هم بر روي دوش ماست و ميوههايش نيز روي دست ماست. وي ادامه داد: در بهشت نيز همينطور است كه ميوههاي درخت در دست انسانهاي بهشتي است و انسان بهشتي منش درخت خوب غرس ميكند و ميوههاي خوب نصيبش ميشود، بنابراين نه به بيراهه ميرود و نه راه كسي را ميبندد. اين مفسر قرآن كريم تصريح كرد: «واعلموا رحمكم الله انكم في زمان القائل فيه بالحق قليل» مردم، شما در زماني زندگي ميكنيد كه حقگو كم است و زبان از گفتن حرف حق عاجز است و اگر كسي ملازم حق بود ديگران عزتي براي او قائل نيستند؛ او گرفتار ذلت است. وي با اشاره به نزاعها و كشمكشهاي موجود جهان، فرمود: بخش وسيعي از بودجه كره زمين صرف آدم كشي و كارخانههاي اسلحهسازي، دانشكدههايي كه افسران آدم كش تربيت ميكنند، بمبافكنها و... ميشود؛ گذشته از اين بخش قابل توجهي از بودجهها در مسير فساد و خلاف هزينه ميشود و بخش ضعيفي از اين بودجه صرف موادغذايي انسانها ميشود. با اين جامعه، برخيها ميگويند اخلاق نسبي و قراردادي است. وي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن گراميداشت فرارسيدن هفته دفاع مقدس و يادآوري رشادتها و جانفشانيهاي رزمندگان اسلام در اين دوران اظهار داشت: جريان دفاع مقدس در واقع يك جنگ 10 ساله بود چراكه رزمندگان اسلام هشت سال با دشمنان خارجي جنگيده بودند و قبل از آن نيز حدود دو سال مناطق مختلفي از كشور مورد هجمه منافقين قرار گرفته بود و ما درگير يك جنگ دو ساله داخلي بوديم آيتالله جوادي آملي با اشاره به عوامل موثر در پيروزي رزمندگان اسلام در اين جنگها تصريح كرد: ملت مسلمان ما به بركت قرآن و عترت اين جنگهاي 10 ساله را اداره كردند و اين فكر نوراني امام علي عليه السلام بود كه دفاع مقدس را به پايان رساند. اين محقق و پژوهشگر ديني تصريح كرد: رزمندگان جمهوري اسلامي ايران در هنگام عملياتها سخن از يا حسين، يا علي و يا زهرا ميزدند. وي در پايان خاطرنشان كرد: همه ما بايد از امامان معصوم (ع) تأسي كنيم و امراي شئون علمي و عملي باشيم. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]