تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850029878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محدوده احترام به قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محدوده احترام به قرآن
قرآن
به جاي مقدمه: احترام از ريشه ي"حرم"در لغت به معناي چيزي است كه هتك آن حلال و جايز نيست،[1] از اين رو احترام به معناي بزرگداشت ميباشد.[2] و اينکه مي گوئيم: "المسجدالحرام"، "بيت الله الحرام"و "الشهرالحرام"، همه به اين معناست که اين ها حدودى دارند و چيزهائى در آنها حرام شده كه در غير آن ها حرام نيست.[3] و منظور از "احترام به قرآن"از همين باب بوده که عظمت قرآن را بزرگ شمرده و نسبت به آن، مسائلي را بايد رعايت کنيم که در قبال ديگر کتاب ها مقيد به رعايت اين مسائل نيستيم.در ضمن مراد از قرآن، تنها مجموع آن نيست؛ بلكه هر سوره و هر آيه از قرآن، در هر کجا نقل و ثبت شده باشد، جزو قرآن بوده و بايد احترام آن رعايت شود.[4] احترام از ديدگاه قرآناز نگاه قرآن برخي از امور، لايق احترام بوده و خداوند متعال اين امور را خود، مورد احترام قرار داده و مقدس شمرده است؛[5] از جمله: احترام به كعبه، مسجد الحرام، مسجد اقصي، مقام ابراهيم و احترام به خود قرآن.احترام به قرآن در آيات مختلفي اشاره شده که به طور کلي اين آيات به دو گروه تقسيم مي­شوند: آياتي که قرآن را با عظمت و بزرگي ياد مي کنند و آياتي که از آداب بزرگداشت قرآن سخن گفته و به صراحت، ضرورت حفظ حرمت آن را بيان ميکنند.  1. عظمت قرآنخداوند متعال در هر آيه اي که از خود قرآن سخن گفته، قرآن را با عظمت ياد کرده است.از جمله، آياتي که قرآن را با صفت مجيد ذکر کرده است: «ق وَ الْقُرْءَانِ الْمَجِيدِ»[6]  «قاف، سوگند به قرآن مجيد»از اين آيه، دو نکته به دست مي آيد: اول اينکه حروف مقطعه در آغاز سوره براي بيان عظمت و بزرگي قرآن است و دوم اينکه "مجيد" از ماده "مجد" به معنى شرافت گسترده است. از آنجا كه قرآن عظمت و شرافتى بى پايان دارد، كلمه ي "مجيد" از هر نظر سزاوار آن است؛ ظاهرش زيبا، محتوايش عظيم، دستوراتش عالى و برنامه‏هايش آموزنده و حياتبخش است.[7]و در جاي ديگر ميفرمايد:«بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجَّيد»[8]  «(اين آيات، سحر و دروغ نيست،) بلكه قرآن با عظمت است»صفت مجيد براى قرآن جهت بيان رفعت مقام، قدرت نفوذ و پايدارى آنست‏.[9]منظور از مس قرآن، دست كشيدن به خطوط آن نيست؛ بلكه علم به معارف آن بوده كه جز پاكان، كسى به اين معارف عميق دست نمى يابد2. حفظ حرمت قرآن اين گروه از آيات، شامل آياتي ميشود که خداوند افرادي را که احترام قرآن و آيات الهي را نگه نمي­دارند، توبيخ نموده و ضرورت حفظ حرمت آن را براي مؤمنان تأکيد ميکند: «وَ قَدْ نَزََّلَ عَلَيْكُمْ فىِ الْكِتَابِ أَنْ إِذَاسَمعْتُمْ ءَايَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بهِا وَ يُسْتهَزَأُ بهِا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتىَ‏ يخَوضُواْ فىِ حَدِيثٍ غَيرْهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ...‏»[10]«و خداوند (اين حكم را) در قرآن بر شما نازل كرده كه هر گاه بشنويد، افرادى آيات خدا را انكار و استهزا مى‏كنند، با آنها ننشينيد تا به سخن ديگرى بپردازند!. و گر نه، شما هم مثل آنان خواهيد بود...»دلالت حرمت داشتن قرآن به اين گونه است که همرنگي با اين گونه گناهكاران، نشانه ي روح نفاق است؛ زيرا يك مسلمان واقعى هرگز نميتواند در مجلسى شركت كند كه در آن نسبت به آيات و احكام الهى توهين شود، و ايشان اعتراض ننمايد، يا لااقل عدم رضايت خود را با ترك آن مجلس آشكار نسازد؛[11] فلذا در ذيل آيه ي شريفه ميفرمايد:«... إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً»«... خداوند، منافقان و كافران را همگى در دوزخ جمع مى‏كند.»و در آيه ي ديگري استهزاء کنندگان را جزو ستمکاران شمرده و عدم اعراض از اين ها را عمل شيطاني ناميده است:«وَ إِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يخَوضُونَ فىِ ءَايَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنهْمْ حَتىَ‏ يخَوضُواْ فىِ حَدِيثٍ غَيرْهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»[12]«هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن با اين جمعيّت ستمگر منشين!»خداوند در اين آيه نيز کساني که آيات قرآن را به استهزاء گرفته اند، توبيخ نموده و قداست قرآن را به صراحت متذکر شده است؛ و علاوه بر آن، افرادي که اين حرمت را نگاه نميدارند، قوم ظالم ناميده است.[13] آداب احترام به قرآن گروه سوم از اين آيات، آياتي است که احکام و آداب بخصوصي را در رابطه با احترام به قرآن بيان مي­نمايد: «إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ * فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ * لَّايَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون‏»[14]«كه آن، قرآن كريمى است، كه در كتاب محفوظى جاى دارد، و جز پاكان نمى‏توانند به آن دست زنند [دست يابند].»
قرآن
چون كلام در سياق بزرگداشت امر قرآن بوده، و آن را تجليل نموده است، از همين بيان مى‏فهميم كه منظور از مس قرآن، دست كشيدن به خطوط آن نيست؛ بلكه علم به معارف آن بوده كه جز پاكان، كسى به اين معارف عميق دست نمى يابد؛ چون قرآن در كتابى مكنون و پنهان است؛ و آيات 3-4 سوره­ي زخرف، نيز به اين مطلب اشاره دارد:[15]«إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»«كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم، شايد شما (آن را) درك كنيد! و آن در «أمّ الكتاب» [لوح محفوظ] نزد ما بلند پايه و استوار است!»پس قرآنى كه در كتاب مكنون است، به حريم قدسي آن دست كسى نمى‏رسد؛ مگر آنكه از لوث گناهان و محرّمات پاك شده و دل را از توجّه به كثرات و منيّت‏ها و از پليدى حدود و تعيّنات (مسائل روز مرّه)، خالى و پاكيزه بکند.[16]فلذا احترامات باطنى قرآن و عمل كردن بدستورات الهي، از اهمّ آداب احترام به کلام الله ميباشد.[17] و آيه ي ديگري که در اين رابطه ميتوان اشاره نمود، آيه اي است که در آن، سخن از آداب تلاوت قرآن و گوش دادن به آن ميباشد:«وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَ أَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏»[18]«هنگامى كه قرآن خوانده شود، گوش فرا دهيد و خاموش باشيد، شايد مشمول رحمت خدا شويد!»آنچه از ظاهر آيه استفاده مىشود اين است كه اين حكم، عمومى و همگانى است و مخصوص به حال معينى نيست، در مقابل روايات متعددى از معصومين -عليهم السلام- بر عدم وجوب استماع در تمام حالات نقل شده، که علماي اسلام نيز بر اين حکم اتفاق نظر دارند؛ فلذا از اجتماع اين دو حكم به دست مي آيد که حکم استماع بر تلاوت قرآن، يك حكم استحبابى است؛ يعنى شايسته و مستحبّ است که اگر كسى قرآن تلاوت كند، ديگران در هر مکان و در هر حالتي که باشند، به احترام قرآن سكوت کرده و با گوش جان پيام خدا را بشنوند و در زندگى خود از آن الهام گيرند؛ چون قرآن تنها كتاب قرائت نيست، بلكه كتاب فهم و عمل و کتاب زندگي است؛ به دليل همين اهميت ويژه، به قدرى بر حکم استحباب تاكيد شده كه در بعضى روايات از آن تعبير به واجب شده است.[19]  نويسنده :  روح‌الله رضائيتنظيم از گروه دين و انديشه تبيانپي نوشت ها:[1]. قرشى، سيد على اكبر؛ قاموس قرآن‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية، 1371ش‏، چاپ ششم، ج3، ص123.[2]. مهيار، رضا؛ فرهنگ ابجدى (عربى- فارسى‏)، بي تا، بي جا، ج‏1، ص20. [3]. قاموس قرآن، ج3، ص123.[4]. طيب، سيد عبد الحسين؛‏ اطيب البيان في تفسير القرآن‏، تهران‏، انتشارات اسلام‏، 1378ش‏، چاپ دوم، ج‏1، ص60.[5]. طباطبائي (علامه)، سيد محمدحسين؛ قم‏، انتشارات اسلامي جامعه‏ي مدرسين‏، 1374ش‏، چاپ پنجم، ج‏6، ص211.[6]. ق/1.[7]. مكارم شيرازي، ناصر و همکاران؛ تفسير نمونه‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية، 1374ش‏، چاپ اول، ج‏22، ص227.[8]. بروج/21.[9]. طالقانى، سيد محمود؛ پرتوى از قرآن‏، تهران‏، شركت سهامى انتشار، 1362ش‏، چاپ چهارم، ج‏3، ص319.[10]. نساء/140.[11]. تفسير نمونه، ج‏4، ص173.[12]. انعام/68.[13]. قرائتي، محسن‏؛ تفسير نور، تهران، مركز فرهنگي درس هايي از قرآن‏، 1383ش، چاپ يازدهم، ج‏3، ص284.[14]. واقعه/77- 79.[15]. تفسيرالميزان، ج‏19، ص 237.[16] . گنابادي، سلطان محمد؛ تفسير بيان السعادة في مقامات العباده، بيروت، موسسة الاعلمي، 1408ق، چاپ دوم، ج‏13، ص542.[17] . تفسير اطيبالبيان، ج1، ص60.[18]. اعراف/204.[19]. تفسير نمونه، ج‏7، ص71.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن