تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813039937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين موزه رسانه ايران در شيراز/ نمايش يك عمر تاريخ رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين موزه رسانه ايران در شيراز/ نمايش يك عمر تاريخ رسانه
داخلي. فرهنگي. موزه.

تكوين انواع رسانه‌ها درايران، نحوه فعاليت روزنامه‌نگاران، چگونگي توليد و انتشار اخبار طي سال‌هاي اخير و يك عمر تاريخ رسانه درنخستين موزه رسانه ايران در شيراز به نمايش در مي‌آيد.

به گزارش ايرنا، هم اينك تفاهم نامه تاسيس نخستين موزه رسانه ايران در شيراز با همكاري خبرگزاري جمهوري اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان فارس امضا شده است.

تفاهم نامه تاسيس اين موزه در راستاي استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي فرهنگي مكان‌هاي تاريخي وشناخت،معرفي وحفظ هويت رسانه‌اي ايران به امضاي مدير عامل ايرناودكتر محمدرضا بذرگر رييس سازمان ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي فارس رسيد.

تاسيس نخستين موزه رسانه ايران از تابستان‌سال ‪ ۸۶‬در دستور كار خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس و معاونت فرهنگ سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي قرار داشت.

اختصاص يكي از بناهاي تاريخي و بادسترسي مناسب درشهر شيراز براي ايجاد موزه، تجهيز و تكميل موزه براساس ضوابط و استانداردهاي مربوط و نظارت بر مديريت واداره موزه‌جزوتعهدات طرف اول اين تفاهم‌نامه(سازمان ميراث فرهنگي) مطرح شده است.

شناسايي و جمع آوري اقلام موزه‌اي مرتبط براي نمايش در موزه، اطلاع‌رساني و تبليغات در خصوص موزه و مديريت و اداره موزه نيز در تعهدات طرف دوم اين تفاهم نامه( خبرگزاري ايرنا) آمده است.

ايجاد نخستين موزه رسانه ايران در شيراز، درحالي صورت مي‌گيرد كه شيراز و فارس مهد تمدن‌ايران زمين وپايتخت فرهنگي ايران داراي پتانسيل‌هاي بسياري در بخش رسانه‌اي كشور است.

بر اساس آنچه در تاريخ آمده، نخستين روزنامه ايران، به دست ميرزا صالح شيرازي فردي از اين سرزمين و استان پارس رقم خورده است.

بر اساس آنچه در كتاب فهرست مطبوعات فارس از آغاز تا امروز آمده ، اگر ترديد هايمان را به يقين تبديل كنيم و شيوه ارتباطات و اطلاع رساني دولت هخامنشيان‌را روزنامه‌نگاري ندانيم باز هم فارسي‌ها و شيرازي‌ها اولين افراد كشورمان بودند كه به‌اهميت اطلاع رساني مكتوب پي برده و سعي و تلاش خودرا در راه گسترش فرهنگ از طريق چاپ نشريات در داخل و خارج از كشور صرف كردند.

سيدفريد قاسمي درمقدمه المنطبعه في الفارس نوشته‌است:روزنامه‌نگاري فارس، زادگان پيشينه ديرينه تري از چاپ و نشر مطبوعات فارس دارد.

‪ ۴۳‬سال قبل از انتشار مطبوعات در ايران و ‪ ۷۸‬سال پيش از نشر المنطبعه في الفارس( اولين روزنامه شيراز) يك شيرازي نخستين نشريه ارمني جهان را در هند منتشر كرد.

بنا بر منابع ارمني، نشريه آزادارار ( خبرنامه) كه اولين شماره آن در اكتبر ‪ ۱۷۹۲‬ميلادي به وسيله هاروطيون (هارطون) انتشار يافت، نخستين نشريه ارمني زبان در جهان است.

به‌اين ترتيب، نخستين تلاش فارسي‌ها در ‪ ۲۱۴‬سال قبل به انتشار نخستين كار مطبوعاتي ايران در خارج از كشور و نخستين روزنامه ارمني جهان منجر شد.

اگر ميرزا محمدصالح شيرازي را مدير نخستين نشريه‌فارسي زبان ايران‌در عهد محمدشاه قاجار بدانيم، بايد از ميرزا محمدجعفر اديب نيز به عنوان اولين سردبير يا دست كم معاون سردبير اولين نشريه در ايران يادكنيم، اين دو به همراه ميرزااسدالله باسمه چي كه او نيز فارس زاده است، مثلث نشر اولين نشريه ادواري چاپي در ايران را تشكيل مي‌دهند.

به اين سبب، روزنامه كاغذ اخبار به همت فارسي‌ها متولد شد تا آغاز راهي سخت، دشوار، اما زيبا و پرشكوه درجريان فرهنگي ايران زمين باشد.

ايجادموزه در هر بخش، ضمن اينكه تاريخ و اصالت هر تمدن و جامعه‌اي‌را پيش روي نسل‌هاي جديد قرار مي‌دهد و نسل كنوني را با تاريخ و تمدن پيشين آشنا مي‌كند،سمت و سوي مناسبي به فرهنگ عمومي جامعه مي‌دهد و فرزندان هر سرزمين با تكيه بر همين تاريخ و پيشينه است كه جهت و مسير آينده فرهنگ خويش را تعريف مي‌كنند.

اينكه رسانه‌هاي ايران در زمان‌هاي متفاوت، چگونه و با چه ابزاري اطلاع رساني مي‌كرده اند، از جمله مسايلي است كه به نظر مي‌رسد ضرورت نمايش آن در قالب يك موزه از چندي پيش احساس مي‌شد وخوشبختانه با همكاري خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس و همچنين ميراث فرهنگي اين استان، مقدمات تشكيل آن شكل گرفته است.

گرچه بي‌شك، تشكيل نخستين موزه رسانه ايران در شيراز مي‌تواند يك محل بسيار مناسب براي جذب گردشگران خارجي نيز به شمار آيد، اما معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس معتقد است:
براساس اقلام موزه‌اي كه با همكاري خبرگزاري جمهوري اسلامي قرار است در موزه رسانه فراهم شود، احساس مي‌شود اين موزه براي ايرانيان بسيار داراي جذابيت خاصي باشد.

امير سوداگران درگفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت:مردم علاقه‌مند هستند از نزديك ببينند كه خبرها،عكس‌ها و گزارش‌هاي خبري در رسانه‌هاي مختلف طي سال‌هاي گذشته چگونه تدوين مي‌شده و چه مراحلي داشته است.

وي بابيان اينكه در جهان، موزه رسانه داريم، اما براي نخستين‌بار است كه دركشور، مقدمات تشكيل اين موزه در شيراز فراهم شده، گفت:تجهيز موزه رسانه بر اساس ضوابط واستانداردهاي مربوطه برعهده‌سازمان ميراث فرهنگي‌استان فارس است و شناسايي و جمع‌آوري اقلام موزه‌اي نيز برعهده خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس قرار دارد.

سوداگران ادامه داد: گفت: سازمان ميراث فرهنگي امسال اعتباري به اين‌امر اختصاص داده‌ودرخواست رديف سالانه براي اين طرح نيز ارسال وزمان بندي اجراي طرح ايجاد نخستين موزه رسانه‌اي كشور در شيراز مشخص شده است كه در زمان مقرر اطلاع رساني مي‌شود.

وي با اشاره به كاركرد و وظايف مختلف موزه‌ها در قالب نقش‌هاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي و تحقيقاتي، گفت: ايجادموزه‌رسانه درشيراز نه تنها تاثيرات فرهنگي واجتماعي خود رابانمايش تاريخ رسانه در ايران بر جاي خواهد گذاشت، بلكه زمينه‌بسيار مناسبي را براي‌انجام تحقيقات جامع و علمي درخصوص تاريخچه فعاليت رسانه‌ها در ايران فراهم مي‌كند.

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي در خصوص دلايل انتخاب شيراز به عنوان محل تاسيس موزه رسانه‌گفت:صرف نظرازتاريخچه فارس درفعاليت روزنامه‌نگاري كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، همچنين از سوي سازمان جهاني موزه‌ها (آيكوم) در اجلاس منطقه‌اي سازمان منطقه‌اي آسيا و اقيانوسيه شيراز به عنوان شهر موزه‌هاي منطقه‌اي انتخاب شده كه زمينه‌مناسبي را براي ايجاد اين موزه براي نخستين بار در اين شهر فراهم آورده است.

طراح و موسس نخستين موزه رسانه ايران در شيراز نيز بااشاره به ضرورت‌هاي ايجاد موزه‌رسانه درشيراز،گفت: با توجه به نقش هويتي موزه‌ها نياز به داشتن موزه رسانه در ايران، از مدت‌ها پيش احساس مي‌شد ودرهمين راستا، ايده تشكيل اين موزه شكل گرفت.

سيدجواد جعفري زوج اظهارداشت:رسانه‌ها نيز در ايران همانند ساير كشورهاي دنيا،مسير تكاملي و مختلفي را از نظر كاركردوهمچنين ابزارهاي‌مورد استفاده طي كرده‌اند تا به تكامل و شكل امروزي خود رسيده‌اند.

رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس در ادامه افزود:جمع‌آوري تجهيزات و ابزارهاي رسانه‌اي در دوران‌هاي مختلف، بيان كاركرد هر كدام از رسانه‌هاي نوشتاري و الكترونيكي در ايران طي سال‌هاي گذشته و همچنين شيوه برقراري ارتباط رسانه‌ها با مخاطبان از جمله موارد مهمي است كه در موزه رسانه به نمايش درمي‌آيد.

سرپرست دانشكده خبر واحد شيراز در ادامه به سابقه استان‌فارس و سرزمين پارس درتكوين رسانه‌هاي ايران اشاره كرد و گفت: شيوه فعاليت رسانه‌ها در ايران از ارتباطات سنتي به ارتباطات مدرن طي سال‌هاي مختلف تعريف و تغيير يافته است كه نمايش اين تحول، خود به تنهايي مي‌تواند ماندگاري فعاليت رسانه‌ها و تاثيرگذاري آنهارا به نمايش بگذارد.

به گفته وي،در اين موزه تجهيزات مختلف رسانه‌اي از جمله اسناد رسانه‌اي، تجهيزات رسانه‌اي،عكس خبري و تجهيزات مربوطه نمايش داده مي‌شود.ك/‪۴‬ ‪۶۷۵/۵۱۵/۷۳۸۲‬
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن