تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820742803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد آمريكا ضعيف‌تر شده است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اقتصاد آمريكا ضعيف‌تر شده است


سياست‌خارجي- همشهري آنلا ين:
يك استاد دانشگاه آمريكن واشنگتن تصريح كرد: بسيار ساده انگاري و ساده انديشي است كه فكر كنيم روي كار آمدن يكي از احزاب آمريكا در انتخابات رياست جمهوري آتي اين كشور به نفع ايران خواهد بود

پرفسور حميد مولانا، استاد روابط بين الملل و موسس و رييس بخش مطالعات عالي ارتباطات جهاني در دانشگاه آمريكن واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي برگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ديدگاه‌هاي سه كانديداي مطرح رياست جمهوري آمريكا شامل اوباما، كلينتون و مك كين خاطرنشان كرد: ديدگاه اين سه كانديدا در مورد اصول سياست خارجي آمريكا و جايگاه اين مقوله فرق اساسي ندارد و هر سه كانديدا به برتري آمريكا و نظام اين كشور در دنيا توجه دارند.

وي افزود: اين توافقات براساس افكار و انديشه‌هايي است كه از قرن نوزدهم در آمريكا رواج داشته و اكنون نيز برقرار است. و دو حزب و كانديداهاي آن تاكنون هيچ‌گاه اصول اساسي سياست جهاني آمريكا را زير سوال نبرده‌اند.

به گفته مولانا، تفاوت اساسي روساي جمهور آمريكا در گذشته مربوط به تفاوت سليقه‌ها در مديريت نظام و جايگاه نظام آمريكا و جهان است.

اين استاد دانشگاه افزود: هر سه كانديدا امروز به سلطه گرايي آمريكا و اينكه آمريكا بايد تنها قدرت برتر جهان باشد اعتقاد دارند.

وي تفاوت اين ديدگاه‌ها كه مربوط به بحث مديريت مي‌شود را بسيار موضوع مهمي توصيف كرد و گفت: در زمان انتخابات رياست جمهوري بين كارتر و ريگان، كارتر به سه موضوع حقوق بشر، مذهب و فرهنگ و خانواده پرداخت كه خود موضوع حقوق بشر يك ابزار براي توسعه تسلط هر چه بيشتر آمريكا به خاورميانه بود.

به اعتقاد وي، لشكركشي فعلي آمريكا به خاورميانه از زمان رياست جمهوري كارتر پديد آمد كه در اين دوران وزير انرژي دولت وي اظهار مي داشت كه اگر عراق و ايرانيان جلوي جريان انرژي از منطقه را بگيرند آمريكا به آنجا لشكركشي خواهد كرد.

مولانا بهره‌برداري امام خميني (ره) از ضعف آمريكا در آن شرايط را مورد اشاره قرار داد وگفت:‌ در آن دوران آمريكا در ضعيف‌ترين شرايط بود و اين براي انقلاب ايران بسيار مطلوب به نظر مي رسيد كه امام خميني (ره) از آن به خوبي استفاده كرد.

وي تاكيد كرد: در شرايط فعلي نيز چنين است امروز كانديداهاي آمريكا هر يك موضع مختلفي در مورد خاورميانه، ‌عراق و خليج فارس بيان نمي‌كنند. و همگي آنها موضع واحدي دارند.

به گفته مولانا، اگرچه اوباما از بحث مذاكره با احمدي نژاد صحبت مي كند اما هرگز نمي گويد كه از سلطه گرايي دست بر مي داريم يا پول‌هاي ايران را پس مي دهيم چنان كه كلينتون و مك كين نيز چنين ادعايي ندارند.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه اين ساده انديشي است كه بتوان از تغيير افراد در آمريكا (رياست جمهوري آمريكا) صحبت كرد و فكر كرد براي ما بهتر است گفت: اگر به تاريخ فعاليت دموكرات‌ها و جمهوري خواهان بنگريم مي بينيم كه هر دو حزب در حق ما بي انصافي كرده‌اند؛ چه ترومن و چه آيزنهاور‌،كندي، ‌كارتر، ريگان و بوش همگي در حق ما بي انصافي كردند؛ ساده لوحي است كه فكر كنيم يكي كمك مي كند و ديگري كمك نمي‌كند.

مولانا طرح چنين بحث‌هايي را ناشي از عدم اطلاع درست از نظام سياسي آمريكا عنوان و تصريح كرد: رسانه‌هاي غرب مديريت فكري جامعه را بر عهده دارند و لذا تنها با توجه به مباحث رسانه‌هاي اين كشور نمي توان به واقعيات سياسي آمريكا پي برد بايد فردي در داخل آمريكا زندگي كرده باشد كه در آن صورت مي تواند تشخيص دهد كه مواضع و اخبار انتخابات مطرح شده براي خوراك داخلي و خارجي و مديريت اخبار است.

مولانا همچنين انتخابات آمريكا را نوعي انتخابات اليگارشي (حاكميت عده‌اي بر ديگران) عنوان كرد‌ كه تنها دو حزب مي تواند نمايندگاني براي انتخابات معرفي كنند و انتخابات مقدماتي نيز نوعي جناح بندي است.

اين استاد روابط بين الملل سپس در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ضعف موجود در آمريكا و بحران اقتصادي اين كشور و نيز پايين آمدن ارزش دلار چگونه مي توان از اين ضعف بهره‌برداري كرد گفت: اين دوره مرا به ياد دوره كارتر مي اندازد امروز وضع اقتصادي آمريكا ضعيف‌تر از آن دوره است.

وي افزود: در اين خصوص بايد سه سوال از خودمان مطرح كنيم كه اولا آمريكا و دنيا به چه سمتي مي روند؟ قدرت‌هاي آينده در دست چه كسي خواهد بود؟ و سوم اينكه ما به كجا مي رويم؟ در اين ميان نيز مديريت زمان براي ما مهم است و بايد براي توسعه و پيشرفت نيروهاي خودمان را بسيج كنيم و در توسعه شتاب‌زدگي داشته باشيم تا بتوانيم دست بالا را بگيريم.

وي تاكيد كرد: اگر وضع آمريكا و ايران در يك شرايط برابر بررسي شود بايد ما برتري داشته باشيم و تنها موقعي بين دو كشور بايد ارتباط برقرار شود كه ايران دست بالاتري داشته باشد.

تاريخ درج: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 22:47 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 00:45 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 00:44
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن