تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821015121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دیپلماسی نوین، ترکیه نوین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دیپلماسی نوین، ترکیه نوین
ترکیه نوین
بخش سیاسی- نظر به موقعیت ژئوپلتیکی و ژنواستراتژیکی جمهوری ترکیه و قرار گرفتن در نقطه تقاطع سه منطقه مهم راهبردی (خاورمیانه، بالکان و اروپا)، غرب همیشه در تلاش بوده تا از ترکیه به عنوان بازیگر فعال منطقه ای در حل مناقشات و کاهش تنش های موجود در هر یک از این مناطق استفاده کند. در واقع ترکیه نیز همواره در پی آن بوده که مانند پلی میان منطقه خاورمیانه با دولت های غربی ایفای نقش نماید. عضویت موثر (غیردائم) در شورای امنیت سازمان ملل متحد، عضویت در سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (20G )عضویت در سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، عضویت در گروه هشت کشور در حال توسعه اسلامی (8D)، عضویت و دبیر کلی سازمان کنفرانس اسلامی، عضویت در ارسیکا، نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا و... مجموعاً باعث شده تا ترکیه تلاش وافری را برای مطرح نمودن خویش به عنوان یک «مدل حکومتی» مناسب در منطقه آغاز نماید. تلاش های دیپلماتیک جدید ترکیه نشان می دهد که حزب اسلامی گرای میانه رو «عدالت و توسعه» پس از پیروزی در انتخابات سال 2002، ضمن باز تعریف منافع و خط مشی های امنیتی سیاست خارجی ترکیه، در روابط بین المللی خود نیز بازنگری کرده و طرحی نو در انداخته است. دیپلماسی جدید دولت آقای اردوغان در عرصه بین المللی به گونه ای است که در چارچوب هنجارهای سیاسی و دیپلماتیک جهانی کاملاً مورد پذیرش واقع گردد. همچنین با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه فصل جدیدی در روابط بین ترکیه و کشورهای اسلامی خاورمیانه گشوده شد که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
ترکیه نوین احمد اوغلو به همراه همسرش
کشمکش میان اسلام گرایی و کمالیسمدر تاریخ جمهوری ترکیه اگر چه از ابتدا تاکنون همواره تضاد و کشمکش بین دو نیروی اسلام گرایی و کمالیسم وجود داشته است اما این تضادها پس از آغاز موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان، ملهم از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحولات منطقه ای و جهانی پس از آن، وارد مرحله جدیدی شد. پیروزی چشم گیر حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی سال 2002 نقطه عطف تحولات سیاسی داخلی این کشور بود. نخست وزیر جدید- آقای رجب طیب اردوغان- اگر چه پس از تشکیل کابینه اعلام کرد، از دموکراسی و سکولاریسم در اداره امور کشور استفاده خواهد کرد اما اعتقاد لائیک ها (کمالیست ها) و حتی برخی گروه های ملی گرا در ترکیه این است که این حزب با فریب موقت و در قالب «تقیه» به دلیل گرایش های اسلامی خود می خواهد سیاست داخلی و خارجی ترکیه را تغییر داده و از گرایش به سوی جوامع غربی ممانعت نموده و متمایل به شرق (جهان اسلام) گردد.طبقه متجدد و سرمایه دار اسلامی حاکم بر ترکیه (کالونیست های اسلامی، سرمایه های سبز اسلامی و یا ببرهای آناتولی) قرائت نوینی از رابطه دین و دولت ارائه می کنند و بیشتر بر «تسامح» تاکید دارندشاخص ترین ویژگی و نمادهای محبوبیت حزب عدالت و توسعه و مهمترین دلیل گرایش مردم به سیاست های این حزب، افزایش بهره وری ظرفیت های ملی، تصاحب بازار پر منفعت کشورهای منطقه ای در راستای دستیابی به سود اقتصادی و توسعه مناسبات تجاری، تحقق و تضمین تداوم رشد اقتصادی، مهار تورم، تقویت ارزش پول ملی، مبارزه با فساد مالی- اداری (رشوه گیری) و بالا بردن سطح درآمد سرانه و رفاه ملی بوده است؛ لذا پس از پیروزی مجدد این حزب در انتخابات سال 2007 و موفقیت های بعدی که علاوه بر پست نخست وزیری منجر به در اختیار گرفتن پست کلیدی ریاست جمهوری و پیروزی در انتخابات شهرداری ها و به ویژه انتصاب پروفسور داوود احمد اوغلو- طراح سیاست خارجی حزب و متخصص در امور خاورمیانه- به مقام وزیر امور خارجه، تغییرات قابل ملاحظه ای در دیپلماسی این کشور در قالب «رویکرد جدید ترکیه در مسائل منطقه ای» اعمال گردید.
ترکیه نوین اردوغان به همراه همسر و دخترش
البته باید اذعان نمود که حزب اسلام گرای عدالت و توسعه پس از رسیدن به قدرت در حوزه های داخلی و سیاسی به درهم شکستن ساختارهای لائیک مبادرت نکرد. این حزب هم چنین از انزواگزینی توام با مخاصمه جویی در سیاست خارجی پرهیز نموده و به حرکت توام با تعامل مثبت پرداخته است؛ ضمن اینکه خواهان توسعه و تقویت یک «اسلام گرایی متعدل ملی» است. طبقه متجدد و سرمایه دار اسلامی حاکم بر ترکیه (کالونیست های اسلامی، سرمایه های سبز اسلامی و یا ببرهای آناتولی) قرائت نوینی از رابطه دین و دولت ارائه می کنند و بیشتر بر «تسامح» تاکید دارند.در مجموع، گروه های سیاسی و اجتماعی فعال در ترکیه امروزی را در قالب 3 گروه و جریان عمده و اصلی می توان دسته بندی نمود:جریان اول بر احیای ارزش ها و سنت های اسلامی به مثابه دین و فرهنگ مطلوب و نیز تحقق آرمان وحدت بین مسلمانان جهان تاکید می کند. جریان دوم بر حفظ برخی از سنت های به جای مانده از دوران عثمانی و آن هم مبتنی بر اسلام معتدل و با تکیه قوی بر سنت های پان ترکیستی تاکید می کند و جریان سوم اگر چه به قدرت دو جریان فوق نیست اما در تلاش است با استفاده از نقاط قوت دو جریان دیگر به امور دنیوی و اخروی به صورتی توامان بپردازد.منبع:دبیرخانه شورا عالی انقلاب فرهنگی- دفتر امور بین المللتنظیم:مسلم حقیقی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن