واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 23 دی 1387 تعداد مشاهده : 65 هنر نگارگري ايراني جنبه جهاني شدن را دارد خبرگزاري فارس: دبير همايش هفتمين دوسالانه نگارگري گفت: هنر نگارگري ما جنبه جهاني شدن را دارد چرا كه از نظر تكنيك اجرايي وتفكر، پلي ميان شرق و غرب محسوب ميشود. به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، مرتضي حيدري دبير هفتمين دوسالانه نگارگري صبح امروز در نشست خبري اين دوسالانه در موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: اين دوسالانه چه از جهت كجفهمي و چه از جهت روشنفكري، معمولاً با مخاطراتي روبرو ميشود و درحالي كه هنر نگارگري از اصيلترين هنرهاي ايراني است كه بايد در دست تحقيق و پژوهش قرار بگيرد،به حاشيه رانده ميشود. وي با اشاره به نوآوري در هنرنگارگري، گفت: هنر نگارگري در مقاطعي از تاريخ هنر ايران، وقفهاي داشته كه بايد درجلسات مختلف به آن پرداخت و اين هنر اصيل ايراني را به گونهاي با شرايط معاصر پيوند زد تا پاسخگوي نيازهاي فرهنگي عصر ما باشد. حيدري در ادامه گفت: هنرمندان بزرگ معاصر ايران تلاش كردند تا نوآوري كنند و اين هنر را متحول كنند كه البته بسياري از آنها اين شايستگي را هم داشتهاند، اما گاهي برخي هنرمندان، مدرنيزه كردن نگارگري را تنها در حد استفاده از چند موتيف نگارگري در كنار نقاشي مدرن به كار ميگيرند تا ادعاي نو كردن هنر نگارگري را داشته باشند. به همين دليل در همايش اين دوسالانه به موضوع نوآوري در هنر نگارگري خواهيم پرداخت. اين هنرمند نقاش همچنين به ضرورت راهاندازي رشته «نگارگري» در تمامي دانشگاههاي هنري ايران اشاره كرد و گفت: رشته نگارگري در مقطع كارشناسي هماكنون در دانشگاه شاهد و در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه تربيت مدرس تدريس ميشود، اما تلاش ما اين است كه اين رشته در تمامي دانشگاههاي هنري ايران تدريس شود. در ادامه اين نشست، محمدباقر آقاميري عضو شوراي سياستگذاري دوسالانه به ضرورت اهميت دادن به هنر اشاره كرد و گفت: در ايران هنر مقولهاي تفنني قلمداد ميشود، در حالي كه يكي از راههاي سازندگي جوامع پرداختن به هنر است. وي در همين زمينه به فعاليتهاي كشور امارات اشاره كرد و گفت: امارات تلاش ميكند تا خود را به عنوان مركز فرهنگي و هنري به دنيا بشناساند و درحال هويتسازي براي خودشان هستند، درحالي كه ما با سابقه چند هزار ساله، به هنر كشور خودمان رسيدگي نميكنيم. اين هنرمند نگارگر همچنين به ضرورت هويت آثار هر كشور اشاره داشت و گفت: آثار هنرمندان ژاپني كاملاً مشخص است، در حالي كه در آثار هنرمندان ايراني، هويت ايراني به چشم نميخورد. وي با تأكيد بر اين كه «هنر كهنه و نو ندارد» گفت: هر هنري كه بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار كند، نو است و حتي اگر اثري از هنرمندي چون «جكسون پولاك» نتواند با مخاطبش ارتباط برقرار كند، بيفايده است. آقاميري با بيان اين كه بايد به هنر كشور خودمان به ديده احترام بنگريم، از همه مسئولان و متوليان هنري كشور خواست تا نسبت به هنر به ديده ديگري نگاه كنند. وي افزود: هنر در كشور ما شأن و مرتبه خود را ندارد، بايد در مرحله اول به هنرهاي ملي و اصيل خودمان اهميت دهيم و آنها را مورد بازنگري مجدد قرار دهيم. جليل جوكار دبير بخش همايش اين دوسالانه نيز، هنرمند را از ديد جامعه بشري، آوانگارد جامعه بشري خواند و گفت: اثري كه هنرمند از دل بر بوم نقش ميزند، سالها بايد بگذرد تا دانشمندان قائل به درك آن شوند و مصاديق آن در تاريخ هنر بسيار است. دبير بخش همايش اين دوسالانه در ادامه درباره واژه نگارگري و لزوم استفاده از آن به جاي «مينياتور» گفت: واژه نگارگري از واژه انگاره در زبان پهلوي گرفته شده است كه به معني پندار و خيال است. در گذشته مستشرقين به اين هنر ايراني، اصطلاح «مينياتور» را داده بودند و گمان ميكردند كه چيزي شبيه به نقاشيهاي ظريف و كوچك قرون وسطي است، در حالي كه نگارگري طبيعتسازي و رئال نيست ونوعي انگاره از جهان هستي است. خوشبختانه دو دهه است كه واژه نگارگري جايگزين مينياتور شده است. وي افزود: قديميترين هنر ثبت شده در ايران،نگارههايي است كه مربوط به 30 هزار سال پيش است و اين نشاندهنده قدمت اين هنر اصيل در ايران است. اين هنرمند همچنين از سوي انجمن نگارگري ايران به فرهنگستان پيشنهاد داد: به جاي كلمه تذهيب نيز از كلمه «زرنگاره» استفاده شود. جليل جوكار درادامه با اشاره به انتخاب موضوع «سيمرغ» در هفتمين دوسالانه نگارگري، انتخاب آن را موضوع خوبي براي آفريدن يك اثر هنري دانست و گفت: تفكر سيمرغ فلسفه توحيدي است،كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت و كلمه سيمرغ هم ترجمه انااليه راجعون است. دبير همايش همچنين تصريح كرد: هنر نگارگري ما جنبه جهاني شدن را دارد، چرا كه هنرمنداني در هند، مراكش و ديگر سرزمينهاي دنيا نيز در اين زمينه كار ميكنند و منشأ آن نيز در ايران است و از اين جهت كه از نظر تكنيك اجرايي وتفكر، پلي ميان شرق و غرب محسوب ميشود.قابليت بسيار زيادي براي جهاني شدن دارد. جوكار درباره همايش اين دوره از دوسالانه توضيح داد: اين همايش با سه رويكرد، چالش بين سنت و مدرنيزم، نوآوري در نگارگري و آزاد برگزار ميشود و علاقهمندان تا 20 بهمنماه ميتوانند آثارشان را به دبيرخانه همايش ارسال كنند. بر اساس اين گزارش، اين همايش قراراست با حضور «علي لينگ» و «فاطما چيچك» دو هنرمند خارجي از چين و تركيه برگزار شود. هفتمين دوسالانه نگارگري ايران، در چهار بخش نقاشي ايراني «نگارگري»، تذهيب، گل و مرغ و طبيعتسازي و تشعيير با موضوع سيمرغ و با رويكرد به منطقالطير عطار و آزاد برگزار ميشود. مهلت ارسال آثار ومقالات از روز شنبه 21 ديماه آغاز شده و تا 20 بهمنماه سال جاري ادامه خواهد داشت. به سه نفر از برگزيدگان در چهار بخش نمايشگاه ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ 2 ميليون تومان اهدا خواهد شد و در بخش همايش نيز به چهار مقاله برگزيده، مبلغ 800 هزار تومان تعلق خواهد گرفت. محمود شالويي رييس شوراي سياستگذاري است و اعضاي اين شورا عبارتند از : محمدباقر آقاميري، حسن بلخاري، عباس جمالپور، محمدعلي رجبي، مرتضي حيدري و جليل جوكار، مرتضي حيدري دبير نمايشگاه و جليل جوكار دبيربخش همايش است. مجيد مهرگان، محمدباقر آقاميري، پرويز حاصلي، مينا صدري و ليلا عباسي درتركيب هيئت انتخاب آثار و محمدباقر آقاميري، مجيد مهرگان، عباس جمالپور، محمدعلي رجبي وحسن بلخاري در تركيب هيئت داوران قرار دارند. همچنين عباس جمالپور نيز رياست نمايشگاه را بر عهده دارد. نمايشگاه آثار دوسالانه نگارگري، اسفندماه سال جاري تا ارديبهشتماه سال آينده در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار ميشود. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]