واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد احمد کامکار توضيح داد: نسل امروز که به مدد تکنولوژي جديد، مانند رايانه بسرعت به مسايل روز وارد مي شود، تحمل و حوصله ممارست زياد براي بدست آوردن يک شاکله خوب از يک کلمه و سطر خوشنويسي را ندارد. استاد کامکار با اشاره به اينکه آموزش هنر تنها در سايه ايجاد رابطه و پيوند عاطفي استاد و شاگرد ايجاد مي شود، افزود: هنر خوشنويسي علاوه بر زيبايي جنبه مريد و مرادي نيز دارد. وي افزود: اهميت دادن به مقوله هنر و هنرمندان بهترين راه ايجاد انگيزه هنري و خلق آثار جاودانه و جلوگيري از اشاعه هنرهاي مبتذل غربي است . يک استاد ديگر خوشنويس قزويني در اين گفت و گو ، خوشنويسي را يک نياز جوهري و ذاتي مي داند که تامين کننده نياز و حس زيباخواهي خوشنويس و بيننده اثر بوده و انسان را به تعادل و آرامش روحي دعوت مي کند. استاد احمد پيله چي خوشنويسي را از جمله هنرهايي مي داند که از معنويتي عميق ، پشتوانه اي سترگ و بلند ادبيات کهن ايران که بر فراز ادبيات جهان مي درخشد، برخوردار است . پيله چي ، رمز ماندگاري هنر خوشنويسي را زيبايي هاي معنوي و جاودانگي آثار را مديون دسترنج نوابغ و هنرمندان برجسته اي مي داند که ساليان طولاني در حفظ آن کوشا بوده اند. اين مدرس خوشنويسي قدمت هزار ساله خط نسخ و ثلث ، قدمت 700 ساله خط نستعليق و قدمت 400 ساله خط نستعليق شکسته را مثال مي زند که در طول اين سالها در مسير تحول ، تکامل ، رشد و پويايي قرار داشته اند. وي در ادامه از ميرعماد حسني قزويني به عنوان آبروي خوشنويسي در جهان نام برد و افزود: خوشنويسي از بعد کمي و کيفي ، در 50 سال گذشته يک سقوط داشته و البته با تلاش مسوولان دلسوز و بعد از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و درپي تعليم و تربيت خوشنويسي توسط استادان بنام ، راه بالندگي را پيموده است . پيله چي اظهار داشت: در زمان حاضر در طول سه دهه خوشنويسان قزويني موجب صعود اين هنر در قزوين شدند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، هنرمندان بخصوص خوشنويسان توانستند به جايگاه والايي برسند که در هيچ دوره و عصر و زماني چنين جايگاهي نرسيده بود. مسوول انجمن خوشنويسان استان قزوين گفت: ديارکهن قزوين بعنوان مهد خوشنويسي کشور از ديرباز جايگاه خوشنويساني نامي و مرداني بوده که آثار ماندگار خود را براي اعتلاي فرهنگ بزرگ ايراني برجاي گذاشته اند. استاد مهرزاد محصص مستشاري افزود: اين خطه به واسطه خوشنويسان بزرگ و برجسته اي که داشته ، پيوسته به صورت قطب خوشنويسي در سطح کشور و جهان مطرح بوده و از ميرعمادحسني قزويني در عصر صفويه که آثارش زينت بخش موزه هاي مهم دنياست مي توان ياد کرد. وي اظهار کرد: خوشنويسان در نگارش نکته ها و ضبط زبده آثار ماندگار و اغناي گنجينه مواريث هنري در قالب کتابت ، کتيبه و قطعه نويسي حضور دايمي و نقشي موثري در عرصه تاريخ و فرهنگ ايران داشته اند. محصص مستشاري ، از عبدالرشيد ديلمي ، ميرابراهيم و گوهرشاد خاتون از فرزندان ميرعماد، ميرصدرالدين ، محمدامين نوه ميرعماد، کاووس نقاش ، مير عبدالرزاق ، محمدشفيع عمادالکتاب و عبدالمجيد طالقاني به عنوان بزرگان هنر خط قزوين در طول تاريخ که شهرت کشوري داشتند نام برد. به گزارش ايرنا، رييس موسسه فرهنگي اکو گفت: هنر خوشنويسي جايگاهي تاريخي و مهم در کشور ما دارد و آثار خوشنويسي هنرمندان ما در ديگر کشورها مورد استقبال فراوان قرار مي گيرد. حجت الله ايوبي با بيان اينکه نمايشگاه آثار خوشنويسي در کشورهاي اکو برگزار خواهد شد اظهار داشت: در کشور تاجيکستان و ديگر کشورهاي عضو اکو بازگشتي به خط و زبان نياکان پيدا شده است و منتخب آثار اين دوسالانه در مهر ماه امسال در شهرهاي دوشنبه، کولا و خجند تاجيکستان نمايش داده مي شود. رييس موسسه فرهنگي اکو افزود: شيراز پايتخت شعر و ادب و اصفهان پايتخت هنر و معماري کشورهاي اکو است و قزوين نيز به عنوان پايتخت خوشنويسي کشورهاي اکو اعلام مي شود. معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در اين زمينه گفت: بسياري از هنرها برگرفته و يا تاثير گرفته از ديگر فرهنگ ها هستند اما خاستگاه خوشنويسي، فرهنگ ايراني اسلامي است. به گفته حميد شاه آبادي خوشنويسي با فرهنگ ايراني عجين است و از سوي ديگر با دين و آيين ما پيوند دارد. وي با اشاره به اهميت خط و کتابت در دين اسلام افزود: هنر خوشنويسي محل تلفيق دو حوزه فرهنگ ملي و آيين و دين ماست و اين مشخصه ما را مکلف مي کند که بيش از گذشته به آن توجه داشته باشيم. وي ادامه داد: هنر خوشنويسي تاکنون چنانکه بايد مورد توجه قرار نگرفته که اميدواريم با توجه جدي به هنر خوشنويسي بسياري از کاستي هاي اين حوزه برطرف شود. وي ادامه داد: با توجه به تعداد فراواني از افراد که خوشنويسي آموخته اند، ضرورت دارد تا بستري براي فعاليت آنان و برون رفت از مشکلات اقتصادي اين افراد فراهم شود متاسفانه در حوزه خوشنويسي و ديگر شاخه هاي هنرهاي تجسمي به خاطر توليد آثار فراوان، عدم عرضه و توزيع مناسب و نبود يک اکسپوي دائمي مشکلاتي براي هنرمندان اين رشته ها ايجاد مي شود که لازم است اين موضوع مورد توجه جدي قرار گيرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم وظيفه دارد در اين زمينه بسترسازي کند. شاه آبادي با تاکيد بر ايجاد بسترهايي براي عرضه هنر خوشنويسي در ايران و جهان اظهار اميدواري کرد نمايشگاههاي خوشنويسي در کشورهاي اکو برگزار شود. وي با تاکيد بر نگاه ملي و بين المللي به هنر خوشنويسي گفت: ضرورت دارد که به کاربردي شدن هنر خوشنويسي در جامعه توجه شود و دانش آموختگان اين رشته مورد حمايت و توجه قرار گيرند. معاون هنري وزارت ارشاد با اشاره به جايگاه هنر خوشنويسي در قزوين گفت: تلاش مي شود تا قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي باشد و اين هنر در قزوين همچنان جايگاه قابل توجهي داشته باشد. گفتني است انجمن خوشنويسي استان قزوين داراي بيش از 100 دانش آموخته ممتاز و صدها هنرجو در رشته هاي نستعليق ، نستعليق شکسته ، ثلث نسخ و تحريري است که زير نظر مربيان به تعلم مي پردازند. نخستين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران در بخش هاي رقابتي، استادان و با ارائه آثاري از محصص مستشاري با بزرگداشت ميرعماد حسني قزويني 22 ارديبهشت در سراي وزير قزوين گشايش يافت و تا 18 خرداد ماه برپا است. 7389/ 603/ 616
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1502]