واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 3 دی 1387 تعداد مشاهده : 122 فصلنامه خیال 21 و 22 منتشر شد تهران-خبرگزاری ایسکانیوز:بیست و یکمین و بیست و دومین فصلنامه هنر پژوهشی خیال، ویژه بهار و تابستان 1386، منتشر شد. به گزارش گروه فرهنگی هنر باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"در این شماره فصلنامه مطالبی چون «سماع درویشان در آینه تصوف» نوشته سید رسول معرک نژاد، «نقدی بر آثار هنر پژوهان غربی درباره تصویرگری در اسلام» نوشته صالح طباطبائی، «ملودرام و نظریه ژانر» از منصور براهیمی، «فرم و محتوا در دنیای افلاطون» از فاطمه راهیل قوامی، «سورئالیسم و انسان شناسی» نوشته ناصر فکوهی، «هنر یوگا در هند» از اسماعیل پناهی و « پازولینی، کروچه و سینمای شعر» ترجمه علی اتحاد را میخوانید. بنابر این گزارش در مقاله «سماع درویشان در آینه تصوف» نگارة سماع درویشان، اثر کمالالدین بهزاد (متعلق به سال 895 ق) بر اساس مفاهیم عرفان و تصوف توسط سید رسول معرک نژاد تحلیل شده است. با توجه به تعلق نگاره به دورة تیموریان، در ابتدا، وضع تصوف در این دوره بررسی میشود. مؤلف سپس فرقه نقشبندیه را، که بهزاد عضو آن بوده است، معرفی میکند و با توجه به زمان ترسیم نگاره و سن مشایخ تصویرشده در آن، نتیجه میگیرد که بهزاد اجتماعی خیالی از مشایخ صوفیة نقشبندبه را به تصویر کشیده است. نویسندة مقاله«نقدی بر آثار هنر پژوهان غربی درباره تصویرگری در اسلام» در بخش نخست، با استناد به برخی نوشتههای تامس واکر آرنولد، دیدگاه او را تبیین میکند و پارهای از خطیرترین لغزشهای آن را نشان میدهد. سپس، با توجه به گستردگی تأثیر این آثار، میکوشد تا سبب همداستانی نسل نخست هنرپژوهان غربی و جمعی از سنتگرایان و برخی نویسندگان ایرانی را در این باره و پیامدهای رواج این نگرش را تبیین کند. در بخش دوم مقاله، رویکرد آرنولد و اتباعش به تصویرگری در اسلام نقد شده و، در عین حال، شالودة نگرش دیگری که به تازگی در میان جمعی از هنرپژوهان غربی پدید آمده روشن گشته است. بخش سوم و پایانی مقاله، در پاسخ به دعاوی کسانی چون لارنس بینیون، به بررسی چگونگی مواجهة مسلمانان با هنرهای تجسمی اختصاص یافته است. به گزارش ایسکانیوز منصور براهیمی در مقاله «ملودرام و نظریه ژانر» به تحولات نظریة ژانر بر اساس کتاب نظریة مدرن ژانر، ویراستة دیوید داف، پرداخته است و مصادیق موضوع بحث را بیشتر در ملودرام تئاتری و سینمایی نشان داده است. براهیمی در ابتدا به تعاریف ملودرام و ویژگیهای آن می پردازد ، سپس ژانر در نظریة ادبی مدرن را بررسی میکند. در مقاله «فرم و محتوا در دنیای افلاطون» ، فاطمه راهیل قوامی آراء اندیشمندان اصلی دنیای غرب درباره «هنر» و «زیبایی» و «فرم و محتوا در اثر هنری »بررسی کرده است. ناصر فکوهی در مقاله «سورئالیسم و انسان شناسی» به نزدیکی محتوایی سورئالیسم و انسان شناسی پرداخته و سورئالیسم را حاصل شورش و طغیان بر فرهنگ غالب در غرب دانسته است. مقاله «هنر یوگا در هند» ترجمه ای است از آناندا کوماراسوامی که توسط اسماعیل پناهی انجام شده ئ به بررسی رابطه یوگا و هنر در هند می پردازد. به گزارش ایسکانیوز هدف مقاله « پازولینی، کروچه و سینمای شعر» ترجمه علی اتحاد، تبیین نظریة «سینمای شعر» پازولینی است. این نظریه مبتنی بر نظریة زیباییشناختی کروچه (نظریة بیان) است. از این رو، در ابتدا، نظریة کروچه به اجمال بررسی و پنج مقولة آن تشریح میشود سپس وارد بحثهای نشانهشناختی در باب تصویر میشود که در این خصوص آراء بارت نیز طرح شده است. گفتنی است فصلنامه خیال به صاحب امتیازی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی و مدیر مسئولی میرحسین موسوی و به سردبیری محمد پروری با قیمت 2000 تومان منتشر میشود. خبرنگار:251
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]