تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820798227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق : دو كشور از بازار يكديگر بي‌اطلاع هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق : دو كشور از بازار يكديگر بي‌اطلاع هستند
اقتصاد. بازرگاني
دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق گفت :عدم شناخت دو كشور از بازار يكديگر ، مهمترين چالش فراروي توسعه مناسبات تهران و بغداد محسوب مي‌شود.

حسن دانايي فر روز شنبه در همايش فرصت‌هاي صادرات - سرمايه‌گذاري و بازاريابي در كشورهاي اسلامي در تهران ، طي سخناني ناامني درعراق ، وجود رقباي منطقه‌اي ، رقباي فرا منطقه‌اي و بازار آزاد عراق را از ديگر چالش ها در توسعه مناسبات با اين كشور عنوان كرد .

وي در اين همايش يك روزه سپس از اهتمام جمهوري اسلامي ايران براي تعميق روابط اقتصادي با عراق خبر داد و گفت: تشكيل ستاد ويژه عراق به رياست علي سعيدلو معاون اجرايي رييس جمهور بيانگر ميزان اهميت روابط اقتصادي و تجاري اين كشور براي ايران است .

* به ازاي هر ‪۱۱۰‬كيلومتر يك گذرگاه
اين مقام مسئول با بيان اينكه به طور متوسط به ازاي هر ‪۱۱۰‬كيلومتر مرز دو كشور يك گذرگاه وجود دارد، گفت : ايران در حال حاضر شش مرز رسمي ، پنج بازارچه و ‪۱۱‬گذرگاه با كشور عراق دارد .

وي در ادامه تاكيد كرد: درحالي كه دولت تركيه با عراق تنها يك پايانه مشترك دارد ، اما براساس آمارهاي رسمي اين كشور ، ميزان صادرات تركيه به عراق در سال گذشته ميلادي به هشت ميليارد دلار رسيد .

اين مقام مسئول افزود:تمام پايانه‌هاي ايران يا در حال ساخت و يا طراحي مي باشند و بخشي از جاده‌هاي منتهي به پايانه‌ها احداث شده و بخشي ديگر نيز در حال اتمام است .

به گفته دانايي فر ، براساس اعلام مقامات رسمي تركيه ، اين كشور در نظر دارد تا ميزان صادرات خود را به عراق تا سال ‪۲۰۰۹‬ميلادي به ‪۲۰‬ميليارد دلار برساند .

وي تاكيد كرد : با وجود امتياز كشورهايي همچون تركيه در عراق ، اما ايران مزيت‌هاي بسياري دارد كه مي‌تواند حضور خود را در عراق پر رنگ تر كندو بايد در اين زمينه اهتمام ورزيد .

* راه اندازي گذرگاه آبي اروند كنار
دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق ، دراين سخنان كه با موضوع فرصت ها و چالش‌هاي فراروي توسعه روابط اقتصادي ايران وعراق ايراد مي‌شد، از ايجاد گذرگاه آبي اروند كنار در داخل اروندرود ، خبر داد .

*راه اندازي سه بانك خصوصي
وي با اشاره به راه اندازي سه بانك خصوصي ميان ايران و عراق تا پايان امسال گفت :هم اكنون بانك اقتصاد نوين و يك بانك خصوصي تحت عنوان بانك تعاوني اقليمي در كشور عراق راه اندازي شده است .

*پروزاهاي مستقيم
دانايي فر بابيان اينكه پروازهاي مستقيم ميان تهران و بغداد برقرار شده است، گفت : بزودي خط مستقيم هوايي ميان بغداد و مشهد نيز برقرار مي‌شود .

*تقاضاي بالاي مصرف در عراق
وي افزود: تقاضاي مصرف در عراق افزايش يافته است و اين ميزان در ماه جاري ميلادي نسبت به سال قبل ‪ (۵/۲۲‬پنج مميز ‪۲۲‬صدم ) درصد افزايش يافته است .

دانايي فر گفت : دولت عراق ناگزير است بيش از ‪۶۰‬درصد فرآورده‌هاي نفتي مورد نياز خود را از خارج وارد كند و درحال حاضر نيز بيش از ‪۴۰‬درصد از نيازهاي كشاورزي اين كشور از طريق واردات از ساير كشورها تامين مي‌شود .

اين مقام مسئول در ادامه ابراز اميدواري كرد كه با توجه به اهتمام دولت عراق براي بازسازي زيرساخت‌هاي اين كشور و همچنين نيازهاي اين كشور ، سرمايه‌گذاران ايراني در آينده حضور فعال تري دراين كشور داشته باشند .

پيش از اين سخنان، جهانبخش شيرازي دبير كل همايش ، گزارشي از نحوه برگزاري اين همايش براي حاضران ارايه كرد .
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن