تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815081181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‪ ۷۰‬درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه در حوزه آبخيزداري تحقق يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ‪ ۷۰‬درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه در حوزه آبخيزداري تحقق يافته است
اقتصاد. جهاد كشاورزي. كشاورزي. جنگلها و مراتع
معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: در سه سال نخست اجراي برنامه چهارم توسعه كشور،‪ ۷۰‬درصد از اهداف اين برنامه در حوزه آبخيزداري تحقق يافته است.

محمدرضا شجاعي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، عملكرد فعاليتهاي آبخيزداري را از ابتداي برنامه چهارم تاكنون موفق خواند و ابراز اميدواري كرد: تا پايان برنامه چهارم توسعه كشور ، ‪ ۱۰۰‬درصد اهداف پيش بيني شده در اين برنامه براي اجراي فعاليتهاي آبخيزداري عملي شود.

به گفته وي، براساس اهداف پيش بيني شده در بند ج ماده ‪ ۶۹‬قانون برنامه چهارم توسعه كشور، مقرر شده است در ‪ ۲۰‬درصد حوزه آبخيز سدها و ‪ ۱۰‬درصد ساير حوزه‌ها عمليات آبخيزداري انجام و در ‪ ۱/۵‬ميليون هكتار نيز عمليات پخش سيلاب اجرا شود.

وي پيشرفت اجراي طرح‌هاي آبخيزداري مطابق برنامه چهارم توسعه را نتيجه توجه برنامه ريزان كشور به موضوع آبخيزداري و آبخوانداري دانست و بر ضرورت تداوم اين سياست در سال‌هاي آينده براي جبران عقب ماندگي‌ها در اين حوزه تاكيد كرد.

وي اظهار داشت: با وجود فعاليتهاي مناسب در چند سال گذشته، هم اكنون فقط ‪ ۱۷‬درصد از مجموع ‪ ۴۲‬ميليون هكتار حوزه آبخيز سدها زيرپوشش عمليات آبخيزداري قرار گرفته و لازم است دولت با سرمايه‌گذاري بيشتر، امكان تسريع در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري را فراهم كند.

شجاعي با بيان آنكه در بودجه سال ‪ ۸۷‬اعتبارات مناسبي براي فعاليت‌هاي آبخيزداري در نظر گرفته شده است، گفت: امسال يك تريليون ريال اعتبار ملي براي اجراي ‪ ۲۸۰‬زير پروژه در سطح يك ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار هكتار منظور شده و پيش بيني مي‌شود ‪ ۶۰۰‬ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات استاني براي اجراي دست كم ‪ ۱۵۰‬زير پروژه آبخيزداري اختصاص يابد.

وي همچنين ابراز اميدواري كرد: با تصويب نهايي اختصاص يك ميليارد دلار به فعاليت‌هاي آبخيزداري، امكان اجراي اين طرح‌ها در حدود ‪ ۷۰۰‬نقطه فراهم شود.

به گفته وي، بررسي لايحه اختصاص يك ميليارد دلار به فعاليت‌هاي آبخيزداري در كميسيون‌هاي ذيربط دولت نهايي و در كميسيون زيربنايي دولت به تصويب رسيده و اميد است با تصويب نهايي دولت و مجلس، اين بودجه براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري اختصاص يابد.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور همچنين درخصوص عملكرد فعاليت‌هاي اين معاونت در سال گذشته، گفت: پارسال حدود ‪۸۲۰‬ ميليارد ريال اعتبار ملي براي اجراي ‪ ۲۸۴‬زير پروژه طرح‌هاي آبخيزداري به وسعت ‪ ۸۰۰‬هزار هكتار منظور شده بود كه از اين ميزان حدود ‪ ۷۵‬درصد اعتبارات تخصيص يافت.

وي اعتبارت استاني پيش بيني شده براي اجراي فعاليت‌هاي آبخيزداري را در سال گذشته ‪ ۵۰۰‬ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: پارسال در مجموع ‪۵۰۰‬ زير پروژه ملي و استاني به وسعت ‪ ۷۰۰‬هزار هكتار در كشور اجرا شد كه اين امر زمينه استحصال ‪ ۱۵۰‬ميليون مترمكعب آب، كنترل ‪ ۲۰‬ميليون مترمكعب رسوب و اشتغال موقت و دايم ‪ ۲۵۰‬هزار نفر را فراهم كرد.

وي سپس با اشاره به توجه ويژه هيات وزيران به موضوع آبخيزداري، اظهار داشت: هيات وزيران در سفرهاي استاني به تصويب پروژه‌هاي آبخيزداري توجه ويژه‌اي نشان مي‌دهد و كمتر سفري است كه پروژه مصوب آبخيزداري وجود نداشته باشد.

وي اولويت امسال معاونت آبخيزداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور را اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام و اجراي مصوبات سفرهاي استاني مقام معظم رهبري و هيات وزيران و نيز تدوين برنامه پنجم توسعه كشور در حوزه آبخيزداري اعلام كرد.

شجاعي با اشاره به تدوين ضوابط اجرايي واگذاري اراضي شيبدار به منظور كشت نهال‌هاي مثمر و غيرمثمر با اجراي عمليات آبخيزداري و تصويب آن در كميسيون ذيربط دولت در روزهاي پاياني سال گذشته، گفت: در صورت ابلاغ اين ضوابط، سطحي به وسعت حدود ‪ ۸۶‬هزار هكتار در سال جاري به اين منظور اختصاص خواهد يافت.

به گفته وي، تاكنون سطحي معادل ‪ ۳/۷‬ميليون هكتار اراضي شيبدار براي كشت نهال‌هاي مثمر و غيرمثمر در كشور استعداديابي شده كه امكان اجراي حدود يك ميليون هكتار از اين سطح در برنامه پنجم توسعه وجود دارد.

وي همچنين از تشكيل ستاد خشكسالي در وزارت جهاد كشاورزي خبر داد و افزود: اين ستاد فعاليت خود را از حدود يك ماه پيش آغاز كرده و تصميم‌هاي خوبي در آن گرفته شده است.

وي تدوين يك طرح عملياتي با عنوان بررسي جايگاه و قابليت اقدام‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري در كاهش تبعات خشكسالي را ازجمله فعاليتهاي صورت گرفته در اين ستاد اعلام كرد و گفت: در اين ستاد ‪ ۱۲‬كارگروه فعال است كه معاونت آبخيزداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در ‪ ۲‬كارگروه آن عضويت دارد ضمن آنكه هم اكنون فضاي مناسبي براي مديريت جامع آبخيزداري در بخش كشاورزي فراهم شده است.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن