تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820985680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خسارت 850 ميليارد ريالي خشكسالي به منابع طبيعي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: خسارت 850 ميليارد ريالي خشكسالي به منابع طبيعي
قاسمي

خشكسالي در يك سال گذشته 850 ميليارد ريال به بخش منابع طبيعي خراسان جنوبي خسارت وارد كرد.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان جنوبي با بيان اين مطلب به خبرنگار ما تاكيد كرد: بيشترين خسارت به مرتع و توليد علوفه وارد شده كه 630 ميليارد ريال زيان به دنبال داشته است.

مهندس شريفي در تشريح اثرات خشكسالي بر عرصه هاي منابع طبيعي استان گفت: تداوم اين پديده در سال هاي اخير 13 كانون بحراني استان را به 22 مورد افزايش داده و برخي را فعال تر كرده است به گونه اي كه كانون بحران سه قلعه وضعيت حادتري دارد و در راس اولويت هاي كاري قرار گرفته است.

وي با بيابان اين كه كانون بحران سه قلعه، جمعيت 5 هزار نفري اين شهر را تهديد كرده و شن و ماسه بادي داخل شهر وجود دارد، ايجاد بادشكن هاي مصنوعي و طبيعي، بوته كاري، مديريت هرز آب و ... را از جمله اقدامات مهار كانون ها عنوان كرد.

وي بيان زايي را زاييده خشكسالي دانست و توضيح داد: كم بودن ميزان بارندگي، روند بيابان زايي را افزايش مي دهد گر چه عمليات بيابان زدايي محدود و پيشرفت بيابان بيشتر است و اقدامات كنترلي پاسخگوي فاجعه نيست ولي از فعاليت هاي بيابان زدايي نبايد كاسته شود.

به گفته او ارزيابي درستي از ميزان بيابان هاي ايجاد شده و مراتع از دست رفته نمي توان انجام داد چون امكان تعيين سطوح كاملا خشكيده وجود ندارد.

به عقيده وي توليد علوفه مرتعي 50 درصد كاهش يافته است و واردات آن به استان، گوياي اين مسئله است.

متاسفانه فرهنگ كاهش تعداد دام در حد ظرفيت مراتع و تبديل دام سبك به سنگين ترويج نشده در حالي كه اين اقدامات به نفع دام دار است.

وي تصريح كرد: بالغ بر يك ميليون و 300 هزار واحد دامي در استان وجود دارد در حالي كه مراتع موجود پاسخگوي نياز يك سوم آن هاست.

مراتع و جنگل هاي دست كاشت بسته به ظرفيت و موقعيت بين يك تا سه ماه به منظور تعليف دام ها آزاد مي شود اما چراي مفرط و دام مازاد بر ظرفيت، مراتع را از بين مي برد.

اين مدير كل مساحت مراتع استان را 6 ميليون و 200 هزار هكتار عنوان كرد و افزود: 5 ميليون و 500 هزار هكتار آن، مراتع فقير بوده و 70 درصد عرصه هاي منابع طبيعي را شامل مي شود و تنها 6 هزار و 88 هكتار مراتع خوب هستند كه يك درصد مساحت مراتع موجود را تشكيل مي دهند.

وي 10 درصد مراتع موجود را در حد متوسط و وسعت آن را 652 هزار هكتار عنوان كرد و ادامه داد: 123 هزار هكتار جنگل دست كاشت در استان وجود دارد.

به گفته وي در واقع مميزي انجام و تعداد بهره برداري و دام آن ها مشخص مي شود و تاكنون مميزي 3 ميليون و 900 هزار هكتار مرتع انجام شده است.

به گفته شريفي براي 981 هزار هكتار مراتع، طرح تهيه و 9 هزار و 449 فقره پروانه چرا صادر شده است و در حال حاضر 16 هزار و 500 خانوار از مراتع موجود استفاده مي كنند.

وي بروز برخي تخلفات توسط بهره برداران را يادآور و توضيح داد: با توجه به خشكسالي هاي مداوم، دام داران در اثر نداشتن آگاهي لازم، گاهي در فصل هاي قرق از مراتع استفاده مي كنند كه با اين كار پرونده تخلف توسط يگان حفاظت تشكيل و متخلفان به دادگاه معرفي مي شوند.

وي به حفاظت از عرصه ها، مراتع، جنگل ها و انفال اشاره كرد و توضيح داد: از زمان تشكيل يگان حفاظت، ميزان تصرفات زمين كم شده است.

گر چه خشكسالي باعث تشديد و صعود روند تخلفات شده ولي با حضور يگان حفاظتي و فرهنگ سازي مستمر، موضوع كنترل مي شود.

وي از جمله اقدامات حفاظتي در عرصه هاي منابع طبيعي را مميزي اراضي عنوان كرد و گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه، مميزي همه اراضي منابع طبيعي بايد به اتمام رسيده و براي زمين هاي ملي سند صادر شود.

تاكنون 6 ميليون و 700 هكتار اراضي مميزي و سنددار شدند و صدور سند يك ميليون و 400 هكتار زمين هاي بدون سند در دست اقدام است و عرصه هاي مميزي نشده، مشكل دار و نقاط مستثنيات مردم را حدود 360 هكتار عنوان كرد و توضيح داد: اختلاف منابع طبيعي و آبخيزداري با مردم در كميسيون ماده واحده 56 است.

افراد معترض نسبت به تعيين حدود منابع طبيعي كه مدعي مستثنيات هستند اعتراض خود را به دبيرخانه كميسيون ماده واحده شهرستان ها ارسال مي كنند تا موضوع بررسي شود.

وي پرونده تخلف تشكيل شده در سال گذشته را هزار و 714 مورد عنوان كرد و گفت: 208 حكم عليه و 661 حكم به نفع اين اداره كل صادر شده است.وي افزود: در 6 ماهه اول امسال نيز 671 پرونده تخلف تشكيل، 71 حكم عليه منابع طبيعي و آبخيزداري استان و 298 حكم به نفع آن صادر شده و 642 مورد در دست اقدام است.

به گفته اين مسئول در سفرهاي رئيس جمهور به ترتيب 240 و 777 شكايت مردمي در خصوص تعيين تكليف زمين مطرح شده است.(64 درصد اعتراضات مربوط به بحث زمين بوده است.)

او به تهيه شدن سند توسعه بخش منابع طبيعي و تاييد آن اشاره و تاكيد كرد: تحقق اهداف مورد نظر اين مجموعه، ارتباط مستقيم با وضعيت اعتبارات دارد در صورت تخصيص مناسب اعتبار، برنامه هاي مورد نظر محقق مي شود.

اقدامات در راستاي سند توسعه انجام مي شود اما برخي مشكلات در كشور فراگير است و مربوط به حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري به تنهايي نيست.

وي ادامه داد: توسعه فضاي سبز، تامين نهال، اجراي عمليات بيابان زدايي، جنگل كاري با بهبود و اصلاح مراتع، آبخيزداري در حوزه آبخيز سدها در سند توسعه ديده شده اما نمي توان گفت برنامه هاي مورد نظر تحقق يافته است شايد كمتر از 50 درصد اهداف محقق شده است.

شريفي توضيح داد: 13 ميليارد ريال اعتبار براي اين مجموعه درخواست و با 6 ميليارد ريال موافقت شده و بيشترين اعتبار به حوزه آبخيزداري و احداث بندهاي خاكي كوچك، سنگي و ملاتي اختصاص مي يابد.

به گفته او اين سازه ها انجام و بامطالعات كارشناس احداث مي شوند و بعد از ادغام منابع طبيعي و آبخيزداري طرح جامع نگري با بررسي همه مسائل آبخيز، احياي مراتع، بيابان زدايي و ... اجرا مي شود.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 70 بند خاكي در استان وجود دارد گفت: احداث بندهاي جديدي در برنامه امسال قرار دارد تا به وسيله اين كار از هدر رفت آب هاي روان جلوگيري شود، در بهار 86 از محل رگبارهاي فصلي 20 بند خاكي آبگيري و حدود 120 ميليون متر مكعب آب ذخيره شد.

شريفي همچنين از احداث دومين بند با سازه لاستيكي در حوزه شهري بيرجند خبر داد و در ادامه وضعيت اجراي پروژه تركيب كربن را بسيار مناسب ارزيابي كرد و افزود: با توجه به رضايت مندي مسئولان كشور و فدراسيون بين المللي از اجراي موفق اين طرح، 400 هزار دلار براي كمك به صندوق هاي توسعه روستايي و ادامه طرح تخصيص يافت.

وي با اشاره به 23 ميليارد ريال اعتبارات استاني فصل منابع طبيعي و آبخيزداري گفت: اين سر فصل امسال به 30 ميليارد ريال افزايش يافته و حدود 44 ميليارد ريال از اعتبارات ملي به استان اختصاص يافته و در مجموع بودجه اين اداره كل به طور متوسط از 34 درصد نسبت به سال گذشته برخوردار است.

به گفته وي در سفر دوم رئيس جمهور 90 ميليارد ريال به حوزه آبخيزداري خراسان جنوبي در مدت 2 سال اختصاص يافت كه تاكنون 32 ميليارد ريال محقق شده و بقيه نيز وصول خواهد شد.

وي احيا و توسعه و بهره برداري از جنگل ها و مراتع مقابله با بيابان، تثبيت شن هاي روان، آبخيزداري و حفاظت از خاك را از مهم ترين سرفصل هاي كاري امسال عنوان كرد و گفت: 50 درصد اعتبارات در بخش آبخيزداري هزينه مي شود تا پروژه هايي مثل ايجاد بندهاي خاكي كوچك، سازه هاي گاويوني، عمليات مكانيكي و بيولوژيكي و ... اجرايي شود.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن