تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816318611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*جزييات عملكرد 2 سال اول برنامه چهارم* رشد ارزش افزوده بخش كشاورزي بازماندن عملكرد از اهداف ايجاد اشتغال


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *جزييات عملكرد 2 سال اول برنامه چهارم* رشد ارزش افزوده بخش كشاورزي بازماندن عملكرد از اهداف ايجاد اشتغال


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: برنامه چهارم توسعه

بر اساس گزارش نظارت بر عملكرد 2 سال اول برنامه چهارم، بخش كشاورزي و منابع طبيعي تا تحقق كامل اهداف برنامه چهارم توسعه فاصله كمي دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بخش كشاورزي و منابع طبيعي نقش حياتي در تامين غذاي مورد نياز كشور دارد و از همين رو، ‌يكي از مهمترين بخش‌هاي اقتصاد است.

هدف توسعه اين بخش در سند چشم‌انداز تحت عنوان «تامين امنيت غذايي متكي بر توليد ملي و بهره‌گيري از علم و دانايي در فرايند توليد، كاربرد كارآي منابع آب و خاك و ساير منابع و حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي» آمده است.

در بخش‌هاي مختلف قانون برنامه چهارم توسعه نيز به منظور بسترسازي براي رشد سريع اقتصادي در اين حوزه، مواردي چون تامين منابع سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي در بخش كشاورزي از طريق 10 درصد منابع قابل تخصيص از حساب ذخيره ارزي، تشويق واحدهاي بهره‌ور بخش، اختصاص حداقل 25 درصد از تسهيلات اعطايي كليه بانك‌هاي كشور با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط به بخش آب و كشاورزي، ايجاد و گسترش بازارهاي تخصصي ( بورس كالا )، بهره‌برداري و تامين بهينه منابع آب كشور با استفاده از روش‌هاي نوين آبياري و تعادل ميان تغذيه و برداشت سفره‌هاي آب زيرزميني، تهيه سند در توسعه بخش كشاورزي و منابع طبيعي و ارتقاي رشد ارزش افزوده بخش حداقل به ميزان 6.5 درصد با اجراي عمليات زيربنايي آب و خاك و توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي در سطح 2 ميليون هكتار، پوشش حداقل 50 درصدي بيمه براي محصولات كشاورزي، توسعه صنايع تبديلي و تكميلي و كاهش 50 درصدي ضايعات محصولات كشاورزي، افزاش توليد سرانه پروتئين ( دام وآبزيان ) به ميزان 29 گرم و گسترش آموزش و ترويج به 30 درصد توليد‌كنندگان و بهره‌برداران قيد شده است.

در گزارش اقتصادي سال 85 آمده است: در اين قانون به منظور حفظ محيط زيست بر استفاده از كود كمپوست و مبارزه بيولوژيك با آفات، تهيه برنامه مديريت زيست بومي و جلوگيري از شكار بي‌رويه و نابودي تنوع زيستي، تدوين برنامه‌ احيا و بازسازي ذخاير دريايي و اتمام عمليات مميزي، احياء، اصلاح و توسعه منابع طبيعي مشتمل بر خروج 70 درصد دام از جنگل‌هاي شمال، كاهش 50 درصد دام مازاد از مراتع، اجراي عمليات آبخيزداري در سطح20 درصد حوزه‌ سدهاي در دست اجرا و 10 درصد ساير حوزه‌ها، توسعه زارعت چوب به يكصد هزار هكتار، توسعه فضاي سبز، اجراي عمليات پخش سيلاب به ميزان يك و نيم ميليون هكتار و حفظ ذخاير ژنتيكي دام‌ها تاكيد شده است.

با توجه به تاكيد ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه مبني بر توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي در دو ميليون هكتار از اراضي كشاورزي داراي آب تامين شده، در سال 85 در سطح 28.3 هزار هكتار از اراضي مدرن و در سطح 22.5 هزار هكتار از اراضي سنتي عمليات نوسازي اجرا شد و از كل برنامه‌ مصوب احداث شبكه‌هاي آبياري تحت فشار، 80.5 هزار هكتار محقق شد.

همچنين عميات احداث كانال‌هاي عمومي در سطح 48.7 هزار هكتار و پوشش انهار سنتي در سطح 11 هزار هكتار اجرا شده است كه كمتر از اهداف مصوب بوده، 900 ميليارد ريال از بودجه سال 84 و هزار ميليارد ريال از بودجه سال 85 جهت تامين بخشي از منابع مالي مورد نياز صندوق بيمه محصولات كشاورزي و مبلغ 2 هزار و500 ميليون ريال در بودجه سال 85 براي تسهيلات تلفيقي به اين بخش در قانون بودجه منظور شد.

همچنين به استناد بند 15 تبصره 2 همين قانون، مبلغ 3 هزار و 671 ميليارد ريال جهت پروار 2 ميليون راس گوسفند و بز و 500 هزار راس گاو و گوساله مصوب شد.

ايجاد و تقويت 114 تشكل بخش كشاورزي و آژانس‌هاي كشاورزي، آموزش 34.4 هزار نفر در قالب آموزش‌هاي رسمي و غيررسمي و اجراي سه هزار و 622 طرح تحقيقاتي از اهم اقدامات انجام شده در اين سال بوده است.

همچنين سطح اجراي عمليات مميزي اراضي و تفكيك مستثنيات برابر هشت ميليون و 617 هزار هكتار و از حدود 101 درصد اهداف مصوب بوده است.

طبق آمار بانك مركزي، ارزش افزوده بخش كشاورزي در سال 84 به 59 هزار و 602 ميليارد ريال به قيمت‌هاي ثابت سال 76 رسيد كه نسبت به سال قبل 9.3 درصد رشد داشته كه اين رقم در سال 85 با 4.7 درصد رشد به 62 هزار و 386 ميليارد ريال رسيد.

عملكرد بخش كشاورزي در سال 84، بالاتر و در سال 85 كمتر از رشد پيش‌بيني‌شده در برنامه چهارم توسعه يعني 6.5 درصد محقق شده و سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي در اين دو سال، به ترتيب 14.2 و 14 درصد است.

همچنين براساس برآورد دفتر برنامه‌ريزي و مديريت اقتصاد كلان، طي اين سال‌ها، براي 59 و61 هزار نفر ايجاد اشتغال شده اما رشد آن كمتر از اهداف پيش‌بيني شده بود.

طبق نتايج حاصل از آمار مقدماتي گمرك ايران در دوازده ‌ماهه سال 85، مقدار يك هزار و 529.2 تن انواع كالاهاي كشاورزي به ارزش دو هزار و 69.8 ميليون دلار صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 43.8 درصد و از نظر ارزشي 25.4 درصد رشد را نشان مي‌دهد. اين ميزان در مقايسه با اهداف مصوب برنامه چهارم توسعه مبني بر صادرات يك هزار و 516 ميليون دلار كالاهاي كشاورزي در سال 85 عملكرد بالاتري را نشان مي‌دهد.

خودكفايي در توليد محصولات اساسي‌ زراعي، يكي از جهت‌گيري‌هاي اصلي توسعه ‌بخش كشاورزي در برنامه چهارم در راستاي ارتقاي امنيت غذايي است و بررسي عملكرد توليد اين محصولات در سال‌هاي 84 و 85 نشان مي‌دهد كه اهداف مورد نظر در زمينه توليد گندم و شلتوك در حد اهداف برنامه تحقق يافته و توليد آنها در سال 85 به 14 ميليون و 586 هزار تن و سه ميليون و 150 هزار تن رسيد. در خصوص دانه‌هاي روغني، اين رقم بالغ بر505 هزار تن، چغندرقند شش ميليون و590 هزار تن و ذرت دانه‌اي دو ميليون و 407 هزار تومان بوده است.

توليد گوشت قرمز و گوشت مرغ در سال 84 به ترتيب برابر 760 و يك ميليون و 237 هزار تن است كه با رشد 2.8 و 9.9 درصدي به 781 هزار و يك هزار و 360.4 تن در سال 85 افزايش يافت.

توليد شير هم از هفت هزار و 179 تن در سال 84 با رشد 5.8 درصدي به هفت هزار و 594 تن رسيد. توليد تخم‌مرغ هم در اين دو سال 759 و 677 هزار تن است. پرورش صيد و آبزيان در سال 85 به 154.6 هزار تن و 438.8 هزار تن رسيد.

عملكرد شاخص‌هاي كليدي در زيربخش بهداشت دام و دامپزشكي نشان مي‌دهد در سال‌هاي 84 و 85 به ترتيب حدود 57.8 و 60.9 درصد دام‌ها تحت پوشش بهداشتي در مقابل بيماري‌هاي واگير و 61.4 و 64.8 درصد دام‌ها تحت پوشش بهداشتي در برابر بيماري‌هاي مشترك قرار گرفتند.

به گزارش ايسنا، توسعه بيمه محصولات كشاورزي به منظور كاهش ريسك توليد و جبران خسارات ناشي از حوادث طبيعي و ساير شرايط محيطي در برنامه‌ چهارم مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌هاي 84 و 85 در حدود چهار ميليون و 723 هزار و چهار ميليون و 769 هزار هكتار از اراضي زراعي تحت پوشش بيمه عمومي سه ميليون و 813 هزار و سه ميليون و 832 هزار هكتار تحت پوشش بيمه خشكسالي قرار گرفت.

در راستاي توسعه سرمايه‌گذاري در سال 84 مبلغ يك هزار و 22 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در قالب برنامه كمك‌هاي فني و اعتباري به بخش خصوصي و تعاوني مصوب شد كه در حدود 604.6 ميليارد ريال آن تخصيص يافت.

انجام توسعه فضاي سبز و جنگل‌هاي دست كاشت در سطح 58 و 54.6 هزار هكتار، توسعه زراعت چوب در سطح 14.4 و 13.6 هزار هكتار، پوشش كامل حفاظتي جنگل‌ها و مراتع 37 و 38 درصد، مرجع واحدهاي دامي از جنگل‌هاي شمال به ميزان 66 و 134.5 هزار واحد، اجراي عمليات كنترل كانون‌هاي بحراني بيابان‌زا در سطح 43 و 62 هزار هكتار در طول سال‌هاي 84 و 85 اتفاق افتاد.

توليد بذر اصلاح شده به 24 و 17 هزار تن و نهال‌هاي اصلاح شده به 94.7 و 70 هزار اصله رسيد.

عملكرد اعتبارات هزينه‌اي اين دو سال به شش هزار و 89.5 و شش هزار و 697.2 ميليارد ريال بالغ شد كه سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي و موسسات تابعه، بيشترين سهم را در آن داشته است و عملكرد اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، بالغ بر شش هزار و 850.2 و 10 هزار و 713 ميليارد ريال رسيد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن