تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816317192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه اقتصاد و كشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه اقتصاد و كشاورزي
خبرگزاري فارس:بررسي شرايط و اوضاع اقتصادي ايران در دهه منتهي به سال 57 و مقايسه آن با سه دهه پس از انقلاب گوياي بسياري از حقايق است .


بي ترديد دستيابي به عمق و گستره آثار و بركات انقلاب اسلامي در كشور عزيزمان زماني بيش از پيش ممكن مي شود كه به مقايسه اي بين شرايط كشور قبل و بعد از انقلاب بهمن 1357 دست بزنيم تا گوشه اي از دستاوردها و بركات انقلاب اسلامي را درك كنيم . واقعيت اين است كه در اين راستا بررسي شرايط و اوضاع اقتصادي ايران در دهه منتهي به سال 57 و مقايسه آن با سه دهه پس از انقلاب گوياي بسياري از حقايق است .
بررسي ها نشان مي دهد رژيم پهلوي در دهه 40 شمسي (دهه 60 ميلادي ) با استراتژي نادرست خود كه تحت عنوان اصلاحات ارضي از آن ياد مي شد , باعث بيمار شدن اقتصاد ايران شده بود.نشانه هاي اين بيماري را در عرصه هاي مختلف اقتصاد مي توانستيم به وضوح مشاهده كنيم .
شمايي از شرايط اقتصادي كشور پيش از انقلاب اسلامي
برنامه هاي عمراني رژيم شاه , بر صنايع وابسته بويژه صنايع مربوط به كالاهاي مصرفي اتكا داشت و نتيجه آن عدم توازني فزاينده بين بخش كشاورزي و بخشهاي ديگر اقتصادي بود به گونه اي كه در بخش كشاورزي , توليد محصولات كشاورزي از 1,29 درصد توليد ناخالص ملي در سال 1339 به 1,9 درصد در سال 1356 , يك سال قبل از فروپاشي حكومت پهلوي , تنزل يافت در بخش صنعت نيز باتوجه به بيگانگي صنايع مورد حمايت حكومت پهلوي با اقتصاد ملي و عدم توجه به نيازهاي داخلي كشور , وابستگي اقتصاد كشور به غرب روز به روز افزوده شد براساس برخي برآوردها , تا سال 1357 , سي درصد جمعيت كشور را خانوارهاي ثروتمند تشكيل مي دادند كه معادل 90 درصد كل درآمد كشور را به خود اختصاص داده بودند و 70 درصد بقيه تنها 10 درصد درآمد كشور را در اختيار داشتند.
با اجراي استراتژي هاي نادرست رژيم پهلوي , بخش كشاورزي فراموش شد و بيشترين سرمايه گذاري و امكانات كشور در بخش صنعت و صنايع متكي به واردات صورت گرفت كه همين امر باعث فاصله گرفتن امكانات شهري و روستايي بود كه پيامد آن مهاجرت روزافزون روستائيان به شهرها بود . بنابراين در سال 1357 , سال پيروزي انقلاب اسلامي , كشور با يك اقتصاد » بيمار « كه با تورم بيش از 16 درصد , استقراض خارجي , كسري بودجه و كاهش توليد ناخالص ملي روبرو بود .
در چنين شرايطي انقلاب اسلامي با اهداف مهمي در حوزه اقتصاد , كه شاه بيت آن توجه به قشر نيازمند جامعه بويژه مردم محروم روستا , تامين استقلال اقتصادي , رفع بيكاري و تامين اجتماعي بود , به پيروزي رسيد.
انقلاب اسلامي در سالهاي اوليه به برنامه ريزي براي تحقق اهدافي كه اشاره شد , پرداخت . در سالهاي بعد انقلاب اسلامي اهدافي از جمله رشد و توسعه پايدار اقتصادي با محوريت بخش كشاورزي , تربيت نيروي انساني , استفاده بهينه از منابع طبيعي , كشور و تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعي را دنبال كرد و توانست در پايان برنامه هاي پيش بيني شده , به رشد قابل توجهي در برنامه هاي توسعه خود دست يابد.
انقلاب اسلامي در ادامه برنامه هاي توسعه اقتصادي خود , تلاش خود را براي مهار تورم , اصلاح نظام مالياتي , توسعه عمران روستايي , اشتغال زايي و آموزش نيروي انساني متمركز كرد. بايد واقعيت را پذيرفت كه امروز با وجود همه كاستي ها و ضعف هايي كه در حوزه اقتصاد كشور وجود دارد , اما دولتمردان جمهوري اسلامي ايران طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به موفقيت هاي مختلفي دست يافته اند و اقتصاد « بيمار » سال 57 را امروز به يك اقتصاد « پويا » و در حال رشد تبديل كرده اند .
اكنون ايران اسلامي , با درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي و با كوشش دولتمردان , كارشناسان اقتصادي و نخبگان كشور سعي دارد با پرداختن به « چشم انداز 20 ساله » , كشور را به جايگاه اول اقتصاد در منطقه ارتقا دهد .

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در بخش كشاورزي
سرزمين ايران داراي مساحتي بالغ بر 164 ميليون هكتار است كه بيش از 51 ميليون هكتار آن از اراضي خوب و با استعداد براي توليد محصولات كشاورزي است تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي بدليل سياستهاي نادرست رژيم پهلوي , كشاورزي كشور با ورشكستگي روبرو بود بسياري از محصولات استراتژيك كشاورزي نظير گندم و برنج از خارج وارد مي شد و كسري فزاينده مواد غذايي به تورم قيمت اين مواد در داخل كشور منجر شده بود.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي , عليرغم مشكلات بسياري كه كشور در سالهاي نخست با آن روبرو بود نظير آشوبهاي گروههاي ضد انقلاب , تحريم هاي اقتصادي ايران توسط غرب و نيز جنگ تحميلي هشت ساله عراق عليه ايران , بخش كشاورزي همواره يكي از بخشهاي اقتصادي مورد توجه دولتمردان جمهوري اسلامي ايران بوده است به گونه اي كه امروزه بالغ بر 90 درصد از نياز كشور به محصولات كشاورزي در داخل تامين مي شود پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به دنبال تاكيدات بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي , حضرت امام خميني (ره ) , مبني بر ضرورت خودكفايي كشور در زمينه محصولات استراتژيك نظير گندم , برنج و جو , حركتهاي قابل توجهي در راستاي توليد اين محصولات صورت گرفته است مثلا در زمينه گندم , با سرمايه گذاريهاي مناسب انجام شده , ميزان توليد آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامي 3 برابر شده و بالغ بر 13 ميليون تن مي باشد . توليد برنج , دومين محصول استراتژيك و پرمصرف كشور (پس از گندم ) , رشدي بالغ بر 52 درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامي داشته است كه تا حد بسيار قابل توجهي از واردات آن كاسته شده است .
طي سالهاي پس از انقلاب اسلامي , عليرغم دو برابر شدن جمعيت ايران و افزايش مصرف سرانه , با خودكفايي كشور در بخش دام و تامين مواد غذايي , واردات اقلامي نظير گوشت قرمز , مرغ , تخم مرغ و شير قطع شده است .
يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي در بخش كشاورزي خودكفايي در توليد محصولات باغي بوده است . امروزه مركبات , انار , كيوي , انبه , خرمالو و يا محصولاتي همانند پسته , زعفران , كشمش , همچنين ميوه هايي همچون هلو , شليل , زردآلو و سيب و انواع سبزيجات از ايران به كشورهاي مختلف صادر مي شود. شايان ذكر است ايران نخستين توليدكننده محصولاتي نظير پسته , زعفران و انار در جهان است .
در سالهاي اخير نيز با توجه به توانمنديهاي بالقوه ايران براي توليد ارزان , قيمت و نزديكي به بسياري از بازارهاي مصرف , صنعت گل و گياه مورد توجه بخش دولتي و خصوصي كشور قرار گرفته است در اين راستا مسئولين كشور برآن هستند با استفاده از فن آوري جديد , توليدكنندگان اين بخش را ياري دهند.
همچنين در زمينه جنگل و مرتع , سطح جنگل كاري و احياي جنگلها نسبت به قبل ازانقلاب اسلامي 2 برابر شده است .
امروزه دولتمردان جمهوري اسلامي ايران با در پيش گرفتن سياستهاي حمايتي ازجمله تامين به موقع تسهيلات , خريدهاي تضميني , حمايت از خسارت ديدگان خشكسالي و گسترش بيمه محصولات كشاورزي و دامي , سعي در حمايت هرچه بيشتر از توليد كنندگان بخش كشاورزي دارند.
گندم , نمونه اي از موفقيتها
خودكفايي در توليد گندم به عنوان يك محصول استراتژيك و تامين امنيت غذايي جمعيت 70 ميليوني كشور , از مهمترين اقدامات وزارت جهاد كشاورزي در طي سالهاي پس از انقلاب است .
گندم به عنوان محصول استراتژيك كشاورزي , سهم بسزايي درتامين نيازغذايي مردم دارد به طوريكه بيش از 50 درصد متوسط انرژي دريافتي هر نفردرطول روز ازطريق نان تامين مي شود از اين رو , با توجه به اهميت خودكفايي كشوردراين محصول استراتژيك , برنامه افزايش توليد گندم پس از انقلاب اسلامي مورد توجه مسوولان نظام قرار گرفت وپس ازادغام وزرات كشاورزي و جهاد سازندگي و تشكيل وزرات جهاد سازندگي اين بحث به طور جدي دنبال شد به طوريكه ايران در سال زراعي 83 ـ82 شاهد برگزاري جشن خودكفايي گندم در كشور بود.
طرح خودكفايي گندم دردولت رفسنجاني آغاز و در زمان مديريت اسكندري به عنوان مجري طرح گندم دردولت خاتمي تحقق يافت و براين اساس دولت نهم مدعي است كه كشور را به صادركننده گندم در جهان تبديل كرده است .
به دنبال خودكفايي در محصول گندم , انتقادهاي متفاوتي از قبيل كاهش سطح زير كشت ساير محصولات كشاورزي مثل جو و چغندرقند , تخريب منابع آب وخاك و زيست محيطي از سوي برخي از افراد مطرح شد كه پاسخهاي قانع كننده اي را نيز به همراه داشت .
آمار موجود حاكي از توليد 5 ميليون و 600 هزار تن گندم درسال 57 ـ 56 است به طوريكه ميزان واردات گندم در سالهاي قبل از انقلاب به بيش از يك ميليون و 140 هزار تن مي رسيد .

اين ميزان در سال زراعي 70 ـ 69 به توليد 8,8 ميليون تن با خريد 3,25 ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان و واردات 2,93 ميليون تن و در سال زراعي 80 ـ 79 به توليد 9,4 ميليون تن وخريد 5,66 ميليون تن گندم مازاد برنياز كشاورزان و واردات 5,5 ميليون تن گندم افزايش يافت كه آمار بالايي دربخش واردات محسوب مي شود.
با اجراي طرح خودكفايي گندم , ايران با توليد 14,5 ميليون تن و خريد 11,2 ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان به خودكفايي در اين محصول اساسي رسيد.
هم اكنون ايران نه تنها از واردات بالاي گندم بي نياز شده است بلكه با افزايش توليد گندم به 15 ميليون تن و خريد 11,53 ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان ضمن قطع وابستگي , شاهد صادرات يك ميليون تني گندم به كشورهاي مختلف جهان بوديم .
نكته قابل توجه اين است كه به موازات خودكفايي گندم , كيفيت آن نيزمورد توجه قرار گرفت , در اين رابطه با بهره گيري از تحقيقات علمي و تامين امكانات و نهاده هاي مورد نياز , كيفيت گندم نيز ارتقا يافته است و درحال حاضر نيزگندم ايران از نظر كيفيت در گروه بالايي قرار گرفته است كه تنوع ارقام از دلايل اصلي افزايش كيفيت گندم محسوب مي شود
كشاورزي ايران از زبان بيگانگان
شايد ارائه آمار محصولات كشاورزي ايران در سالهاي پس از انقلاب بسياد شيرنتر باشد.
سازمان جهاني خوار و بار و كشاورزي (فائو) در گزارشي در مورد وضعيت كشاورزي كشورمان در سالهاي پس از انقلاب اسلامي با اعلام اين كه مجموع توليد حدود 100 رقم محصول كشاورزي ايران در سال 1978 بيش از 28 ميليون و 800 هزار تن بوده است , اين قرم را در پايان سال 86 بيش از 84 ميليون و 104 هزار تن اعلام كرده است كه بيش از 55 ميليون تن رشد نشان مي دهد .
بنابراين گزارش , حجم توليد محصولات كشاورزي ايران طي سي سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي با رشد 192 درصدي مواجه شده است .
گزارش فائو حاكي است : توليد غلات در ايران در سال 1978 حدود 8 ميليون و 474 هزار تن بوده است كه اين رقم در حال حاضر به بيش از 22 ميليون و 809 هزار تن رسيده است .
بر اساس اين گزارش , توليد غلات در ايران طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با افزايش بيش از 14 ميليون تني و رشد 169 درصدي مواجه شده است .
بر اساس اين گزارش , توليد انواع ميوه در كشور ما در سال 1978 حدود 2 ميليون و 883 هزار تن بوده است كه اين رقم در سال جاري با افزايش 11 ميليون تني به 13 ميليون و 847 هزار تن رسيده است .
توليد انواع ميوه در ايران طي سي سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي با رشد 4,8 برابري و يا 380 درصدي مواجه شده است .
سازمان جهاني خوار و بار و كشاورزي (فائو) در اين گزارش اعلام كرد : حجم توليد محصولات توليد شكر يعني نيشكر و چغندر قند در سال 1978 ميلادي بيش از 4 ميليون و 557 هزار تن بوده است كه اين رقم در حال حاضر به بيش از 10 ميليون و 530 هزار تن رسيده است .
توليد نيشكر و چغندر قند طي سي سال گذشته بيش از 6 ميليون تن و به عبارتي 131 درصد رشد داشته است .
حجم توليد انواع سبزي جات و صيفي جات در سال 1978 بيش از 4 ميليون و 621 هزار تن بوده است كه اين رقم در سال جاري به بيش از 15 ميليون و 760 هزار تن افزايش يافته است .
توليد انواع سبزي جات و صيفي جات طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با رشد 11 ميليون تني و 241 درصدي مواجه شده است .
سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي اذعان ميكند كه ايران با توليد 23 ميليون تني نهمين توليد كننده بزرگ غلات در قاره آسيا است .
سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي همچنين در گزارش خود پيش بيني كرده است توليد غلات در ايران طي سال جاري با نيم ميليون تن افزايش نسبت به سال قبل مواجه شده و به 23,5 ميليون تن برسد .
بر اساس اين گزارش ايران نهمين توليد كننده بزرگ غلات در قاره آسيا شناخته شده است . چين با توليد 445 ميليون تن غلات در سال 2006 بزرگترين توليد كننده غلات در آسيا طي اين سال بوده است .
ساير توليد كنندگان بزرگ غلات در آسيا طي اين سال عبارتند از هند با 240 ميليون تن , اندونزي با 66 ميليون تن , بنگلادش با 41 ميليون تن , ويتنام با 39 ميليون تن , تركيه با 35 ميليون تن , تايلند با 34 ميليون تن , پاكستان با 33 ميليون تن و ايران با 23 ميليون تن .
همچنين گرسنگي و سو تغذيه در ايران از 30 درصد جمعيت كشور در سال 1970 به كمتر از 4 درصد جمعيت در سالهاي اخير رسيد.
سازمان خوار بار ملل متحد در تازه ترين گزارش خود به بررسي درآمد سرانه و ميزان گرسنگي و سو تغذيه در كشورهاي مختلف در سال 2006 ميلادي و مقايسه آن با سال 1970 ميلادي پرداخته است .
بنا بر اين گزارش , درآمد سرانه ايران نسبت به فقيرترين كشور جهان طي سال گذشته 30,9 برابر بيشتر بود , اين رقم در سال 1970 حدود 7,3 برابر بيشتر شده است .

در اين گزارش 221 كشور جهان بر اساس ميزان درآمد سرانه و نرخ گرسنگي و سو تغذيه رتبه بندي شده اند . ميزان درآمد سرانه در ثروتمندترين كشور جهان 753 برابر بيشتر از فقيرترين كشور جهان است . اين رقم در سال 1973 ميلادي حدود 115 برابر بوده است . اين مساله نشانگر شكاف درامدي شديد و بي عدالتي بين كشورهاي ثروتمند و فقير طي 30 سال اخير است . اريتره بيشترين ميزان گرسنه در جهان را در اختيار دارد . بيش از 75 درصد جمعيت اين كشور هم كنون در گرسنگي و سو تغذيه به سر مي برند . بروندي با درآمد سرانه 110 دلار فقيرترين كشور جهان به شمار مي رود . روستاها , كانون تلاش و سازندگي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران , روند نابودي كشاورزي و روستاها به نحو شگفت انگيزي متوقف شد و به همت فرزندان جهادگر ملت در وزارت جهاد سازندگي آباداني و توسعه روستاها و فعاليت هاي كشاورزي به تدريج بازگشت و سيل مهاجرت بي رويه به شدت كاهش يافت .
حضور جهادگران متخصص و متعهد در صحنه توسعه عمران و آباداني روستاها و كشاورزي , تامين نهاده هاي مورد نياز كشاورزان , اجراي طرح هاي عمراني مختلف , توسعه صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي و انتقال دانش فني به كشاورزان و توسعه تكنولوژي هاي جديد سبب شد كه چهره ي كشاورزي در روستاهاي ايران به تدريج تغيير يافته و امروزه به نقطه اي رسيده ايم كه حداقل 93 درصد محصولات مورد نياز كشور در داخل توليد شده و كشور از وابستگي به اجانب رهايي نسبي پيدا كرده است .
در اين سالها صادرات محصولات كشاورزي به نحو بي سابقه اي رشد يافته و از 25 ميليون دلار در سال 1355 به رقم 2,1 دهم ميليارد دلار در سال 1385 افزايش يافته و پيش بيني مي شود كه امسال به حدود سه ميليارد دلار افزايش يابد و اين در حالي است كه هدف برنامه چهارم توسعه رسيدن به سقف صادرات دو ميليارد دلار در بخش كشاورزي در سال پاياني برنامه است كه خوشبختانه اين هدف در سال جاري محقق شده است .
بررسي وضعيت درآمد حقيقي خانوارهاي روستائيان كشاورزان كشور نشان مي دهد كه نسبت به قبل از پيروزي انقلاب اسلامي درآمد حقيقي آنان حداقل 225 درصد افزايش يافته است به طوري كه براساس قيمت هاي ثابت سال 76 مقدار درآمد سرانه هر خانوار كشاورز به طور ميانگين از 6,2 ميليون ريال در سال 1355 به حدود 14 ميليون ريال در سال 1385 افزايش پيدا كرده است و جمعيت زير خط فقر در روستاها از 65 درصد قبل از پيروزي انقلاب به كمتر از 30 درصد در سال گذشته كاهش يافته است .
استفاده از روش هاي آبياري نوين براي كشور را حياتي و سبب افزايش بهره وري مصرف آب در كشور دانست و گفت : قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از روش هاي نوين آبياري تحت فشار در سطح كمتر از 10 هزار هكتار استفاده مي شد اما در حال حاضر در سطحي حدود 650 هزار هكتار از اين نوع آبياري استفاده مي شود .
در سال 1355 در سطحي معادل 17 هزار هكتار فعاليت هاي آبخيزداري (حفاظت آب و خاك و ايجاد پوشش گياهي ) در حوزه هاي آبخيز كشور انجام شده است در حالي كه در شرايط فعلي سالانه در سطحي حدود يك ميليون هكتار فعاليت هاي آبخيزداري انجام مي شود.
سرانه توليد محصولات كشاورزي از هر متر مربع آب در سال 1355 را حدود 500 گرم عنوان كرد و گفت : اين رقم در زمان حاضر به دو برابر يعني يك كيلوگرم افزايش يافته است كه نشان دهنده افزايش بهره وري آب در بخش كشاورزي ايران است .
ميزان عملكرد توليد محصول در واحد سطح از حدود دو تن در هكتار قبل از پيروزي انقلاب با افزايش معادل 300 درصد به بيش از شش تن در هكتار در زمان حاضر افزايش يافته است .
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي به دليل متكي بودن سياست آن زمان به واردات از خارج كشور اهميت خاصي داده نمي شد , اپس از پيروزي انقلاب اسلامي در اين زمينه اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته به گونه اي كه در سال 1385 با تامين سرمايه لازم از طريق تسهيلات كم بهره , اعطاي زمين و ساير كمك هاي ديگر , صنايع مرتبط با بخش كشاورزي توسعه يافته به گونه اي كه ظرفيت فراوري محصولات كشاورزي كشور در سال 1385 به حدود 33 ميليون تن افزايش يافته است و تا پايان برنامه چهارم به رقم 42 ميليون تن افزيش خواهد يافت .
فعاليتهاي عمراني در روستاها
در زمينه فعاليت هاي توسعه روستايي نيز پيشرفت هاي خوبي در كشور صورت گرفته است به گونه اي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ميزان برخورداري جمعيت روستايي كشور از نعمت برق به بالاتر از 97 درصد رسيده و به 51 هزار روستا برق رساني صورت گرفته است در حاليكه قبل از پيروزي انقلاب فقط 2360 روستا در كشور داراي برق بوده اند .
ميزان برخورداري جمعيت روستايي از آب آشاميدني از حدود 21 درصد در سال 1355 به بيش از 81 درصد در سال 1385 افزايش يافته است افزود : همچنين طول راه هاي روستايي در سال 1355 حدود 26 هزار كيلومتر راه از نوع شوسه و خاكي بوده كه درسال 1385 به بيش از 100 هزار كيلومتر افزايش يافته كه 56 درصد آن آسفالته و مابقي راه شوسه است .
اين اقدامات كه توسط متخصصان جهادگر متعهد و كارشناسان بخش كشاورزي صورت گرفته , سبب شده در زمينه كشاورزي و توسعه روستايي كشور ايران به پيشرفت هاي بزرگي نائل شود و الگويي براي كشورهاي در حال توسعه باشد.
نرخ باسوادي روستائيان نيز از حدود 30 درصد قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به بالاتر از 75 درصد در سال گذشته افزايش داشته و براساس گزارش موسسات بين المللي دسترسي روستائيان كشور به مراقبت هاي اوليه بهداشتي پس از پيروزي انقلاب به بالاي 90 درصد افزايش يافته است .
در مجموع اقدامات صورت گرفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي در روستاها و بخش كشاورزي ايران سبب شده كه شاخص توسعه انساني به تمامي ابعاد توسعه اي جوامع را در بر مي گيرد در روستاهاي كشور از حدود 0,44 در سال 1355 با 64 درصد افزايش بالاتر از6 0,72 افزايش يابد كه رقم قابل قبولي است و در جوامع روستايي بسياري از كشورهاي جهان كم نظير است .
كوتاه شدن دست خوانين ظالم و فئودال هاي استثمارگر از سر روستائيان يكي ديگر از خدماتي است كه انقلاب اسلامي براي كشاورزان و روستائيان انجام داده است و سبب شد كه روستائيان با ابتكار عمل و خلاقيت , سرنوشت فعاليت هاي كشاورزي خود را در دست بگيرند و با كمك سرمايه ها و امكاناتي كه دولت در اختيار آنها قرار داده كشور را به خودكفايي نسبي رسانده و در زمينه توسعه صادرات انواع محصولات كشاورزي نيز به موفقيت هاي خوبي دست يابند
دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه روستايي را مي توان در چند مقوله مورد بحث قرار داد :
محروميت زدايي از روستاها
به جرات مي توان گفت كه « محروميت زدايي از روستاها » يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي در حوزه اجتماعي بوده است ; پيش از پيروزي انقلاب اسلامي , روستاها يكي از مناطق محروم كشور بودند. بيشتر روستاهاي كشور در دوران پهلوي , فاقد امكانات رفاهي بودند و مردم روستايي از لحاظ معيشت در سختي و مشقت بسر مي بردند پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بدنبال تاكيدات بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي , حضرت امام خميني (ره ) مبني بر بسيج امكانات مادي و معنوي براي عمران و آباداني روستاها , مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران درصدد زدودن فقر و محروميت از چهره روستاهاي كشور برآمدند تا امكانات رفاهي شهرها و روستاهاي كشور را به يك سطح يكسان برسانند.
به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي و فرمان امام خميني (ره ) مبني بر كمك به روستائيان و آباداني روستاها , نهاد جهاد سازندگي شكل گرفت در اين نهاد كه بعدها به دليل عملكرد مثبت و قابل توجه آن به وزارتخانه جهاد كشاورزي تبديل شد , جوانان متخصص و انقلابي در مناطق روستايي كشور حضور پيدا كرده و به ارائه خدمات زيربنايي نظير آبرساني , راهسازي , برق رساني و غيره در روستاها پرداختند.
از ديگر اقدامات انجام شده براي روستائيان پس از پيروزي انقلاب اسلامي , برخوردار شدن روستاها از امكانات برقراري ارتباط مخابراتي با دنياي خارج از روستاهاست , اقدامات صورت گرفته در اين خصوص به اندازه اي است كه ايران بدليل فعاليتهاي گسترده براي برخوردار نمودن مناطق محروم روستايي از ارتباطات مخابراتي , از سوي يونسكو لوح تقدير دريافت كرده است .
به منظور افزايش سطح بهداشت در روستاها , احدات اماكن بهداشتي در روستاها پس از انقلاب اسلامي روند روبه رشدي داشته است . در زمينه تعليم و آموزش روستائيان نيز كارنامه انقلاب اسلامي درخشان است .
دولتمردان جمهوري اسلامي ايران طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب , اقتصاد بيمار سال 57 را به يك اقتصاد پويا و در حال رشد تبديل كرده اند
گرسنگي و سوتغذيه در ايران از 30 درصد جمعيت كشور در سال 1349 هـ . ش به كمتر از 4 درصد رسيده است
محروميت زدايي از روستاها يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي در حوزه اقتصادي بوده است
..............................................................................................
منبع: جمهوري اسلامي
انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 562]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن