محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853534362
هر دو گروه عاشق و معشوق!
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هر دو گروه عاشق و معشوق!خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت(2)بخش اول، بخش دوم:
تاريخچه ي داستان " خسرو و شيرين"داستان خسرو و شيرين به صورت افسانه وار بخشي از تاريخ ايران بوده که مربوط است به دوران پادشاهي پرويز، زماني که مقدمات تباهي کار ساسانيان و شکست ايران از تازيان فراهم مي گردد. بنابراين زاده ي ذهن نظامي نيست، بلکه سينه به سينه در طول دوران نقل شده تا به او رسيده است.بنابراين قبل از اين که نظامي گنجوي اين داستان را به رشته ي نظم در آورد، داستان سراها و شاعران ديگري هم آن را نقل کرده بوده اند، که از مهم ترين آن ها مي توان به " فردوسي"، شاعر بلند آوازه ي ايران در "شاه نامه" و "فخرالدين گرگاني" در "ويس و رامين" اشاره کرد.تاريخچه ي داستان رومئو و ژوليتشکسپير را پدر نمايش نامه نويسي انگليس مي شمارند. البته بايد توجه داشت که وي همواره موضوع نمايش نامه هايش را از منابع ديگري به دست مي آورد:«شکسپير موضوع بسياري از نمايش نامه هاي خود را از تاريخ رم باستان يا کتاب پلوتارک برگزيده است و به نيروي انديشه و خيال آن ها را به صورت زيباترين تراژدي ها در آورده است».(اسدي زاده... ،1354: 598)در پاسخ به سوالي که در مورد ريشه ي اين دو داستان مطرح شد، بايد بگوييم همان طور که نظامي آفريننده ي داستان خسرو و شيرين نيست و اين داستان را از تاريخ اخذ کرده. و از آثار پيشينيان هم براي خلق آن کمک گرفته است، شکسپير نيز اصل داستان رومئو و ژوليت را براي اولين بار خلق نکرده بلکه اين داستان هم قدمت طولاني دارد.آن چه درباره ي اين داستان مسلم است آن است که ماجراي آن يک جريان واقعي بوده که در وروناي ايتاليا روي داده. هنوز هم ساختمان خانه ي کاپولت و حتي بالکني که ژوليت از آن جا با رومئو نجوا مي کرده پا بر جا است و يک مکان ديدني براي دوست داران اين داستان تاريخي و زيباست. عاشقان از سراسر دنيا به آن جا مي روند و نامه ها و آروزهاي عاشقانه خود را به اميد وصال، لاي درزهاي ديوار آن جاي مي دهند.با نگاه ي به خلاصه ي دو داستان به نزديکي بسيار اين دو اثر پي مي بريم. براي نمونه:- همان طور که خسرو و شيرين از نژاد شاهان و عالي تبار هستند، رومئو و ژوليت هم از دو خاندان ثروتمند و سرشناس شهر پاي مي گيرند.- شروع ماجراهاي عاشقانه در هر دو داستان در يک لحظه صورت مي گيرد. خسرو و شيرين در لحظه اي با شنيدن وصـفي و ديدن تصـويري دل مي بازند و رومـئو و ژوليت با نگاه ي عاشق مي شوند.- در راه وصال هر دو گروه عاشق، چه خسرو و شيرين و چه رومئو ژوليت مشکلات و موانع بسيار پيش مي آيد که روند داستان را شکل مي دهند.- هم خسرو و شيرين موفق به ازدواج مي شوند و هم رومئو و ژوليت.- همان طور که خسرو رقيب عشقي سرسختي هم چون فرهاد دارد، رومئو نيز رقيب سخت کوشي چون پاريس دارد.- خسرو رقيب خود فرهاد را با مکر و نيرنگ مي کشد و از سر راه بر مي دارد و رومئو هم به دست خود پاريس را مي کشد.- همان طور که شيرين رقيباني چون مريم و شکر دارد و دست آخر اوست که فاتح قلب خسرو مي شود، ژوليت هم با برتري خود موجب مي شود رومئو عشق جان گداز رزالين را فراموش کند و عشق خود را تمام و کمال و تا پاي جان نثار او کند.- هر دو زوج براي رسيدن به خواسته هايشان و ايجاد ارتباط با يکديگر رابطي دارند که با حسن نيت و دور انديشي، همراه و راهنماي آن ها در راه به فرجام رساندن اين عشق است. شاپور دوست مشترک خسرو و شيرين و رابط عشق آن دو است و کشيش لارنس ميانجي و رفيق درد آشناي رومئو و ژوليت مي باشد.- در طول هر داستان شش شخصيت مي ميرند: در داستان نظامي با مرگ هرمز (پدر خسرو)، مه ين بانو (عمه ي شيرين)، فرهاد، مريم، خسرو و شيرين مواجه مي شويم و در داستان شکسپير؛ مرکويتو (دوست رومئو)، تيبالت (پسر عموي ژوليت)، مادر رومئو، پاريس، رومئو و ژوليت.- در هر دو داستان دو نفر از شدت عشق زياد و با تصور اين که محبوبشان از دنيا رفته و بي او تمايلي به ادامه ي زندگي ندارند دست به خودکشي مي زنند. در داستان نظامي، فرهاد و شيرين و در داستان شکسپير، رومئو و ژوليت.- در ترسيم سيماي قهـرمانان عاشق، هم نظامي عشق خسـرو را همراه با تغيير و تحول توصيف مي کند و هم شکسپير شخصيت رومئو را از طريق شناخت عشق واقعي متحول ساخته و از او قهرماني پويا مي سازد.- شيرين و ژوليت هر دو به عشق خود وفادار هستند و سختي هاي راه عشق را براي رسيدن به آن تحمل مي کنند. هر چند هر دو مورد مـحبت و توجه بسيار مـردان ديگري چون فرهاد و پاريس قرار مي گيرند، ليکن لحظه اي از انديشـيدن به عشـق راستين خود دست بـردار نيستند و هر دوي آن ها را مي توان قهرمان اصلي داستان در نظر گرفت که در فصل بعد به تفصيل در مورد آن بحث خواهد شد. هم شيـرين و هم ژوليت در نهايت به خاطر مرگ محبوبشان با خنجر سينه ي خود را شکافته و جان مي سپارند.- پايان هر دو داستان با مرگ دل خراش و فاجعه گونه ي قهرمانان، حالتي تراژيک و تکان دهنده دارد. در هر دو اثر، قهرمانان در اوج کشته مي شوند و دفـتر عـشق پر سـوز و گدازي که در طول داستان ورق مي خورد، در صفحه ي مرگ نا به هنگام آن ها به شکل غم باري بسته مي شود.- هر دو داستان پيشينه ي تاريخي دارند. هنوز آثاري از بيستون و نقش برجسته هايي از ماجراي خسرو و شيرين در کوه هاي کرمانشاه ديده مي شود. در ورونا هم هنوز بالکن خانه ي کاپولت ميعادگاه عاشقان است و به عنوان يک مکان ديدني و تاريخي مورد بازديد قرار مي گيرد.- درون مايه و موضوع هر دو داستان بيان عشق و رسيدن به وصال و معشوق و به تبع آن فداکاري و ايثار قهرمانان در راه عشق و عاشقي است که از موضوع هاي جذاب و پر خواننده ي ادبيات است.معرفي شخصيت هاي معادل در دو داستان?- شيرين – ژوليتاين دو شخصيت از جنبه هاي مختلفي در اين دو اثر به هم شباهت دارند از جمله:زيبايي، شاد بودن، عاشق شـدن با يک نگاه، شرم و حيا، مهار کـردن هوس و تاکيـد بر ازدواج رسمي، بي قراري در عشق، دارا بودن شخصيت پويا، خودکشي به خاطر عشق، ...?- خسرو- رومئواين دو شخصيت نيز از ديدگاه هاي مختلفي به هم شبيه اند مانند:زيبايي، شادخواري و موسيقي دوستي، زبان لطيف عاشقانه، داشتن معشوقه هاي ديگر به جز شيرين و ژوليت، عاشق شدن در يک لحظه، خشونت و درگيري، پويايي شخصيت و ...?- فرهاد – کنت پاريساز جمله شباهت هاي موجود بين اين دو شخصيت مي توان به اين موارد اشاره کرد:رقيب عشقي بودن براي قهرمانان مرد دو داستان، مرگ به دست قهرمانان مرد داستان، درگير بودن با عشقي يک جانبه و ....?- مريم، شکر- رزاليناز شباهت هاي موجود بين اين سه شخصيت موارد زير را مي توان عنوان نمود:حضور داشتن در حاشيه ي داستان، رقيب عشقي بودن براي قهرمانان زن داستان، کمک به تجلي بيشتر شخصيت اصلي زن داستان.?- شاپور- کشيش لارنساين دو شخصيت نيز از جهاتي به هم نزديک اند مثلاً:رابط بودن ميان عاشق و معشوق، هم دلي با آنان، نقش پردازي براي رساندن عاشق و معشوق به هم ديگر، ...نتيجه گيريدر مجموع آن چه از اين رساله حاصل مي شود، اين است که " نظامي گنجوي" و" ويليام شکسپير"، دو شاعر مطرح و فرهيخته ي جهان ادبيات، در زندگي نامه ي خود شباهت هاي بسياري با هم دارند و شرايط تقريباً يکساني که در طي و طريق زندگي خود داشته اند، روحيات، ديدگاه ها، و احساسات به نسبت مشابهي را در ايشان موجب شده، که در نگارش آثار جاودانشان کاملاً مشهود است.در پاسخ به اين سؤال اساسي که آيا نظامي گنجوي اولين سراينده ي قصه ي عشق "خسرو و شيرين" بوده و آيا شکسپير خالق داستان بي نظير "رومئو و ژوليت" است يا خير؟، به اين نکته مي رسيم که نه نظامي و نه شکسپير هيچ يک خالق اين داستان ها نبوده اند، بلکه در واقع اين دو قصه، قدمتي طولاني داشته اند. جزيي از "خسرو و شيرين" از تاريخ ايران بوده که به صورت افسانه درآمد، سينه به سينه نقل شده و به وسيله ي شاعران بسياري در طول زمان بازآفريني شده و هرکس به سليقه ي خود آن را به نظم يا نثر کشيده است. داستان عشق "رومئو و ژوليت" هم در اصل پيشينه اي ايتاليايي داشته، که زبان به زبان به گونه هاي مختلف نقل شده تا سرانجام، شکسپير اين قصه را به زبان انگليسي سروده و آن طور که بايد حق مطلب را در مورد آن ادا کرده است.مقايسه ي داسـتاني اين دو اثر ما را به ايـن نتيجه مي رساند که هر دو از نظر محتواي داستان و پي رنگ آن بسيار به هم شباهت دارند. براي نمونه هر دو عاشق در هر اثر اشراف زاده و از خانواده اي ممتاز و برجسته هستند، در هر دو اثر عشق در يک لحظه به وجود مي آيد، هر دو زوج در راه وصال با مشکلات بي پاياني دست و پنجه نرم مي کنند، هم براي عاشقان مردِ داستان رقيباني وجود دارد و هم براي عاشقان زن، هر دو قهرمان باعث مرگ رقيب عشقي خود مي شوند، قهرمانان زن در هر دو داستان عفيف و خويشتن دارند، در هر دو رابطه ي عشقي شخصي نقش رابط و ميانجي را بازي مي کند که در اثر نظامي، شاپور و در اثر شکسپير، لارنس است، در طول هر داستان شش نفر از دنيا مي روند، در هر داستان دو مورد خودکشي عشقي وجود دارد، پايان هر دو داستان تراژيک است و در هر دو، عاشق و معشوق به طرز فاجعه آميزي کشته مي شوند، هر دو داستان پيشينه ي تاريخي دارند و هنوز آثار و بناهايي از آن ها در دنيا به جاي مانده و قابل رويت است، درون مايه و موضوع هر دو داستان عشق است، طرح و پي رنگ هر دو داستان در زمينه ي وجود بحران و کشمکش، هيجان، اوج و گره گشايي يکسان است.شخصيـت ها در هر دو داسـتان با نهايت دقت و با رعايت استواري و اعتدال به تصوير کشيده شده اند. شخصيت هاي اصلي در هر دو داستان، قهرمانان عشقي يعني خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت هستند که تقريباً از آغاز تا انتهاي داستان در حوادث و موقعيت هاي مختلف حضور فعال دارند و هر چهار نفر شخصيتي متحول و پويا دارند و شخصيت هاي ديگر در طول داستان معرفي مي شوند. نظامي و شکسپير براي ابلاغ انديشه و پيام داستان، مخاطب را به حال خود رها نکرده اند بلکه از طريق معرفي بي نظير شخصيت ها و شناساندن الگوهاي رفتاري آن ها، او را جذب ماجراهاي داستان مي کنند.برخي شخصيت ها در دو داستان نقش و عملکردي موازي و معادل دارند و تأثيري که بر روند داستان مي گذارند بسيار به هم نزديک است که از آن ميان مي توان به اين شخصيت ها اشاره نمود: خسرو و رومئو، شيرين و ژوليت، فرهاد و کنت پاريس، مريم، شکر و رزالين، شاپور و کشيش لارنس.به هر حال شباهت ميان اين دو اثر بسيار شگفت انگيز است ، چرا که مي دانيم چندين سده فاصله بين اين دو شاعر وجود داشته و تفاوت فاحش فرهنگي و تاريخي ميان آن ها بوده است و نيز آگاهيم که امکان مطالعه ي آثار پيرگنجه، به دليل نبود وسايل ارتباطي براي شکسپير ميسر نبوده است. بنابراين علت اين امر، چيزي نيست جز گستردگي دامنه ي ادبيات در سطح جهان، علاقه ي انسان هاي مختلف با افکار، عقايد، فرهنگ ها و احساسات گوناگون به داستان و داستان پردازي، درک معنا و عکس العمل مشترک از مفاهيم پسنديده و نکوهيده هم چون عشق، دوستي، فداکاري، صداقت، وفاداري، دروغ، نفرت، خيانت، مرگ و ... در همه جاي دنيا و به وسيله ي انسان هاي گوناگون. ليلا جوادپورتهيه، تنظيم و تلخيص: مهسا رضايي- ادبيات تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4314]
صفحات پیشنهادی
هر دو گروه عاشق و معشوق!
هر دو گروه عاشق و معشوق!-هر دو گروه عاشق و معشوق!خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت(2)بخش اول، بخش دوم:تاريخچه ي داستان خسرو و شيرين داستان خسرو و شيرين به صورت ...
هر دو گروه عاشق و معشوق!-هر دو گروه عاشق و معشوق!خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت(2)بخش اول، بخش دوم:تاريخچه ي داستان خسرو و شيرين داستان خسرو و شيرين به صورت ...
عاشق و معشوق
هر دو گروه عاشق و معشوق!-هر دو گروه عاشق و معشوق!خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت(2)بخش اول، بخش دوم:تاريخچه ي داستان خسرو و شيرين داستان خسرو و شيرين به صورت .
هر دو گروه عاشق و معشوق!-هر دو گروه عاشق و معشوق!خسرو و شيرين، رومئو و ژوليت(2)بخش اول، بخش دوم:تاريخچه ي داستان خسرو و شيرين داستان خسرو و شيرين به صورت .
میان عاشق و معشوق ...
هر دو گروه عاشق و معشوق! شاپور- کشيش لارنساين دو شخصيت نيز از جهاتي به هم نزديک اند مثلاً:رابط بودن ميان عاشق و معشوق، هم دلي با آنان، نقش پردازي براي رساندن ...
هر دو گروه عاشق و معشوق! شاپور- کشيش لارنساين دو شخصيت نيز از جهاتي به هم نزديک اند مثلاً:رابط بودن ميان عاشق و معشوق، هم دلي با آنان، نقش پردازي براي رساندن ...
عبدالحسين خسروپناه:كربلا صحنه برخورد و مقابله دو عشق الهي و ...
كربلا صحنه برخورد و مقابله دو عشق است، دو گروه كه هر يك به امري عشق ... عشق هميشه متعلق به چيزي است و عاشق هميشه معشوق و مطلوبي را ميجويد، پس خود عشق هيچگاه ...
كربلا صحنه برخورد و مقابله دو عشق است، دو گروه كه هر يك به امري عشق ... عشق هميشه متعلق به چيزي است و عاشق هميشه معشوق و مطلوبي را ميجويد، پس خود عشق هيچگاه ...
كربلا صحنه برخورد دو عشق الهى و مادى
كربلا صحنه برخورد و مقابله دو عشق است، دو گروه كه هر يك به امرى عشق مى ورزيدند، دو ... عشق هميشه متعلق به چيزى است و عاشق هميشه معشوق و مطلوبى را مى جويد، پس خود ...
كربلا صحنه برخورد و مقابله دو عشق است، دو گروه كه هر يك به امرى عشق مى ورزيدند، دو ... عشق هميشه متعلق به چيزى است و عاشق هميشه معشوق و مطلوبى را مى جويد، پس خود ...
لفظ عاشق ومعشوق در اسامي خداوند
لفظ عاشق ومعشوق در اسامي خداوند-اسماء و صفات الهي كه بيانگر ذات پروردگار ... محراب ميعادگاه عاشق و معشوق-محراب ميعادگاه عاشق و معشوق گروه خبرنگاران ... عذارديده ي وامق نشد سيماب يار(12)اما هم عاشق و هم معشوق هر دو تجلي ذات حقند با اين حال، اين مظاهر .
لفظ عاشق ومعشوق در اسامي خداوند-اسماء و صفات الهي كه بيانگر ذات پروردگار ... محراب ميعادگاه عاشق و معشوق-محراب ميعادگاه عاشق و معشوق گروه خبرنگاران ... عذارديده ي وامق نشد سيماب يار(12)اما هم عاشق و هم معشوق هر دو تجلي ذات حقند با اين حال، اين مظاهر .
افراد با عاشق شدن دوستان صمیمی خود را رها می کنند
افراد با عاشق شدن دوستان صمیمی خود را رها می کنند-پژوهشگران می گویند نتیجه یک ... چهار نفر هم، همان معشوق است، با این حساب هر کس با عاشق شدن دو نفر را از دست می دهد. ... این گروه که “گروه همفکر” نامیده میشود، شامل کسانی است، که مثلاً مرگ آنها ما را ...
افراد با عاشق شدن دوستان صمیمی خود را رها می کنند-پژوهشگران می گویند نتیجه یک ... چهار نفر هم، همان معشوق است، با این حساب هر کس با عاشق شدن دو نفر را از دست می دهد. ... این گروه که “گروه همفکر” نامیده میشود، شامل کسانی است، که مثلاً مرگ آنها ما را ...
هفتاد و دو عاشق خدایی
هفتاد و دو عاشق خداییتاریخ دوباره کرد تکرارهنگامه کربلای دیگرهفتاد و دو عاشق ... حضرت مسیح نیز به هفتاد و دو گروه تقسیم گردیدند و همگی گرفتار عذاب اخروی می ... به ابرو، که چون تیر از جانب معشوق بر جان عاشق مینشیند و آن را صید میکنداگر . ... هفتاد و دو دف هر صبح میکوبد در من هفتاد و دو نی هر شب در من به نوا، های این جاده همان جاده ...
هفتاد و دو عاشق خداییتاریخ دوباره کرد تکرارهنگامه کربلای دیگرهفتاد و دو عاشق ... حضرت مسیح نیز به هفتاد و دو گروه تقسیم گردیدند و همگی گرفتار عذاب اخروی می ... به ابرو، که چون تیر از جانب معشوق بر جان عاشق مینشیند و آن را صید میکنداگر . ... هفتاد و دو دف هر صبح میکوبد در من هفتاد و دو نی هر شب در من به نوا، های این جاده همان جاده ...
چرا عاشق میشويم؟
روايت جديد پژوهشگران از عشق - فرضیههای متعددی در مورد اساس زیستی عاشق شدن وجود ... در هر دو جنس مرد و زن است ـ كمتر از مردان غیرعاشق بود اما در زنان، عاشق شدن، میزان ... از گروه عاشقان چند ماه بعد، یعنی در زمانی كه هنوز رابطهشان را با معشوق حفظ كرده ...
روايت جديد پژوهشگران از عشق - فرضیههای متعددی در مورد اساس زیستی عاشق شدن وجود ... در هر دو جنس مرد و زن است ـ كمتر از مردان غیرعاشق بود اما در زنان، عاشق شدن، میزان ... از گروه عاشقان چند ماه بعد، یعنی در زمانی كه هنوز رابطهشان را با معشوق حفظ كرده ...
معشوق در شعر فروغ
معشوق در شعر فروغ طرح مسئله معشوق در شعر فروغ از دو نظر حائز اهمیت است؛ نخست این که او برای ... به هر حال فروغ بیش و صریح تر از دیگران از چهره معشوق مردی زمینی سخن گفته است و از این رو زمانی این وجه .... بدین ترتیب در شعر فارسی همواره با تیپ عاشق و تیپ معشوق مواجهیم نه با فرد عاشق یا معشوق. ... گروه فرهنگ و هنر سیمرغ ...
معشوق در شعر فروغ طرح مسئله معشوق در شعر فروغ از دو نظر حائز اهمیت است؛ نخست این که او برای ... به هر حال فروغ بیش و صریح تر از دیگران از چهره معشوق مردی زمینی سخن گفته است و از این رو زمانی این وجه .... بدین ترتیب در شعر فارسی همواره با تیپ عاشق و تیپ معشوق مواجهیم نه با فرد عاشق یا معشوق. ... گروه فرهنگ و هنر سیمرغ ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها