تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827735705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدیری یا عطاران، مساله این است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مدیری یا عطاران، مساله این است!
خوش نشین ها
کمدی‌های تلویزیونی در آغازین سال‌های دهه‌ هفتاد شمسی با کمدی‌هایی شروع شدند که بیشتر بر دیالوگ‌ها و شوخی‌‌های کلامی استوار بودند. آن سال‌ها کمدی‌های تلویزیونی جنگ‌هایی بودند مملو از بخش‌های کوتاه نمایشی که گاه بر اساس دیالوگ صرف و گاه بر اساس ایجاد موقعیتی طنزآمیز سعی در خنداندن مخاطب داشتند. مثلا در «ساعت خوش» در بخش‌های شوخی با فرهنگستان زبان ما با شوخی‌های صرفا کلامی مواجه بودیم و در بخشی مانند نشانی دادن آن سه نفر که با هم حرف می‌زدند با نوعی از شوخی کلامی و طنز موقعیت (1)  مواجه می‌شدیم.
قهوه تلخ
   اما در همان آغاز، کمدی‌های تلویزیونی مبتنی بر شوخی کلامی بودند و بعدها «مهران مدیری» با همین توجه و تاکید بر شوخی کلامی و استفاده از فضای آپارتمانی و داخلی توانست بر تلویزیون سلطه‌‌ای ایجاد کند که بیش از یک دهه به طول انجامید و نیز کماکان و کم و بیش ادامه دارد. دلیل استقبال مخاطب ایرانی از شوخی‌های کلامی را در باید در چند نکته جست، نخست این که ذایقه‌ تاریخی مخاطب ایرانی کمدی کلامی را می‌پسندد، چون در حافظه‌ او و در پیشینه‌ کمدی‌های ایرانی مانند کمدی روحوضی، کچل‌بازی، سیاه‌بازی و ... نیز اساس بر شوخی کلامی است و کمتر شوخی موقعیت وجود دارد. البته در نمایش روحوضی شخصیتی مانند «شلی» وجود دارد که با تنوع خاص حرکات بدنش در خدمت کمدی است اما نه «شلی» نه «زن‌پوش» -که مرد بازی‌اش می‌کند- و نه دیگر تیپ‌های روحوضی بر شوخی‌های کلامی روحوضی غلبه ندارند و آن چه در نمایش طنز سنتی ایرانی بیشتر به چشم می‌‌خورد همان شوخی کلامی است. نکته‌‌ دوم که باعث استقبال مخاطب از کمدی کلامی شده است این است که او اغلب کمدی‌های کلامی دیده است و خوب با زیر و بم آنها آشناست و نویسنده‌ کمدی هم چون مثل همان مخاطب از پیشینه‌ تاریخی کمدی کلامی بهره‌مند است کمتر به سمت نوشتن نوعی دیگر از کمدی رفته است. این نکته‌ها باعث شده است که مهران  مدیری بیش از یک دهه بتواند مخاطب را پای تلویزیون بند کند و لازم نبیند پای را از فضاهای بسته و کمدی کلامی فراتر بگذارد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که مدیری بیشتر این نوع نگاه را در کمدی می‌پسندد و خوب هم بلد است آن را اجرا کند، لازم به ذکر است که به هیچ وجه این نوع از کمدی جنس بدی نیست و در نمایش‌های مغرب زمین هم جز موارد اندک اساس بر همین کلام است با این تفاوت که آنها کلام را در موقعیت کمیک خلق می‌کنند و به کار می‌برند ولی کلام شوخ‌طبعانه در آثار مدیری لزوما در موقعیت نیست. بعد از سلطه‌ یکه‌تازانه‌ مدیری تا اوایل دهه‌ هشتاد، «رضا عطاران» با نگاهی متفاوت به میدان کمدی‌های تلویزیونی وارد شد و جنسی دیگر از کمدی را عرضه کرد که مورد توجه قرار گرفت. عطاران با استفاده از مبانی کمدی «اسلپ استیک» و با استفاده از فضاهای خارجی به ویژه خیابان و تعدد بازیگران و تنوع داستان‌ها در کنار داستان اصلی و استفاده از تیپ‌های ملموس و به‌روز‌تر توانست توجه مخاطب را از سوی مهران مدیری به خود جلب کند. این روزها شاهد عرضه‌ هر دو نوع نگاه در جامعه هستیم. مدیری با کمدی داخلی و کلامی خود در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها حضور دارد و «سعید آقاخانی» در ادامه‌ راه عطاران با نگاهی خارجی و «اسلپ استیک» در شبکه سوم سیما. هر دو این کمدی‌ها مشتری خود را دارند و به گمان من هر دو در نوع کار خود موفق بوده‌اند و سریال‌هایی درخور توجه‌اند. مهران مدیری با خلق یک موقعیت کمیک کلی یعنی ورود یک نفر از سال 1388 به دویست سال قبل و با استفاده از خلق تیپ‌های موفقی چون «قرقی»، «کبوتر»، «بی‌خود الممالک» و البته «بلدالملک» که به گمان من از موفق‌ترین تیپ‌های کمدی در تاریخ تلویزیون است توانسته است مخاطب را پای تلویزیون بنشاند. در آن سو آقاخانی با داستانی جذاب که مخاطب در آن به نوعی دانای کل است و نیز استفاده از بازیگران کاربلد کمدی -همچون مدیری- توانسته است مخاطب را راضی کند. تحرک و تنوع لوکیشن، امروزی بودن تیپ‌ها، استفاده از موقعیت‌های کمدی بسیار زیاد در «خوش‌نشین‌ها» از جمله موارد برجسته این سریال است.بعد از سلطه‌ یکه‌تازانه‌ مدیری تا اوایل دهه‌ هشتاد، «رضا عطاران» با نگاهی متفاوت به میدان کمدی‌های تلویزیونی وارد شد و جنسی دیگر از کمدی را عرضه کرد که مورد توجه قرار گرفت. عطاران با استفاده از مبانی کمدی «اسلپ استیک» و با استفاده از فضاهای خارجی به ویژه خیابان و تعدد بازیگران و تنوع داستان‌ها در کنار داستان اصلی و استفاده از تیپ‌های ملموس و به‌روز‌تر توانست توجه مخاطب را از سوی مهران مدیری به خود جلب کند کش‌دار بودن برخی سکانس‌های «قهوه‌ی تلخ»، شلوغ بودن برخی از سکانس‌های «خوش‌نشین» و استفاده کردن هر دو سریال از حجم زیادی از واژه‌هایی چون زهرمار، گند زدن، مرده‌شور برده و ... از جمله ضعف‌های این دو مجموعه است اما در کل هر دو مجموعه پیشرفت و اتفاقی در کمدی‌های تلویزیونی به حساب می‌آیند. حال باید منتظر نشست و دید تیپ تازه‌ «مرجانه گلچین» که با «شمس العماره» شروع شد و همراه با بازی دست و میمیک است تا کی می‌تواند برای مخاطب جالب باشد و نیز نگاه‌های «سیامک انصاری» که با نگاه‌های مدیری در تلویزیون ایران شروع شد (که برداشتی از نگاه‌های به دوربین «گروچو مارکس» است که بعدها به وسیله‌ «هاردی» و نیز «وودی آلن» تکرار شد) تا کی‌می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.  ---------------------------------------------------------------پاورقی:1-  یعنی ایجاد موقعیتی که به خودی خود و بدون دیالوگ طنزآمیز باشد، مثلا حضور یک دزد و پلیس در کوپه‌ی قطار، یا این که پسری عاشق دختری بشود که پدر آن دختر پول بابای پس را بالا کشیده باشد، یا مثلا این که یک مجرم فراری هنگام ورود به شهری با قاضی جدید اشتباه گرفته بشود و ...رضا ساکیگروه سینما و تلویزیون تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن