تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814713239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرط اول يادگيري آواز است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 18 شهریور 1387 تعداد مشاهده : 121 استاد محمدرضا شجريان: جام جم آنلاين: نخستين جلسه‌ سومين دوره کارگاه آواز استاد محمدرضا شجريان با حضور 23 هنرجو برگزار شد. به گزارش جام جم آنلاين به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي هنري آسمان وابسته به فرهنگستان هنر، نخستين جلسه کارگاه تخصصي آواز استاد شجريان با حضور 23نفر از هنرجويان شامل 13هنرجوي اصلي و 10 هنرجوي مستمع در محل سالن اصلي مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد. در ابتداي کارگاه محمد‌رضا شجريان از 13 هنرجوي گروه اول خواست تا درباره شيوه‌ تمرين آواز خود که به گفته وي بسيار حائز اهميت است ، توضيح دهند. استا پس از شنيدن توضيحات هنرجويان گفت:شيوه‌ تمرين براي نتيجه گيري بهتر، بسيار مهم است. خوب گوش کردن و تکرار در آواز، دو اصل اساسي است که خوشبختانه شما از آنها دور نيستيد. استاد شجريان درباره اهميت شناخت رديف ، گفت:رديف، پايه و اساس موسيقي ما است که روايت‌هاي‌زيادي از آن وجود دارد. هرکس که مي خواهد آواز بخواند بايد رديف‌ها را ياد بگيرد اما کسي که تنها علاقه‌مند به تصنيف است داشتن صداي خوب برايش کافي خواهد بود. وي افزود:براي آواز خواندن اين‌که شما چگونه رديف را ارائه مي کنيد، چگونه از صدا استفاده مي کنيد، زمان بندي جمله‌هاي رديف ، حالات نت‌ها، چگونگي بکارگيري تحريرها مهم است. خيلي‌ها رديف مي دانند اما آوازشان خوب نيست. در اين کارگاه مي‌خواهيم اين مشکلات را پيدا و بعد برطرف کنيم. محمد‌رضا شجريان گفت:من روايت خشک و خالي رديف را بدون زيبايي‌هايي که در حال و هواي تکنيک و احساس دروني خواننده است نمي پسندم مثلاً يادگيري آواز از صفحات خوانندگاني چون طاهرزاده و قمر و ظلي را به مراتب بر فراگيري رديف آوازي از خوانندگاني که از صداي خوش وتکنيک صحيح برخوردار نيستند ترجيح مي دهم. وي درباره موضوع تقليد گفت:«تقليد کردن در زمان هنرجويي شرط اوليه يادگيري است ولي تقليد در هنگام ارائه کار حرفه اي آواز براي همگان ناپسند است. وقتي يک شيوه در وجود شما شکل گرفت و خانه‌ کرد بايد به سراغ شيوه‌ي ديگري برويد؛ ‌تا درنهايت شيوه خاص خودتان را پيدا کنيد.» هنرجويان به نوبت و به دلخواه به اجراي يک قطعه آوازي پرداختند که پس از هر اجرا با توضيحاتي ازطرف استاد همراه مي شد. در پايان نيزرايان شجريان به درخواست پدر به اجراي تصنيفي ازآثار استادپرداخت تا کارايي استفاده از CDهاي تمريني که توسط استاد شجريان فراهم شده است معلوم گردد. اجراي رايان با استقبال هنرجويان مواجه شد. در پايان جلسه نخست مرحله سوم کارگاه آواز، يک CD از آثار منتخب استاد در اختيار هر يک از هنرجويان قرار گرفت تا آنها تمرينات آوازي خود را بر اساس آن تنظيم کنند. طبق نظر استاد شجريان هنرجويان در اين دوره از کارگاه به چهار گروه تقسيم شده‌اند ، که گروه اول شامل 13 و گروه دوم در برگيرنده 12 نفر است که براي آموزش آواز انتخاب شده‌اند و زير نظر مستقيم استاد درس مي‌گيرند و گروههاي سوم و چهارم به عنوان شنونده دروس در کارگاه ها حضور دارند البته گاهي بنا به تشخيص استاد از بعضي از هنرجويان درس پرسيده مي شود. اين گروه از هنرجويان از CDهاي تمريني نيز استفاده خواهند کرد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن