تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820951005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني پرونده پافشاري رئيس‌جمهور نرخ سود بانكي يارانه‌اي كاهش يافت!


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: بازخواني پرونده پافشاري رئيس‌جمهور نرخ سود بانكي يارانه‌اي كاهش يافت!
آفتاب‌- محمد رادنيا: بالاخره پس از مدت‌ها بحث و انتظار در مورد ميزان نرخ سود بانكي رئيس جمهور شخصا در اولين كنفرانس مطبوعاتي سال 87 خود در كنار سخنان ديگر اين نرخ را 10 تا 12 درصد اعلام كرد.

پافشاري رئيس جمهور بر كاهش نرخ سود بانكي در سال گذشته و مخالفت وي با نظر اوليه شوراي پول و اعتبار كه تثبت نرخ سود سال 85 را تصويب كرده بود آنچنان مورد مخالفت و انتقاد كارشناسان و حتي برخي از شخصيت‌هاي دولتي قرار گرفت كه رئيس جمهور را وادار به واكنش و بركناري چند تن از اعضاي دولت خود كرد.

داوود اسكندري، رئيس بانك تجارت و رئيس شوراي هماهنگي بانك‌ها، از جمله مخالفيني بود كه از سمت خود بركنار شد. شايد بركناري ابراهيم شيباني، رئيس كل بانك مركزي و داوود دانش جعفري، وزير اقتصاد كه در سخنان توديع خود لب به انتقاد از عملكرد دولت و كاهش نرخ سود بانكي گوشود را نيز بتوان در چهارچوب تصميمات رئيس جمهور در اين خصوص ارزيابي كرد.

اما رئيس جمهور در سخنان خود در جمع نمايندگان رسانه‌هاي جمعي، زماني كه با سوال خبرنگاري در مورد نرخ سود بانكي در سال جديد مواجه شد كاهش اين نرخ را يك اصل اقتصادي دانست. اين در حال است كه تمام كارشناسان و اقتصاددانان هرگونه تغيير و كاهش در سود بانكي را متناسب با نرخ تورم در كشور مي‌دانند.

كارشناسان معتقدند در شرايطي كه نرخ تورم روز به روز در حال افزايش است نه تنها امكان كاهش نرخ سود وجود ندارد بلكه براي صيانت از سرمايه‌هاي سرگردان سپرده گذاري شده در بانك‌ها افزايش نرخ سود بانكي به منظور افزايش نرخ سود سپرده‌ها يك ضرورت به نظر مي‌رسد.
كاهش نرخ سود در سال‌هاي گذشته منجر به خروج سرمايه‌ها از بانك‌هاي به خصوص بانك‌هاي دولتي و علاوه بر تضعيف منابع بانكي موجب افزايش نقدينگي در بخش‌ مسكن شده و بر تورم و گراني در اين بخش دامن زده است.

در اين ميان بانك‌هاي خصوصي نيز با تغيير عقود مبادله‌اي به مشاركتي سعي در ادامه فعاليت و جذب سپرده‌هاي مردم داشتند كه كاهش نرخ سود را منتفي مي‌ساخت.

رئيس جمهور در سال جديد بدون توجه به شعار تك رقمي شدن نرخ تورم و با در نظر گرفتن يارانه براي بانك‌ها نرخ سود بانكي در بخش‌هاي مسكن، كشاورزي و صنعت را 10 درصد و براي بخشهاي بازرگاني و خدمات بدون تغيير نسبت به سال گذشته را 12 درصد اعلام كرد.

در نظر گرفتن يارانه كاهش نرخ سود به جز ادامه پافشاري رئيس‌جمهور بر نظر قبلي، حكايت از رسيدن منابع بانكي به خط قرمرمز دارد كه پيش از اين نيز يك مسئول دولتي از آن سخن گفته بود.

بر اين اساس رئيس جمهور در نشست خبري خود اعلام كرد كه دولت 2 درصد مابه ‌التفاوت نرخ سود بخشهاي صنعت ، مسكن و كشاورزي نسبت به بخشهاي ديگر را به بانكهاي كشور يارانه اختصاص مي‌دهد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه كاهش نرخ سود بانكي يك اصل اقتصادي است تاكيد كرد؛ نرخ سود بانكي در دو بخش عقود مبادله‌اي و مشاركتي تعيين مي‌شود كه دولت در پي كاهش اين نرخ در بخش مبادله‌اي است.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن