واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سینماییترین شب ایرانیان فرا میرسد بعد از دو سال پنجشنبه 25 شهریور بالاخره تندیسها در دستان برگزیدگان جشن سینمای ایران قرار میگیرد.به گزارش خبرآنلاین، چهاردهمین جشن سینمای ایران پنجشنبه شب در برج میلاد برگزار خواهد شد و نتیجه داوری هیئت بزرگ داوری این دوره از جشن اعلام عمومی میشود تا جشنی که یکسال به صورت غیررقابتی برگزار شده بود، امسال منتخبان خود را بشناسد.جشن صنفی سینمای ایران همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم فجر متولد شد. در این زمان پایههای خانه سینما محکم شده بود و اصناف با شناختن ماهیت خود در جهت دستیابی به حقوق خود گام برمیداشتند.تولد جشن وقتی که سالها فقط جشنواره دولتی فجر معیار سنجش کیفی فیلمها بود و همین تکقطبی بودن ارزشها را تنها در یک جنبه تعریف میکرد، امیدبخش ایجاد عرصهای تازه برای سنجش آثار در فضایی بازتر با نگاهی حرفهایتر شد. چون قرار بود در این جشن خود سینماگران در گروهی نسبتاً بزرگتر از داوران جشنواره فقط از منظر حرفهای آثار را مورد بررسی قرار دهند و جنبههای مختلف فیلم را با نگاهی تخصصی بررسی کنند.در نخستین سال اهدای تندیس در اردیبهشت 1373 دو تندیس به بهترین فیلم و بهترین هنرمند به مفهوم مطلق اهدا شد. این اتفاق یکسال دیگر نیز افتاد تا اینکه در سومین سال یعنی اواخر 1375 آئیننامه جشن تنظیم و نخستین جشن 19 تیرماه 76 یعنی پس از انتخاب سیدمحمد خاتمی با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در تالار وحدت برگزار شد. در این سال 15 تندیس و یک دیپلم افتخار در رشتههای اصلی فیلم بلند اهدا شد.عملکرد جشن در نخستین سال قابل قبول بود و همین شرایط پتانسیلی بالا برای ادامه مسیر جشن خانه سینما فراهم کرد. سالهای دوم تا ششم با افزایش تعداد جوایز و ورود بخش فیلمهای کوتاه و مستند و عکس، برگزارکنندگان تلاش کردند به جشن خانه سینما جامعیت ببخشند. در تمام این سالها توجه ویژه داوران جشن به فیلمهایی که چندان در جشنواره فجر مورد توجه قرار نمیگرفتند، اما به لحاظ حرفهای امتیازهایی داشتند، جایگاهی متفاوت برای جشن در بین سینماگران به وجود آورد.اضافه شدن تندیس انجمن منتقدان به تندیسهای جشن خانه سینما اتفاقهایی تازه را رقم زد. فیلمسازان پیشرو از منتقدان جایزه میگرفتند و همین مسئله بازار جشن را کاملاً گرم کرده بود. جشن خانه سینما به این شکل در مسیر دستیابی به هویتی مستقل از جشنواره فیلم فجر گام برمیداشت و جسارتهای آن سینمای تکقطبی ایران را وارد مسیری تازه کرده بود.در راه رسیدن به هدف هویتبخشی به جشن، مسئولان خانه سینما نیازمند زمان بودند تا ساختار مناسب برای جشن بیابند. آزمون و خطاها ادامه داشت و از همین رو زمان و تعداد جوایز و رویکرد جشن به فیلمها در این سالهال تغییر کرد. تا اینکه جشن ششم با تمام شرایط خاص آن برگزار و به نقطه عطف جشن خانه سینما تبدیل شد. در ششمین دوره جشن مراسمی هم به بهانه صدمین سال تولد سینما در ایران در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد، تعداد تندیسها به 21 رسید و از سه سینماگر نیز تقدیر شد.سال هفتم به صورت نه چندان علنی فشارها به جشن افزایش یافت تا اینکه در سال هشتم هیئت مدیره خانه سینما برای برگزاری جشنی بزرگ سینمای ایران در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران احضار شدند.استعفای هیئت مدیره و حاشیههای بسیار پس از آن سال جشن خانه سینما را در قالبی محافظهکارانه فرو برد، به گونهای که سال نهم رویکرد جشن کاملاً دگرگون شد و فیلمهایی از آن جایزه بردند که در جشنواره فجر نیز مورد توجه بودند. «دوئل» احمدرضا درویش که سال قبل از حضور در جشن انصراف داده بود، آن سال آمد و چند جایزه گرفت. «خیلی دور، خیلی نزدیک» سیدرضا میرکریمی هم مانند جشنواره فیلم فجر از جشن خانه سینما با دستانی پر از جایزه بازگشت.اما غیر از تغییر رویکردی که از سال نهم در جشن به وجود آمد، از سال هشتم اتفاقی تازه در امر داوریهای جشن خانه سینما به وجود آمده بود. در این سال مسئولان خانه سینما بر آن شده بودند با الگو قرار دادن اسکار داوریها را به صورت آکادمی انجام دهند و با انتخاب افرادی از میان اصناف هر بخش از فیلمها توسط متخصصان آن امتیاز بگیرند. این سبک داوری هر چند عمری بیش از سه سال نیافت، اما در همین سه سال نیز همواره تغییر کرد.محور امتیازدهی به فیلمها، دیدن آثار در خانه سینما یا سالنهای نمایش، امتیازدهی به آثار در طول سال یا یکی دو ماه مانده به جشن، ضریب رای همصنفها و غیرهمصنفها در مورد هر بخش مواردی بودند که در این سه سال همواره تغییر یافتند و در نهایت با مسئولیتپذیری رضا میرکریمی در خانه سینما و با هدف رسیدن به الگوی بهتری در داوری، شکل رایدادنها و امتیازبندیها تغییر کرد. سیزدهمین دوره جشن سینمای ایران پارسال به طور غیررقابتی برگزار شد و امسال برندگان دو دوره از جشن معرفی میشوند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]