تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831444286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احكام و حقوق زنان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احكام و حقوق زنانسوره نساء
قرآن
سوره مباركه نساء به شهادت آیات آن، مدنى است، به نظر بعضى دو آیه از آن در مكّه نازل شده است اوّل آیه: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها ..../ 58، دوّم «و یستفتون ...»/ 176 و اللَّه اعلم.سوره نساء  از نظر ترتیب نزول بعد از سوره" ممتحنه" قرار دارد.(نكته: میدانیم ترتیب كنونى سوره‏هاى قرآن مطابق ترتیب نزول سوره‏ها نیست یعنى بسیارى از سوره‏هایى كه در مكه نازل شده در آخر قرآن قرار دارد و بسیارى از سوره‏هایى كه در مدینه نازل شده است در اوائل قرآن قرار گرفته البته مداركى در دست است كه جمع‏آورى سوره‏هاى قرآن به شكل كنونى در زمان خود پیغمبر(ص) واقع شده بنا بر این به هنگام جمع‏آورى قرآن شخص پیامبر(ص) به دلائل مختلفى از جمله اهمیت مطالب، و ترتیب طبیعى آنها، دستور داده است كه سوره‏ها را بر طبق وضعى كه الان مى‏بینیم ترتیب دهند، كه نخستین آنها سوره" حمد" و آخرین آنها سوره" الناس" است بدون اینكه كلمه و یا حتى حرفى از آیات و یا سوره‏ها كم و یا زیاد شود.)این سوره از نظر تعداد كلمات و حروف، طولانى‏ترین سوره‏هاى قرآن بعد از سوره" البقره" است . تعداد آیات آن به نقل قاریان كوفى صد و هفتاد شش و به نقل قرّاء شام صد و هفتاد و هفت و در نقل دیگران صد و هفتاد پنج است، ما نقل كوفى را اختیار كرده‏ایم كه به وسیله عاصم بن أبى النجود و أبو عبد الرحمن سلمى به أمیر المؤمنین (علیه‏السلام) منتهى مى‏شود، و نیز به نقل از تفسیر خازن این سوره دارای سه هزارو چهل و پنج كلمه و شانزده هزار و سى حرف است.خداوند سوره آل عمران را با امر به تقوى ختم كرد و این سوره را هم با امر به تقوى آغاز كرد، با این تفاوت، كه در آنجا فقط مؤمنان را مخاطب ساخت و در اینجا همه مردم را. علت نامگذاری  آن  به نساء چیست؟علت نامگذاری این سوره مباركه آن است كه بخش مهمى از احكام و حقوق زنان در اوائل آن تا آیه سی و پنج آمده است. این نامگذارى از زمان حضرت رسول (صلّى اللَّه علیه و آله) بوده، در تفسیر كشاف از آن حضرت نقل شده كه ایشان این سوره را  «سورة النساء» نامیده اند و نیز  در مجمع البیان از صحابه نقل شده: سوره بقره، سوره نساء، سوره مائده، سوره حجّ و سوره نور را یاد بگیرید كه احكام و فرائض در آنهاست، پس می توان نتیجه گرفت كه  این سوره در زمان آن حضرت همین نام را داشته است. فضیلت تلاوت این سوره‏پیامبر اسلام طبق روایتى فرمود: "هر كس سوره نساء را بخواند گویا به اندازه هر مسلمانى كه طبق مفاد این سوره ارث میبرد، در راه خدا انفاق كرده است و همچنین پاداش كسى را كه برده‏اى را آزاد كرده به او میدهند".در مصباح كفعمى از امام صادق (ع) روایت است كه: «كسى كه این سوره را بخواند همچون كسى است كه صدقه داده است به هر كه ارثى برد و پاداشى به دست آورد همچون كسى كه حرّى را خریده و آزاد كرده و از شرك رهایى یافته است و از كسانى خواهد بود كه اراده خداوند به عفو ایشان تعلّق گرفته است (تفسیر نور الثقلین، ج 1)از زرّ بن حبیش به نقل از امیر المؤمنین(ع) آمده است كه فرمود: «هر كس، هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر در امان خواهد بود». (تفسیر عیاشى، ج 1، ص 215)                 بدیهى است در این روایت و در تمام روایات مشابه آن، منظور تنها خواندن آیات نیست بلكه خواندن، مقدمه‏اى است براى فهم و درك، و آن نیز به نوبه خود مقدمه‏اى است براى پیاده ساختن آن در زندگى فردى و اجتماعى، و مسلم است كه اگر مسلمانان از مفاد آیات این سوره در زندگى خود الهام بگیرند همه این پاداشها را علاوه بر نتائج دنیوى آن خواهند داشت‏.مطلب بعدى فتوایى است كه در حق زنان و كودكان مى‏دهد و ضمن دعوت به نیكوكارى درباره آنان اصلاح میان زن و شوهر را كارى نیكو معرفى مى‏كند و پس از كلیاتى درباره تقوا و ثواب دنیا و آخرت از مؤمنان دعوت مى‏كند كه همواره به سوى عدل و قسط دعوت كنند و خود عادل باشند اگر چه به ضررشان باشد و پس از مطالبى درباره ایمان و كفر و نفاق، مؤمنان را از دوستى با كافران برحذر مى‏دارد دورنماى این سوره‏در این سوره نخست مردم را به سوى تقوا دعوت مى‏كند و از اینكه خداوند انسانها را از یك نفس آفریده سخن مى‏گوید و به صله ارحام و دادن مال یتیمان و صداق زنان مى‏خواند و از سهم ارث خویشاوندان و كیفیت تقسیم میراث بحث مى‏كند و شهادت براى زنا را مطرح مى‏سازد، سپس موضوع توبه را پیش مى‏كشد و درباره نكاح و بعضى از احكام آن و كسانى كه با یكدیگر محرم هستند صحبت مى‏كند. پس از آن مطالب را ادامه مى‏دهد تا اینكه از اكل مال به باطل و خوردن اموال دیگران و نیز از تجارت مى‏گوید و به تفاوتهاى زن و مرد اشاره مى‏كند و دستور مى‏دهد كه در موقع بروز اختلاف میان زن و شوهر
زن و شوهر
داورى از خویشان مرد و داورى از خویشان زن تعیین شود تا میان آنها را اصلاح كند،  سپس از عبادت خدا و نیكى به والدین و خویشان و همسایگان و درماندگان مى‏گوید و از بخیلان انتقاد مى‏كند و پس از مطلبى درباره ریا و انفاق در راه خدا و اینكه خدا بر بندگانش ظلم نمى‏كند و بر نیكی ها مى‏افزاید، اشاره به روز قیامت مى‏كند سپس بعضى از احكام نماز و غسل و تیمم را عنوان مى‏سازد آنگاه مقدارى از یهود و اهل كتاب مى‏گوید و سرانجام كافران و مؤمنان را در روز قیامت ذكر مى‏كند و از اداى امانت و قضاوت به حق و اطاعت خدا و رسول و اولى الامر سخن به میان مى‏آورد و برخى از حالات كافران و پیروان شیطان را مى‏گوید و سپس به مسلمانان خاطرنشان مى‏سازد اگر طلب آمرزش كنند خدا گناهانشان را مى‏بخشد،  مطلب را درباره مؤمنان ادامه مى‏دهد تا اینكه متذكر می شود  هر كس از خدا و رسول (ص) اطاعت كند با پیامبران شهداء و صدیقین خواهد بود.سپس از جنگ و مقاومت در آن و پاداش مجاهدان در راه خدا سخن مى‏گوید و ضمن ذكر مطلبى راجع به منافقان، تدبر درباره قرآن را مطرح مى‏كند و باز از قتال در راه خدا و نیز شفاعت و دادن پاسخ به سلام و روز قیامت و موضوعاتى همانند آنها صحبت مى‏كند. سپس از قتل خطا و كفاره آن و قتل عمد و جزاى آن كه جهنم است مى‏گوید و ارزش مجاهدان در راه خدا و مهاجران در راه خدا را تذكر مى‏دهد و از قصر بودن نماز مسافر و كیفیت نماز خوف كه در حال جنگ خوانده مى‏شود، صحبت مى‏كند و ضمن بیان حال خیانتكاران و اینكه آنان از خدا شرم نمى‏كنند، بدكاران و كسانى را كه بر نفس خود ظلم كرده‏اند وعده مى‏دهد كه اگر توبه كنند خدا توبه آنها را مى‏پذیرد و پس از بیان بعضى از حالات گنهكاران كسانى را كه در مقابل پیامبر ستیزه جویى و عناد مى‏كنند وعده جهنم مى‏دهد و از گمراهى آنان توسط شیطان و سزاى كارهاى بد و خوب بندگان مى‏گوید.مطلب بعدى فتوایى است كه در حق زنان و كودكان مى‏دهد و ضمن دعوت به نیكوكارى درباره آنان اصلاح میان زن و شوهر را كارى نیكو معرفى مى‏كند و پس از كلیاتى درباره تقوا و ثواب دنیا و آخرت از مؤمنان دعوت مى‏كند كه همواره به سوى عدل و قسط دعوت كنند و خود عادل باشند اگر چه به ضررشان باشد و پس از مطالبى درباره ایمان و كفر و نفاق، مؤمنان را از دوستى با كافران برحذر مى‏دارد و تذكر مى‏دهد كه اگر شما ایمان و شكر داشته باشید خدا شما را عذاب نمى‏كند. آنگاه روشن مى‏سازد كه خداوند  هر گونه بدگویى درباره دیگران را دوست ندارد مگر اینكه به كسى ظلم شده باشد كه مجاز خواهد بود و ضمن بیان بعضى از ویژگیهاى كافران، مؤمنان را به خاطر ایمان به خدا و پیامبران و اینكه میان پیامبران تفاوتى قایل نمى‏شوند، مى‏ستاید.در آیات بعدى از بنى اسرائیل و بعضى از درخواستهاى غیر منطقى آنها مانند  درخواست دیدن خدا و بعضى از حالات آنها سخن به میان مى‏آورد و این ادعاى آنها را رد مى‏كند كه مى‏پنداشتند مسیح را بردار زده و او را كشته‏اند و از ظلم و ستم یهود و رباخوارى آنان مى‏گوید. در مقابل آنها از راسخان در علم و مؤمنان و اوصاف آنها ذكرى به میان مى‏آورد. سپس از بعضى از پیامبران نام مى‏برد و آنها را به عنوان مبشران و منذران معرفى مى‏كند و ضمن بیان عاقبت كار كافران و ستمگران، به مؤمنان تذكر مى‏دهد كه خدا پیامبر (ص) را به حق به سوى آنها فرستاد كه اگر ایمان بیاورند به نفع آنهاست و اگر كافر شوند ضررى به خدا نمى‏رسانند. سپس خطاب به اهل كتاب مى‏كند و آنها را از غلوّ درباره حضرت عیسى برحذر مى‏دارد. آنگاه از اینكه خدا قرآن را به عنوان برهانى به سوى مردم فرستاده سخن مى‏گوید و كسانى را كه به آن ایمان آورده و چنگ زده‏اند مى‏ستاید.در آیه پایانى سوره باز صحبت از ارث و بعضى از احكام آن است و سوره با جمله خداوند به همه چیز داناست، خاتمه مى‏یابد. آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:- تفسیر احسن الحدیث، ج 2- تفسیر نمونه، ج 3- تفسیر مجمع البیان، ج 5- تفسیر کوثر، ج 2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن