واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:وقتي در تابستان سال 2006 ، اکران فيلمهاي خانوادگي و چند کارتون که از تبليغات کلاني نيز برخوردار بودند ، با سردي تماشاگران و عدم استقبال آنها روبه رو شد ؛ کمپاني هاي بزرگ فيلمسازي به خود وعده روزهاي کريسمس و تعطيلات زمستاني را دادند. با اين اميد که مانند هميشه و براساس عرف کمي تا قسمتي ثابت با اکران فيلمهايي که مختص به اين روزهاست (و همچنين تعدادي که در اواخر پاييز به اکران مي رسند و پيش درآمدي براي اکران هاي زمستاني يادشده به حساب مي آيند) آب رفته به جوي بازگردد و در خوش بينانه ترين حالت ، سر به سر شدن هزينه و فروش را نيز انتظار مي کشيدند. روندي که هرگز انجام نشد و باز هم شکست هايي از اکران هاي پيش درآمد پاييزي و روزهاي کريسمس نصيب هاليوود شد. نامهاي بزرگ فرو ريختند و جمع و جور کردن اکران ها به جايي نرسيد. اگر در سالهاي گذشته ؛ فهرست 50 نفره يا 50 عنواني با وسواس فراوان و دقت نظر خاص تبديل به نامزدي پنجگانه براي رشته هاي مختلف اسکار مي شد ؛ اين بار زور زدن ها و تنظيم جداول و انتخاب فيلمهايي براي گلدن گلاب و اسکار با مشقت همراه بود. به هر حال با اعلام نامزدهاي اسکار 79 ، پيش بيني هاي گلدن گلابي اين بار حداقل مانند سالهاي پيش بود. از آنجا که به طور عمده نامزدهاي گلدن گلاب سهم قابل توجه و زيادي در فهرست اسکار دارند و بسياري از نامزدها وقتي براي گلدن گلاب جشن مي گيرند ، بسيار اطمينان دارند که در مراسم اسکار نيز حضور داشته باشند. 35 هزار سالن سينما و توليد سالانه 800 فيلم سينمايي که اکران مي گيرند(جداي فيلمهايي که به طور مستقيم روي DVD و ويديو قرار گرفته و وارد بازار مي شوند) موظف به فروش هستند. اين عرضه و تقاضا سينماي کنوني امريکاي شمالي را به توليدکننده برتر تبديل کرده است. کافي است کمپاني هاي بزرگ در عرض يک سال 5 فيلم آينده دارشان کله شود که نتيجه از دست رفتن سود فراوان و سربه سر نشدن هزينه هاست و اگر توليدات بعدي نتوانند جانشين هاي خوبي باشند آنگاه مصبيت براي سينماي هاليوودي مانند بختک ، همه چيز را تحت الشعاع قرار مي دهد. غير از اين قضيه نمايشگاه ها ، جشنواره ها ، محصولات جنبي و موارد فراوان ديگر نيز از اين سقوط ضربه مي بينند. وقتي در طول يک سال فيلمهاي قابلي عرضه نشود ، آنگاه مراسم آکادمي نيز تحت تاثير قرار مي گيرد. چرا که نامزدهاي دريافت اسکار مدتها پيش از شروع مراسم به درجه 2 بودن شناخته مي شوند و به ظاهر اين طور جاافتاده که اسکار فقط «نامبروان» است و ديگر هيچ. فهرست هاي کم رمق اسکار 79 به نسبت اسکار 78 و 77 تفاوت هاي بسياري داشت. فهرست هاي اعلام شده در اسکار 78 در قسمت بهترين فيلمها شامل کوهستان بروکبک ، مونيخ ، شب بخير و موفق باشي ، کاپوتي و کرش (تصادف) مي شدند که در نهايت crashاسکار بهترين فيلم سال را دريافت کرد و هر 4 فيلم ديگر البته بجز کوهستان بروکبک که حرف و حديثهايي به همراه داشت از قوت ساختاري برخوردار بودند. اسکار 77 فهرست پروپيمان تري نسبت به 2 دوره گفته شده داشت. به فهرست 5 فيلم سال توجه کنيد: هوانورد (اسکورسيزي) و عزيز ميليون دلاري (ايست وود) به همراه پيدا کردن ناکجاآباد ، ري و راههاي فرعي. اکنون اين فيلمها را کنار فهرست امسال يعني اسکار 79 و فهرست 5 فيلم برتر سال قرار دهيد که آن 5 فيلم از اين قرار بودند: بابل (آلخاندرو گونزالس ايناريتو) ، از دست رفته ها (اسکورسيزي) به همراه نامه هايي از آيو جيما ، ملکه و آفتاب خانم کوچولو. از يک طرف کلينت ايستوود باز هم در فهرست حضور داشت و جدال با اسکورسيزي يادآور اسکار 77 بود (هوانورد و عزيز ميليون دلاري ) ؛ اما همگان انتظار داشتند که اين بار فيلم استاد ، برنده جايزه اسکار شود. ضمن اين که گلدن گلاب در فهرست 5 فيلم درام خود شامل: بابل (ايناريتو) ، بابي (استه وز)، از دست رفته ها (اسکورسيزي) بچه هاي کوچولو (فيلد) و ملکه در «سه فيلم» و در فهرست فيلمهاي کمدي يا موزيکال خود شامل: دختران رويايي ، برات ، شيطان پرادا مي پوشد ، آفتاب دختر کوچولو و از سيگارتان متشکرم ، در يک فيلم با «يک فيلم» با نامزدهاي اسکار شباهت دارد. يعني از 10 فيلمي که گلدن گلاب براي برترين فيلمهاي سال شامل فيلمهاي درام ، کمدي و موزيکال ارائه کرده در 4 مورد با فهرست اسکار توافق دارد و مهمترين تفاوت عدم حضور فيلمهاي کلينت ايستوود است. 2فيلم کلينت ايستوود يعني «نامه هايي از آيوجيما» و «پرچمهاي پدرانمان» که اولي در فهرست کانديداهاي بهترين فيلم حضور دارد در بين 10 فيلم گلدن گلاب موجود نيست و توضيح آخر اين که 2 فيلم «بابل» و «دختران رويايي» برندگان گلدن گلاب نام گرفتند. گلدن گلاب پيش زمينه اسکار؟ جايزه گلدن گلاب دست کم چندين سال است که بشدت مورد توجه واقع مي شود. اگر برگزارکنندگان مراسم اسکار آکادمي علوم و فنون سينمايي هستند ، متوليان گلدن گلاب چه کساني يا نهادي هستند؟ در سالهايي که نويسندگان مهاجر يا آنهايي که ناخواسته به امريکا مهاجرت مي کردند با جمع شدن کنار هم کم کم به عدد قابل قبولي رسيدند. از مهمترين دلايل مشترک بودن اسامي نامزدان گلدن گلاب با اسکار در اين است که نامزدهاي گلدن گلاب در بسياري از رشته ها دست کم 2 برابر نامزدهاي دريافت اسکار ، کانديدا معرفي مي کنند جايزه گلدن گلاب و فهرستي که ارائه مي شود از سوي نويسندگان و خبرنگاران سينمايي است که امريکايي نيستند و مهمترين صفت اين انجمن است. در اين سالها يک نظريه که بيشتر به حواشي مرتبط مي شود و بار رواني ايجاد مي کند بر اين قائل است که بيشتر نامزدان گلدن گلاب در حقيقت اسکاربگيران امسال هستند. از اين روست که توجه به فهرست و کانديداهاي گلدن گلاب در اين چند ساله بسيار مورد توجه قرار گرفته و موجوديت آن را با تثبيت فراوان روبه رو کرده است ؛ اما اين نظر مي تواند کمي تا قسمتي هم انحرافي باشد. چنان که هميشه هم تفاوت هايي به وجود آمده است. يکي از مهمترين دليل هاي مشترک بودن اسامي نامزدان گلدن گلاب با اسکار در اين است که نامزدهاي گلدن گلاب در بسياري از رشته ها دست کم 2برابر نامزدهاي دريافت اسکار ، کانديدا معرفي مي کنند. از آنجايي که در آشفته بازار فيلمهاي هاليوودي خيلي راحت مي توان فيلمهاي خاص و به زبان واقعي سينما را تشخيص داد ، طبيعي است که فهرست چند برابر گلدن گلاب مي تواند نامزدهايي را در بر داشته باشد که اتفاقا پس از برگزاري و اهداي جايزه گلدن گلاب و شناسايي همه برندگان در فهرست اعلام شده از سوي آکادمي علوم سينمايي نيز جاي داشته باشد. سهم ديگر مجامع سينمايي اعلام کانديداهاي برترين سينما در سالي که گذشت به وسيله نشريات و مجامع سينمايي پيش از اعلام نامزدان آکادمي علوم سينمايي رويدادي است که دوستداران سينما و خود اهالي آن با علاقه و جديت آن را دنبال مي کنند. اين روند به تثبيت و قدرت رسانه هاي نوشتاري در امريکا برمي گردد. براي مثال آنچه که تعدادي از نويسندگان شناخته شده و حتي بين المللي در خصوص سينما و فيلمهاي روز در روزنامه ها مي نويسند ، در بسياري از مواقع حتي نظر قشر خاص (البته کمتر) و قشر عام سينما دوست را مي تواند تغيير دهد. ضمن اين که نظر آنها حتي مي تواند نظر شخصي اطلاق شود ، چنانچه «راجر ايبرت» يکي از سرشناس ترين اين منتقدان در روزنامه اش يعني شيکاگوسان تايمز به تحليل فيلمها مي پردازد ، اما جوامع سينمايي نيز فهرست و تاثيرگذاري خاص خود را دارند. انجمن منتقدان فيلم لس آنجلس (LOS Angeles film critics asso ciation) ، انجمن منتقدان فيلم نيويورک (newyork film critics circle) ، جامعه منتقدان فيلم بوستون و چندين و چند انجمن ديگر با جديت هر ساله اقدام به انتخاب آثار برگزيده و بهترين هنرپيشه ها و کارگردان ها مي کنند. در ميان اين انجمن ها ، گاهي ممکن است انتخاب هايي ديده شود که هرگز از سوي گلدن گلاب يا آکادمي علوم سينمايي لحاظ نشده باشد. همچنان که ممکن است در بسياري موارد بيشتر آنها به يک نام يا عنوان هم برسند. چنانچه در اسکار 77 راي اکثريت انجمن هاي منتقدان فيلم براي بهترين بازيگر زن نقش اول ، «ايملدا استانتون» براي فيلم «ورا دريک» (قابله اي که مخفيانه ، اما بر اساس اصول اخلاقي سقط جنين مي کند) را انتخاب کرده بودند. ولي در اسکار 77 ضمن اين که استانتون نيز نامزد بود ، اما نظر و راي اصلي به روي «هيلاري سوانک» به دليل بازي در «عزيز ميليون دلاري» بود که سرانجام اسکار بهترين هنرپيشه نقش اول را دريافت کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]