واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: «پاكو پنيا» نوازندهي نامي فلامنكو، دومين شب از كنسرت گيتار فلامينكوي خود را در تهران با اجراي 10 قطعه در كاخ سعدآباد شب گذشته ـ 31 مرداد ماه ـ سپري كرد. به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دومين شب از كنسرت پنيا در تهران به روال تمامي برنامههاي موسيقي با تاخير نيم ساعته و با استقبال نسبتا خوبي آغاز شد. ابتدا پاكو پنيا سه قطعهي متفاوت را در دستگاههاي مختلف فلامنكو اجرا كرد. بعد از اجراي اين قطعات او با سلام و خوشامدگويي به حاضران گفت: ترجيح ميدادم به زبان مادريام يعني اسپانيايي با شما سخن بگويم، ولي به رسم تمام برنامههاي بينالملليام با زبان انگليسي حرف ميزنم و مترجم برنامه، حرفهايم را براي شما ترجمه ميكند. او سپس با اشاره به تاريخچه پيدايش موسيقي فلامنكو و قطعات انتخابي خود براي اين برنامه، يادآور شد: فلامنكو امروزه در تمام دنيا سبك شناخته شدهاي است كه از اندلس ـ اسپانياي جنوبي ـ آمده است و در گذر زمان و در مواجه با فرهنگهاي مختلف مدام تغيير شكل داده و تكامل پيدا كرده و در اين مسير از فرهنگهاي مختلف تاثير پذيري داشته است. او گفت: فلامينكو يك فرهنگ منحصر به فرد است كه به خصوص از خاورميانه تاثير پذيري زيادي داشته و از فرهنگ فولكولوريك آن بهره گرفته است و از آنجا كه موسيقي فلامينكو تركيبي از حركات آواز و گيتار است، پس ترجيح دادم در اين اجراي سولو قطعاتي را انتخاب كنم كه در زمان شنيدن تداعيگر همزمان فرم و آواز هم باشد. پنيا بعد از اجراي هر قطعه توضيحات مختصري درباره ريشههاي شكلگيري دستگاههاي انتخابي خود ميداد كه البته به مانند نشست خبرياش كه تمام صحبتهاي او به صورت موجز و ناقص ترجمه ميشد، در اين برنامه هم متاسفانه بخش زيادي از صحبتهاي او درباره قطعاتش ترجمه نشد و بعضي از گفتههايش به اشتباه ترجمه شد. سپس پنيا در ادامه اين برنامه قطعاتي چون los arcos را در دستگاه گرانا ئيناس، rizos de la mar در دستگاه آلگرياس، edra adentro در دستگاه تارانتئاس، pimi sole در دستگاه سولئارس ، paterna در دستگاه پاترناس، maestro Mario در دستگاه زاپاتئادو، filigrana در دستگاه مالاگوئنا ورديالس، rabanales در دستگاه فاندانگو و arroyo pedroche در دستگاه بولرياس را كه به گفتهي پنيا قطعاتي سرشار از احساس و عشق هستند را اجرا كرد. او در پايان برنامه و بعد از تشويق پرشور حاضران دوباره برصحنه حاضر شد و يك قطعه انتخابي ديگر را براي تماشاگران نواخت و سپس از آنها خداحافظي كرد. به گزارش ايسنا، فرانسيسكو پنيا – 1942 كوردوبا – يكي از شناختهشدهترين نوازندگان فلامنكو در ايران و جهان بهشمار ميرود. قطعات و نواختن متدهاي او در ميان نوازندگان فلامنكو در ايران، پلي براي گذر از تكنيكها و آشنايي عميق با دستگاههاي فلامنكو است. وي در سال 1983 جايزه Ramn Montoya را براي بهترين نوازنده گيتار كنسرت را بهعنوان آهنگساز دريافت كرد. گفته ميشود: پاكو پنيا تقريبا تمامي آهنگهايي را كه مينوازد خودش ميسازد؛ از آهنگهايش به يك قطعه گروهي فلامنكو كه با همراهي نوازندههاي فلامنكو و گروه كر انگليسي سن مارتين اجرا شده است، ميتوان اشاره كرد. او طي هفتهي گذشته در شيراز چند شب برنامه اجرا كرد و سپس در تهران از طي دو شب گذشته اجرا داشت و امشب اول شهريور ماه آخرين شب اجراي خود را در ايران سپري ميكند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]