تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815244843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس قوه قضاييه: خوزستان توجه و اهتمام ويژه‌اي مي‌طلبد براي كاهش ورودي پرونده‌ها همكاري با ديگر دستگاهها ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس قوه قضاييه: خوزستان توجه و اهتمام ويژه‌اي مي‌طلبد براي كاهش ورودي پرونده‌ها همكاري با ديگر دستگاهها ضروري است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فقه و حقوق

رئيس قوه قضاييه پيش از ظهر امروز در ديدار مردمي خود كه به صورت مستقيم و از طريق سيستم ويدئو كنفرانس در سالن دادگستري استان خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: خوزستان همواره در معرض شيطنت دشمنان بوده است و با مدرن كردن دستگاه قضايي در اين استان و توجه به منويات و مشكلات مردم، بايد زمينه هرگونه بدبيني و نارضايتي را مرتفع كرد.

به گزارش خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خوزستان - آيت الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي با بيان اين مطلب ادامه داد: وضعيت استان خوزستان بسيار حساس و استراتژيك است. از آنجا كه خوزستان يك استان هم مرز با كشورهاي عربي و محل تردد ساكنان كشورهاي همسايه است بيشتر از ساير استانهاي كشور توجه و اهتمام ويژه‌اي طلب مي‌كند زيرا اين ترددها منجر به قضاوت بين‌المللي خواهد شد.

وي گفت: بخش زيادي از مشكلات خوزستان با پشتوانه اعتبارات و بودجه قابل رفع است كه رفع كامل آن از اختيارات قوه قضاييه نيست. بخشي از مشكلات مردم در خوزستان با نگاه مديريتي دقيق تر و نظارت بيشتر و توسل به راههاي كم هزينه قابل رفع است.

آيت الله شاهرودي ادامه داد: از آنجا كه خوزستان منطقه‌اي نفتي و محل فعاليت شركتهاي متعدد دولتي و خصوصي داخلي و خارجي است ضرورت دارد يك مجتمع ويژه مبارزه با جرايم و مفاسد اقتصادي در آن تشكيل شود.

رئيس قوه قضاييه يادآور شد: بايد بسيار مراقب باشيم و بسيار ظريف و دقيق عمل كنيم تا مبادا به اسم مبارزه با جرايم اقتصادي مانع سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذار در استان شده و موجبات دلسردي فعاليتهاي سالم اقتصادي را فراهم كنيم.

وي بر مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي تاكيد كرد و گفت: از سوي ديگر نبايد با بازداشتهاي بي‌دليل و بدون مدرك، راه را بر فعالان حوزه اقتصادي ببنديم. نگاه دستگاه قضايي به اقتصاد نبايد نگاهي پليسي باشد بلكه بايد دقيق و ظريف عمل شود.

آيت الله شاهرودي با اشاره به مشكلات قوه قضاييه يادآور شد: مستقل نبودن بودجه يكي از مهمترين مشكلات قوه قضاييه است. بودجه مربوط به قوه قضاييه توسط دو قوه ديگر تنظيم مي‌شود كه اين مساله يكي از مشكلات دستگاههاي قضايي است كه در بخش امكانات و پشتيباني خود استقلال ندارد. همين امر باعث مي‌شود كه حل بخشي از مشكلات استان كه مورد نظر رييس دادگستري خوزستان است از حيطه اختيارات بنده خارج باشد.

وي گفت: طبق قانون اساسي و آن گونه كه شوراي نگهبان تفسير كرده، بودجه در اختيار دولت است و تصويب آن نيز در مجلس انجام مي‌شود. اين مساله تاثير بزرگي در استقلال دستگاه قضايي در كارهاي مديريتي، پشتيباني و اجرايي و خدماتي و رفاهي آن ايجاد مي‌كند.

آيت‌الله هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: اگر مي‌خواهيم دستگاه قضايي به سياستهاي كلان خود برسد و بتواند نقش خود را در خدمت رساني قضايي و حقوق به مردم ايفا كرده و عدالت را بر پا كند، بايد نيازمنديهاي اين قوه تامين و كاستيهاي مربوط به بخش بودجه و پشتيبانيها و امكانات مورد لزوم آن رفع شود.

وي متذكر شد: همچنين براي كاهش ورودي پرونده لازم است همكاري با ديگر دستگاهها برقرار باشد. حدود 8 ميليون پرونده در سال گذشته به قوه قضاييه وارد شده است. 8 ميليون دعوا و اختلاف و شكايت در كشوري 70 ميليوني، بيماري حقوقي و قضايي و اجتماعي است. اين بحث تنها مربوط به قوه قضاييه نيست و بلكه مربوط به كل نظام و كشور و مردم است.

آيت الله شاهرودي ادامه داد: شكل‌گيري 8 ميليون نزاع و اختلاف و شكايت در طول يك سال، آسيب بزرگ اجتماعي است و بيانگر وضعي بسيار نابسامان است. يكي از علتهاي مهم اين مشكل اين است كه بسترهاي شكل‌گيري اين اختلافات در حقوق مردم، نابسامان است و مقررات و قوانين و سيستمهاي نظارتي و ساختارهاي حقوق مردم منجر به اين رقم پرونده ورودي شده است.

وي گفت: به عنوان مثال، قطعا سيستم بانكي كشور معيوب است كه تعداد پرونده‌هاي چك در كشور به اين ميزان بالا است سيستم بيمه، نقل و انتقالات ثبتي، گمركات، شهرداري‌ها و قوانين و ساختارهاي آن نيز قطعا معيوب است. افزايش عناوين جرائم كيفري، مشكلات عظيمي براي دستگاههاي قضايي و جامعه و مردم ايجاد كرده است. اين قوانين و مقررات و ساختارها و بسترها در تشكيلات كلي كشور بايد اصلاح شود تا از وقوع اختلاف پيش‌گيري گردد. آن چه كه درست است پيش‌گيري از اختلاف و آن چه مهم است بهداشت قضايي در جامع است.

آيت الله شاهرودي يادآور شد: بايد تحولي كيفي در زمينه پشتيباني قوه قضاييه در بخشهاي بودجه، امكانات ، استخدام انجام گيرد. مديريت مديران قضايي و معاونان ايشان بسيار مساله مهمي است بسياري از مشكلات و كمبودها و فشارها و تقاضاهاي مردم با مديريتهاي دقيق‌تر و همه جانبه‌تر و اشراف و نظارت و پيگيري‌هاي بيشتر و استفاده از امكانات موجود، قابل رفع است و دستاورد بهينه‌تري را با امكانات موجود به دست آورد، به ويژه با استفاده از تكنيك IT كه در قوه قضاييه سراسر كشور احيا شده و موجب رفع اطاله دادرسي و شفافيت كار شده است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن