تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816934255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رعايت قانون‌هاي نانوشته در ونكوور كانادا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رعايت قانون‌هاي نانوشته در ونكوور كانادا


رفتارها- محمود كريمي:
يكي از كشورهايي كه تعداد زيادي شهروند ايراني دارد، كاناداست. براي مريم مختارملكي، كه براي ادامه تحصيل به كانادا رفته است، موضوعي كه در اولين روزهاي ورود به ونكوور به‌عنوان يك شهروند جديد جالب بود، پديده احترام اجتماعي بود.

مثلا در ونكوور، در صف اتوبوس، افراد مسن براي سوار شدن به اتوبوس در اولويت هستند يا اكثر مردم وقتي از اتوبوس پياده مي‌شوند، با صداي بلند از راننده اتوبوس تشكر مي‌كنند.
همچنين در خيابان‌هايي كه خط‌كشي عابر پياده بدون چراغ راهنمايي وجود دارد، ماشين‌ها با ديدن عابر، توقف مي‌كنند تا او عبور كند.

هر چند نفر ديگر هم از خيابان رد شوند، راننده به احترامشان شروع به حركت نمي‌كند تا اين كه ديگر كسي قصد رد شدن نداشته باشد.او مي‌گويد: تمام اين رفتارها در نظر اول براي من عجيب و رعايت كردن آن دشوار بود، اما پس از مدتي براي من هم به‌صورت بخشي از اخلاق اجتماعي درآمد.

البته مانند هر جامعه ديگري، در ونكوور هم انسان‌هايي هستند كه اهميتي به اين مسائل نمي‌دهند و جز خودشان به كس ديگري فكر نمي‌كنند، اما بيشتر شهروندان، اين قوانين نانوشته را رعايت مي‌كنند.

تعريف مسئله: در همه جاي دنيا فراخور فرهنگ و منش مردم و شيوه زندگي و كسب و كارشان، نكات تازه‌اي براي آموختن وجود دارد. وقتي سال‌ها به الگوي زندگي و مرام و مسلك جايي عادت كرده باشيم، راحت‌تر و سريع‌تر از مردمان سرزمين ميزبان تفاوت‌ها را درك مي‌كنيم.

ديدن چيزهاي نو و درك خوبي يا كاستي‌هاي موجود، براي تازه‌واردها آسان‌تر است. هميشه هم همين‌گونه است. هر آنچه با مشاهدات پيشين ما سازگار نباشد به چشم مي‌آيد و از همين نقطه است كه تفاوت نگاه انسان‌هاي خلاق با ديگراني كه بي‌تفاوت هستند درك مي‌شود. اگر به فكر رويم و خود را به اينگونه تفكر عادت دهيم، خلاقيت خود را آماده پويا شدن نگه داشته‌ايم و اگر نه روزمرگي ما را همراه خود خواهد برد.

ونكوور يكي از شهرهايي است كه عوامل مختلف آن در حوزه شهرنشيني مورد توجه مديران ارشد شهرداري است. ارزش‌هاي مختلفي از اين شهر دور دست و زيبا، به آنچه در افق شهري تهران تعريف شده‌اند شباهت دارد.

كارشناسي مي‌گفت تفاوت بزرگ آمريكا و كانادا در اين است كه در سرزمين آمريكا اول زندگي و مردم بودند و بعد كه بي‌نظمي و تبعات رشد جمعيت بروز پيدا كرد، رفته ‌رفته قوانين و چارچوب‌ها ايجاد شدند اما در كانادا اول سيستم و چارچوب خوب برقرار شد و بعد جمعيت افزايش يافت.

يكي از توصيه‌هاي هميشگي كارشناسان براي ايجاد رفتار صحيح و تبديل ناهنجاري به هنجار و عادت خوب، فرهنگسازي است. فرهنگسازي نيازمند باور و تكرار است.

شروع فرهنگسازي هم نياز به دستور و فرمايش و وضع قانون ندارد. كافي‌ است رفتارهاي پسنديده اجتماعي و انساني را هر يك از ما شهروندان تكرار كنيم و خودمان ديگران را از خلاف آن رفتار كردن منع كنيم. با نوشتن جمله «ارائه بليت نشانه شخصيت شماست.»

كسي با شخصيت يا بي‌شخصيت نشد، بلكه اين شركت واحد بود كه در گذشته همچنان با مسئله كسري بليت نسبت به تعداد مسافران دست و پنجه نرم‌ مي‌كرد.

حالا بچه‌هايي كه هميار پليس هستند، هم ديگران را راهنمايي مي‌كنند و هم خودشان را مكلف به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي مي‌دانند. اين عادت و رفتار تا سال‌هاي پدر و مادر شدن با بچه‌هاي ما همراه خواهد بود.

اين هم نوعي ديگر نگاه كردن است به راهنمايي و رانندگي در مقابل عادت سال‌هاي كمي دورتر كه فقط جريمه كردن و رفع دعواي تصادف‌ها مأموريت پليس راهنمايي بود.

تاريخ درج: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 17:13 تاريخ تاييد: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 18:56 تاريخ به روز رساني: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 18:38
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن