تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805438442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام خط فقر سياه‌نمايي است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اعلام خط فقر سياه‌نمايي است


آسيب‌ها- مينا شهني:
وزارت رفاه و تامين اجتماعي، نسبت به اطلاعات كارشناسي منتشر شده پيرامون خط فقر واكنش نشان داد.

براساس متني كه از سوي اين وزارتخانه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت، سخنگوي وزارت رفاه اظهار نظرهاي كارشناسان دراين‌باره را اقدامي عليه نظام جمهوري اسلامي خوانده و اعلام‌كرده‌است: طرح فقر و نابرابري در ايران مدت‌هاست در دستور كار نهادهاي بين‌المللي و مراكز وابسته به صهيونيست‌ها قرار گرفته و همراه با موضوع حقوق بشر در ايران به‌عنوان كليدي‌ترين موضوعات قابل طرح عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

محسن احمدي نسبت به انتشار سخنان كارشناسان اظهار تأسف كرده،‌ افزود: برخي افراد و جريانات داخلي اصرار دارند همنوا با بيگانگان بر خلاف آمارهاي رسمي و استنادات كارشناسي، جمعيت فقير كشور را بسيار بيشتر از واقعيت موجود نشان دهند.

احمدي در متني كه روي پايگاه اطلاع‌رساني وزارتخانه قرار گرفته‌ آورده‌است: در روزهاي گذشته يكي از مراكز خبري ارقامي را از قول فردي با عنوان تدوين گر نقشه فقر كشور منتشر كرده و باعث حرف و حديث هاي فراوان در اين خصوص شده است.

اشاره مستقيم سخنگوي وزارت رفاه به انتشار اظهار نظرهاي كارشناسي حسين راغفر، كارشناس رفاه اجتماعي، است.راغفر در گفت‌وگوي ياد شده، حداقل‌ خط فقر مطلق را براي استان تهران در سال‌جاري با خوش‌بينانه‌ترين پيش‌بيني تورم 770 تا 780 هزار تومان اعلام كرده‌بود.

وي خط فقر مطلق كشور را براي سال گذشته650 هزار تومان و درسال 83، 238 هزار تومان، براي سال 84، 276 هزار تومان و در سال 85، 325 هزار تومان اعلام كرد.

اما سخنگوي وزارت رفاه معتقد است: تدوين نقشه فقر در كشور نيازمند مشاركت مراكز دولتي از جمله مركز آمار ايران، بانك مركزي، وزارت رفاه و... است در حالي‌كه هيچ كدام از اين مراكز از تدوين اين نقشه خبر ندارند.

رودررو با واقعيت

حسين راغفر در گفت‌وگو با همشهري با دفاع از نظراتي كه پيش از اين پيرامون ميزان خط فقر در كشور ارائه كرده‌بود گفت: در اين‌باره حاضرم با هر مركزي كه مدعي انجام تحقيقات براي تعيين خط فقر است به بحث بنشينيم و با ارائه دلايل كاملا علمي و منطقي از ميزان خط فقري كه اعلام كرده‌ام دفاع كنم.

استاد دانشگاه الزهرا، در پاسخ به‌نظرات منتشر شده از سوي وزارت رفاه مبني بر سياه نمايي در زمينه فقر در كشور يادآور شد: ارائه آمار صحيح به مسئولين كشور هرگز نمي‌تواند دليلي براي سياه نمايي باشد چرا كه با اين آمار واقعي مي‌توان به بهترين شكل براي كنترل فقر در كشور برنامه‌ريزي كرد، در حالي‌كه اگر آمار كمتر از ميزان واقعي و مخدوش اعلام شود نمي‌توان انتظار داشت مسئولين كشور از عهده كنترل فقر و پيامدهاي آن‌كه مسلما جرايم متفاوت است برآيند.

راغفر با اصرار براين‌كه چنانچه آمار به دست‌آمده شفاف باشد نيازي به پنهان كردن نيست، افزود: اگر آماري كه توسط مراكز دولتي استخراج شده، دستكاري نشده و واقعي است، مي‌توان به راحتي آن را در اختيار رسانه‌ها و مردم گذاشت و نبايد واهمه‌اي از اعلام اطلاعات در ميان برخي مسئولين وجود داشته‌باشد، در حالي‌كه ما پي‌درپي اخباري مي‌شنويم مبني بر اين‌كه اطلاعات مربوط به خط فقر تنها در اختيار مسئولين قرار مي‌‌گيرد و ترس از انتشار اطلاعات در زمينه خط فقر همواره به چشم مي‌خورد.

اين پژوهشگر رفاه اجتماعي افزود: كساني كه واقعيت‌‌هاي تلخ را كتمان مي‌‌كنند و زمينه را براي نارضايتي‌هاي گسترده‌تر مردم فراهم مي‌كنند، نمي‌توانند گرهي از مشكلات كشور بگشايند، اما كساني كه از سر نگراني براي امنيت كشور تلاش مي‌كنند تا واقعيت را به گوش مسئولين برسانند سعي دارند تا از مشكلات مردم گره‌گشايي كنند.

به گفته راغفر مهم‌ترين دليل تشكيل وزارت رفاه مديريت مشكلات ناشي از فقر و نابرابري است و به همين دليل از اين وزارتخانه انتظار مي‌رود تا با نگاهي روشن و واقعي به بررسي مشكلات بپردازد.

او گفت: اگر متخصصيني در دستگاه‌هاي دولتي مدعي‌اند كه مطالعاتي در زمينه فقر در كشور داشته‌اند من حاضرم در يك رودررويي هر جا كه لازم هست، روش محاسبه‌ام را به دقت نشان بدهم و حتي حاضرم نشان بدهم كه آمار واقعي به‌مراتب بيشتر از چيزي است كه من اعلام كرده‌ام.

روزنامه همشهري آمادگي‌اش را براي برگزاري ميزگردي با حضور نمايندگان وزارت رفاه و دكتر حسين راغفر در نزديك‌ترين زمان ممكن اعلام مي‌كند.

آماري كه وزارت رفاه اعلام كرد

سخنگوي وزارت رفاه فهرستي از كمك‌هاي وزارت رفاه به گروه‌هاي آسيب‌پذير در 2 سال گذشته ارائه كرده‌ و گفته: طي 2 سال گذشته وزارت رفاه و تامين اجتماعي با هدف حمايت ويژه از اقشار آسيب پذير و كاهش فقر با انجام اقداماتي نظير ‌ايجاد امنيت تغذيه و كاهش فقر براي 9 ميليون نفر با اعتباري بالغ بر 368 ميليارد تومان در سال 1385 و براي 12 ميليون نفر با اعتباري بالغ بر5/468 ميليارد تومان در سال 1386، توزيع سبد كالاي مصرفي بين 5 ميليون شاغل و بازنشسته دستگاه‌هاي اجرايي با بودجه‌اي بالغ بر 150 ميليارد تومان،

افزايش 50 درصدي ميزان مستمري ماهانه مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره)، اختصاص80 ميليارد تومان بودجه براي توانمند‌سازي‌ كودكان و زنان سرپرست خانوار، اختصاص 300 ميليارد تومان اعتبار از محل هدفمند كردن يارانه‌ها در سال 1386 براي حمايت ويژه از اقشار نيازمند، معافيت مددجويان كميته امداد و سازمان بهزيستي از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و نيز هزينه‌هاي مربوط به پروانه ساخت مسكن، اختصاص 200 هزار فقره جهيزيه و تامين هزينه تحصيلي نزديك به يك ميليون نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان تحت حمايت دستگاه‌هاي اجرايي و افزايش حداقل حقوق بازنشستگان كشوري و تامين اجتماعي از 160 هزار تومان به 250 هزار تومان اقدام كرده‌است.

مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: با توجه به وظيفه‌مندي اين وزارتخانه در آيين نامه اجرايي ماده 90 درخصوص اعلام خط فقر شديد در ارديبهشت هر سال، ‌كار گروه ويژه‌اي در معاونت هدفمند كردن يارانه‌ها و رفاه و اجتماعي اين وزارتخانه مامور مطالعه، بررسي و استخراج اطلاعات و آمار در اين خصوص شده است و از آن جا كه ‌هزينه در آمد خانوار ‌توسط مركز آمار ايران تهيه مي‌شود و با توجه به اهميت هزينه اسفند ماه در سبد خانوار ايراني‌ها، همه ساله اطلاعات اسفند ماه با توجه به تعطيلات نوروزي در پايان فروردين و اوايل ارديبهشت جمع آوري مي‌شود و بالطبع پردازش و تحليل اين اطلاعات در مركز آمار ايران و معاونت هدفمند كردن يارانه‌هاي اين وزارتخانه تا پايان ارديبهشت ماه به طول مي‌انجامد. كه اميدواريم در اواخر همين ماه آمار واقعي خط فقر شديد شهري و روستايي كشور را به مبادي ذ‌‌ي‌ربط اعلام كنيم.

احمدي ادامه داد: وظيفه وزارت رفاه و تامين اجتماعي تنها اعلام خط فقر نيست بلكه بايد با هماهنگي و نظارت بر اعمال سياستهاي اقتصادي، اجتماعي كشور با همكاري تمامي نهادهاي فعال ملي و منطقه‌اي، زمينه توانمند سازي فقرا و كاهش محروميت در كشور را فراهم آورد.

سخنگوي وزارت رفاه و تامين اجتماعي خاطر نشان كرد: وزارت رفاه و تامين اجتماعي انتظار دارد كارشناسان و رسانه‌هاي همگاني بيش از آنكه به اعلام خط فقر توجه كنند به اين وزارتخانه به‌عنوان متولي اجراي نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي در اجراي بهتر سياست‌هاي كاهش فقر ياري رسانند.

وي فقر شديد را وضعيتي دانست كه شخص حتي اگر همه در آمد خود را به خريد مواد غذايي اختصاص دهد، ديگر قادر به تامين حداقل نيازهاي ضروري نخواهد بود و شامل كساني است كه درآمد آنها براي خريد سبد غذايي نيز كافي نيست، اما فقر مطلق شامل وضعيتي است كه در آن خانوار به لحاظ درآمدي قادر به تامين حداقل نيازهاي اساسي خوراكي و غيرخوراكي( مسكن، پوشاك، درمان و آموزش) خود نباشد.

سخنگوي وزارت رفاه و تامين اجتماعي افزود: طبق آيين نامه چتر ايمني رفاه اجتماعي محاسبه فقر شديد به وسيله هزينه سبد مطلوب غذايي كه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين شده است مورد محاسبه قرار مي‌گيرد و فقط به ميزان كالري سبد غذايي اكتفا نمي‌شود.

وي درخصوص نحوه محاسبه خطوط فقر خاطر نشان كرد: به‌منظور محاسبه اين خطوط از سبدهاي مطلوب غذايي علاوه بر ميزان انرژي، پروتئين‌ها، املاح و ويتامين‌هاي ضروري و ساير ريز مغذي‌هاي لازم براي حفظ سلامت جسمي و فكري فرد مانند گوشت، ميوه، نان و ماكاروني استفاده مي‌شود.

بنا بر اعلام مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي، طبق توافق دفتر فقر زدايي وزارت رفاه و تامين اجتماعي با دفتر تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سبد غذايي بزرگسالان ۲هزاركيلو كالري و سبد غذايي كودكان ۳تا ۶ سال ۱۸۰۰كيلو كالري در نظر گرفته شده است.

تاريخ درج: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 19:19 تاريخ تاييد: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 20:12 تاريخ به روز رساني: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 20:11
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن