تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806788965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اپراي با شکوه طبيعت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اپراي با شکوه طبيعت
اپراي با شکوه طبيعت مترجم: فوژان نجف زاده مستند « زمين » (Earth)زمين به روايت جيمز ارل جونز ، نخستين اثر از سلسله فيلم ها ديزني نيچراست که داستان چشمگير سه خانواده از حيوانات و سفرهاي شگفت انگيزشان در سرتاسر سياره خانه مان را نقل مي کند و کنشي کمياب ،مقياسي غيرقابل تصور و لوکيشن هايي باور نکردني را در ثبت لحظاتي از وحشي ترين وگريز پاترين جانداران سياره مان به هم مي پيوندد . آليستر فوترگيل و مارک لينفيلد کارگردانان فيلم ، گروه خلاق و تحسين شده اي اند که پيش تر جايزه امي را متعلق به خود کرده اند . آليستر فوترگيل ، کارگردان فيلم مي گويد : « زمين نمونه فوق العاده نوع فيلمي است که مي خواهيم بسازيم . مي دانيم که تماشاگران از اين توليد با شکوه به هيجان خواهند آمد . فکر مي کنم زمين به عنوان پرتره اي از سياره ، فيلمي عالي براي شروع سلسله آثار ديزني نيچر در ايالات متحده است . ما به طور تحت اللفظي از اين قطب با آن قطب فيلمبرداري کرده ايم . اين تجليلي از زيبايي تمامي سياره است .به تعبيري ، زمين همچون پيش درآمدي در يک اپراست . تجليلي حماسي و فوق العاده و آغازي عالي براي تمامي سلسله فيلم هاي ديزني نيچر. »نقطه آغاز کار در زمستان قطب شمال با تنها هفتصد مايل فاصله از اين قطب است و ادامه فيلم تاثير گرما بخش خورشيد در حين سفرش به سمت قطب جنوب را تعقيب مي کند . اين سفر جهاني حماسي از ديد سه خانواده کليدي از حيوانات روايت مي شود . به تلاش يک خرس قطبي مادر مي نگريم که مي کوشد در حالي که خورشيد يخ زيرا پايشان را آب مي کند ،توله هاي تازه به دنيا آمده اش را تغذيه کند واز قاطعيت يک فيل مادر که بچه ريزش را در مسير بي پايان از ميان صحراي کالاهاري در جستجوي آب شيرين راهنمايي مي کند به شگفت مي آييم و يک نهنگ مادر کوهان دار را با بچه اش در حالي که طولاني ترين مهاجرت هر پستاندار دريايي اي را - چهار هزار مايل از مدار رأس السرطان تا قطب جنوب - در جست وجوي غذا در پيش مي گيرند تعقيب مي کنيم .مارک لينفيلد ، ديگر کارگردان فيلم مي گويد : « فکر مي کنم که خرس قطبي تبديل به تمثيلي براي تمامي حيواناتي شده است که روي کره زمين در حال مبارزه اند چرا که مخمصه اش کاملا تصويري است . وقتي خرس قطبي از ميان يخ سقوط مي کند ، تقريبا به هيچ تفسيري نياز نداريد ، تصاوير به تنهايي تمامي داستان را بازگو مي کنند واين جانگداز است . البته گرم شدن جهاني اول بر قطب ها تاثير مي گذارد، جايي است که اولين بار آن را مشاهده مي کنيم و شديدتر از همه جا تاثير مي گذارد . بنابراين خرس قطبي به مفهومي بسيار ملموس ، سنجشي براي بررسي اين است که چه دارد رخ مي دهد و هشداري براي آن چه پيش رو است » . فيلمسازان نخسيتن افرادي اند که اجازه دسترسي به منطقه لانه سازي خرس هاي قطبي در جزيره کونگ کارل نروژ را دريافت کردند . نقطه اي که در آن جا خرج خرس قطبي مادر و دو توله اش از لانه ؛ برفي شان را ثبت کردند . آن ها همچنين براي نخستين بار نقطه ديدي با فيلمبرداري هوايي ، از خرس هاي قطبي در حال مذاکره بر سر دريايي از يخ ، فراهم آوردند که از زمين قابل فيلمبرداري نيست . براي نماهاي هوايي ،هليکوپترهايي مجهز به سيستم دوربين هوايي Gyrostabilized Cineflexبه کار بردند ،با لنزهايي بسيار قدرتمند تر از آن چه در گذشته براي استفاده ممکن بوده . اين به فيلمسازان اجازه داده که حيواناتشان را از فواصلي بسيار دور و ارتفاع بسيار زياد و بي آن که موجب آزار آن ها در محيط طبيعي شان بشوند ، فيلمبرداري کنند فوترگيل مي گويد : « براي من ، اوج فيلمبرداري زمين در هليکوپتر و گرفتن تمامي آن تصاوير فوق العاده و ويژه از خرس قطبي بود که در ميان يخ ها شنا مي کرد. تصويري بسيار زيبا وهمچنين يک نماد عالي بود : دنياي که زيرپاي اين گوشتخوار عظيم ناپديد شده ، به تعبيري کنايه اي از ميزان شکنندگي سياره ما است . » براي به تصوير کشيدن خانواده بعدي ، فيملسازان به دور دست به جنوب سفر کردند. سفري که از ميان خشن ترين صحراهاي دنيا ادامه مي يابد .توفان هاي شن در صحرا ما را داغان مي کند برفراز پهناورترين تپه هاي شني دنيا در ناميبيا پرواز مي کنيم و در بيابان کالاهاري دومين حيوانات ستاره فيلم را ملاقات مي کنيم :يک فيل مادر و بچه ريز تازه به دنيا آمده اش . فصل بي آبي است و هزاران فيل در سرتاسر کالاهاري در جست و جوي آب شيرين هستند . ابرهاي ضخيمي از خاک در تمامي بيابان مي وزند وخطر جدي اي وجود دارد که مادر و بچه اش درتوفان شن از يکديگر جدا بيفتند . بعد از روزها کوچ، رئيس خانواده بالاخره گله را به سوراخ آب دور افتاده اي در بيابان رهبري مي کند . عاقبت بچه فيل ومادرش مي توانند تشنگي شان را فرو بنشانند ، ولي آن ها به تنهايي نمي نوشند . فيل ها مجبورند که آب قيمتي را با شيرهاي گرسنه قسمت کنند . در طول روز فيل ها سوراخ آب را در اختيار دارند ، ولي در شب تعادل قدرت بر هم مي خورد.شيرها در تاريکي بسيار بهتر مي توانند ببينند و تلاش مي کنند . که بچه فيل را از مادرش بدزدند. فيل ها براي شکل دادن ديواري دفاعي به دور بچه هايشان حلقه مي زنند .آن ها را پنهان مي کنند . شيرها خشمگين از اين دفاع ، مجبورند تاکتيک هايشان را تغيير بدهند . سي تن از شيرها براي حمله به يک فيل جوان بالغ به يکديگر مي پيوندند . آيا بچه فيل و مادرش از شب جان سالم به در خواهند برد وبه کوچ شان براي آب شيرين که براي زنده ماندن نيازمند آن هستند ، ادامه خواهند داد؟ فيل ها براي رسيدن به دلتاي اکاوانگو تلاش مي کنند . دلتايي درون مرزي که کماکان صدها مايل با آن فاصله دارند . درحال حاضر دلتا خشک است ، ولي سيل خواهد آمد . فوترگيل مي گويد : « فيلمبرداري سکانس خارق العاده شيرها و فيل ها در شب از خود روهاي روباز چالشي حقيقي بود . در مرحله نخست ، داستاني بسيار بسيار منحصر به فرد است . تا جايي که مي دانيم ، تنها اين دسته شيرها در بوتسوانا آموخته اند که به اين شيوه فيل عظيمي را از پاي در بياورند . براي فيلمبرداري اين بخش ، مشکلاتي وجود داشت . اولين مساله اين که بايد آن را با مادون قرمز فيلمبرداري مي کرديم . هر گونه نور معمولي رفتار طبيعي شيرها و فيل ها را تخريب مي کرد. آن چه کاملا ترسناک بود اين بود که در تاريکي مطلق ، کور ، در ميان فيل هاي ناراحتي بوديم که در اطراف مي دويدند. بايد بگويم که فيل عظيمي که نگران خورده شدن توسط شيرهاست ،اگر به خود رويي بربخورد ، توقف نخواهد کرد . اين ، آن چيزي بود که ترسناک بود : نه شيرها ، بلکه فيل ها.» لينفيلد مي گويد : » براي من ، صحنه مبارزه فيل ها با توفان شن در دلتاي اکاوانگو يکي از قدرتمند ترين صحنه هاي فيلم است . از هليکوپترمان که بالاي توفان قرار داشت ، همه چيز را مي توانستيم ببينيم . مبارزه فيل ها با عناصر طبيعت درامي خالص و طبيعي بود. پس از چند لحظه گرد و غبار از ميان رفت ومعلوم شد که بچه فيلي گم شده . از ارتفاع بالاي سر ، مي توانستيم ببينيم که آن بچه فيل کوچک داشت در جهت اشتباه در ميان بيابان مي رفت . براي کمک هيچ کاري نبود که از دست ما بر بيايد . در يک سکانس درامي داشتيم که احساسات مختلفي را بر مي انگيخت و بدون آن که فيلمنامه اي درکار باشد ناگهان از راه رسيد .طبيعت تمامي اين کار را براي ما انجام داد.» درست همچون زمين ، خورشيد زندگي در اقيانوس ها را نيز تغذيه مي کند . جايي که فيلمسازان براي مرحله نهايي به سفر مي روند . سومين ستاره ها بک نهنگ مادر کوهان دار و بچه تازه به دنيا آمده اش در آب هاي گرمسيري نزديک به خط استوا هستند . آب هاي گرم و آرامي که شير خوارگاه خوبي فراهم مي آورد . بچه تنها چند هفته از عمرش مي گذرد ومادر با لطافت حمايتش مي کند تا براي تنفس به سطح آب بيايد . بچه بيش از ششصد کوارت شير در روز از مادرش دريافت مي کند ، ولي مادر گرسنه است . دراين آب هاي تميز چيزي براي او نيست . در نهايت ، وقتي بچه پنج ماهه است ، مادر و بچه آماده طولاني ترين سفري مي شوند که تاکنون هر پستاندار دريايي اي انجام داده ، چهار هزار مايل از مناطق استوايي تا جنوبي ترين شاخه هاي سياره در قطب جنوب . از ديد بي همتاي هوايي ، پرواز درست بالاي سر نهنگ ها ، دوربين ها آن ها را در تمامي سفرشان تعقيب مي کنند . درمسير سفر به جنوب ، نهنگ ها با برخي از تماشايي ترين جنبه هاي اقيانوس برخورد مي کنند .صد شمشير ماهي ، با پوزه هاي نيزه مانند که در جست وجوي شکار با سرعت تقريبا هفتاد مايل در ساعت در اقيانوس حرکت مي کنند . کوسه سفيد عظيمي که با فوق اسلوموشن فيلمبرداري شده ، از اقيانوس بيرون مي جهد تا طعمه اش ، فوکي را در چنگ گيرد . درنهايت نهنگ کوهان دار و بچه اش درست به موقع براي تابستان به قطب جنوب مي رسند. خورشيد يخ را آب کرده و زندگي بازگشته . حالا مادر کوهان دار مي تواند اندوخته اش را دوباره تجديد کند. او و ديگر نهنگ ها با همکاري هم شبکه مارپيچي از حباب را شکل مي دهند که از طريق آن کريل هاي ميکو گونه را درو خواهند کرد . ولي نهنگ ها بايد سريع کار کنند ، زيرا به زودي تاثير گرما بخش خورشيد به شمال باز خواهد گشت و دريا دوباره يخ خواهد زد . امري که نهنگ ها را مجبور مي کند دوباره تمامي راه را به مناطي حاره اي بر گردند . زمين در عين تمرکز بر سه خانواده از حيوانات ، زندگي ديگر اعضاي قلمروي حيوانات و جغرافياي سياره را نيز مورد کندو کاو قرار مي دهد در سفر به جنوب از خانه قطب شمالي خرس هاي قطبي ، فيلم نخستين پوشش گياهي پس از برف ، چمنزارهاي بي پايان از توندرهاي قطب شمال را آشکار مي سازد اين چمنزار وسيع در زمشتان عملا يي جان است . ولي هر تابستان هزاران حيوان از جنوب براي استفاده از جريان موقت غذا از راه مي رسند در کانادا ، سه ميليون گوزن کانادايي دو هزار مايل در تعقيب يخ هاي آب شده کوچ مي کنند . کوچي که يکي از طولاني ترين مهاجرت هاي زميني و يکي از تماشايي ترين جلوه هاي طبيعت است . گله هاي عظيم به تنهايي سفر نمي کنند . گرگ هاي گرسنه در تمامي مسير همچون سايه آن ها را تعقيب مي کنند . ما شکاري را در حالي که گرگ ها همکاري مي کنند تا بچه گوزني را از مادرش جدا کنند . از بالا مي بينيم . براي ثبت شکار به صورت فوق اسلوموشن - شامل صحنه اي که در آن يک يوزپلنگ وحشي غزالي را از پاي در مي آورد - فيلمسازان دوربيني را به کار بردند که در اصل براي آزمون خرد شدن ماشين ساخته شده بود ، با دوربيني که به طور مستقيم روي يک هاردديسک ضبط مي کند - هيچ فيلم يا نواري در کار نيست - و فايل هاي ديجيتالش مستقيما روي يک کامپيوتر لپ تاپ ذخيره مي شوند . اين دورين مي تواند تا هزار فريم در ثانيه با رزولوشن 1024×1024 پيکسل فيلمبرداري کند . اين بدان معنا است که فيلمساران مي توانند واقعه اي را تا چهل برابر کند کنند ، بي آن که وضوح و جزئيات تصوير بر هم بخورد . سيموت کينگ فيلمبردار مي گويد :« اين دوربين را به کار مي بريم تا ديدي يکتا از وقايع حيات وحش به دست آوريم که در مدت زمان خيلي کوتاهي رخ مي دهند . تنها با اين شيوه فيلمبرداري حقيقتا مي توانيم قدر زيبايي و مهارت هر يک از اين موجودات باشکوه همچون يوزپلنگ را بدانيم يا تلخي مبارزه مرگ و زندگي ميان شکار و شکارچي را به تصوير کشيم .اين دوربين دربالاترين سرعتش ، واقعه اي که طي چهار ثانيه اتفاق مي افتد را مي گيرد وآن را تبديل به نمايي مي کند که پخش آن بيش از پنج دقيقه به طول خواهد انجاميد » فوترگيل مي گويد : « من بر پروژه هاي عظيم زيبايي در دوران کاري ام کار کرده ام ، اما هيچ يک قابل مقايسه با عظمت زمين نيستند. در طول بيش از پنج سال ، ما در بيش از دويست لوکيشن در 64 کشور در تمامي دنيا فيلمبرداري کرديم و شصت فيلمبردار استخدام کرديم . کساني که همگي در زمينه کاري خودشان کارشناس هستند . هيچ کس در تاريخ سينما اين مقدار زمان ، منابع و استعدادي که در يک فيلم زندگي حقيقي گرد هم آورده شده ، دراختيار نداشته . » همچنين ، توليد شامل 250 روز فيلمبرداري هوايي بوده وفيلم نهايي 42 گونه حيواني را به تصوير مي کشد . در خاتمه ، تيدمارش تهيه کننده مي گويد : « ما به عنوان انسان ها همگي بخشي از يک سيستم بزرگ هستيم ؛ سيستم پيچيده اي از روابط که زمين خوانده مي شود . ما بيش از همه بر اين سيستم تاثير مي گذاريم ، بنابر اين باور دارم که مسئوليم که به آن احترام بگذاريم با نمايش و ياد آوري و زيبايي و اعجاب سياره مان ، اميدوارم که به همگي ياد آوري شود تا کمي بيشتر مراقب باشيم و در جهت محافظت منابع با ارزش و جانوراني که سياره مان را با ما تقسيم مي کنند ، عمل کنيم و بدون آن ها زندگي ما به شکلي بنيادي در جهتي که ممکن است دوست نداشته باشيم تغيير مي کند . از آن جايي که ناممکن است که بگوييم امور درچه جهتي تغيير مي کنند ، اميدوارم مردمي که اين فيلم را مي بينند قدمي در جهت محافظت از سياره مان بردارند . »( Cinema Review (Apr. 2009منبع:نشريه صنعت سينما،شماره 83/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن