تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816446217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زاری برای فراموشی درام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زاري براي فراموشي درام
تنها سگ اولي مي‌داند چرا پارس مي کند مکبث
 شايد بي‌انصافي باشد نمايش «تنها سگ اولي مي‌داند چرا پارس مي کند مکبث» ابراهيم پشت‌کوهي را جزئي از موج فرم‌گرايي سطحي و لجام‌گسيخته برخي از تئاترهاي امروز ايران به حساب آوريم. نمايش «تنها سگ اولي مي‌داند چرا پارس مي کند مکبث» که مدتي است در کارگاه نمايش تئاتر شهر به صحنه رفته، اجراي متفاوتي از نمايشنامه «مکبث» است که سوار بر ايده زار سعي دارد درام مکبث را در بستري بومي نشان دهد.براي نمايش تلاش زيادي شده تا متفاوت و خلاقانه جلوه کند. بازي‌هاي متفاوتي انجام شود و با فضاسازي‌ها تصويري تماشاگر به لحاظ بصري مجذوب و البته مبهوت کار شود. ابراهيم پشت‌کوهي کارگردان نمايش مدعي است تلاش کرده اجراي او تصوير درست و غير کليشه‌اي از زار؛ مراسم ويژه مردم جنوب ايران ارائه دهد، اما گفتن همين نکته در بروشور و تأکيد زياد در آن بر نوعي ايده‌هاي تحقيقاتي مبني بر اينکه زار ريشه‌هاي ايراني دارد نه آفريقايي و ذکر مثال‌هايي در اين مورد براي مخاطبي که به ديدن يک تئاتر آمده آغاز نوعي انحراف در نمايش است.در واقع تلاش پشت کوهي براي تذکر غفلت‌هايي که در رويکردهاي سابق به مراسم زار صورت گرفته تماشاگر را با ايده نمايش دچار فاصله کرده و نمايش او را همچون يک آزمايشگاه براي ارائه تصويري صحيح از مراسم زار کرده است. آن قدر که ايده‌هاي مترقي درگير‌کننده «مکبث» در غبار و دودهاي ظاهر نمايش ناديدني شده است.فلسفه قدرت در نمايش مکبث و شيوه ارائه آن و ديده شدن و شنيده شدنش جزء مهمي از کليت تجربه ديدن اين نمايش با هر رويکردي است.در واقع ناديده گرفتن فلسفه و ايده‌هاي دروني اين نمايش جاودانه و ضربه زدن به آنها در ساحت زبان و ديالوگ باعث مي‌شود اين نمايش ناقص و تجربه ديدنش براي مخاطب نيمه باشد.از سوي ديگر پشت کوهي با بازنويسي ديالوگ‌هاي مکبث نه تنها نمايش را بومي نکرده بلکه در جهت زباني الکن و زائد قدم برداشته است، زباني که هيچ کنشي از آن بر نمي‌آيد. بي‌دقتي در نوشتن ديالوگ‌ها يا نگرش تزئيني به آنها داشتن به يک اندازه به درام لطمه زده است. اين مسئله با همراهي بازي تصنعي و خشک بازيگران ديالوگ‌هاي کار را خنثي و نامفهوم کرده، اما هر دوي اين موارد (ديالوگ‌ها و بازي‌ها) معلول يک چيز هستند و آن محدود شدن کارگردان در فرماليسمي تک بعدي و نشان دادن توانمندي نمايش در آن نقطه. تکيه بر ايده‌هاي فرمي و بصري براي يک نمايش فضيلت است و اتفاقاً تئاتر ايران را با تجربيات متکثري روبرو مي‌کند که موجب رشد کارگرداني و غني شدن شيوه‌ها و امکان‌هاي اجرايي مي‌شود، اما بايد توجه داشت تکيه بر اين شيوه‌ها و تلاش براي کارهاي متفاوت که تماشاگر را با وضعيت جديدي روبرو مي‌کنند تا زماني که در نفس درام و کنش اصلي و ظرافت‌هاي فراز و فرود داستاني غني و کامل نباشند در حد ايده‌هايي بصري باقي مي‌مانند و از داشتن تماميت اتفاق تئاتري محروم هستند.فلسفه قدرت در نمايش مکبث و شيوه ارائه آن و ديده شدن و شنيده شدنش جزء مهمي از کليت تجربه ديدن اين نمايش با هر رويکردي است.در واقع ناديده گرفتن فلسفه و ايده‌هاي دروني اين نمايش جاودانه و ضربه زدن به آنها در ساحت زبان و ديالوگ باعث مي‌شود اين نمايش ناقص و تجربه ديدنش براي مخاطب نيمه باشد.به نوعي همين مسائل است که سير دراماتيک «تنها سگ اولي مي‌داند...» را مختل کرده است. براي مثال ما هيچگاه سير رسيدن ليدي مکبث به جنون را متوجه نمي‌شويم و اين سير يکي از اصلي‌ترين نکات نمايش و همچنين يکي از عوامل پيچيده‌سازي آن است.در نمايش پشت‌کوهي ما اغواگري و خوي وسوسه‌گر ليدي را داريم و ناگهان جنون او از عذاب جنايتي که در ارتکاب آن دست داشته، اما چيزي اين ميان گم شده  که همان دلايل، سير و شکل رسيدن ليدي به جنون است که قطعاً يکي از عواملي است که نفس و بن‌مايه اين درام را مي‌سازد.شايد بي‌انصافي باشد که نمايش پشت‌کوهي را جزئي از موج فرم‌گرايي سطحي و لجام‌گسيخته برخي از تئاترهاي امروز ايران به حساب آوريم و او را دوشادوش تئاتر‌هاي موسوم به  تجربي سهل و بي‌محتوا قرار دهيم. ايده‌هاي اجرايي فکر شده او نمايشش را از چنين فضاهايي دور مي‌کند، اما بي توجهي او به سير دراماتيک و سهل‌انگاري‌اش در ديالوگ‌ها و از سوي ديگر بازي‌هاي تصنعي کار، نمايشش را تجربه ناقصي کرده که در نطفه خلق شدن خفه مي‌شود.نوشته : عليرضا نراقي - خبرآنلاينتنظيم براي تبيان : مسعودعجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن