تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827274458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوزه و مواجهه با تمدن غرب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حوزه و مواجهه با تمدن غربمواجهه حوزویان با تمدن غرب پس از انقلاب اسلامی
-h2g h3j3* fg6* 1h-fj*  *(jf  -h2g 9dejg
در مطلب پیشن با عنوان «آشنایی حوزویان با تمدن و تفکر غربی» به بررسی اجمالی آشنایی حوزویان با تمدن و تفکر غربی پیش از انقلاب پرداخته شد. در این مطلب به مواجهه حوزویان با تمدن غربی پس از انقلاب می پردازیم.بدون شک، انقلاب اسلامی ایران، نه تنها یک انقلاب سیاسی بلکه یک تحول فرهنگی بوده که در سطح تفکر و فرهنگ جهانی موثر بوده است. این انقلاب، اندیشمندان بسیاری را به خود مشغولداشته و حتی موجب تغییر در اندیشه اندیشه گران غربی نیز شده است.(1) یکی از این آثار، تغییر و توسعه نگرش حوزویان به تمدن غرب می باشد. نگاه و مواجهه حوزویان با تمدن غرب را در چند دسته ذیل می توان تقسیم بندی نمود:1. مخالفت با تمامی مظهر تمدن غرب و بازگشت به تفکر سنتی با متدولوژی سنتی؛ برخي روحانيون کليت مدرنيته را به چالش کشانده و بنوعي درصدد بازگشت به تفکر سنتي يا سامانه گذ‌‌‌شته‌اند. اینان غرب را يك كليت و مجموعه‌اي واحد مي‌داند كه قابل تقسيم به اجزا خوب و بد يا مفيد و مضر نيست. ‌يا بايد تمام آن را يكجا پذيرفت و يا اينكه آن را ردّ كرد. در اندیشه سلفی گری بازگشت به قوانین صدر اسلام و رابطه ساده آن دوران راه حل  نجات و مقابله با تمدن غرب پنداشته می شود. نماینده این جریان را باید مهدی نصیری دانست.2. گروهي ديگر ضمن مقاومت در قبال مفهومي به نام غربگرايي، اما بنا به الزامات زمان و مکان، جنبه‌هايي از مدرنيته را پذيرفته و تعامل اسلام و مدرنيته را از طريق هم نهادسازي دنبال مي‌کنند. اینان با جدا کردن علم غربی از سیاست استعمار گرانه تمدن غربی، در صددند تا با تسلط بر علوم مدرن و تجربی، و تغییر در مبانی علوم انسانی، تمدن نوین اسلامی را بسازند. این نظر را در آراء حضرت امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبائی و شاگردانشان (همچون شهید مطهری، مقام معظم رهبری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله معرفت) می توان جست و جو کرد که طبیعتاً برخی از روحانیون امروز که از شاگردان فقهی امام خمینی و شاگردان درس فلسفه علامه به حساب می آمدند در بسط این تفکر تلاش می کنند. این رویکرد را در این جمله حضرت امام(ره) به وضوح می توان مشاهده نمود:«تذكري پدرانه به اعضاي شوراي نگهبان مي‌دهم كه خودشان قبل از اين گيرها، مصلحت نظام را در نظر بگيرند، چرا كه يكي از مسايل بسيار مهم در دنياي پر آشوب كنون، نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم گيريهاست. حكومت فلسفه عملي برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلي و خارجي را تعيين مي‌كند. و اين بحث‌هاي طلبگي مدارس كه در چارچوب تئوريهاست نه تنها قابل حل نيست، كه ما را به بن بست‌هايي مي‌كشاند».(2)3. مخالفت با تمامی مظهر تمدن غرب و احیای تفکر سنتی با متدولوژی جدید مبتنی بر حکومت اسلامی؛ این دسته معتقدند تمدن غرب براساس تفکر الحادی و ضدیت با خدا آغاز شده و ادامه دارد. غرب در نظر آنان، به علت بنيان‌هاي حسي و مادي‌اش در تغاير با جهت‌گيريهاي حاكم بر نظام آفرينش بسر مي‌برد. غرب ظلمت حقانيت يافته‌اي است كه بر مدار عصيان بر خدا مي‌چرخد و از مدار تولي و ولايت خارج شده است. لذا تمامی آنچه از ذهن ملحدان تراوش می کند در مسیر باطل است. پس مدرنيته در این منظر كليتي واحد است كه مبادي، مباني و غاياتي كاملاً مادي‌گرايانه دارد كه ناخواسته آن را به سمت كفر و استكبار رهنمون مي‌سازد. از این رو با توجه به رسالت ما در زمینه سازی ظهور باید به نظام پردازی پرداخت تا انقلب اسلامی را که مهمترین مرحله تکاملی جبهه حق است را در مقابل جبهه باطل حفاظت و توسعه داد. فرهنگستان علوم اسلامی با مدیریت سید منیرالدین حسینی الهاشمی و سید محمد مهدی میرباقری هستند.4. و دیگر جرياني است كه تفكر ديني و كنوني حوزه‌هاي علميه را به علت ابتناءاش بر منقولات روايي، ناكارآمد مي‌داند و مي‌كوشد با نگاهي نقادانه و خردورزانه به ميراث اسلامي، دين را عصري نمايد. این گروه مي‌كوشد با اتكاء بر برخي از ظرفيت‌ها و امكاناتي كه تفكر مدرن در اختيار او مي‌نهد انديشه اسلامي را بازسازي نمايد. کسانی مثل [آقای] صالحي نجف‌آبادي همفکران و شاگردان آنان در این فکر به سر می برند.(3) منابع:1. جان فوران، مقاومت شکننده، ترجمه تدین، تهران، رسا، 13842. صحيفه نور، ج 21، ص603. تأملات سیاسی و فکری در حوزه علمیه قم، هفته نامه مثلث، 12 مهرماه 1388 شماره نهم.نویسنده: سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیانتنظیم: رهنما، گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن